Jura - Loue / Doubs

Started by wh82, January 07, 2016, 20:26:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wh82

Iemand info over de Loue/Doubs? Mooie foto's natuurlijk maar is t een beetje vissen daar? Of heb je daar als relatief groentje niks te zoeken en draaien de vissen lachend rondjes rond je zorgvuldig gedrapeerde Hawthorne of Dark Olive..
En die vissterfte op de Dessoubre, heeft dat ook de Loue en de Doubs getroffen?
(Normandie is ook nog in de picture maar t wordt me thuis afgeraden wegens te koud in april)

goswit

Lees hieronder  ,,  ain - doubs -  le Loue en zijriviertjes.   Volgens mijn laatste informatie niets veranderd.

Was er graag weer naar toe gegaan .
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

marc


Op camping les esplanade kan je naar hartelust vissen in een zijriviertje van de doubs.
Eigenaar is een Nederlander.
Was er wel in junie,nimph en droog vingen allebei.
Als dit in april al lukt weet ik niet.
Grt marc

quaden

ik ben daar geweest en in de l'ain heb ik gevist en die andere wateren liggen allemaal dicht in de buurt.
lange leaders (4.5m), dunne tippets 12./00 of 10/00 om dicht bij de waterbron zebraforel te vangen.
dit is een beekforel met 3 brede zwarte strepen op zijn flank. het water is kraak maar dan ook kraak helder en de vis is super schuw. omdat het bronwater is was de watertemperatuur flink koud, ik was blij dat ik neopreen aan had getrokken.
alles werd gevist met de droge vlieg en bij een ''drag'' was de vis al vertrokken. wij hadden daar een gids die ons hielp, hij sprak goed engels voor een fransman was geduldig en had eventueel materiaal in de auto liggen.
ik moest helaas eerder weg, maar mijn 2 collega's hebben nog met de nymph gevist en zij wisten nog een aantal mooi vlagzalmen (frans: l'ombre) te vangen.

hele leuke tijd gehad daar!!

je kan me altijd een PM sturen!!

wh82

Super die reacties. Zelf plan ik om naar een huisje van Gites de France te gaan. Het wordt geen complete visvakantie en camperen is ook niet helemaal ons ding. De omgeving
Ik denk nu of aan de omgeving bij Rennes sur Loue of in de buurt van Lods.

De Ain vind ik aan de verre kant.. daarom liever Loue of Doubs en zijrivieren, l'Ognon klinkt ook goed.

@Goswit, houd op dit moment je nog iets tegen? Ik lees (op franse sites, mijn frans is redelijk, lezen beter dan spreken) dat er redelijk herstel is na de vissterftes in 2011-2012 (dessoubre dan misschien uitgezonderd)

@marc Qua omgeving vind ik Lods enz. iets spannender (bergachtiger denk ik?) dan bij de camping bij Cromary?

@Quaden, je zegt nu "dicht bij de bron" de brede stukken zijn die minder interessant? Dat "spooky" verwacht ik wel eigenlijk en ik schat mijn kansen dan ook niet heel hoog in. Ik ben redelijk goed met de droge vlieg en emergers (iig een stuk beter dan met streamer/nymf) maar ben niet heel bijzonder in het lezen van water. Als ik de stijgende vis eenmaal gevonden heb krijg ik de vlieg wel voorzichtig in de buurt.

jo flyfishing

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

quaden

#6
brede stukken waren niet heel bijzonder vond ik. ik vroeg aan de gids hoeveel km we van de bron afzaten en dat waren er maar 3 á 4. het lezen van water was goed te doen, net langs de stroomnaad, achter stenen, tussen grote stenen, diepere poels etc etc

tip van de gids was, blijf uit het licht en trek geen lichte kleren aan. hij was helemaal in het donker want hij beweerde dat de vis dan beter te vangen was.

dit is de site, http://www.jura-flyfishing.com/index-en.php

hij heet pierre emmanuel aubry

wh82

#7
Over zowel Loue, Doubs als Ain lees ik overal dat de vis nogal spooky is..
@Quaden: Interessant. Bedankt voor de site. Over brede stukken: Vroeger (half jaren negentig, toen ik ook vliegviste) was Pont d'Ain een bekende hotspot. daar is de Ain behoorlijk breed.
Zat jij in de omgeving van Champagnole?

