Multi cassette reel of verschillende reels?

Started by HappyFisherman, October 31, 2012, 19:28:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Wat vinden jullie beter, 1 reel met verschillende cassettes of meerdere reels voor je verschillende lijnen?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

vliegvisgek

heb de reels met extra spoelen van vision werkt top en betaalbaar ook zijn de hardy,s op mplaats ook top bram
heeft maatje van me 9spoels en de reel dacht 250 dus te doen maar de vision waren destijds 100 euro reel met spoel heb 4 setjes dus bijna
alle lijnen daarmee voorzien

W3stland

Ik zal wel gek zijn maar wat is nu het verschil tussen een cassette of spoel? ::new::
Ik heb nu een vision koma en wil graag een extra spoel maar hoor ook mensen over een casette..
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

A{b}r{a}xa{s}

In het begin heb ik 2x een cassette systeem gehad (Snowbee).
De ene beviel met goed, bij de andere zat er te veel speling tussen de cassettes en de behuizing waardoor de lijn niet lekker werd vrijgegeven.
Die heb ik uiteindelijk maar 'permanent' gemaakt met secondenlijm. :)
Heb nu toch voorkeur voor een gewone reel met 'echte reservespoelen"

Useless

Ik heb van alles wat Bram. Van het gene dat ik bezit aan reels vind ik de cassettereels kwalitatief verreweg het minst. Cassettes zijn meestal van (hard) plastic of een of andere kunststof en daardoor ook vaak wat kwetsbaarder. Slipsysteem is ook niet echt 'je van het'. Dus wat mij betreft liever goede reels met eventueel extra spoelen. Maar ja, dan vind ik de spoelen verhoudingsgewijs tov de reel weer dermate duur dat ik dan toch maar weer voor een nieuwe reel kies. Enfin, ik ben een materiaal-gekke verzamelaar dus misschien niet helemaal representatief of misschien juist wel. Kies zelf maar  :)

Useless

Quote from: W3stland on October 31, 2012, 20:12:28
Ik zal wel gek zijn maar wat is nu het verschil tussen een cassette of spoel? ::new::
Ik heb nu een vision koma en wil graag een extra spoel maar hoor ook mensen over een casette..
Misschien lastig om uit te leggen, zoek eens een plaatje op dan zie je het verschil. Maar bij een cassettereel kun je de spoel losmaken en vervolgens het deel waar de lijn opgewonden zit er apart vanaf halen en vervangen door een andere. De meeste merken hebben wel zo'n model in hun assortiment. het voordeel is dat ze over het algemeen goedkoop zijn en doordat je er 2, 3 of soms wel meer cassettes bij krijgt, kun je met 1 zo'n reel veel verschillende lijnen gebruiken. Nadeel vind ik dat het materiaal meestal niet zo heel degelijk is. Cassettes zijn vaak van kunststof en dus erg kwetsbaar voor breuk. Ook de door jou genoemde Koma is verkrijgbaar in een cassette-uitvoering.

Gert

Ik heb geen cassettereels. Heb ooit zoiets gehad van Leeda, maar was ik niet kapot van.
En omdat ik ook een beetje verzamelaar ben, heb ik liever wat verschillende reeltjes.

Groet,
Gert

johannes

zit er sterk over te denken om een casettereel of 2 aan te schaffen voor het vissen in de bergen.
mijns inzien lichter dan een reel met reserve spoelen.
omdat ik graag lijnen wissel aan de omstandigheden en die veranderen hier nog wel eens snel.
tweifel een beetje tussen die van greys en airfow.

weerwolf

Hardy heeft ook reels met cassette systeem, en die zijn echt wel degelijk!
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

John

Heb eigenlijk ook allen maar reels met losse reservespools (Vision Koma, GT en Danielson midge)

Moet ook daarbij zeggen dat ik met name bij een hengel in de lichtere lijnklasse een reel met eventueel reservespools qua gewicht beter in balans vindt met de hengel t.o.v. de wat zwaardere cassette systemen.




karelgol

Had eerst de BFR dragonfly en de rimfly. Een paar jaar geleden overgestapt naar large arbour, dus dat werden de BFR modula en voor de vrouw de lamina. Weet niet of ze nog te koop zijn, maar bevallen nog prima. Alleen op de splitcanes(meer nostalgisch) en de snoekpook (toch maar 1 lijngewicht) gebruik ik nog reeltjes zonder cassette systeem.

