Albanie / Bosnie-Herzegovina / Montenegro

Started by JEVDE, February 13, 2019, 13:36:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JEVDE

Is er toevallig iemand die ervaring heeft met het vissen op rivieren (forel/vlagzalm) in een van deze landen? Alle tips zijn welkom. Ben druk bezig met research doen online, maar ervaringen van mede-forumleden hoor ik altijd graag.

jevde

Mike

Ik ben een aantal jaren geleden 2 x naar Bosnie-Herzegovina geweest. 1 week om te oefenen en een aantal weken later voor het Wk vliegvissen.
Ik heb daar op een aantal rivieren heel goed forel en vlagzalm gevangen.
Ik weet zo niet meer de namen van de riviertjes uit mn hoofd maar dat zal ik even opzoeken.
Het is er mooi en je kan er goed vissen maar het is ook een raar land met raar volk en je moet er oppassen.
Er schijnen zelfs nog hier en daar landmijnen te liggen en ik kwam regelmatig linten tegen met "beware of mines"
Je maakt daar trouwens ook op een aantal verschillende rivieren kans op Hucho's.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Gert

#2
Ik ga volgende week met de motor naar o.a. Albanië, en zoals gebruikelijk gaat er wel een hengeltje mee.
Ik heb deze site gevonden waarin zeer uitgebreid per land aan de Adriatische Zee wordt uiteengezet wat er nodig is om te mogen vissen.
https://www.faoadriamed.org/html/legislation/EntryLeg.html
In het meest gunstige geval maak ik hieruit op dat voor Albanië helemaal geen vergunning nodig is als je puur voor de sport vist zeg maar. Alhoewel sportvissen weer is onderverdeeld in 3 categorieën: commercieel sportvissen (als gids denk ik dan), voor amateurs  en voor toeristen. Ik reken mezelf tot die laatste groep. Maar op die site verstaan ze onder tourist fishing dan weer een georganiseerde vistrip.
Maar ik lees er ook in dat alleen locals een vergunning kunnen krijgen....
Bovendien is het niet echt recent allemaal.
Is er toevallig iemand die ervaring heeft met Albanië? Tips etc. voor de andere landen zijn ook welkom.
Het wordt geen visvakantie, maar als mijn tentje of het hotelletje aan een mooie rivier staat kan ik het niet laten als de mogelijkheid zich voordoet.

henkverhaar

Quote from: Gert on May 16, 2022, 23:27:45

Ik heb deze site gevonden waarin zeer uitgebreid per land aan de Adriatische Zee wordt uiteengezet wat er nodig is om te mogen vissen.
https://www.faoadriamed.org/html/legislation/EntryLeg.html


Err, volgens mij gaat die hele site alleen over zoutwatervissen - meer specifiek over de regels die gelden in de Adriatische zee...

Gert

Dat dacht ik eerst ook Henk, maar het gaat toch ook wel over binnenwateren, en niet alleen als die in verbinding staan met de zee.

In Albanian legislation, national waters are identified as waters of the Republic of Albania, which include both marine and inland waters (Article 4(98), 2012 Law on Fisheries). The terms internal sea waters, territorial waters and maritime space are defined in the Albanian Maritime Code (Law No. 9251 of 8 July 2004, as amended) in line with UNCLOS , whereas transitional waters are surface waters found in the vicinity of river mouths, which are partially saline in character, as a result of their proximity to coastal waters, but which are substantially influenced by freshwater flows (Article 4(100-102), Law on Fisheries). Internal waters include coastal lagoons, natural lakes, lakes, hydropower, agricultural watersheds, rivers and other waters of the Republic of Albania, other than marine waters (Article 4(99) Law on Fisheries).

