Backup vliegen voor de park beat.

Started by Jan Muisers, March 01, 2011, 22:46:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rossie69


Rossie69

ja ben nog wakker

het is azijn,voor kleurvast heid ofzo.


Jan Muisers

#27
De azijn is inderdaad voor het bevorderen van de hechting, van de verf. Vaak wordt gezegt, dat deze erbij gedaan moet worden, als de gewenste kleur bereikt is, maar doe je hem er eerder bij, zul je zien dat de verf vele malen beter hecht, aan het medium.
Als het water nog goed "stoomt" moet je niet met je neus erboven hangen, als je de azijn erbij doet.   :o

Ik heb de eerste klaar. Het is een Monkey. Niet de originele, maar de kleur die op de Dee het beste werkt. (de originele doe ik er ook nog een enkele erbij )
Dit is de Orange Flamethrower.

Geheel links.. de eerste.   ::muur:: ... Glitter vergeten.
Dan 2 X #10 en 2 X #8 .  Ga nog even proberen of de bucktail niet te grof is voor een maatje 12. Zo niet komen er daar nog 2  van erbij.




Dan bind ik de Collie dog. Wat een domme, lelijke vlieg, zeg. Maarja, als hij daar werkt...waarom niet.

Jan.


Jan Muisers


De Collie Dog. Sorry, maar na het binden vind ik het nog steeds een lelijke vlieg. Hij schijn wel effectief te zijn op de Dee ( de Park beat).

Links : de "low water" vliegen. Op een "low water" haak, met een licht blauwe hackle en zeer licht/dun gebonden.
Rechts : de vliegen voor normaal water. Met een rode hackle en vol gebonden.

De low water vliegen worden op dunnere haken en vaak ook grotere/langere haken gebonden, maar wel met minder materiaal. Op de Dee worden de low water vliegen gebonden met een licht blauwe hackle. De rode zijn de originele Collie Dogs.
De naam komt inderdaad van de Collie (het honden ras). De rivier beheerders hadden vaak als bijbaan een kudde schapen, welke gehoed werden door Collies. Het was een gemakkelijke bron voor materiaal en blijkbaar ook nog eens effectief.

De onderstaande vliegen zijn helaas niet met Collie haren gebonden ( de buren hebben een malteser en na het scheren bleken de haren te kort  ;D ). Ze zijn gebonden met geitehaar. Vandaar de dikkere kop. Het is een heel gekloot om deze haren goed vast te zetten.




Jan.


HappyFisherman

Liever vis vangen met "lelijke" vliegen dan niks vangen met de mooiste exemplaren (die vangen de visser  ;)) toch?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Jan Muisers


Tja, ik vis toch liever met mooie vliegen. En, zou 't echt de vlieg zijn die de vis vangt?

Maar als je vangt met lelijke vliegen...zeker doorgaan.  ::duim::

Johan

Jan, ik wordt gek  :o ::geweld::
helemaal top man.

wist je ook al dat ik naar de kyll, noorwegen, denemarken, Engeland en Ierland ga en ik daar ook geen vliegen voor hebt ....lol ;D

ff alle gekheid op een stokkie, ik vindt het genoeg zo Jan, meer kan ik niet aannemen tenzij ik er iets voor terug kan doen.

Johan

maurice

mooie vliegen Jan.

mooie vangende vliegen, een weelde aan de waterkant
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Jan Muisers


Bedankt Maurice. Een weelde ? Och, het zijn maar veren op een haakje, net als alle andere vliegen.



Quote from: Johan on March 14, 2011, 20:32:42

ik vindt het genoeg zo Jan, meer kan ik niet aannemen tenzij ik er iets voor terug kan doen.


HUH ? We hadden toch een afspraak? Ik bind enkele reserve vliegjes en krijg daarvoor een kop koffie van jou. Je wilt me toch zeker niet die koffie onthouden ?  ::afspraak::


Quote
wist je ook al dat ik naar de kyll, noorwegen, denemarken, Engeland en Ierland ga en ik daar ook geen vliegen voor hebt

Nu ben ik toch diep teleurgesteld, Johan.  Je reist de hele wereld af en gaat NIET NAAR ZWEDEN?
Je snapt natuurlijk dat dat niet ongestraft kan blijven. GEEN DROGE VLIEGEN...DUS.
Zoals je misschien weet, ben ik 8 maanden uit de running geweest. Gedurende de laatste 6 maanden ben ik zwaar aan de drugs (pijnstillers) geweest en heb tijdens zo'n rose wolk nymphen gebonden van Steve Thornton.    W.T.F ....Ik vis helemaal niet met nymphen. ::zweep::
Nu, weer nuchter, zit ik met de gebakken pe...nymphen. Ik ben er van overtuigt dat alles in het leven een reden heeft.  Zo ook  deze grote fout in mijn leven.  Ze gaan richting Apeldoorn, alwaar ze gevist moeten worden over de hele wereld, BEHALVE IN ZWEDEN.  :P

Een kleine selectie van die dingen. ;D ;D ;D ;D




Jan.



maurice

jan die boddy`s van die krekels waar zijn die van gemaakt?  (groene en bruine onder op de foto bijna naast elkaar)
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Jan Muisers


Maurice, deze?




