IJsland 2020

Started by Scaramouche, January 05, 2020, 13:29:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

Het idee is om de zomervakantie op IJsland door te brengen, waarschijnlijk een huisje dat als uitvalsbasis gaat dienen voor dagtrips langs de zuidkant, misschien twee huisjes als het noorden ook lonkt en we daar ook makkelijk de bezienswaardigheden willen kunnen bereiken.

Of het me gaat lukken een dagje op zalm te vissen weet ik niet, maar ik wil wel achter forel en char aan. Weet iemand hoe makkelijk of lastig het is om aan vergunningen voor de meren te komen? En mag je ook op forel in de riviren vissen tegen een normaal tarief, of zit je dan automatisch aan een zalmlicentie? De sites die ik heb bekeken zijn allemaal gefocust op zalm en zeeforel dus daarmee kom ik er niet echt uit. En als iemand nog een tip heeft voor een visgids, dan ben ik daar ook dankbaar voor.

En tot slot de vraag of het de moeite loont om in zee te vissen vanaf de kust? Het lijkt me wel maar ik heb geen idee wat ik er kan verwachten.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

gijsie20

http://veidikortid.is/en/icelandic-fishing-card

Hier kan je een vergunning kopen voor 34 meren zoals ik begreep.
Er stond volgens mij afgelopen jaar ook een heel artikel in de VNV over Ijsland met vissen op rivieren en meren aldaar. Wellicht staat daar nog wat relevante info voor je in. Ik weet niet of je lid bent van de VNV?

Ochi

2 jaar terug via een Ijslandse vriendin in contact gekomen met een gids voor zalmvissen.
Hij wilde vanwege een vriendendienst zijn honorarium wel laten zakken maar kon niets doen aan de belachelijke dagprijs om op goede stukken rivier te vissen.
Ik ben me werkelijk rot geschrokken terwijl[ ik wel wat gewend ben voor vissen met een gids.

Misschien heb jij betere contacten maar anders zou ik lekker voor de forel en char gaan.

Greetz Ochi

Gert

Johan Put is er een paar jaar geleden geweest en heeft op de binddag in Apeldoorn een lezing met lichtbeelden erover gegeven.
Binnenkort is er weer een binddag, en Johan woont in (de buurt van) Apeldoorn.
Dus probeer er je voordeel mee te doen  ;)

Scaramouche

Thanks, ik zal kijken of ik tijd heb om naar de binddag te komen. En nee, geen lid van de VNV maar ik zal eens proberen de betreffende editie op de kop te tikken. Verder op deze site ook al het een en ander gevonden, Nu nog op zoek naar een plek om mijn spullen te desinfecteren :-)

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Woenos

Heb jaren geleden heel veel advies gekregen in een hengelsportzaak in Reykjavik. Vind nu alleen nog Veidihornid en die zit wel op een andere locatie dan de winkel waar ik was. Het personeel doet ook aan gidsen en de medewerker wilde mij voor niets meenemen om een dagje forel te vissen op de lokale rivieren.

Gezellige mensen daar in IJsland. Mij is ook de http://veidikortid.is/en/home aangeraden. Ik heb een rondreis gedaan en kon in principe elke dag ergens vissen. Soms in een soort boerderij vijver langs de weg vol met char, dan weer een enorm meer, dan weer een stukje rivier. Waadpak is overal een vereiste door de ondieper kanten met veel begroeiing, je moet echt een eind het water in. Let wel op dat je al je spullen moet laten ontsmetten bij de douane.

IJsland is zo mooi, ik zou niet op 1 plek blijven zitten. Wat is daar veel te zien zeg!

Veel plezier :)

DocSalmo

#6
Vissen op zalm en zeeforel in IJsland is voor "the happy few"! De dagvergunningen kosten een arm en een been op de goeie rivieren.

Vissen op chars en bruine forellen situeert zich vooral in de meren in de highlands (heidi) en de riviertjes die deze meren verbinden. Dit is best betaalbaar en een gids vind ik niet echt nodig hiervoor. Vergeet de meren die redelijk dicht bij de hoofdstad liggen. Daar is te veel hengeldruk. (Blijf minstens 50 of zelfs 75 km uit de buurt.)