JEVDE

Quote from: Gert on May 16, 2022, 23:27:45
Ik ga volgende week met de motor naar o.a. Albanië, en zoals gebruikelijk gaat er wel een hengeltje mee.
Ik heb deze site gevonden waarin zeer uitgebreid per land aan de Adriatische Zee wordt uiteengezet wat er nodig is om te mogen vissen.
https://www.faoadriamed.org/html/legislation/EntryLeg.html
In het meest gunstige geval maak ik hieruit op dat voor Albanië helemaal geen vergunning nodig is als je puur voor de sport vist zeg maar. Alhoewel sportvissen weer is onderverdeeld in 3 categorieën: commercieel sportvissen (als gids denk ik dan), voor amateurs  en voor toeristen. Ik reken mezelf tot die laatste groep. Maar op die site verstaan ze onder tourist fishing dan weer een georganiseerde vistrip.
Maar ik lees er ook in dat alleen locals een vergunning kunnen krijgen....
Bovendien is het niet echt recent allemaal.
Is er toevallig iemand die ervaring heeft met Albanië? Tips etc. voor de andere landen zijn ook welkom.
Het wordt geen visvakantie, maar als mijn tentje of het hotelletje aan een mooie rivier staat kan ik het niet laten als de mogelijkheid zich voordoet.


Makkelijk te vinden is het niet iig. Ik lees verschillende dingen online. Maar kom toch ook vaak tegen dat een vergunning niet noodzakelijk zou zijn voor recreatief vissen.
Hier kun je contact opnemen met de 'VVV' van Albanie, die zullen het je vast met zekerheid kunnen vertellen: https://www.egov-albania-al.online/ats/contact-us/index.html

Gert

#6
Thnx JEVDE. Zal me er nog eens verder in verdiepen.

Edit: Ik had die site al eerder bezocht. Misschien dat het contactformulier wel werkt, maar voor de rest is het een klein drama.
Heb een vraag gesteld, op "SEND" gedrukt maar er gebeurrt niets. Kon onbeperkt op SEND blijven drukken lijkt wel. Maar hoe vaak het dan in hun inbox terecht komt.....

Gert

#7
Ik ben weer terug van een 25-daagse motorvakantie.
Wat het vissen betreft: in Griekenland een eerste poging gedaan. Ansjovisjes werden letterlijk tot op het strand gejaagd door helaas onbekend gebleven andere vis. Had qua vliegen/streamers sowieso niks passends bij de hand, maar met een werphengeltje en diverse spinners en lepeltjes lukte het ook niet om er eentje te verleiden tussen al dat aanbod.

[attachment id=1 msg=184586]

In Albanië is het dus inderdaad zo dat je ook in zoet water geen vergunning nodig hebt. We hebben een paar dagen aan het meer van Ohrid gekampeerd en daar heb ik heel veel alvertjes en kleine kopvoorntjes gevangen langs de kant, met kleine nimfjes.
Het meer is bekend om de Ohrid forel, en ook andere soorten forel zijn er te vangen. Ik ben een paar uurtjes mee geweest met een Tsjechische campinggenoot die een rubber bootje bij zich had, maar helaas niets gevangen. De volgende dag had hij wel (kleine) forel gevangen, gewoon vanaf de kant, met (vermoedelijk) libellelarven die hij tussen de stenen vandaan haalde. Dus dat had met een vliegenhengel ook wel moeten lukken maar ja, ik was niet op visvakantie.
De grens tussen Albanië en Noord-Macedonië loopt dwars door het meer, en in Noord-Macedonië heb je wel een vergunning nodig, dus dat is wel een dingetje als je met een bootje erop uit gaat.

Verder niet meer aan vissen toegekomen, maar genoeg mooie stekken gezien. O.a. in Montenegro, Bosnië, Kroatië,  Slovenië en uiteraard Oostenrijk. Maar daar ga ik over 2 weken naartoe, en dat is WEL een visvakantie.

Herman

Jammer van de vangsten Gert, maar zoals je al zei het echte werk komt er aan!
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Gert

Quote from: JEVDE on June 21, 2022, 14:32:41
veel plezier in Oostenrijk Gert!

Dank je. Van de Albanese "VVV" overigens nooit een reactie gehad.

Steelhead

Ik ben in juni een week in Montenegro geweest, op de Lim River, tegen de grens met Albanië aan.
We hadden daar een gids en vlagzalmen tot 50cm gevangen. 5-10 per dag en stuk of 5 onder de 40cm.
€25 p.p.p.d. en dat werd gewoon door River Keepers bij de rivier opgehaald.
Redelijk druk met dry fly vissers in de avond, maar onze gids wist goed de weg.
Ook nog even naar een rivier in Albanië geweest maar daar niet gevist. Volgens de gids komt daar bijna niemand en is er goed te vangen.
We zaten in Plav, bij het meer.
my best memories are not that old!

Gert

Ok, goed om te weten voor een volgende keer  ::goodjob::