welk hengel voor snoeken in polder/oostvoornse meer

Started by greg, January 04, 2022, 18:15:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

greg

Mede vliegvissers,

Ben innemends om een extra hengel aan te schaffen voor het vissen op snoek in de polder en op forel in het Oostvoorne meer.
Door de lockdown  wil ik mijzelf wat meer tijd gunnen aan de waterkant :-). Woon in de Krimpenerwaard dus viswater genoeg.

Budget max. € 300,- hengel incl. reel.

Bij flysupply heb ik de keuze in;

Orvis encounter #8 9ft. met floatline line
Vision silver #7 9ft. met intermediate line
Vision pike #9 9ft. met intermediate line

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een #7 , maar misschien zijn er hier medevissers die ervaring hebben met bovenstaande hengels.

Ben benieuwd

Groet Gregory



Gert

Ik zou ook voor een #7 gaan, maar dan weer niet voor een intermediate. Zeker niet voor snoek in de polder.
Maar je hebt natuurlijk veel meer keuze, zelfs bij Flysupply. Gewoon je eigen set samenstellen als zij daar vasthouden aan die combinaties.

Houd er wel rekening mee dat je op het OVM meer gebaat bent bij een goeie, dus duurdere, reel dan in de polder op snoek.

zeeforel


Streamer

Quote from: Gert on January 04, 2022, 20:43:04
Ik zou ook voor een #7 gaan, maar dan weer niet voor een intermediate. Zeker niet voor snoek in de polder.
Maar je hebt natuurlijk veel meer keuze, zelfs bij Flysupply. Gewoon je eigen set samenstellen als zij daar vasthouden aan die combinaties.

Houd er wel rekening mee dat je op het OVM meer gebaat bent bij een goeie, dus duurdere, reel dan in de polder op snoek.

Die laatste zin vat ik even niet.
IHYT

Gert

Quote from: Streamer on January 04, 2022, 22:14:57
Die laatste zin vat ik even niet.

Vat je het niet, of ben je het er niet mee eens?  ::hulp::

Streamer

Eigenlijk beide. Waarom moet je een betere reel hebben voor het OVM dan in de polder ?
IHYT

greg

Quote from: zeeforel on January 04, 2022, 21:11:50
Zou ook gaan voor de #7 en dan met een drijvende lijn.

Wellicht heb je iets aan deze video's van Hans Bock?

Leuk die video van Hans,

Laatsts nog een cursus bij hem gevolgd en las ook dat er nog wat korting gegeven wordt bij een leverancier waar hij denk ik wat materiaal afneemt :-)

Bedankt voor de link, die guideline kon ik nog niet , maar wat een mooi hengeltje, ben zeer zeker weg van dat reeltje dat op de set zit


greg

Quote from: Streamer on January 05, 2022, 06:13:11
Eigenlijk beide. Waarom moet je een betere reel hebben voor het OVM dan in de polder ?

Misschien brakwater bestendig ?

henkverhaar

Quote from: Streamer on January 05, 2022, 06:13:11
Eigenlijk beide. Waarom moet je een betere reel hebben voor het OVM dan in de polder ?

Zout. Plus dat een poldersnoek eigenlijk nooit de slip zal testen. Een goeie Oostvoorneforel mogelijk wel.

Streamer

#9
 Sorry Henk, maar dat vind ik een lachertje van de bovenste plank. Zet je slip dan wat strakker. Zout probleem heb ik niet, na een sessie je reel afspoelen in gedemineraliseerd water.
IHYT

FSCHAMP

Greg,

als je enkel tussen deze 3 hengels kan/mag kiezen zou ik gaan voor de #7 met intermediate lijn. Ik gebruik al jaren een intermediate lijn voor het vissen op snoek in de polder. Deze geeft mij beter resultaten dan een drijvende lijn. Ook heb je met een intermediate lijn meer kans op het OVM om een forel te vangen dan met een drijvende lijn.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

henkverhaar

Quote from: Streamer on January 05, 2022, 19:35:33
Sorry Henk, maar dat vind ik een lachertje van de bovenste plank. Zet je slip dan wat strakker. Zout probleem heb ik niet, na een sessie je reel afspoelen in gedemineraliseerd water.

