Zijden vliegvislijn #2/3 zachte hengel?

Started by Martijn, March 20, 2020, 23:29:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn

Net een erg zachte hengel hengel gekocht (Vision Glassic #2/3).
Ik lees dat zijden lijnen leuk zijn op een splitcane hengel, ik kan alleen niet terugvinden wat de reden is dat deze lijn het goed doet op een splitcane...

Ik overweeg een drijvend zijden lijn te kopen, het schijnt mooi/zachter op het water te landen en heeft minder drag (?), en ik heb nog geen zijde lijn, dus lijkt me leuk...  8)

Hebben jullie ervaring met zijde lijnen?
Hebben jullie tips, merk/type lijn? (DT/WF/TT?)
Echt zijde of immitatie? (bv Peche a soie of Cortland? - al schijnt de Cortland plakkerig te zijn??)

Of heeft iemand nog een zijde #2 lijn liggen die 'm voor een vriendelijk prijsje persé kwijt wilt? :-)

Alle tips en info zijn welkom,
Bedankt!

p.forel

Cordland silk super lijn vis er vele jaren mee
zijdenlijnen is nostalgie  achterhaald door de techniek

Gert

Geen ervaring met zijde of sylk lijnen. Maar dat plakkerige kan ook een andere oorzaak hebben: komt veel voor bij lichte en dus dunne lijnen dat die aan de hengel plakken als het nat is. In dat geval biedt een beetje bijenwas op je hengel uitkomst.

Martijn

Ik had begrepen dat de Cortlandlijnen zelf plakken, en niet alleen aan de hengel plakken. Maar ik probeer er nog meer info over te vinden...

@ Forel, zie jij, anders dan nostalgie, nog steeds een reden om deze lijn te kopen/ zou jij deze lijn nog kopen of gewoon lekker overstappen op een "normale" lijn?

p.forel

leuk op een split cane  voor de rest achterhaalde lijn
plakken totaal geen last van  en vis er toch al jaartje of 15 mee

holla999

hoi Martijn,
als je echt serieus overweegt om een zijden lijn, of nog beter, een kunstzijden lijn wilt kopen kom dan eerst eens langs om met je hengel zo'n zijden lijn te proberen.
het is best een flinke investering, en dan kun je beter eerst testen of het wel wat voor je is.
je zal dan tot de ontdekking komen dat heer Forel er compleet naast zit met zijn opmerking dat het "allemaal ouwe troep" is
de techniek heeft ook daar niet stil gestaan en is totaal niet meer vergelijkbaar met vroeger.
laat maar weten of je interesse hebt, ik maak er graag tijd voor vrij.
Peter

henkverhaar

Quote from: p.forel on March 21, 2020, 11:04:07
Cordland silk super lijn vis er vele jaren mee
zijdenlijnen is nostalgie  achterhaald door de techniek

Zijde is niet achterhaald. het is wel meer werk/onderhoud dan plestik lijnen. Overigens zijn er ook gevlochten lijnen van synthetische vezels, die een aantal aspecten van zijde wegnemen, zoals de gevoeligheid voor rot. Zijden/gevlochten lijnen zijn (enigszins) zwaarder dan water en drijven op oppervlaktespanning ipv soortelijk-gewicht-drijfvermogen; je moet ze dus goed invetten met fatsoenlijk waterafstotend vet.

Het voordeel van zijden lijnen is daarmee gelijk ook (indirect) aangestipt: zijden lijnen zijn dunner en soepeler dan plestik lijnen en werpen dus de facto beter dan moderne kunststof lijnen.

Het voordeel is dus het werpen en het gedrag op het water, het nadeel is de extra verzorging die de lijnen nodig hebben. Vrijwel iedereen kiest voor gemak, maar in bepaalde omstandigheden zou je de betere eigenschappen van een zijden lijn kunnen overwegen. Zeker omdat moderne gevlochten lijnen minder onderhoud vergen dan klassieke zijden lijnen.