Karel

Arno

Ik had er een van Sierra en die beviel mij tot een paarweken geleden uitermate goed de slip heeft me nooit in de steek gelaten en ik had er 4 spoelen bij
met een droge een interm. een sinktip en een sinklijn dus alles bij de hand maar wil ik de spoel wisselen trek ik de complete alu ring er vanaf
dus dat plastic is wel oke maar het aluminium is na 6 jaar naar z'n grootje(en ook een aantal keren mee op zout water gevist).
gelukkig had op dat moment Rossie een andere in de aanbieding dus dat is kat in mijn bakkie.
moet hem alleen nog even halen.

Gr Arno

Raymond

Ik ben nogal een perfectionist en houd heel erg van mooie en degelijke spullen. Ik probeer de reel zoveel mogelijk qua omvang en gewicht aan te passen aan de hengel en toepassing waarvoor ik hem gebruikt. Het resultaat hiervan is dat ik ondertussen 5 reels heb van Danielsson en Dutch met een ontelbaar aantal spoelen. Oerdegelijke mechaniekjes met een perfecte slip. Ik begrijp heel goed dat de genoemde reels behoorlijk aan de prijs zijn en dat je voor de prijs van één spoel ook al een echt acceptabele reel van een ander merk kunt kopen. Het is maar wat je wil...

Wat betreft cassettesystemen, ik ben er niet kapot van. Ik heb er verschillende in de handen gehad en vond het maar niks. Uiteraard speelt de prijs een grote rol bij de aanschaf maar je moet je wel beseffen dat een iets duurdere reel vaak een veel betere kwaliteit heeft en daardoor veel langer meegaat. Wellicht een heel leven en je hebt er ook nog een eeuwigdurende garantie op... ;)
::wtf::

Useless

Ben het grotendeels met je eens Raymond maar aan de andere kant... Ik gebruik regelmatig een Scierra cassettereel bij het zeeforelvissen in Denemarken. Lekker makkelijk omdat je dan diverse lijnen bij je hebt. Kost weinig en als ie de geest geeft door het zoute water ben je niet meteen een kapitaal kwijt. Ik gebruik deze reel inmiddels alweer zo'n jaar of 5 en ondanks dat ik 'm na gebruik nooit afspoel functioneert hij nog prima.
Normaliter geef ik ook liever wat meer uit voor een goede en mooie reel maar ben er ook achter dat dit niet altijd een garantie is voor kwaliteit en levensduur. Van de tientallen reels die ik heb zijn er maar 2 die ooit kapot zijn gegaan en beide keren betrof het een ATH. Dus kwaliteit kost geld gaat meestal wel op maar niet altijd!

Raymond

Zo zie je maar dat "goedkoop is duurkoop" gelukkig niet altijd op gaat. Overigens zijn de spoelen van de oude LW reels van Danielsson ook heel erg licht. Dit komt door het afwijkende ontwerp waar de nieuwe L5W reels een beetje van afwijken. Daarvan hebben de spoelen iets meer materiaal waardoor deze iets zwaarder zijn. Het voordeel van die reels is wel weer dat van de modellen 4SEVEN en de 6NINE de spoelen onderling gewoon uitwisselbaar zijn. Vreemd eigenlijk...
::wtf::

sietzedevisser

Ik gebruik cassete reels alleen als ik op reservoirs vis(bleek, baggel, freux  lastrange etc) want heb dan meestal per hengel( 10 foot 6 en een 10 foot 7) tussen de 5 en de 10 lijnen bij en dan zou het een dure grap zijn om losse spoelen te kopen. In mijn ogen zijn de enige goede cassete reels zowel qua slip als stevigheid die van hardy. Heb net mijn oude demons vervangen door de nieuwste cassetes de ultralite CLS. Als slip en dergelijke niet van belang zijn zijn de greys of vision reels goed. Ik zou je af vragen of je het nodig hebt om meerdere lijnen te hebben voor die visserij ik gebruik het liefst normale reels alleen met zoveel lijnen loopt dat flink in de eurotjes.  Er zijn veel goeie normale reels voor een schappelijke prijs helaas zijn er dan weer minder goede cassete reels. Tot 2/3 extra lijnen gebruik ik normale spoelen bijvoorbeeld voor snoek of iets dergelijks.