Dat van die slip is ook meestal geen echt issue. Zout wel. Sommige (hele) goedkope reels hebben nl. zelfs geen baat bij afspoelen, zelfs niet als je dat regelmatig tijdens het vissen doet, met een flesje bronwater ;-) Ik heb er 1 of 2 die flink zijn uitgeslagen (hoewel nog wel functionerend...) Maar de meeste moderne reels hebben inderdaad weinig te lijden van zoutwater als je ze na gebruik goed doorspoelt. Wel zijn er modellen die slecht met zand in het mechanisme om kunnen gaan.

Dat allemaal gezegd hebbende - de huidige generatie betaalbare reels overleven mij wel ;-)

Streamer

Mijn Mitchell reels gaan al jaren mee, vis er mee op zeebaars/ fint en wat er nog meer te vangen valt. Veel composiet en weinig metaal is bij mij het devies.
IHYT

martijnhooijer

Hai Greg,

Ik zou via Marktplaats 2 setjes zoeken. Een#6 voor Oostvoorne en een #8 voor het snoeken in de polder. Voor 300 Euro moet dat lukken.

gr. Martijn

greg

Bedankt voor de adviezen.

Heb inmiddels een hengeltje aangeschaft.
Guideline laxa 9,6 ft #7 .
Ik mocht hem omruilen als hij niet bevalt.
Zit een mooi reeltje op, guideline flavo (deze kost normaliter al € 139,-)
Ben benieuwd of de lengte me bevalt.
Heb nog niet eerder zo`n lang stokkie gehad.

Hoop hem in het weekend te mogen testen  ;D

jo flyfishing

9,6 voet is voor de visserijen die je op het oog hebt mijn favoriete lengte.


Al mijn hengels vanaf #6 zijn langer dan 9'.
Mooie set trouwens.


Success ermee.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Menno_siemensma

Voor in de polder is een 7 vaak genoeg, maar beperkt je wel in grootte van de streamers die je kunt gooien, vooral als je wat afstand wil werpen. Dan zou een 6 en 8 iets meer flexibiliteit geven voor beide viswateren. 5-6 is vaak wel genoeg voor de forel op ovm, en nog subtiel genoeg, vooral op die ondieptes en met droogjes.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

greg

Quote from: Menno_siemensma on January 12, 2022, 17:07:34
Voor in de polder is een 7 vaak genoeg, maar beperkt je wel in grootte van de streamers die je kunt gooien, vooral als je wat afstand wil werpen. Dan zou een 6 en 8 iets meer flexibiliteit geven voor beide viswateren. 5-6 is vaak wel genoeg voor de forel op ovm, en nog subtiel genoeg, vooral op die ondieptes en met droogjes.

Inderdaad dat heb ik opgemerkt, ik dacht juist met deze setup wat verder te kunnen werpen, maar de hengel is niet echt strak!
Ik gooi met mijn orvis encounter #4 net zo ver !
Ben nu het dubbel strip me eigen aan het maken, maar daarmee gooi ik tot nu toe ook niet echt verder (moet nog veel oefenen ;D).
Welke haakmaat zou met deze setup het beste zijn ? Heb ook het idee dat de streamers, die ik momenteel gebruik te zwaar zijn.
Ik ga het het weekend eens proberen met haakmaat 1 of 2 en wat lichter streamer materiaal.

Hengel gaat voor het mooie net teveel in de parabolische actie. Dit is wel weer leuk als je wat haakt.
Afgelopen zondag een snoek gehaakt, helaas een losser, maar dat was dan wel weer actie op deze hengel.



