Multi cassette reel of verschillende reels?

Started by HappyFisherman, October 31, 2012, 19:28:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jasper

Qua cassette reel of niet;

De Vision Koma is een topreeltje voor weinig, die zowel cassettespoelen als gewone spoelen kan hebben.
Ik heb de cassette 7/8, daarnaast heb ik ook nog een aluminium spoel voor de 6/7 ernaast gekocht en er kan ook een aluminium spoel voor 7/8 op. Topding voor alles behalve tropen (al wordt hij daar ook ingezet, maar ik zou het niet doen) en je kunt dus spoelen naar wens erop zetten.

Nigel

Top jongens. Mooi dat ik dit ff hier kon vragen!

rena

Als je ergens vragen over hebt kun je deze uiteraard altijd stellen.
Daar is dit forum voor, een schat aan informatie en ervaring.
Maak er gebruik van :D

Succes  ::duim::


JurjenF

Ik heb nu 3 reels met reserve spoelen. 2 Daarvan zijn dezelfde #5/6, Alpha large arbor van Shakespeare dus die reservespoelen kan ik uitwisselen en de ander is eenzelfde type van Shakespeare #7/8. Ze kostten (de Shakespeares dan) ongeveer 25 euries en werken prima. Niet te zwaar en een redelijk goed werkend slipmechanisme. Jammer dat die #5/6 er niet meer zijn want die merkloze, die dus exact hetzelfde is, kostte €15 meer + €15 voor de reservespoel.... :(. Maar voorlopig ben ik dus ruim voorzien.
Fishing is cheaper than therapy

Koen

Ik heb de koma kassette gekocht, heb um alleen nog niet binnen :)

trouwens, niet in nederland kopen hoor, gewoon in engeland, scheelt je de helft.

gijsie20

Quote from: Koen on December 13, 2012, 20:59:18
Ik heb de koma kassette gekocht, heb um alleen nog niet binnen :)

trouwens, niet in nederland kopen hoor, gewoon in engeland, scheelt je de helft.

True, merkte ik ook met mijn Greys. Ook in Engeland besteld, scheelde nogal met NL of Ebay bijvoorbeeld.

Jasper

Ik heb mijne ook uit Engeland gehaald, bodemprijs tot nu toe was 39 pond, maar normale lage prijs is 49 pond; 60eu

Quote from: gijsie20 on December 13, 2012, 22:53:25
True, merkte ik ook met mijn Greys. Ook in Engeland besteld, scheelde nogal met NL of Ebay bijvoorbeeld.

nanootje

Ik wil binnenkort mijn eerste reeltje aanschaffen en aangezien ik nog een beginner ben heb ik een vraag.
Ik kwam de cassette reels tegen van Airflo, namelijk de "Classic" en de "Switch" cassette reel. Betaalbare reel en ook nog met reserve spoelen. Lijkt me wel wat om ook verschillende lijnen te proberen.
Heeft iemand ervaring met deze reeltjes?

Plantje

Hoeveel lijnen denk je nodig te hebben?

nanootje

#34
Quote from: Plantje on May 29, 2014, 21:07:34
Hoeveel lijnen denk je nodig te hebben?

Lijkt me wel handig om een oefenlijn te hebben om het werpen te oefenen op het grasveld thuis, kan ik gewoon tussen door doen overdag.
En ben ook wel benieuwd naar een WF of een DT lijn om mee te vissen. ;)
Ik zag dus de Airflo reeltjes incl. extra spoelen. Ik kan natuurlijk ook een "normale" reel nemen en reserve spoelen bij doen, maar die reserve spoelen zijn wel prijzig.

Arno

Plantje
ik bij mijn $6 en 8 de volgende lijnen
droog,een zinktip,intermidiet langzaam zinkend een wat sneller zinkend en een snel zinkende en nog een lijn die als een baksteen zinkt
dus dan is zo'n cassette ideaal.

Plantje

In zulke gevallen kan het wel handig zijn ja.