Sietze

hendri

ik hoef geen cassette reel weer, prijs nix op aan te merken, maar die kunstof spoelen zaten er zo verekte strak op. niet ideal.
nee ik heb liever een goeie reel met extra spoelen. wel wat duurder, maar een vision koma bijvoorbeeld, die wisseld veel makkelijk als de cassette die ik ervoor had.

Plantje

Quote from: hendri on November 03, 2012, 16:23:52
ik hoef geen cassette reel weer, prijs nix op aan te merken, maar die kunstof spoelen zaten er zo verekte strak op. niet ideal.
nee ik heb liever een goeie reel met extra spoelen. wel wat duurder, maar een vision koma bijvoorbeeld, die wisseld veel makkelijk als de cassette die ik ervoor had.
Klopt! Ik heb die oude van jou. Alleen er is een manier waarop het veel gemakkelijker gaat!
Beetje jammer is, dat ik de reel zelf al een beetje krom getrokken heb en zelfs een pootje stukgetrokken had voordat ik dat door had, maar goed.

Het principe vind ik best lekker werken. Alleen heb ik eigenlijk maar twee lijnen nodig: drijvend voor 90% van het water waar ik op vis en zinkend voor rivieren als de IJssel en eventeel wat diepere meren.

Useless

Quote from: speycast on November 03, 2012, 16:39:56
Gebruik al weer vele jaren de orvis rocky mountain cassette reels  en met veel plezier

Simpel en goed   daarbij ook nog eens niet duur

Zout water   geeft al jaren geen problemen zelfs niet afspoelen  maakt niet uit

Soms even wat teflon spray en klaar voor maanden

Zijn dat niet dezelfde reeltjes die ook door British Fly Reels werden gemaakt en daar Dragonfly werden genoemd, Bert? Heb er daar ook ooit een paar van gehad en een tijdje geleden weggegeven omdat ik al mijn reels in large arbour wilde hebben. Waren prima dingetjes, zeker voor het geld. Achteraf een beetje spijt dat ik ze heb weggedaan. Ouderwetse diepe spoel, maar met een partij backing erachter is het per slot van rekening ook een LA. Achteraf misschien een beetje foute keuze geweest maar vast niet mijn laatste blunder.

Ron-O

ja ik heb ze ook, maar dan van Scierra, ben er erg tevreden mee ook een goede slip, ik heb nog niet een keer een vastloper gehad, of wat dan ook, ja nog steeds tevreden ;D

Ron-O :)

Nigel

Heren ik wou hier ff een offtopic vraagje stellen omdat ik t onzin vind om er een topic over te maken, namelijk:

Wat is een die-cast reel??
En while we're at it, wat is het verschil tussen een normale reel en een Large Abour design reel??

Groeten uit Veldhoven!

Nigel vdp



rena

Die-cast is het gieten van gesmolten materiaal in een mal, de reel is dan dus gegoten ipv gedraaid.

Large Arbour is een reel met een grotere spoeldiameter, je kan dan sneller lijn  indraaien en je lijn gaat minder krullen als gevolg van "geheugen".

Rene V.

Na het gieten gaat de reel wel op een draaibank voor de afwerking.

Rene V.

Gert

Quote from: Rene V. on December 12, 2012, 21:26:01
Na het gieten gaat de reel wel op een draaibank voor de afwerking.

Rene V.

Behalve de heeeeele goedkope dan ;)

gijsie20

Nog even een reply op het originele onderwerp.

Ik heb sinds kort een Greys GX700 cassette voor een 4/5/6. Moet zeggen ben er erg tevreden mee, en alles werkt perfect!
Ik vind de reel wel wat groot en zwaar voor een 4 hengel. Past mijns inziens beter bij een 6. Ik gebruik de reel dan ook alleen voor put/reservoir vissen met verschillende lijnen.

Groet