Gert

Het is niet vanzelfsprekend dat je met een zwaardere hengel makkelijk verder gooit. Maar voor (grote) streamers is een pike- of big fly line wel een aanrader. Die hebben een zodanige opbouw dat het werpgewicht helemaal vooraan zit en heb je aan 1 of een paar valse worpen genoeg. Dubbelstrippen is daarbij wel makkelijk als je dat goed beheerst.

Menno_siemensma

Quote from: greg on January 13, 2022, 10:15:47
Inderdaad dat heb ik opgemerkt, ik dacht juist met deze setup wat verder te kunnen werpen, maar de hengel is niet echt strak!
Ik gooi met mijn orvis encounter #4 net zo ver !
Ben nu het dubbel strip me eigen aan het maken, maar daarmee gooi ik tot nu toe ook niet echt verder (moet nog veel oefenen ;D).
Welke haakmaat zou met deze setup het beste zijn ? Heb ook het idee dat de streamers, die ik momenteel gebruik te zwaar zijn.
Ik ga het het weekend eens proberen met haakmaat 1 of 2 en wat lichter streamer materiaal.

Hengel gaat voor het mooie net teveel in de parabolische actie. Dit is wel weer leuk als je wat haakt.
Afgelopen zondag een snoek gehaakt, helaas een losser, maar dat was dan wel weer actie op deze hengel.
dubbel strippen is wel echt een must met wat grotere vliegen, wat je kunt doen is synthetische streamers maken, die wegen weinig, hebben vaak ook weinig weerstand in de lucht en vangen ook zeker goed. Haakgrootte is minder van belang, maar ik zou niet de grootste streamer haken gebruiken, want te zwaar vaak voor ondiep polder water en niet nodig voor die over het algemeen max 90cm snoeken. cm of  5-7 en flinke haakbocht is (afhankelijk welke haakvariant) wel groot genoeg en genoeg niet al te zware versies van te halen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

greg

Op dag 3 met de Guideline mijn eerste snoekvissie gevangen op de vliegenlat  ;D

Zo blij als .....

Het dubbelstrippen gaat me al aardig af, heb de leader wat ingekort tot 1,5 mtr. dat is inclusief de snoeklijn.
Heb gemerkt dat dit wat prettiger werpt, betere overslag.
Ook heb ik, zoals werd geadviseerd een andere lichtere synthetische streamer gekocht.
Resultaat minder "bonken" op de hengel!

Op deze hengel combi werd een WF7 floating lijn standaard meegeleverd.
Ik las in eerdere posts dat een intermediate meer succes op zou leveren.

Waar zit hem hierin het verschil?

In de polders waar ik vis zijn hele ondiepe wateren, max denk 70-80 cm diep.
De streamers zakken met het binnenstrippen tot ongeveer 20 cm. onder water, is dit niet diep genoeg?
De snoek op de foto ving ik in een slootje van hooguit 40 cm diepte.

Voor de onderlijn gebruik ik nu 0,90mm fluorcarbon, op aanraden van Hans Bock.
Ik merk op dat de lijn opkrult en bij het binnenstrippen de streamer af en toe draait.
Is een andere onderlijn hier beter geschikt voor?

Verders had ik nog een vraag over een stripmandje, gebruiken jullie deze ook als je in de polder vist?
Met regelmaat zit de vliegenlijn vast aan de grond, omdat ik nu veel langere lengtes uit de reel trek.
Als ik de vliegenlijn in de hand zou houden dan krijg ik krullen en trek ik er knopen in.

Welk stripmandje is hier geschikt voor?

Oh ja waar laten jullie de onthaaktang?
Wat een onhandig groot ding is dat om mee te nemen, maar je zal hem maar net nodig hebben

Maar wat een heerlijke dag vandaag zeg,  zonnetje op het bolletje en genoten van het buitenzijn.