Overigens voor de goede orde - hoewel ik alleen nog maar met split cane vis, vis ik zelf gewoon met plestik lijnen. Plestik werkt prima op splitcane - er is geen inherente koppeling tussen splitcane en zijde (behalve bij klassieke hengels, omdat die meestal kleinere geleide-ogen hebben (omdat zijden lijnen dunner zijn dan plestik lijnen) en dus moeite kunnen hebben met dikke moderne plestik lijnen).

Martijn

@ HenkVerhaar: Henk, leuk te lezen, kennelijk een fan :-)

Door welke eigenschap van de hengel is de zijde lijn zo goed te gebruiken bij een splitcane hengel? Of past deze combinatie gewoon vanuit de historie? (ik heb dus geen splitcane hengel)
Enig idee of het merk lijn nog iets uitmaakt? (zit er bijvoorbeeld veel verschil tussen JMC en Pêche à Soie?)

Is de zijde lijn ook met dunnere lijnen te gebruiken (dus #2/3) of zou je vanwege zijde lijnen liever bij een zwaardere lijnklasse gebruiken (omdat je dan tenminste een beetje gewicht hebt)?

@holla999: Peter, dank voor het aanbod! Ik zie dat je uit het noorden van het land komt, dat is voor mij wat ver rijden maar ik waardeer het aanbod!

holla999

hoi Martijn,
(kunst)zijden lijnen zijn niet alleen op een splitcane goed te gebruiken, ook op een carbonnetje zijn ze dikwijls het antwoord op een werpprobleem.
de superieure werp- en schieteigenschappen van zijden lijnen zijn ook bij de visserij met, zoals Henk dit uitdrukt, plestik lijnen en hengels van toepassing.
in een ouder nummer van de Nederlandse vliegvisser is er een artikel geplaatst met de bevindingen van zijden lijnen en de gangbare kunststof lijnen.
lees dit maar eens na en dan zal je zien dat zijden lijnen nog steeds veruit voor liggen op de kunststof lijn.
denk alleen maar aan het kringelen van kunststof lijnen (memory) als je ze na de winter van je spoel aftrekt, een kunststof lijn ligt gelijk spatrecht voor je op het water.
ook bij wat wind snijdt de veel dunnere zijden lijn beter door de lucht.
er is natuurlijk ook een nadeel, zo eerlijk moeten we wel zijn, en dat is de prijs, best wel wat hoger dan een kunststof lijn.
daar staat dan wel een veel langere levensduur tegenover, tien tot twintig is geen enkel probleem.
zo'n zijden lijn past wel beter bij iemand die zuinig is op z'n spulletjes, zoals de meeste splitcane eigenaren.
dus niet geschikt voor iemand die na het vissen de hengels in de koffer gooit en er pas na twee of drie weken weer naar omkijkt.
en een ritje vanuit het Zuiden van het land mag geen probleem zijn, dat is het zeker waard.
gr. Peter

Gert

Quote from: holla999 on March 22, 2020, 11:42:18
een kunststof lijn ligt gelijk spatrecht voor je op het water.

gr. Peter

Dat zal een typefoutje zijn Peter.

Maar stel dat de Fly Fair dit jaar nog doorgaat, ben jij er dan ook weer? Zou voor meer mensen een mooie gelegenheid zijn om eens met zijden lijnen (en splitcane) kennis te maken.

Martijn

Ik ben overtuigd, in ieder geval dus zeker het proberen waard :-)
Zojuist een Pêche à Soie, Single Taper besteld (15 meter lang, maar ik neem aan dat een zijden lijn ook niet specifiek bedoeld/geschikt is voor het langeafstandwerpen  8))

Bedankt voor de info!

holla999

Gert; ja zeker, echt een typefout, niet goed opgelet!

Martijn; veel plezier ermee, heb je vragen, kom maar.

gr. Peter

Menno_siemensma

Quote from: Gert on March 22, 2020, 13:16:41
Dat zal een typefoutje zijn Peter.