@Jo-Flyfishing, thanks! Ik ben daar een beetje een lurker, leuke site. Fransen zijn wel echt anders als Nederlanders qua visbeleving. De meeste Fransen vissen in mijn ervaring hoofdzakelijk voor de barbecue ;)

quaden

ja wij hebben destijds ook in champagnole afgesproken met deze gids. alleen toen zat ik achterin de wagen en zijn we naar allerlei stukken gereden. de vergunningen werden dan ook in verschillende winkels gehaald. eentje bij de charcuterie waar de varkensoren en snuiten met een geweven draadje aan het plafond hingen. 
we hebben ook op verschillende wateren gevist. l'ain hebben we sowieso gevist en ik meen la saine ook, maar deze liggen allemaal vlak bij elkaar in de buurt. het enige wat mij toen opviel is dat we amper aan wegen visten, het was de auto parkeren en hup zo de natuur in, langs de brug naar beneden en de rivier aflopen.

quaden

ik heb nog even wat research gedaan, wij stonden op camping du navoy en reden vanuit daar richting champagnole. 100m van de camping is een grote brug waar je soms grote forellen zag zwemmen, maar er was eigenlijk niet bij te komen. de forellen vielen op door hun zebra-achtige uiterlijk.

Scaramouche

Ik heb daar 2 jaar geleden in de buurt van Doucier gevist. Heel weinig leven in het water. Ik hoorde later dat je voor de forel nu inderdaad ten noorden van Champagnole moet zitten, daar heeft de vissterfte niet (of in ieder geval minder) plaatsgevonden. Verder zijn de zijriviertjes het proberen waard, maar dan is het kruip-door sluip-door, met weinig plek om te vliegvissen. 'trotten' met een centerpin en een korte spinhengel (tot 2.40) zou dan beter gaan.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

quaden

klopt @scaramouche, kruip en sluip zowat geen vliegenlijn uit het topoog, stroomopwaarts vissen en niet waden.
op de kant blijven, boven het water werpen en contact houden met vlieg.

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

goswit

Van af Pont du Navoy naar boven , 2 km prive water Hotel deu Cerf geen vergunning te krijgen , dan het hele stuk tot ca Champagnole verboden te vissen .Ongeveer camping Champagnole redelijk goed vissen alleen in de vakantie tijd om de meter een visser .  Als je veel vissen wil zien door rijden naar de elektra centrale ,alleen helaas verboden.    Het stuk van camping du Navoy helaas is bijna geen vis meer ,vlagzalm helemaal niets .
Dit  water was vroeger een van de beste forel , vlagzalm rivieren.  Forel 70 cm was geen uitzondering . Heb er ruim 25 jaar gevist afgelopen 7 jaar niet meer . Heb vorig jaar een kennis gesproken waar ik 20 jaar mee heb gevist ,visstand is slecht en wordt ook niet meer bijgehouden .   Natuur is prachtig daar.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

wh82

Thanks allemaal! Ik ga een mooi plekje opzoeken.

wh82

Ik heb een mooi plekje gevonden.. huisje gereserveerd. Nu nog wachten :D

wh82

Heeft iemand nog tips over welke vliegen?
En klopt het dat ik echt geen nymph mag gebruiken voor de vlagzalm opening (21 mei)?
Geld dat ook voor streamers? Of zijn die hoe dan ook niet toegestaan?

Natuurlijk vis ik hoe dan ook het liefst met de droge vlieg. Dat ligt me ook het beste. Daar vissen met de droge vlieg heeft iets "mythisch", maar een klein beetje resultaat is natuurlijk wel gewenst ;)

En wat voor tippetdikte zal ik kiezen? (Het gaat om de Loue)

Tips in het algemeen zijn altijd welkom.

goswit

Heb nog wat voor je gevonden ,als ik mij wat beter voel stuur ik het . 
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

wh82

Thanks! Als je ziek bent, beterschap!! Hoe dan ook hoop dat je je snel beter voelt.

