Pecheur malheur

Started by Bone F, August 29, 2012, 21:28:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bone F

Oftewel bijna niks gevangen. Na vele jaren weer eens richting Frankrijk vertrokken voor een paar weken. Ik had  al geen hoge pet op over het vissen in Frankrijk en dat is weer eens uitgekomen. De mooiste rivier die ik tegen ben gekomen was de Dordogne bij Beaulieu sur Dordogne. Die is daar mooi helder nog koud genoeg voor forel en vlagzalm. In Altillac naast BsD is een leuke camping municipal en sta je als je gelukt hebt voor een prikkie direct aan de Dordogne echt een aanrader. Er is daar zelfs een stuk no-kill maar daar trekken de fransen en aalscholvers zich niets van aan zo hoorde ik van een bijzonder aardige franse vl.visser. Die vertelde ook dat verder stroomafwaarts geen forel en vlagzalm meer voorkomen. Meer stroomafwaarts, zo'n 70km. is het echt een gekkenhuis en kun je bijna over de kano's lopend de rivier oversteken >:( Noordelijk van de lijn Clermont Ferrand ben ik westelijk van het midden geen knappe rivier meer tegen gekomen allemaal vuil warm of weinig water. Ik noem er ff een paar de Aube, de Cesse, de l'Oise, de Vezere en nog wel een paar. Misschien komt het door de intensieve landbouw maar je komt er alleen nog een verdwaalde Meun tegen. Kortom een paar weken prachtig weer gehad maar voor het vissen in die hoek nou nee..............

Marksman

Ben ik niet de enige visser geweest daar, in de vezere niks gevangen ondanks dat ik op tijd was en er geen kano te zien was. (regen.
In de dordogne zelf heb ik nog 3 kleine witvisjes gevangen en nog wat gemist.
Gelukkig ben ik daar niet heen gegan om te vissen.

Inderk

In Frankrijk en ook Belgie (Wallonië) zijn sporadisch goede viswateren te vinden.
Je moet echt de weg en de stekken weten te vinden.
Helaas geldt nog steeds voor veel Fransen: Une Peche est une Peche de friture.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Beertje

Als je nog eens naar zuid Frankrijk gaat,ga dan een naar de Sorque.Deze rivier is altijd koud (14 a 15 graden) een goed bestand aan vlagzalm,beekridder en andere.
Het is wel is waar niet de gemakkelijkste rivier,maar heel mooi en uitdagend.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

A{b}r{a}xa{s}

Vraag anders ook harry eens, die gaat al jaren op vakantie in Frankrijk.
Begreep van hem dat hij dit jaar slechts een paar forelletjes gevangen had, maar zich helemaal klem gevangen had aan kopvoorns.
Geen idee waar hij ergens in Frankrijk zat.

bij

Van het jaar gevist in de Gardon, in een uurtje 6 visjes gevangen. Andere haalden er grotere uit maar vingen in minder vis.
Vorig bij de Verdon gestaan. Franse vliegvissers haalden daar toch forel uit niet van die grote maar toch.

Nootjez

Ben eind mei ook een week in Frankrijk geweest (Normandië) en samen met de vismaat honderde kopvoorns gevangen.

De laatste drie dagen op andere rivier in totaal +50 stuks bruine forel.
't is wel de moeite in frankrijk, maar je moet idd de stekken weten te vinden!

Bone F

Quote from: Nootjez on August 30, 2012, 21:17:37
Ben eind mei ook een week in Frankrijk geweest (Normandië) en samen met de vismaat honderde kopvoorns gevangen.

De laatste drie dagen op andere rivier in totaal +50 stuks bruine forel.
't is wel de moeite in frankrijk, maar je moet idd de stekken weten te vinden!
Zoho Jammer dat je die "top"viswateren niet bij vermeld ;D

Gert

Quote from: Bone F on August 30, 2012, 23:58:35
Zoho Jammer dat je die "top"viswateren niet bij vermeld ;D

Nu doe je hem toch te kort - heeft ie vorig jaar wel netjes vermeld hoor. ::goodjob::

Groet,
Gert

harry

ik ben dit jaar naar Die geweest  dat ligt in de drome  aan de gelijknamige rivier
heb toch weer lekker gevangen  als je tenminste ook van grote kopvoorn of barbelen houdt
heb ook nog een paar keer op andere kleinere riviertjes gevist en hier ook wel wat forelletjes gevangen zij het van klein formaat
is ook leuk om te doen hoor ,maar als ik dan moet kiezen dan ga ik toch voor die dikke kopvoorns van soms 50+

de gardon waar bij het over had daar ben ik 3jaar achtereen geweest en me daar ook scheel gevangen aan de kopvoorns
forel was er in geen velden of wegen te zien

bij

Quote from: harry on August 31, 2012, 00:19:45
de gardon waar bij het over had daar ben ik 3jaar achtereen geweest en me daar ook scheel gevangen aan de kopvoorns
forel was er in geen velden of wegen te zien

Klopt volgens een franse vliegvisser die ik gesproken had, vertelde dat het water te warm was en overdag te veel toeristen in het water. In het water wel een dode meerval gezien van ca.70 cm.

harry

dat klopt inderdaad  heb daar ook heel veel jonge meervalletjes gezien
waren een cm of 2 en leken in eerste instantie op kikkervisjes
was wel leuk om te zien want er  zaten daar  schooltjes van zo'n 2 tot 300 visjes die zich tot een bol vomden waarschijnlijk ter bescherming

bij

Harry,

die meervallen die op kikkervisjes lijken zijn dat die hele grote met een dikke kop. Factor 20 groter dan de kikkervisjes hier in nl?
Ik dacht altijd dat dit kikkervisjes waren van een brulkikker.


harry

die ik bedoel zijn ongeveer 2 cm groot en pikzwart
heb er een paar gevangen om te bekijken en zijn echt meervalletjes
incl de baarddraadjes :)

bij

Ik zal de volgende keer opletten of de "kikkervisjes" baarddraden hebben. Dank je wel voor de tip.


harry

als je nog eens naar de gardon gaat?

niet ingaan op de tips van hele kleine vliegjes maar dikke goudkoppen op maatje 10/12 gebruiken
het zal je verbazen wat je dan vangen kunt
kopvoorns en barbelen  die soms ruim de 50 cm halen
dan zit je toch niet te wachten op die mini forelletjes  toch?

harry

bij

Ach ik heb nog niet zo veel gevangen op de vliegenlat. Elke vis is welkom groot of klein. Het lijkt mij spannend om eens een grote op de vliegenlat te vangen. Ik zag wel een andere franse vliegvisser die met een grotere haak drijvend viste. Van hem heb ik een vlieg gekregen die ik nog steeds heb.
Ik heb geen vliegvisser gezien die niet drijvend viste leuk om eens te proberen.
Wellicht gaan we volgend jaar weer naar dezelfde camping. Vrouwlief lekker 35 graden en ik viswater.