Maar stel dat de Fly Fair dit jaar nog doorgaat, ben jij er dan ook weer? Zou voor meer mensen een mooie gelegenheid zijn om eens met zijden lijnen (en splitcane) kennis te maken.
fly fair gaat sowieso niet door.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

vdKaa

De organisatie heeft het inderdaad gecanceld en voorlopig een jaar uitgesteld (indien mogelijk). Hoe jammer ook, wel een verstandig besluit.
Fouten zijn kansen om iets te leren

Martijn

Ik heb mijn lijntje ontvangen  8) 8) 8)

Wat verrekte dunne lijn, vergeleken met de plastic lijnen.... hier moet ik even aan wennen.
Ook kijken hoe de hengel (en ik) erop reageert. Het is nu tijd voor windstil weer  8)

Lijn-vet zat er keurig bij, al is het niet veel.
Wat voor vet gebruiken jullie hiervoor? Moet siliconen-vrij zijn las ik. Ik zie bij lang niet alle lijn-vet erbij staan of er silicone in zit of niet, zal er dan dus wel in zitten.

Mucilin Rood, is het enige wat ik tegenkom, of hebben jullie andere tips?

Alvast bedankt!

holla999

hoi Martijn,
rode Mucilin is prima, misschien nog beter is Otter Butter, verkrijgbaar bij o.a. Phoenixclassics.com
je zegt ; niet veel vet, maar je hebt ook maar een klein beetje nodig.
bijna iedereen smeert veel en veel te vet op de lijn.
wrijf met je vingers een beetje vet op de lijn door het a.h.w. erin te masseren, dan neem je een schoon doekje en haal daar de lijn door.
zo haal je alle teveel aan vet er weer af, het doekje stop je in een plastic zakje en stop je in je vliegvisvest.
mocht je bij het vissen meemaken dat je lijn wat begint te zinken, even droogwerpen en de lijn door dat vette lapje halen.
en weer verder vissen.
je nieuwe lijn zal je moeten "invissen", de stugheid van de impregnering moet er af, dat kan je versnellen door de lijn één slag om bijv. een bezemsteel te halen en dan meter voor meter heer en weer te halen.
zo "kraak" je de stugheid alvast wat.
succes en laat eens weten wat je ervan vindt!
gr. Peter

Martijn

Dank voor de tips!

Ik val waarschijnlijk inderdaad onder de groep die met vet rondom een dun stukje lijn vist :-)    Ga ik op letten.

Ik kon het zojuist niet laten om de lijn toch even te proberen. De lijn zal inderdaad nog een beetje stug zijn.
Ik moet ook nog even kijken op welke hengel deze lijn het beste past (ik heb 'm nu op een korte medium/slow glashengel geprobeerd). Ik verwacht dat ik deze lijn beter vind vissen op een medium of fast hengel.

De lijn vist inderdaad erg anders dan een plastic lijn, ik heb nog geen mening of dit positief of negatief is :-)
Je hoort de lijn erg door de ogen gaan, maar dat zal dan wellicht voor een deel nog de stugge lijn zijn die ingevist moet worden.

Maar komt nu al mooi op het water. Ook vind ik de lijn minder opvallen op het water, maar dat komt dan waarschijnlijk ook omdat ik meestal met een aardig gekleurde dikkere plastic lijn vis. Geen idee of dit voor de vis wat uitmaakt (die zal -in mijn beleving- bij de plastic drijvende lijn normaal gesproken weinig van de kleur van de lijn meekrijgen, meer de silouet zien)

Ik ben benieuwd hoe het gaat als de lijn is ingevist en de stugheid er wat vanaf is (en een paar keer strak heeft gestaan :-))

Wordt vervolgd   8)

holla999

hoi Martijn,
je hoort waarschijnlijk de laan in je ogen "zagen".
advies is niet teveel en te hevig dubbel strippen, dat is zeker niet nodig, die lijn loopt toch wel.
als je de lijn bijna niet meer hoort heb je het juiste tempo te pakken.
en inderdaad, met het soepel worden van de lijn wordt het ook automatisch minder.
gr. Peter