Nieuw Zeeland

Started by Bone F, April 02, 2012, 21:20:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bone F

Nou toch maar ff een paar regels over NZ. FF geheugen opfrissen ik ben daar van 10/1 t/m 8/3/'12 geweest.
Om maar met de deur in huis te vallen als er net zoveel vis zou zwemmen als er sandflies zijn zou het super zijn :D Het is een prachtig land met een zeer afwisselend en vaak leeg landschap. Het is bij elkaar ongeveer zo groot als Frankrijk en er wonen ongeveer 4,4 miljoen mensen en per jaar komen er ca. 2,9 miljoen toeristen. We hebben 6 weken rond getoerd met een campervan en het Noord-en Zuideiland bezocht, vissen was niet het hoofddoel. Alle mooie verhalen ten spijt viel het vissen toch wel tegen. Ik heb een paar keer leuk gevist en een paar mooie gevangen maar in een goed gesprek geven de "kiwi's" ook wel toe dat het geen Mekka is. Hoewel zowel beroepsmatig als recreatief geen forel en zalm verkocht mag worden is de visdruk (kennelijk voor eigen gebruik) toch hoog. Het is vaak onbegrijpelijk en frusterend dat je een poging waagt in een op het oog prachtige rivier en het lukt gewoonweg niet. Aan mij kan het niet liggen............ ;) Waarschijnlijk als je er echt helemaal voor gaat zul je meer succes hebben maar dat waren niet de verhalen die ik vooraf gehoord had. Als je er echt voor gaat betekent dat veeeeeeeeeeeel lopen en zoeken daar had ik dus de tijd niet voor er is nogal wat te zien,  te bezoeken en kilometers (ca.  7000) af te leggen. Je kunt het natuurlijk zo gek/duur maken als je wilt met bv. helicopter dropoffs en gidsen. Het succes zal dan evident zijn (hoewel) maar dat ging mijn budget te boven. Ik mis zoiezo een paar spreekwoordelijke ribben!

Frans

A{b}r{a}xa{s}

Ik heb een poos terug foto's gezien van het water tijdens het WK daar en dat was echt prachtig....maar zoals je al zei, de vangsten waren niet super

Hans-oet-remunj

Hoe het tegenwoordig is weet ik niet, maar een 20 jaar geleden was het m.i. ook al zo dat je over het algemeen behoorlijke wandelpartijen moest verrichten om op de betere plekken in de rivieren te komen (zuidelijk eiland).  Zelf maakte ik toen een aantal weektrips met rugzak en wandelschoen door de wouden van de westkust, met wisselend succes. Soms nix, soms bonanza, altijd adembenemend mooi maar ook behoorlijk vermoeiend.... zalmen van forellen gezien (5kg+) en gehaakt maar helaas niet gevangen...wel een hoop 1-3kg forel....van 0 tot 10 per dag  en dan meestal in de schermering.  Fantastisch om eens te doen... maar ja, dat kostte inderdaad veel tijd....en lang niet elke rivier bevat veel grote forel, dat is ook daar echt wel weer zoeken....uiteindelijk koos ik ook voor een balans tussen vissen en genieten van het mooie landschap dus....

Wellicht een tip:

1) Wat ik een aardig alternatief vond tov al dat geklim en gewandel was de jetboat   watertaxi. Voor 100 dollar kwam je een heel eind de rimboe in, toch 10x goedkoper dan de heli...
2) Ga vissen op de meren..dan zou je significant hogere daggemiddelden moeten kunnen vangen en hoef je niet zo ver de rimboe in (viste zelf alleen op midden / bovenlopen van rivieren).