Arie de Vries

#19
De voorzitter van de vliegvisclub in Port Lesney aan la Loue spreekt Engels en verkoopt vergunningen. Ben al eens bij hem thuis geweest. In die plaats is een prima camping meteen aan de rivier. En de voorzitter heeft veel tips en een kaart met goeie stekken voor je. Toen ik er was stond het water erg laag en was het bloedheet, onnatuurlijk voor de Jura. Daarom geen goede tijd voor het vliegvissen
Groet, Arie

sjoerd

Ooit hele grote snepen gevangen in de Loue. Erg moeilijk maar met een imitatie van een bosje wier(groen marabou) kon ik er enkele foppen maar het blijft lastig. Je ziet ze flanken in het ondiepe stromende water.

wh82

@Arie, thanks. Is ongeveer 40 minuutjes rijden Port Lesney, ga het eerst dichterbij (en wellicht uit de tuin, als dat mag, heb ik nog geen 100% zekerheid over) proberen.

@Sjoerd, lijkt me ook erg leuk, vraag me alleen af of ik daarmee mag vissen voordat de visserij op vlagzalm geopend is. Als ik het allemaal goed begrijp is er voor 21 mei een verbod op nimf. Of dat ook geld voor natte vlieg/wiervlieg/streamer weet ik niet.

JEVDE

Beste WH82,

Je geeft aan dat je o.a. denkt aan Rennes sur Loue. Ik heb daar nu een keer of 6 op een camping gestaan. In Rennes sur Loue zelf, direct aan de Loue. Dit is de camping: http://www.chez-claudine.fr/
Je geeft aan niet te kamperen, maar zo weet je iig een plek waar je kan vissen. Heb er maar 1x gevist, met de vliegenhengel. Wat keline voorn gevangen en een flinke barbeel. Het is een mooie rivier, op dat stuk snelstromend maar niet diep en mooi helder. Heerlijk in de zon. Als je stroomopwaarts van de camping het dorp inloopt (het is echt letterlijk een dorp van een handvol huizen) kom je meteen een brug tegen. Ik zie daar altijd mooie vissen staan. En aan de andere kant van de brug is het water kalm en zag ik vaak savonds tijdens een avondwandeling rises. Wij zijn altijd op doorreis als we op die camping staan, na de eerste reisdag van de vakantie. Dan kan ik dus vrijwel nooit gaan vissen; we moeten dan nog ver rijden. Maar als je de kans hebt, zou ik het hier zeker proberen. Mooie natuur, rustig.

groeten jevde

Nootjez

Hoe zit het in de maand juli in de Jurastreek?
Valt hier dan degelijk te vissen of is het veel te druk met toeristen (kajaks, zwemmers, ...)

Alvast bedankt voor de info!

wh82

@JEVDE, bedankt voor de tip! Ik heb inmiddels geboekt stroomopwaarts (sector tussen Cleron en Ornans). Als ik er geweest ben zal ik wel een verslagje schrijven. Hoop dat er een beetje herstel is na de vissterftes. De omgeving waar we zitten schijnt in ieder geval schitterend te zijn. Heel misschien ga ik ook nog op een privé stuk vissen (als ik wordt toegelaten, er is ballotage).
Chez Claudine had ik inderdaad ook bij gekeken (ze verhuren ook een gite). Lijkt me een mooie plek voor een volgende keer!

@Nootjez, vroeger heb ik weleens gevist op de Albarine, daar zitten stukken in waar je met een kajak niks te zoeken hebt. Mooie rivier met mooie vis. De Loue kun je denk ik beter mijden overdag tenzij het de "basse loue" is. 's ochtends vroeg en s'avonds laat (toch het beste tijdstip 's zomers) zou het overigens geen probleem moeten zijn met kajaks. Die liggen nog op bed of zijn aan de bbq (niet de kajaks maar de mensen ;) ).

Als je frans een beetje ok is kun je eens kijken op http://www.clem-flyfishing.com