Oostvoornse Meer 2020 - 2021

Started by Franky Boy, November 27, 2020, 21:25:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gijsie20

Zou toch wat zijn, een mooi verslag van Piet zijn vliegvis avonturen! Ik laat mij verassen!  :)

Menno_siemensma

#126
Quote from: p.forel on October 25, 2021, 16:01:38

niet nodig als je elke keer zulke vissen vangt   en de omgeving 100 keer minder mooi is als groenland
Wat een logica, kun je ook uitleggen waarom je niet zou lachen als je zulke vissen zou vangen? zou eerder andersom moeten zijn lijkt me? :)

@Gijsie, ik mag toch hopen dat je je laat verrassen, verassen is zo permanent en lastig vissen daarna  ;) :D
Voor de rest ben ik ook zeer benieuwd naar andere verhalen idd, is nogal stil hier op het forum, maar 50% van de mensen schijnt wel heel veel te vangen...
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Streamer

Ik hoor bij die andere 50%, ik kom veel bij die put, maar zie niet zoveel gevangen worden.
IHYT

Franky Boy

Is deze beter?
Geen glimlach, maar Hans probeert toch de opengevallen bek van deze bruine forel te imiteren...  :D
[attachment id=1 msg=183818]

p.forel

#129
Quote from: gijsie20 on October 25, 2021, 19:22:16
Jaloers? Of ga je te weinig naar Groenland?  ;) Of uberhaupt te weinig gevist? Laat eens wat mooie verhalen horen/ zien Piet ipv dit soort reacties.

ik jaloers op Hans nou echt niet
hans is nu eenmaal soms een droogkloot 
maar wel een goede vismaat  alleen jammer dat als we in ergens na het vissen gaan eten dat hij zich gedraagt als konijn met trog groenvoer

te weinig gevist dit jaar kan kloppen  verhalen ben ik jaren geleden al mee gestopt net als foto's maken
maar dit jaar wel weer op wilde forel  en saibling gevist
en straks weer met 20 duitse visvrienden hier de polder onveilig maken op de snoek    dus weinig hoef niet te betekenen niet genoten van het vis jaar   




wh82

Quote from: p.forel on October 27, 2021, 16:35:53
maar dit jaar wel weer op wilde forel  en saibling gevist
Lekker is dat he!

Franky Boy

#131
Gesloten tijd en uitzetting regenboogforellen
Op maandag 1 november begint de gesloten tijd op het Oostvoornse Meer.
Die gesloten tijd eindigt op 1 december aanstaande.
Vorige week zijn er door de Nederlandse forellenkwekerij 'De Tipbosch' weer nieuwe regenboogforellen uitgezet.
Met de regenboogforellen van deze kwekerij zijn de afgelopen jaren veel betere resultaten geboekt dan met de regenbogen van buitenlandse kwekerijen.
Deze uitzetting (200 Kg) was relatief klein en daarom zullen de komende maand(en) meer van deze uitzettingen plaatsvinden.
De uitgezette regenboogforellen vielen in twee maten: 30 t/m 45 cm en 50 cm t/m 70+ cm.
Er is wegens de goede overleving van de regenboogforellen besloten om als proef ook weer de wat kleinere maten uit te zetten.
De komende jaren moeten blijken wat de resultaten hiervan zijn. (Dus graag alle vangsten van forellen melden!  :o )
Er is ook een enkele tijgerforel uitgezet die de kweker over had.
We zijn benieuwd wie die gaat vangen!
De foto's zijn van Janny Bosman.
(Foto's opladen lukt momenteel niet, dat zal ik later nog een paar keer proberen)
[attachment id=1 msg=183823]
[attachment id=2 msg=183823]

Franky Boy

It giet oan!
( Sportfiskjen yn it Oostvoornse Meer...)
Hoewel een Elfstedentocht in deze winter ook niet uit te sluiten is.  :o
Vandaag is de sportvisserij op en in het Oostvoornse Meer weer begonnen.
Er zijn weer verse regenboogforellen van een Nederlandse kweker uitgezet, waaronder enkele zeer grote exemplaren.
Ook wat kleinere exemplaren van zo tussen de 30 en 35 centimeter lang.
We zijn benieuwd of die kleinere exemplaren ook gevangen worden en ook benieuwd van de vangsten van IJslandse Arctic char die in het voorjaar zijn uitgezet. (Arctic chars graag melden als 'saiblingen')
Graag alle vangsten weer melden op:
https://www.sportvisserijzwn.nl/vis-en-water/oostvoornse-meer/vangstregistratieformulier.html
of
www.vnv.nu (bovenaan knop op de homepage van de VNV voor de meldingen van het OVM)