Zelf vind ik de verschillen vaak niet zo subtiel. Dus met een drijvende lijn en daarnaast een zinkende lijn ben ik al een heel eind.

nanootje

Quote from: Arno on May 30, 2014, 00:24:38
Plantje
ik bij mijn $6 en 8 de volgende lijnen
droog,een zinktip,intermidiet langzaam zinkend een wat sneller zinkend en een snel zinkende en nog een lijn die als een baksteen zinkt
dus dan is zo'n cassette ideaal.

Dus jij gebruikt ook een cassette reel. Nog steeds van Sierra?
En zijn deze Airflo's wel wat denk je?

nanootje

Even een paar plaatjes van de reels.

De Airflo Classic Cassette incl. 4 spoelen en tas. Nog geen 70 euro.


De Airflo Switch Cassette incl. 4 spoelen en tas. Nog geen 80 euro.

Plantje

Ik gebruik in ieder geval wel die Scierra nog. Ben er op zich wel tevreden over, maar je merkt wel dat ie tegen het einde van de levensduur zit. Ik denk wel, dat ik weer voor een cassette reel ga als ik deze ga vervangen. Vind het gewoon wel een mooi concept :)

Ik gooi vaak ook gewoon het tasje met alle cassettes in de auto. En dat gedrag zie ik in meer dingen terug. Zo heb ik altijd alle vliegen bij me. Ik heb ook tippet materiaal voor elke visserij bij me. Als ik ga vissen wil ik kunnen vissen en vind ik het balen als ik die mooie snoek zie staan en tot de conclusie kom dat ik geen titanium onderlijn bij me heb. Nee, dan wil ik kunnen wisselen en er voor gaan!

Koen

Quote from: Koen on December 13, 2012, 20:59:18
Ik heb de koma kassette gekocht, heb um alleen nog niet binnen :)

trouwens, niet in nederland kopen hoor, gewoon in engeland, scheelt je de helft.

Hij bevalt goed. Makkelijk om een losse cassette in mijn jas te gooien en snel ff wisselen van droog naar zink naar intermediate. Handig.

merijn1982

Heb er een van scierra. Gebruik m voor de snoek hengel. Erg makkelijk voor meerdere lijnen op 1 reel. In de toekomst wil ik dit ook voor me #5
Tight lines!!

Arno

ik heb een scierra maar die airflo zijn ook prima ik denk niet dat ze voor elkaar onder doen.

Gr Arno

Joost S.

Een extra cassette is ideaal, maar ik vraag me af. Het is toch niet zo heel veel werk om een andere vliegenlijn erop te knopen?

Op een spoeltje je zinklijn, op de hengel je drijvende lijn.

En je kan binnen 5 a 10 minuten de lijn verwisselen. Zonder extra kosten.

Of zie ik iets over het hoofd?

BV

Ja, dat dat zeer veel werk is om even te proberen of de vis dieper zit.
10 minuten ombouw , 10  minuten diep vissen en geen reactie en dan weer 10 minuten terug ombouwen.

Dus mijn idee , een reserve reel op een reservehengel !

FSCHAMP

BV

als je een beetje geoefend bent, dan gaat het in minder dan een 3-tal minuten.  Vroeger toen ik nog competitie viste en je viste op de SLAM of een andere grote wedstrijd in Engeland, waar je meestal maar één opgetuigde hengel mag gebruiken, gebruikten we een leader van zo'n 6 meter en was het enkel opspoelen, de leader afknippen, spoelen verwisselen, leader terug eraan knopen en gaan met die banaan.

Ik gebruik nog steeds mijn 6 Dragon Fly reels (395) voor mijn wedstrijdhengels op reservoir met de vele bijgeleverde plastiek cassette spoelen (ze zijn zo'n 15 jaar oud en doen het nog steeds goed).
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Gerrit59

Gino,

Bedoel je die BFR kunststofreel met gekleurde spoelen?  Die heb ik ook nog.

Gerrit

FSCHAMP

Neen, Gerrit.

Het zijn metalen reels met grijze kunstof spoelen.  De kost prijs was zo'n 68 euro voor een reel met twee reserve spoelen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>