lijntje voor mn #5

Started by hendri, March 22, 2011, 23:46:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hendri

wat adviseren jullie? het zit zo, aan de ene kant wil ik een nieuwe reel van goede kwaliteit met 2 spoelen. 1 voor drijvende lijn en 1 voor zinklijn. en uiteinderlijk nog wel een derde spoel voor eventueel een inter.

of een reel ook van goede kwaliteit gewoon met 1 spoel backing en runninglijn, en dan drie schietkoppen erbij. drijf, inter, zink die kun je dan weer zo in je borstzakje van je vest doen.
optie 2 lijkt mij wel idiaal vanwege het minder mee slepen van losse spoelen.

Waterhen Bloa

Hoe klein die verbindingen tussen runninglijn en heads tegenwoordig dan ook mogen zijn, het blijft altijd een verbinding die aan slijtage onderhevig is en slijtage veroorzaakt aan onderdelen van je hengel.

Vis je in een manier van vissen waarbij die verbinding normaal gesproken voor het grootste deel van je visdag buiten de ogen blijft, is een shooting head systeem een goede oplossing, maar er zijn wel een aantal "maars" :


  • Vis je op een mannier waarbij de bijvb. streamer steeds helemaal wordt binnengevist tot aan bij wijze van spreken het top oog, moet die verbinding ook steeds twee keer door alle ogen
  • Vis je met alle lijntypes op een soortgelijke manier ? (of vis je met de drijvende lijn meer op presentatie en met de zinkende head meer op het zover mogelijk wegkwakken van de lijn)

En vast nog wel een aantal meer.

Persoonlijk geef ik bij drijvende lijnen de voorkeur aan een lijn uit een stuk (presentatie en mending) en voor intermediate/langzaam/sneller/snelst zinkend gebruik ik meestal shooting heads.

Dus ik zou voor twee spoelen gaan, een met een drijvende lijn en de ander met een shootinghead systeem.

hendri

hmmm ger das goeie info om over na te denken.
kun je eigenlijk een drijvende lijn met shooting head systeem nog wel menden?

het grote voordeel van shootinghead lijkt me gewoon dat je niet meer met die andere spoelen loopt te zeulen.
nu heb ik een reel met 4 spoelen dus die moeten dan ook altijd mee. maar daar wil ik zowiezo vanaf.
wat ik nu in mn hoofd heb is zeg maar 1 drijvende lijn en 1 zinklijn. mn inter en dt dan weg laten scheelt dus 2 spoelen. of dit dus plus inter maar dan in shootinghead.  ik vind het nog een lastige keuze hoor.

het laatste zinnetje van ger heeft ook wel wat.


Arno

He Hendri,
het is ook maar net wat je fijner vind gooien ik ben niet zo van de schiettoppen.
als je met de BB gaat vissen is bergruimte niet echt van toepassing zit volgens mij voldoende ruimte in om de 3 extra spoelen mee te nemen en
als je gaat struinen maak je meestal vooraf een beslissing over met welke lijn je gaat vissen en neem je 1 extra spoel mee voor eventueel wisselen
rest laat je in de auto liggen kun je altijd nog even terug lopen.
met andere woorden ik ging voor een reel met 3 spoelen die DT lijn hang je op zolder.

Gr Arno

brian

wat is een shootinghead? een vliegenlijn die je aan je vliegenlijn bind????/

sebas-vh

Quote from: brian on March 23, 2011, 15:27:30
wat is een shootinghead? een vliegenlijn die je aan je vliegenlijn bind????/
dat snapte ik dus ook al niet helemaal.. :-X
Gr Sebas

sebastiaan

#6
De meeste lijnen bestaan uit een dikker voorstuk en een dunne volglijn. Meestal worden die lijnen WF lijnen (Weight Forward) genoemd. De totale lengte van zo'n lijn is ongeveer 27 - 35 meter.
Er zijn ook lijnen die over de gehele lengte dik zijn met een dun uitlopende punt voor en achter, dit zijn DT (Double Taper) lijnen.

Dan is er nog een derde mogelijkheid;
Een dunne lijn met een lusje eraan van ongeveer 30 meter (wordt running line genoemd) waaraan een dikke lijn van ongeveer 9 meter gelust kan worden. Dat dikke stuk van 9 meter heet de Shooting Head. Aan dat dikke stuk zit de leader en de vlieg. De lijn bestaat dus uit twee lossen delen.
Er zijn een aantal voordelen aan zo'n systeem:
Zo hebt je één reel met running line nodig en kunt daaraan heel veel verschillende Heads lussen waardoor je onder verschillende omstandigheden, op verschillende dieptes en met verschillendee AFTMA's (gewichtsklasses) en hengels kunt vissen, afhankelijk van wat voor Head je gebruikt.
Verder werpt het makkelijk en snel(ler).

