Snoekonderlijn

Started by Arie de Vries, October 02, 2013, 21:59:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arie de Vries

Gisteravond op Baggelhuizen mijn eerste snoekstreamers gebonden. Hieruit kwam bij mij een vraag naar voren over de onderlijn. Wat is het best als onderlijn te gebruiken? Op het internet kom ik zoveel spullen tegen dat ik even door de bomen het bos niet meer zie.
Groet, Arie

Rossie69

hmm was helemaal weg van die not 2 kinky.
nu wel,helemaal afgeknapt van dat materiaal,wat een ongeluk heb ik daar mee gehad.

denk spinstangetjes als je diep wil vissen of snel op diepte wil komen met je streamer dan he ;)

of staaldraad en daar onderlijnen van gaan maken.

zit zelf te dubben om weer gewoon de oude wetse onderlijnen te maken van dat geplasticficeerde onderlijnen.

vroeger haalde je daar ook de mooiste vissen mee boven.
zelfs met een levend visje aan die dikke onderlijn.


catchem

Ik experimenteer op het moment met kevlar onderlijn en 7-strand. Het voordeel van Kevlar vind ik dat het erg soepel is en knoopbaar. Ik knoop het aan een stuk fluorocarbon en knoop de streamer ook rechtstreeks aan de kevlar. Geen gedoe met speldwartels etc. Ik weet alleen niet of het helemaal snoekbestendig is, ik heb er nog geen snoek op gevangen.

BV

7-strands  van die gele goedkope verpakking , na 5 keer vissen is ie wel opgerafeld en gooi ik em weg.

Hilco

ik gebruik fox carboflex   maak de lijntjes zelf met sleeve tang.

gaat best wel goed.

Heintje Davids

Ik gebruik meestal titanium spinstangen. Wel vernieuw ik ze ieder jaar want er kan een moment komen dat er een soort metaalmoeheid optreedt. Ook knoopbaar staaldraad bevalt al een aantal jaren goed. De laatste gebruik ik vooral wanneer de streamer echt hoog bovenin de waterlaag moet blijven en ik dus geen wartels en dat soort toestanden hoef te gebruiken die maken dat de streamer te diep kan afzinken.

wouter veuger

titanium heb ik ook gebruikt,maar al 2 keer een spontane breuk gehad,gelukkig niet tijdens een dril,maar wel 2 mooie streamers weg.

tegenwoordig gebruik ik gewoon (weer) goedkoop gecoat staaldraad van 25 kg,ik maak daarvan onderlijnen met sleeves en krimptang of met de smeltknoop dat werkt ook goed.

ik vervang hem wel bij het minste knikje,en zowieso iedere sessie een nieuwe,voor de prijs hoef je het niet te laten,10 meter kost iets van 4 of 5 euro.

Koen

ik gebruikt gewone stalen onderlijnen die je bij de hengelboer kan halen. Doen het prima.

Heintje Davids

Quote from: wouter veuger on October 03, 2013, 12:54:42
titanium heb ik ook gebruikt,maar al 2 keer een spontane breuk gehad,gelukkig niet tijdens een dril,maar wel 2 mooie streamers weg.

tegenwoordig gebruik ik gewoon (weer) goedkoop gecoat staaldraad van 25 kg,ik maak daarvan onderlijnen met sleeves en krimptang of met de smeltknoop dat werkt ook goed.

ik vervang hem wel bij het minste knikje,en zowieso iedere sessie een nieuwe,voor de prijs hoef je het niet te laten,10 meter kost iets van 4 of 5 euro.

Klopt Wouter, ik heb, zoals ik al meldde, bemerkt dat er metaalmoeheid op kan treden waardoor ze wel eens willen breken. Overigens maak ik er soms juist bewust een knik in zodat de streamer een wat meer onvoorspelbare actie krijgt.

JB

Ik gebruik Flexonit als onderlijn. Bevalt mij uitstekend  ;)
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Sieger

Voor mij geen titanium onderlijnen meer.... vorig seizoen zijn er 3 lijnen spontaan geknapt. Wel op de lusjes waar de sleeve zit, dus denk dat het voor het vliegvissen minder geschikt is .... teveel variabele bewegingen....

Gebruik nu 7-strand en dat gaat tot nu toe goed...


