Baarzen in Europa

Started by EB86, December 11, 2020, 21:07:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EB86

Goedenavond allemaal,

Had een beetje moeite om een beslissing te nemen waar dit te plaatsen dus maar hier terecht gekomen.

Ik vroeg mij af welke soorten baars er allemaal in Europa te vangen zijn?

Sowieso de volgende:

- baars (NL)
- zeebaars (NL)
- snoek'baars' (NL)
- black bass (Frankrijk en Spanje)
- largemouth bass (Italië)

De laatste ben ik niet heel zeker van.

Zijn er ook andere baarzen te vangen in Europa? Striped bass, White bass, etc?


Gert

Stekelbaars, 3- en 10-doornig ;)

henkverhaar

Ze heten allemaal baars maar hebben voornamelijk niks met elkaar te maken (biologisch / taxonomisch). Volgems mij is black bass dezelfde soort als largemouth bass - sommige auteurs zien black bass als naam voor het hele genus Micropterus, anderen als synoniem voor Micropterus salmoides.

Verder heb je zonnebaarzen (kleine verwanten van de black bass), en zijn er put-and-take wateren waar ze wipers (white bass/striped bass hybride)

EB86

Quote from: henkverhaar on December 12, 2020, 14:05:11
Ze heten allemaal baars maar hebben voornamelijk niks met elkaar te maken (biologisch / taxonomisch). Volgems mij is black bass dezelfde soort als largemouth bass - sommige auteurs zien black bass als naam voor het hele genus Micropterus, anderen als synoniem voor Micropterus salmoides.

Verder heb je zonnebaarzen (kleine verwanten van de black bass), en zijn er put-and-take wateren waar ze wipers (white bass/striped bass hybride)

Bedankt! Welke soorten hebben dan wel met elkaar te maken?

Menno_siemensma

als je dat meeneemt dan zou je de schele pos ook kunnen meenemen, al is dat ook een aparte soort :) En als je de zeebaars erbij betrekt kun je nog wel heel wat zeevissen daar bij tellen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Gert

De (schele) pos hoort er zeker bij.
Maar als je uitgaat van de Latijnse naam dan is het wat makkelijker voor jezelf te bepalen welke soorten er wel of niet bij horen.
Ik vind de Kennisdocumenten van Sportvisserij Nederland altijd wel nuttig.
https://www.sportvisserijnederland.nl/actueel/nieuws/12626/Nieuw:%20kennisdocument%20baars.html

henkverhaar

Quote from: EB86 on December 12, 2020, 14:42:43
Bedankt! Welke soorten hebben dan wel met elkaar te maken?

Baars en snoekbaars horen beide tot de Percidae - baarsachtigen, maar in verschillende geslachten: Perca fluviatilis voor de baars (letterlijk vertaald 'rivierbaars') en Sander lucioperca (eerder Stizostedion, en daarvoor Lucioperca) voor de snoekbaars.
Pos is ook een Percidae - Gymnocephalus; het zijn dus allemaal niet heel nauw verwante baarsachtigen.

Zeebaars (Dicentrarchus) behoort wel tot de Perciformes, maar niet tot de Percidae, en is daarmee nauwelijks nog een baars. Is nauwer verwant aan bijvoorbeeld de striper en white bass. Het is ook niet voor niks dat in het Engels baarzen 'perch' heten, en zeebaarzen 'bass'.

Stekelbaarzen horen tot een hele andere groep, net als zonnebaarzen (black bass en bluegills en verwante soorten)

Baars en pos zijn waarschijnlijk het nauwst verwant ;-)

Beertje

EB86: - largemouth bass. Komt voor in veel Italiaanse meren. O.a. in het Gardameer. Voor die gene die daar op vakantie gaan, In Peschiera begint de rivier de"Mincio" daar is van af de kant te vissen over de eerste +/- 2a3 km. Dan komt er een stuwdam vanaf deze dam kun je ook prima vissen. Beneden de stuw, als je het fietspad volgt, dan kun je daar wadend vissen op Largemouth  bass. boven de stuw zitten de echte "kneiters" beneden vang je de kleinere tot zo ongeveer 25a 30cm. En.... vergeet de grote kopvoorns niet die daar zwemmen ook boven de stuw. denk er wel om dat waden beneden de stuw waarschijnlijk pas in de nazomer kan ivm de hoeveelheid water. die over de stuw komt. Ik ben er 2 x geweest één keer in september toen kom het wel en een keer in juni toen kon het niet. Heeft waarschijnlijk te maken met dooiende sneeuw in de bergen in het voorjaar.

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Menno_siemensma

Dat is volgens mij ook weer zo'n ding net als een zalmforel ofzo, black bass, die bestaat als soort helemaal niet, het largemouth bass en smallmouth bass. vreemd genoeg heet die in het latijns Micropterus salmoides zodat de nederlandse naam forelbaars is.(klinkt echt heel apart) en valt onder de familie zonnebaars, dus idd nauw verwant met dat kleurige beestje :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

EB86

Quote from: Beertje on December 13, 2020, 19:58:56
EB86: - largemouth bass. Komt voor in veel Italiaanse meren. O.a. in het Gardameer. Voor die gene die daar op vakantie gaan, In Peschiera begint de rivier de"Mincio" daar is van af de kant te vissen over de eerste +/- 2a3 km. Dan komt er een stuwdam vanaf deze dam kun je ook prima vissen. Beneden de stuw, als je het fietspad volgt, dan kun je daar wadend vissen op Largemouth  bass. boven de stuw zitten de echte "kneiters" beneden vang je de kleinere tot zo ongeveer 25a 30cm. En.... vergeet de grote kopvoorns niet die daar zwemmen ook boven de stuw. denk er wel om dat waden beneden de stuw waarschijnlijk pas in de nazomer kan ivm de hoeveelheid water. die over de stuw komt. Ik ben er 2 x geweest één keer in september toen kom het wel en een keer in juni toen kon het niet. Heeft waarschijnlijk te maken met dooiende sneeuw in de bergen in het voorjaar.

Interessant, hoe zit het met de vergunningen daar?