Maar er zijn ook nadelen ..........

Bas

brian

oke, hoeveel kost 1 zo'n shootinghead dan?

hendri

Quote from: sebastiaan on March 23, 2011, 16:04:43

Maar er zijn ook nadelen ..........

Bas

vertel, ben erg benieuwd.

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Useless

Shootingheads zijn in mijn ogen eigenlijk alleen maar geschikt voor het vissen met streamer(tje)s. Dus daar het weinig op subtiliteit aankomt maar veel meer op ver "ins blau hinein"werpen en heel veel worpen maken, zoals bijv de zeeforelvisserij. Een droge vlieg wegzetten op 10 vierkante cm kun je rustig vergeten tenzij je alleen de schietkop gebruikt. Ik vermoed dat Bas hierop doelt wanneer hij zegt dat er ook nadelen aan een schietkop kleven.
Ik vind Ger zijn suggestie om twee spoelen te nemen met daarop een gewone drijvende WF en eentje met een schietkop systeem ook zo gek nog niet.

Arjan Maat

Beste Hendri,


Een #5 hengel is eigenlijk een "all round" hengel, maar heeft ook zijn beperkingen, de grootste beperking is zijn "back bone" of te wel zijn ruggegraat. Een #5 hengel is heel goed voor de Duitse, Belgische en heel veel Deense en Zweedse beken, maar daar vis je hoofdzakelijk met een drijvende lijn. Wil je hem gaan gebruiken op forelvijvers, dan kan dat ook heel goed, maar...........hij heeft daar zijn beperkingen. En zo kwam jij al op meerdere lijntype's terecht. Forel zit wel eens diep, of heel diep, met een #5 gaat dat ook maar denk eens na over een zinkende leader. Daarmee kom je ook op diepte, en kan je diepe stukken ook "uitvissen".  Naar mijn idee, en ik vliegvis nog maar 30 jaar, is een zinklijn op een #5 overkill, de hengel kan daar vaak niet mee om.

Het gewicht van de zinklijn in het water beperkt je nl. met het opnemen van de hengel en de lijn, bij een #5 hengel kan je nl. door zijn beperkte ruggegraat de lijn niet te snel opnemen, een zinklijn op een #5 moet je volledig tot dat de leader bijna het topoog raakt binnenvissen, doe je dit niet belast je de hengel vaak TE zwaar met alle gevolgen van dien, daarmee bedoel ik ook hengelbreuk.

Een zinklijn heb je nodig voor zeebaars of fint op de waterweg of andere locatie's maar daar voor is een #5 te licht, ook groter water als de Ronde Bleek of het OVM kan je HEEL goed vissen met een zinkllijn, maar daar heb je toch minimaal een heel strakke #6 of zelfs een #7 hengel voor nodig.

Kortom, denk er nog eens overna, een betere drijvende lijn in combinatie met een zinkende leader is voor een #5 een betere oplossing denk ik.


TL Arjan Maat 

sebastiaan

De meeste nadelen zijn al genoemd:
Moeilijk menden, minder subtiele presentatie, slijtage van de verbinding in de ogen, ...........

Een nadeel is nog niet genoemd; zijn er #5 shooting heads te koop? en waar dan wel?
of moet je zelf gaan knippen en plakken ........... tja, en hoe dan en wat dan, tja.

De grote lijnmerken hebben geen #5 SH lijnen omdat er weinig of geen vraag naar is.
En er is weinig of geen vraag naar omdat ........

Misschien nog een optie (om het allermaal nog makkelijker te maken):
- Een spoel met een drijvende lijn #5
- Een spoel met een (fast) intermediate #5 of #6 waarvan je de tip (eerste 2,5 tot 3 meter) afknipt, voorziet van een lusje en hieraan wat zwaardere en langere zinkende en snel zinkende polytips leaders lust. Zo heb je een soort versatip lijn en kun je op verschillende dieptes vissen.

Bas

Rossie69

ging voor 3 verschillende lijntjes.

schietkopjes is best te doen,ook vanuit de bb,vooral streamertjes werpt dat lekker.