Sieger

wouter veuger

Quote from: Heintje Davids on October 03, 2013, 13:10:27
Klopt Wouter, ik heb, zoals ik al meldde, bemerkt dat er metaalmoeheid op kan treden waardoor ze wel eens willen breken. Overigens maak ik er soms juist bewust een knik in zodat de streamer een wat meer onvoorspelbare actie krijgt.

ok dat is ook een optie :D,persoonlijk vis ik niet echt lekker als je je continu afvraagt of je onderlijn wel heel blijft,het zal je toch gebeuren dat het net met die ene monstersnoek fout gaat :o........ik gebruik overigens wel nog 7 strand titanium voor de verbinding bij tandem streamers,echter is dit een dusdanig kort stukje dat het nauwelijks kan gaan "werken"

@JB: flexonit is ook fijn spul inderdaad,ik gebruik de dunste variant voor het baars vissen.


wouter veuger

sja,daar is al veel over geschreven,en er zijn al heel veel mensen terug gekomen van het gebruik van fluorocarbon,ook in die hele dikke diameters.

persoonlijk vraag ik me af waarom je met een vliegenlat met een 90/00 onderlijn wilt gaan vissen, je staat immers niet met 150 grams jerkbaits te smijten? ???
ik denk dat je met een simpel staaldraadje veel beter afbent.

catchem

Dunne stalen onderlijntjes kunnen behoorlijk scherp zijn heb ik pasgeleden gemerkt. Het sneed in mijn vinger alsof het een mes was. Met het baarsvissen gebruik ik 0.44 fluorocarbon. Heb ik ook al regelmatig snoeken mee gevangen en heb ooit 1x bij een vismaat gezien dat deze werd doorgebeten. Als ik gericht op snoek ga vissen wil meer zekerheid, maar om met scherpe dingen te vissen ...? Ik hoef niet ten koste van alles de vis binnen te takelen, wat als een snoek gaat rollen, wat doet de onderlijn met de vis? Dit zijn ook dingen die ik me afvraag in mijn zoektocht naar de beste onderlijn.

wouter veuger

dat is absoluut iets om rekening mee te houden,ben ik helemaal met je eens ::agree::

ik heb zelf nog nooit een dusdanig scherp onderlijntje gehad moet ik zeggen,wel kan je je ook vervelend snijden aan het "afknipseltje" wat overblijft bij je sleeve of knoop.

met gecoat staaldraad heb je trouwens weinig last van die scherpe randjes,dat is ook weer een voordeel.

Arie de Vries

Iemand hier ervaring mee? Frog hair Nibbits Fluoro Carbon Onderlijn
Te koop bij Peeters hengelsport

Over kevlar lees ik op andere sites geen positieve verhalen, ook begrijp ik dat titanium niet alleen voordelen kent.

Dank voor de vele reacties heb weer het nodige te doen
Groet, Arie

wouter veuger

#17
fluorocarbon als leader is ok,als onderlijn niet geschikt,al verschillen de meningen daarover dus.

tuurlijk kan het 10 keer goed gaan,maar je voelt je lullig hoor als nummer 11 ervandoor gaat en jou met een wapperend lijntje achterlaat :-[


en last but not least: arie,waarom zou je 20 ondelijntjes die nog niet eens visklaar zijn kopen voor 25 euro als je voor 5 euro 10 meter staaldraad koopt,moet je wel nog een sleevetang en sleeves aanschaffen,maar dat heb je voor die froghair dus ook nog nodig.

Plantje

Quote from: catchem on October 03, 2013, 20:18:03
Ik hoef niet ten koste van alles de vis binnen te takelen, wat als een snoek gaat rollen, wat doet de onderlijn met de vis? Dit zijn ook dingen die ik me afvraag in mijn zoektocht naar de beste onderlijn.

Dat vroeg ik me laatst ook af toen ik met een gevlochten lijn op snoekbaars ging vissen. Ik heb daarom een nylon onderlijn gebruikt om te voorkomen dat ik de vis zou beschadigen met snijdende gevlochten lijn. Maar ook daar kun je beter een degelijke onderlijn gebruiken, want de eerste vis die mijn vismaat vind was een snoek.

Voor het vliegvissen gebruik ik een titanium onderlijn. Ik ben er wel tevreden over. Destijds bij "Fly and spin" een complete leader met titanium "tippet" gekocht.

Rene V.

Voor snoek onderlijnen is mijn idee,kan je het met een mes doorsnijden kan een snoek het doorbijten.

Rene V.