Franky Boy

#133
Er worden nogal wat grote en kleine regenboogforellen gevangen.
Van de laatste twee uitzettingen, maar ook van vorig jaar.
De regenboogforellen van de Nederlandse kweker doen het gewoon stukken beter dan die van buitenlandse kwekerijen!
Hier enkele vangsten van voor de sluiting van november.
(foto's Hans Bock)
Zal wel weer in etappes moeten gebeuren, want downloaden hapert...
[attachment id=1 msg=183910]
[attachment id=2 msg=183910]
[attachment id=3 msg=183910]
[attachment id=4 msg=183910]
[attachment id=5 msg=183910]

Dorski

Ik wilde het volgend weekend weer eens gaan proberen. Ben er al jaren niet geweest.
Iemand tips over waar te vissen en hoe en natuurlijk wat voor vliegen op dit moment de boventoon voeren?

jo flyfishing

Verleden week aanbeet gehad op een zwarte snake, en gevangen op een brenda.
begin 1e dam aan de zeekant baardmannetje


"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Franky Boy

#136
Lang stil geweest op dit forum.
Te lang...
Er kwamen intussen wel meldingen van vangsten binnen, maar veel minder dan verwacht.
Sommigen beschreven de visserij als 'taai' of 'teleurstellend'.
In december zijn er nog regenboogforellen uitgezet, grote forellen en kleine forellen.
Beide werden de afgelopen maanden teruggevangen, maar niet in grote aantallen.
Onlangs werden er weer bruine forellen uitgezet met het uiterlijk van zeeforellen en meerforellen.
Die forellen varieerden in maat van 20 cm tot meer dan 30 cm.
Kleine forellen betekenen meer forellen per kilogram, maar tegelijk ook een grotere kwetsbaarheid voor aalscholvers en predatie door grote forellen.
Het is daarom belangrijk dat de vangsten van alle forellen de komende maanden worden gemeld om te weten of het uitzetten van kleinere maten forellen nog wel zin heeft.
De bruine forelletjes werden de dagen na de uitzettingen in grote aantallen gevangen. Vangsten van 30 op een dag waren niet uitzonderlijk.
Ook 'triggerden' de kleine forellen weer de grotere forellen door voedselnijd (concurrentie) en... predatie.
Dat 70 plus forellen met een kleiner broertje of zusje van 20 tot 25 cm geen enkel probleem hebben, is bekend.
Dat bleek gisteren toen een kunstaasvisser aan een groot kunstaasvisje een aantal forellen van meer dan 70 cm ving, waaronder een exemplaar van 77 cm!
Normaal zijn die grote bruine forellen bijna onvangbaar, maar door de aanwezigheid van grote aantallen kleine forellen kwamen ze tevoorschijn...
Onze gebruikelijke leveranciers van bruine forellen kunnen door een virusinfectie voorlopig geen forellen leveren, hopelijk is dat volgend jaar weer normaal.
Voorlopig zijn we reuze benieuwd naar jullie vangsten in het Oostvoornse Meer.
Die kun je o.a. online melden op de webstite van Sportvisserij Zuidwest Nederland:
https://www.sportvisserijzwn.nl/vis-en-water/oostvoornse-meer/vangstregistratieformulier.html

Laatste uitzetting van bruine forel
(Foto's Aad van der Jagt)
[attachment id=1 msg=184370][attachment id=2 msg=184370]
[attachment id=3 msg=184370][attachment id=4 msg=184370][attachment id=5 msg=184370]

Franky Boy

Foto's van de uitzetting van bruine forelletjes geplaatst.
De meeste waren van het type 'zeeforel' en 'meerforel'.
(Foto's door Aad van der Jagt gemaakt)

Scaramouche

Dat ziet er uit als erg mooie vissen!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Franky Boy

Inderdaad mooi getekende vissen die aan zeeforellen en zelfs meerforellen doen denken.
Toch bleek er later iets aan de forellen te ontbreken.
Bij de inspectie voor de uitzetting was dat niet opgevallen, maar bij foto's van de uitzetting en latere vangsten bleken bij meer dan de helft van de forellen de borstvinnen (de voorste vinnen) te ontbreken of slechts stompjes te zijn!
Bij een uitzetting in de 90-er Jaren van de vorige eeuw (Opa wordt al oud...  ;) ) in het OVM was dat ook al een keer het geval geweest en die beekforellen bleken van die 'handicap' weinig last te hebben en werden in de jaren erna in steeds grotere afmetingen gevangen. Ze bleven goed herkenbaar omdat de borstvinnen niet meer aangroeiden.
We hopen dat met deze bruine forellen ook weer te zien. Ze zullen in ieder geval goed herkenbaar blijven...
Hoe dat komt dat bij forellen de borstvinnen ontbreken, kunnen kwekers ook niet goed uitleggen. Het zou een genetisch defect kunnen zijn of mineralen en vitaminen die tijdens hun jeugd in het voedsel hebben ontbroken.

