Maat leader

Started by Hakke, February 08, 2022, 22:03:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hakke

Ik vis al bijna 40 jaar op roofvis maar ben nieuw in het vliegvissen, ik ben me aan het verdiepen in leaders, ik heb me een greys 9ft, #6 gekocht, een beginnersset.  Nu de vlieglijn die erop staat is een wf 6. Als ik goed begrijp moet de butt sectievan de leader dan tog ook rond de 0.53 zijn.  Ik ga vooral op kopvoorn vissen
Kan ik op vliegenlijn ook een andere dikte van tapered leader zetten die qua dia in de buurt zit, kwestie dat het nog goed overslaat
Sorry op.voorhand voor de mss stomme vraag maar zoals ik al zei, ik ben hier echt nieuw in

Chaisedieu

Een echte aanrader is om eens bij een vliegvisvereniging bij je in de buurt te gaan kijken (en lid te worden). Heel veel kennis aanwezig en men is ook nog eens bereid om dat met je te delen.

Cheers, Marten

pierre

Er zijn zoveel variaties in vliegenlijnen en leadermateriaal dat je die 53/100 maar beter als richtlijn kan zien. Dus iets tussen de 48/100 en 56-100 zal in jouw geval prima werken.
Liefst voor de dunnere butt voor nylon van een iets stuggere kwaliteit en voor de dikkere butt voor nylon van een iets soepeler kwaliteit kiezen.
Verbinding met de vliegenlijn is m.i. belangrijker; Naaldknoop of andere directe verbindingsknopen zijn beter dan lus-in-lus voor de energieoverdracht. (Lus-in-lus is dan weer makkelijker bij verwisselen van leader, spaart je vliegenlijn).

Menno_siemensma

Het idee is dat je leader de overslag van je lijn, de loop zeg maar, goed blijft overbrengen tot aan de vlieg, en dat kun je het beste zelf uitvinden voor je specifieke lijn. Vuistregels zijn idd wel wat je zelf hebt aangegeven, maar niet meer dan dat. Je kunt vaak met een iets dunnere leader ook nog prima vissen, maar je knoopt geen 8x leader aan een #10 lijn, en geen 0X aan #1 lijntje.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Hakke

ok, bedankt, ik zat juist met men redenering, merci voor de info

Menno_siemensma

Lengte is ook een ding natuurlijk maar dat is meer afhankelijk van de vis situatie, en meestal voornamelijk een extra lang stuk tippet, meeste plekken kom je met een 9ft-12ft en evt een stukje tippet prima uit de voeten (pun intended) maar soms wil je een extra lange leader wat sommige in extrema doen met soms 5-10m lange leaders. in mijn bescheiden mening zijn die lengtes niet noodzakelijk maar 3-5m kan zeker helpen bij schichtige vissoorten of dressuur vis zoals op OVM met droge vlieg bvb.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.