Dat moesten eigenlijk caddis puppa's voorstellen.  ::blozen::

De meeste boddies zijn gemaakt van nymph skin (3mm.) en gekleurd met stiften.

De kevertjes en de dekschilden van de emergers zijn gemaakt van foam. De emergers zakken heel langzaam naar beneden. Je kunt dit stoppen door op een gewenste plek (lees : diepte) de leader in te vetten. Dan blijft de emerger op die diepte hangen. De combinatie van de hoeveelheid foam en de fiber lengte van de hackle maakt dit "net niet drijven/net niet zinken" mogelijk. (het zijn vrij grote vliegen.)


maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

HappyFisherman

Jeemig, was wel een productieve roze wolk!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Johan

Hahhaahha Jan... ik kom niet meer bij.
die koffie komt goed misschien ook nog een gebakje er bij 8)

Johan

Jan Muisers


Jan Muisers


De Akroyd. Ik weet nog niet of je deze krijgt, Johan. Hij was eigenlijk niet bedoeld voor het water, maar voor aan de muur.
Bij de foto's maken zag ik dat er iets niet klopte. Na kontrole bleek ik de tippet fibers in de tail te zijn vergeten. (Hhmm...dat vergeten, dat gebeurt me erg vaak, de laatste tijd)
Het probleem is eigenlijk, dat dit de enige 2, goede stribs white tail turkey, die ik uit de veren heb kunnen krijgen. Het hangt er dus een beetje vanaf of ik nog wat veren kan bemachtigen.

Toch enkele foto's, zodat je een idee krijgt hoe hij eruit ziet.....ongeveer  ::muur::













Jan.


Rossie69

is toch super de ene topper helpt de andere topper.

mooi hoor.

ga er steeds meer respect voor krijgen.

zalm vlieg binden he ;)

catchem

Erg inspirerend. Ik volg dit topic al een tijd en krijg erg veel zin om ook eens een zalmvlieg te proberen te binden. De meeste spullen heb ik in huis (een keer een partijtje spullen van iemand overgenomen), maar ik kan me er nog niet helemaal toe zetten, zeker nu het weer beter wordt niet.

Jan Muisers


Het spijt me Johan, maar ik moet nog wat spul binnen krijgen voor de Park Shrimp, vanuit Engeland. Volgens mij is de boot verdwaald.

De Abinger heeft al kennis gemaakt met mijn scalpelletje. Nee..nee...die was niet voor jouw bedoeld. Onderstaande wel  ;D

Het is ook een Akroyd, maar dan de White Winged Akroyd. Waarom White Winged ? Vroeger waren de (goede) White tip turkey veren ook al duur, dus hebben de "gewone" mensen een alternatief gemaakt. Die met witte vleugels..De witte kalkoen veren waren beter te verkrijgen (toen al).
De "rijke" mensen noemden deze vlieg " The Akroyd for the poor people".(de Akroyd voor de arme mensen).

Hij verschilt met de gewone Akroyd in de kleur van de Seals fur. Bij de normale is die geel, bij deze licht oranje.





Jan.


ps...Kijk...hier ben ik de tippet fibers in de tail niet vergeten. 8)


Johan

Inderdaad
als ik nu geen vis vangt, dan kan ik echt niet vissen en zal me hier noooit meer vertonen.

prachtig Jan, ziet er goed uit.

Johan

Rossie69

owja alleen afdeling zalmvliegen of heel het forum ?

:'(

Jan Muisers

Het was gewoon TE mooi weer om tijd achter de vise te verspelen. Gisteren is daar verandering in gekomen.

Ik heb de Park shrimps voor Johan proberen te binden. Verdorie, wat zijn die haakjes klein, als er veel materiaal op moet.
Onderstaand is mijn poging. Van links naar rechts : 2X #8, 2X #10, 2X #12 en de twee grotere zijn "low water" vliegen #8...grotere haken maar naar verhouding niet zo vol gebonden.
Johan, Als je ze te vol vind, kun je er altijd nog wat tussenuit knippen.



Van dichtbij :

De low water: #8



en de #12. (helaas heb ik geen kleinere hackle veren in de passende kleuren)
Op de foto zag ik dat niet alle fibers goed afgeknipt waren...nieuwe bril nodig ?  8)




Maar goed dat ik zondag les krijg, hoe ik deze dingen goed moet binden.

Jan.

ps: Johan, ze zijn gebonden met het "originele spul"...arctic runner. Dikker en stugger dan fox, maar dunner dan bucktail. Er wordt gezegt dat dit spul heel mooi beweegt in het water. Het binden ermee gaat heel goed.


Johan

dinsdag gaan we Evert.
woensdag en donderdag vissen en vrijdag op weg naar stoke.

Johan

Sieger

Hey veel plezier daar Johan en vang zo'n mooie grote dame of heer... Het 'smijten' zal wel gaan lukken.....  ;)

En veel plezier op de BFFI Johan en Evert... !


Sieger

HappyFisherman

Succes en vooral heel veel plezier gewenst! Dat je maar een Happy Fisherman mag worden ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...