Streamer

Als het een genetisch defect zou zijn, moeten die kwekers per direct hun kweekbestand vernietigen.
IHYT

Menno_siemensma

Quote from: Streamer on April 13, 2022, 07:20:22
Als het een genetisch defect zou zijn, moeten die kwekers per direct hun kweekbestand vernietigen.
Als de vis voor consumptie gekweekt wordt maakt het weinig verschil uit, als ze specifiek voor visserij wordt gekweekt is het wel een idee om goed na te gaan waar dit vandaan komt.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Franky Boy

Als ze er achter komen dat het een genetisch probleem is, wordt die bloedlijn inderdaad beƫindigd en wordt er met de ouderdieren niet verder gekweekt.
Maar vaak openbaart het probleem zich als ze iets groter zijn dan broedjes en dan is het voor die generatie al te laat...

Streamer

Dat snap ik helemaal, maar dit soort dingen komt zeer zeker niet van slecht opkweken en zal weinig met voer of vitaminen te maken hebben. Dat is, althans daar ga ik van uit, toch veel beter geworden dan in de 80er jaren. Zoals het er nu uit ziet, is het een recessief gen, uitgaande van het visuele natuurlijk, dat kan dus tietallen jaren weg blijven en ineens weer de kop op steken.
Ik ben van mening dat die kwekers daar toch eens wat meer tijd in moeten gaan steken. Als je continu lijnteelt toe past en weinig outcross, dan kom je toch voor hele nare verassingen te staan op de lange duur.
Het zou beter zijn om lijnen terug te kruisen, dan komen de genetische fouten vanzelf te voorschijn. Maar dat word bedrijf technisch een kostbare zaak.
Zonder verdere info een moeilijk verhaal natuurlijk.
IHYT

ferdinand

Erosie van de vinnen (met vinstralen) komt veel voor bij gekweekte forel. Het is meestal schade als gevolg van omstandigheden op de kwekerij, zoals te grote dichtheden van vis en ruwe (betonnen) kweekbakwanden. Schade aan de vinnen kan worden gevolg door infectie, waardoor de gehele vin wegrot (necrose). Beide verschijnselen zijn het gevolg van slecht beheer op de kwekerij en niet van genetische defecten.

Streamer

Ja, dat is ook idd een hele goede optie. Dat kwam ook wel eens bij aquarium vissen voor die verkeerd gehuisvest waren. Stom dat ik daar niet aan gedacht heb  :(.
IHYT

Franky Boy

Dat klopt in veel gevallen wel, ferdinand.
Maar het was vreemd dat juist deze vissen heel extensief in een grote vijver waren gekweekt.
Toen onze tussenpersoon ze wilde bestellen, wist de betrokken Duitse kweker niet hoeveel er nog in die vijver zaten en welk gewicht ze inmiddels gemiddeld hadden.
Hij kweekt namelijk hoofdzakelijk regenboogforellen.
Misschien is er in het begin van de kweek iets mis gegaan, toen ze nog kleiner waren.
In het verleden hebben bruine forellen ondanks deze handicap heel goed overleefd.
Laten we hopen dat het deze keer ook het geval is. Ze blijven de komende jaren in ieder geval goed herkenbaar...

Franky Boy

Recente vangsten van meerforellen (soms ook 'ferox' genaamd) in het Oostvoornse Meer.
De eerste en enige grote uitzetting van meerforellen vond plaats in 2018.
Vorig jaar zou dat in april worden herhaald, maar de Duitse kweker heeft toen een 'mengelmoesje' van bruine forellen geleverd. Daar moeten ook wat echte meerforellen tussen hebben gezeten, want anders zijn de recente vangsten van meerforellen met een lengte tussen de 50 en 60 cm niet te verklaren...
Vliegvisser RobertJan Steinmetz ving vorige week deze fraaie meerforel tijdens het wadend vissen in het Oostvoornse Meer (Foto C. Rol Meijers).
[attachment id=1 msg=184405]

Scaramouche

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

PdH

Vandaag een regenboog gevangen , 55 cm in de binnenbak, links van Stormvogel.
De eerste ooit op het OVM voor mij. Erg leuk.
En als bonus een bot van 35 cm op de laatste worp van de dag. Die zitten er dus ook nog.
grtn, Peter.