Mike

Als de vis echt los is zit je met een drijflijn in polders van maar 70-80 cm wel goed.
Als de snoek echter wat passief is en stijf op de bodem ligt kan het wel een hoop verschil maken als je een intermediate gebruikt. Je kunt dan de streamer veel gemakkelijker voor de vis langs trekken om zo toch een aanbeet te forceren.

Veel mensen gebruiken die fc onderlijnen maar inmiddels heb ik al 4 x meegemaakt dat een snoek er met mn streamer vandoor ging dus ik ben over gestapt op titanium.
Dat krult ook een stuk minder. Nadeel van titanium is wel dat je t regelmatig moet controleren want er kan metaalmoeheid ontstaan en dan breekt t.

Als je toch die fc onderlijn blijft gebruiken en het opkrult, kan je dat vrij gemakkelijk weer recht maken door een pannetje water op te zetten en wanneer t kookt je onderlijn erboven te houden en recht trekken.

Ik doe mn onthaaktang, mn streamerdoos en andere spulletjes die ik mee heb, in een slingpack.
Dan heb je er geen last van en je kunt t met 1 beweging op je borst draaien en pakken wat je nodig hebt.

Vwb stripmandjes, ik heb er een spuughekel aan en kan daar niet aan wennen.
Ik sleur die lijn maar gewoon een beetje achter me aan, door t gras.
Niet best voor je lijn en ik zit regelmatig vast aan takjes ed maar ik vind t nog altijd minder irritant dan zo'n stripmand.
Mocht je toch graag iets willen gebruiken om je lijn van de grond te houden zou ik zo'n egeltje gebruiken.
Die zijn een stuk lichter en je kunt die ook aan 1 bovenbeen bevestiging zodat ie wat lager hangt.
Dat vind ik persoonlijk namelijk het irritantst van een stripmandje. Die zit te hoog waardoor ik de hele tijd met opgetrokken schouders en ellebogen mn lijn moet hanteren en zo kan ik niet fijn vissen.

Gefeliciteerd met je 1ste snoek op de vlieg. Gaan er vast nog vele volgen  ::goodjob::
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

greg

Bedankt Mike voor de tips, hier heb ik wat aan!

Ik denk inderdaad maar eens zo'n slingpack aan te gaan schaffen, lijkt me toch wel handig.
Laatst zag ik ook een modelletje met in de riem een houder voor thermoskan  ;D
Ik zal me er eens in gaan verdiepen, wat betreft merk en model.

Vanmiddag stond er ook een vliegvisser met stripmand.
Die had me toch een mooie cast, maar dan de beweging naar achter om de vliegenlijn in de stripmand te leggen, dat zag er uit als Roel van Velzen in achterwaartse beweging dan  ;D, maar ik ga het maar eens proberen.

Heb jij een voorbeeld van zo'n egeltje?


FSCHAMP

Greg,

ik gebruik een stripping bak en ik gebruik deze al jaren zowel bij het snoekvissen als bij het zeebaars vissen. Ik heb er in ieder geval geen problemen mee zoals Mike.
Maar ja, ieder zijn meug zeker.
De stripbak, die ik gebruik, is deze: https://www.orvis.com/durable-stripping-basket/1433.html   , maar ik heb een ouder model zonder de boogjes waarin je je hengel kan leggen.

Hier zijn vele andere voorbeelden:
https://www.google.be/search?q=stripping+basket+for+fly+fishing&sxsrf=APq-WBuudrYgnwdCe18TQzOJ7SWYv5R3NA:1643569857367&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj11Ivsltr1AhXLCuwKHW7-CEwQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1536&bih=722&dpr=1.25
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

paul de bruijn

De Flexistripper is een handig ding.Voor wat je koopt nogal duur,maar je hebt er geen last van met waden.
Stripmand is hard,niet flexibel en wat Mike zegt,je moet redelijk onnatuurlijk strippen.Is mijn ervaring dan,En als je dieper gaat waden wordt het een onding.
Ik zweer bij een flexistripper,maar dat is mijn persoonlijke voorkeur