bronforel

Started by maurice, December 19, 2010, 12:25:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maurice


::bbq:: ::proost:: ::proost::

Willem


Gunther


Sieger

 :D Leuke piercing Gunther... Is dat gewoon zo'n kettinkje dat aan de stop van de wastafel zit? Zinkt lekker snel af denk ik...


Sieger

Gunther

Inderdaad wastafel ketting,gebonden met dynema en een paar druppels seconden lijm en als kop een beetje dubbing.
Loopt heerlijk over de bodem en niet geschikt voor een # 3 of 4 hengel(te zwaar)

Rossie69

jawel en in goudkleur :)

leuke nimf

Troutbuster

Bronforel op de Bernisse (in betere tijden!!)

[attachment deleted by admin]
"Petri Heil"


Rossie69

Mooie vissen zijn dat toch he.

alleen de kleur al lijkt wel gerookt :)

HappyFisherman

Dan heb ik nog een stel bronforellen in de koelkast :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

nico

#9
Als ik deze vissen zie denk ik gelijk aan de forellen die ik ving in Abisko (noord-zweden). Alleen dacht ik dat het geen bronforellen maar beekridders waren. Deze beekridders hadden ook een stukje wit op de onderste vinnen en soms hadden zij ook mooi rood/oranje kleuren.

Ik ving ze op zwarte vliegen, dit waren imitaties van de vliegen die er op dat moment vollop rond vlogen (hier heb ik ook nog foto's van).

Ik zal wat foto's plaatsen zodra ik thuis ben. Wat zijn nou de verschillen tussen de beekridder en de bronforel?

vliegvisgek

ik dacht ook altijd dat het beekridders waren en ving ze op zwarte streamers des tijds(forelputten dan he) :)

Marcelk

Je hebt de Amerikaanse Brooktrout als uitheemse soort die veel gekweekt wordt en dan
heb je de inheemse Char die voorkomt in de Alpen en Noord-Europa.
In Zweden heten die geloof ik Röding.

D'r zijn nog een heleboel verwantes soorten en hybrides en net als bij de beekforel
heb je ook nog populaties die de zee optrekken.


Bachsaibling Möhne

brian

@Gunther, op welke haakmaat bind je die ketting nimf?

Gunther

Ketting nimph gebonden op een: Buyan C302 Shrimp 1x Strong # 10.
En op Matzo shrimphaak T.D.E. wide gape Bronze # 8.
Zware uitvoering met wastafel ketting en lichte uitvoering gemaakt van Dogtag ketting
Succes

brian

oh oke ga is proberen! lijkt me wel leuk dingetje

Marcelk

Moeilijk te zeggen wat Brinkhoff/FFE in de Mohne uitgezet heeft aan bronforel, zou ik de bon
van de kweker moeten zien :)


Kan ook altijd nog een hybride zijn, heb de naam Elsässer saibling wel eens horen vallen.
Maakt ook niet zo veel uit, vind het nog steeds de fraaiste forelsoort om te zien.


http://www.lfl.bayern.de/ifi/forellenteichwirtschaft/12638/linkurl_0_3.pdf

Gert

Quote from: speycast on March 30, 2011, 17:25:54
Marcel  is dat geen beekridder op de foto

kleine bek en geen zwarte streep op de vinnen

Ja, dat idee had ik ook. De verschillen tussen beekridder en bronforel zijn al vaker aan de orde geweest maar het blijft toch lastig.
Via de Latijnse namen zou je verwachten dat het duidelijk wordt, maar omdat blijkbaar veel mensen hun kennis danwel mening plaatsen op het Internet wordt het steeds vager. En daarbij komt ook nog dat er allerlei kruizingen voorkomen.

Beekridder: Salvelinus alpinus alpinus
Bronforel: Salvelinus fontinalis

Maar hoe dan ook: het zijn allebei prachtige sportvissen, zowel om te vangen als om te zien, , en ook goed te eten.

Groet,
Gert

Marcelk

De Nederlandse namen zeggen mij toch al niet veel want aangezien die beesten hier niet van nature
voorkomen zijn die namen mooi verzonnen.


Nu kan ik me voorstellen dat je als kweker liever Amerikaanse brooktrout oftewel bronforel
kweekt of een hybride dan een Alpine char oftwel een beekridder die toch wat minder
tolerant is wat betreft watertemperatuur e.d.

corkster



deze gebruik ik heel vaak

lord4163

#19
Ik ga vanavond deze visjes proberen te vangen, hopelijk heb ik daar een beetje ruimte om te vliegvissen, zal de pheasant tail dan proberen en een droge vlieg als ze springen  ;)

EDIT]

Niks gevangen op de vliegenhengel, niks waard op een meer.... Maar wel een mooie op de werphengel