Hendri heb hier 3 schietkopjes liggen ook toevalig wel voor een #5.
probeer het daar maar es mee.

krijg je een idee van hoe of wat.

of zijn de moderne vlieghengels niet meer bestand tegen geweld van krachten van een vliegelijn ?

zal ze 2 april mee nemen voor inclu de volglijn.
of je moet ze eerder willen proberen.
kijk maar.


sebastiaan

De hengels zijn wel bestand tegen slijtage, alleen de verbinding van de lijnen slijt.

Bas

hendri

mensen bedankt voor jullie voor en tegens.
ik denk dat ik er dan wel uit ben. wordt dus een reel met drie spoelen en 3 lijnen.

henk neem die schietkoppies 2 april maar mee ja. kan ik het iedergeval ff proberen.

arjan maat, mischien heb ik je op het verkeerde been gebracht, maar waar ik zinklijn  noemde moet een zinktiplijn zijn. die vis ik gewoon op mn #5 en dat gaat super. ik wil niet meer zonder!!
drijvende lijn met zinkende leader vind ik niet echt wat, dan pak ik weer liever mn intermediet.

brian

ik heb nog een runninglijn liggen(heeft op een 5/6 gezeten op zo'n rot hengeltje), kun je daar ook een schietkop van maken? zoja voorwelke aftma is die dan goed\?

hendri

van de runninglijn zelf niet brian, je moet dan een gewone oude wf lijn hebben. daar knip je de schietkop van. mischien dat speycast je er wat over kan vertellen.

Rossie69

onderhand wel ja,die heeft half forum voorzien van schietkoppen.
Bert ken dat zekers vertellen,en heeft ie al vaker gedaan.




brian

owoke, heb 3 (WF) lijnen alleen die zijn allemaal nog zo goed als nieuw, en heb voor elke hengel 1 lijn(nu nog), ik dacht misschien als ik dan een runninglijn op de #8-9 zet, dan kan ik verschillende schietkoppen meenemen voor als ik dieper of ondieper wil,????

hendri

nou dat kan toch, maar dan moet je wel eerst schietkoppen kopen of maken.

brian

yee dat is nog al wat voor een schietkop 23,95..., en dan moet je ook nog een runninglijn lijn halen? die ervoor moet of kan er ook een wf lijn voor die ik er nu op heb of heeft het dan geen zin

Waterhen Bloa

Quote from: Arjan Maat on March 24, 2011, 15:18:39
Het gewicht van de zinklijn in het water beperkt je nl. met het opnemen van de hengel en de lijn, bij een #5 hengel kan je nl. door zijn beperkte ruggegraat de lijn niet te snel opnemen, een zinklijn op een #5 moet je volledig tot dat de leader bijna het topoog raakt binnenvissen, doe je dit niet belast je de hengel vaak TE zwaar met alle gevolgen van dien, daarmee bedoel ik ook hengelbreuk.

Sorry dat ik het zeg ........, maar dat klinkt als de mening van iemand met weinig ervaring met zinkende lijnen op lichte hengels.

Zelfs op een aantal van mijn pittigere viertjes vis ik met volledig zinkende lijnen. Een zinkende lijn trek je zelfs met een #8 niet uit het water, maar breng je met een of twee roll worpjes of snake rolls naar de oppervlakte als dat nodig is, waarna er probleemloos mee geworpen kan worden.

Vrijwel alle wedstrijdvissers vissen met zinklijnen in diverse zinksnelheden op hun #4 en #5 uitrustingen.

Dat het vrijwel nooit voorkomt dat je een zinklijn plotseling van uit de diepte omhoog zult zeulen, heeft te maken met het feit dat je met een zinklijn zowiezo binnenvist tot aan het topoog.

Sieger

Helemaal eens Ger... welke zwaarte ik ook gebruik op (lange) zinktips of zinklijnen het zal niet lukken om ze in 1 slag weer "gevechtsklaar" naar boven te halen...

Ook op instructie video's (bv die van Jim Teeny) zie je dat de lijnen in 2 a 3 keer worden uitgeworpen...


Sieger

Waterhen Bloa

Yep, niet zelden vis ik op stromend water met grote leeches, wooly buggers, sculpins en muddlers aan een Teeny 130 op mijn vijfje. Juist met zo'n teeny hoef je er maar in een of twee valse worpen die 6 meter buiten het top oog te werken om het geheel schuin stroomopwaarts te werpen........ ik zie soms overigens vliegvissers op stromend water met een stroomopwaarts zwemmende streamer vissen .......... dat is dus alleen voor de allerdomste forellen ......  ;D