torpedolijn\shootinghead

Started by j.klopper, May 20, 2011, 11:54:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

j.klopper

Ik heb een gewone aftma 7 torpedolijn waar ik  ongeveer 22 meter mee gooi.
Nou ben ik van plan om er een shootinghead van te maken,wat voor afstand kan ik dan verwachten?
Hoe bepaal je trouwens het punt waar je die torpedolijn afknipt?
Gewoon uitproberen door te gaan gooien of door het belly gedeelte te wegen,zoals ik ergens op dit forum las..
Welk gewicht moet ik dan aan denken bij een 7 lijn?

A{b}r{a}xa{s}

waarom een goede lijn verknippen ???

j.klopper

Die lijn kostte 12 euro[gooit wel goed]dus geschikt om eens wat uit te proberen.
Maar het moet wel nut hebben natuurlijk,dus zeker een meter of 5 afstand winst wil ik hebben.

A{b}r{a}xa{s}

Ik kan het mis hebben, dan wordt ik wel gecorrigeerd, maar ik vrees dat het geen succes gaat worden.

Je hebt in die torpedolijn je body nodig om de hengel te laden.
Een #7 hengel heeft een 'bepaald gewicht' nodig om lekker te laden.
Daar is die torpedolijn ook op gemaakt.
Als je die gaat verknippen maar wel het 'goede gewicht' nodig hebt in een kortere belly dan nu,
dan zie ik niet zo snel hoe je dat optimaal voor elkaar zou moeten krijgen.....

j.klopper

Klopt,maar dat gewicht zit grotendeels in de voorste 9 tot 12 meter,afhankelijk vh type lijn.
Bij een shootinghead is de volglijn vervangen door een veel dunnere volglijn zodat je verder zou moeten kunnen werpen.
Maar dat verder werpen moet dan wel een beetje de moeite zijn natuurlijk.

A{b}r{a}xa{s}

dan zie ik het voordeel nog niet direct.... of is de lijn nu maar 22 meter en wil je er een langere runninglijn aan maken ?
anders is het 'enige voordeel' toch dat je minder valse worpen nodig hebt en/of minder ruimte achter je nodig hebt ?

HappyFisherman

Oh, maar minder ruimte achter je nodig hebben is soms wel heel handig Bas. Vooral als er bomen achter je staan ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

A{b}r{a}xa{s}

maar dat gaf ik zelf al aan ;)

Sieger

Een aftma 7 ombouwen naar een aftma 7 shootinghead heeft geen zin... Wat een shooting head doet is het ideale werpgewicht van een hengel concentreren in een kort stuk lijn (bv. 10 meter)... Een reguliere aftma 7 lijn heeft het gewicht voor een 7 hengel al verdeeld over een bepaald stuk.... Dit zul je nooit kunnen verplaatsen naar een korter stuk...

Je kunt wel een 7 ombouwen voor bv. een 5 hengel....

Dat heb ik ook gedaan... Een zwaardere lijn ombouwen naar een shootinghead voor een lichtere hengel....


Sieger

Sieger

Zou kunnen Bert ... nooit geprobeerd, maar dan haal je geen voordeel uit de vorm of gewicht van de head maar uit het gewicht of glij-eigenschappen van de running lijn... Of zie ik het verkeerd...  ???


Sieger

Sieger

Dus in dit geval haal je geen voordeel uit de head... als je deze lijn verbouwd zul je voor dezelfde lijnklasse hengel de hele belly moeten gebruiken, anders wordt deze te licht...
In dit geval haal je dan alleen voordeel uit de volglijn....



Sieger

Sieger

Helemaal mee eens.. als de basis niet goed is dan kom je nergens...

En als ik jouw worpen zie dan hoeft het ook geen shootinghead te zijn om 30 meter te gooien... (als je dat al wilt en nuttig vindt...  :) )


Sieger

Sieger

Ja da's waar, maar waar ik kom is 15 meter vaak al te ver...

Ga dit jaar proberen roofblei te vangen dus dan zal de afstand wel verder moeten inderdaad.... Vandaar ook het gestoei met DH- en switchrods.... en is bovendien ook leuk om te doen... en is al vast een goede voorbereiding op de plannen om op zalm te jagen in Ierland...  :)


Sieger