In het zuiden heb je de streek rond Landmannalaugar/landmannahellir. Hier situeren zich enkele leuke meren, onder andere eentje in een krater van een uitgedoofde vulkaan. https://travel.idega.is/window/bea503b9-d590-446e-b48c-2b841a6f9088

Meer naar het noorden wordt het pas echt interessant. Skagaheidi (te bevissen met die eerder vernoemde veidikortid die je daar in elk N1 tankstation kan kopen voor 45 euro per jaar), Arnarvatnsheidi (te boeken via http://www.arnarvatnsheidi.is). Dit zijn hoogplateaus waar je tal van meren kan vinden. Heel veel mooie bruine forel en arctic chars.

Bij de vergunning kan je dikwijls ook ineens een DIY lodge of cabin regelen. Maak daar zaker gebruik van.

Er zijn slechts 5 soorten zoetwatervissen in IJsland: zalm, forel, char, paling en stekelbaars. Geen wonder dat de stekelbaars een belangrijk onderdeel is van het dieet van forel en char. Ik viste daar ALTIJD mee. Zie dat je dus imitaties mee hebt! Ik denk hierbij aan de Horny Stickleback en de IJslandse "Rektor". Ik gebruikte erboven dikwijls nog een natte vlieg (bvb Black Penell). Neem ook een paar grote zwarte klinkhammers mee, eventueel met oranje pootjes (heather fly). Voor de rest de klassieke nimfjes (Red Tag, Pheasant Tail, etc).

And last but not least : vergeet niet om je materialen te desinfecteren!!  Waders, hengels, lijnen, net, waadschoenen, vliegen...  Het gemakkelijkste is om dit hier al te doen bij de dierenarts. IJslanders zijn heel bang dat je allerlei nare beestjes meebrengt.

Scaramouche

Thanks Doc, ik zag op Youtube je bindinstructie voor de stekelbaars al, daar zal ik alvast eens op gaan oefenen.  ::goodjob::

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

DocSalmo

Een impressie van 2010 (ons meest memorabele jaar):

https://www.youtube.com/watch?v=5rcq5AuH5hg

Ik weet niet zeker of er geluid bij is, of dat Youtube dat geblokkeerd heeft.

We konden ook op zalm vissen. Dat was op de Midfjardara in het Noorden. De dure zalmbeats kosten hier algauw 10 000 euro voor een week. Geld dat wij zeker niet hebben. Dus visten we op het onderste deel, de zogenaamde charbeats. Een stuk van ongeveer 3 km. Vlak, weinig hindernissen. De vissen racen hierdoor. Het is pas in de hogere/dure pools dat de echte zalmvisserij zich afspeelt. Maar dat neemt niet weg dat al die zalmen dus eerst moeten passeren langs die onderste charbeats. En daar vingen wij ze dus. Ook vingen we daar sterke sea-run arctic chars. Van de riverkeeper mochten we ook een halve dag vissen op het dure stuk. Gratis! Betaald door een groep Engelsen die door omstandigheden een dag vroeger huiswaarts keerden. Het was dus toch al betaald door een ander, dus hij deed er geen verlies op. Bovendien was het ook goed voor zijn vangststatistieken.

Midfjardara charbeats kosten 450 euro per dag in 2020. Maar daar heb je wel wat voor. Een volledig ingerichte DIY lodge voor 6 personen. 3 vergunningen voor de charbeats. Die 3 vergunningen kan je delen over max 6 personen. Je laat dan ieder om beurt vissen.


gijsie20

Ik kan de video helaas niet zien, Youtube lijkt hem geblokkeerd te hebben. Deze video bevat content van WMG, die deze wegens auteursrechtschending heeft geblokkeerd. Is de melding.

DocSalmo

Quote from: gijsie20 on January 06, 2020, 21:15:51
Ik kan de video helaas niet zien, Youtube lijkt hem geblokkeerd te hebben. Deze video bevat content van WMG, die deze wegens auteursrechtschending heeft geblokkeerd. Is de melding.

Ik zie het al: liedjes van Daft Punk en Prince op de achtergrond. Ik ga dat geluid op die plekken dempen. Daarna zal het hopelijk wél te bekijken zijn.

Scaramouche

Hoop dat dat lukt, ben erg benieuwd :-)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Menno_siemensma

Quote from: DocSalmo on January 07, 2020, 09:53:38
Ik zie het al: liedjes van Daft Punk en Prince op de achtergrond. Ik ga dat geluid op die plekken dempen. Daarna zal het hopelijk wél te bekijken zijn.
tip, zoek op internet op royalty free music, die mag je gewoon gebruiken zonder problemen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Wilco

Ik kan de gehele film zien met muziek maar mijn systeem ging op blauw toen K3 voorbij kwam. ::wtf::

PdH

Mooie film. Lijkt me wel een hele belevenis zo'n reis.
grtn, Peter.