Wadend vissen.

Started by greengarden, November 07, 2020, 16:23:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

greengarden

Hallo.
Ik ben een beginnend vliegvisser. Ga volgende lente proberen aan de Semois in de buurt van Poupehan.
Het waden heb ik toch wat vragen over, in mijn tienerjaren zag ik in Luxemburg vliegvissers maar die wierpen van op waterkant.
En gingen met de stroom mee. Forel bv zwemt toch stroomopwaarts..als je hem dan van de kant benaderd ziet hij je Mss door zijn zijwaartse ogen. Daarom waden jullie in het midden van de rivier stroomafwaarts? Maar heb hier al gelezen dat sommigen stroomopwaarts vissen?Mss is dat beter. Kan er iemand mij ev hier wat meer uitleg over geven. Ervaringen met forel of kopvoorn
Daar in die buurt is ook altijd welkom. ::new:: ::new::
Alvast bedank.

sarca2

::new::

greengarden

Vissen jullie stroomafwaarts of stroomopwaarts.?
Waarom bv in het midden van de rivier waden?
Iemand ervaring te Poupehan, Frahan met vliegvissen op de Semois?


wh82

1. Stroomopwaarts lopen, waarom zou je vissen in water waar je doorheen bent gelopen.
2. Kant aanhouden tenzij. Ook hier weer: waarom vis wegjagen. Tenzij = begroeiing of aan de andere kant van de hoofdstroom vissen zonder drag, vissen onder overhangende oever etc.

Geen ervaring op die plekken.

Mike

#4
Antwoord op deze vraag is vrij simpel.
Je vist stroomopwaarts omdat vissen altijd in de richting van de stroming staan. Als je dus stroomafwaarts vist zien ze je aankomen en vang je in principe een stuk minder omdat je ze verjaagd. 

Je moet niet persee vanaf de kant of t midden gaan staan vissen.
Je moet gaan staan waar geen vis zit en en vissen naar de plekken waar de vis wel zit en dat is overal anders.
Daarom is t belangrijk om goed het "water te lezen"
Je moet weten waar je niet hoeft te vissen en dan blijven de plekjes over waar de vis wel zit. Dat scheelt een hoop loze vistijd.
Ik zie heel vaak mensen op de rivier die dwars door de vis heen lopen en dan gaan staan vissen op de plek waar de vis juist niet zit. Dan worden het taaie visdagen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

sarca2

vooral als er veel modder op de bodem ligt is het beter om stroomopwaarts te lopen anders verjaag je de vis met die wolk aan modder die je lostrapt. die kun je beter achter je aan hebben dan voor je. als het heel spooky is, helder water, veel zon, niet al te snel stromend kun je soms beter op de kant blijven.

midden houden zegt me weinig, hoogstens om meer ruimte voor werpen te hebben.

als het rotsige bodem is zonder modder met flinke stroming maakt het in mijn ervaring vrij weinig uit of je stroomopwaarts of afwaarts loopt, je vist gewoon plekken af waar je per plek stroomopwaarts werpt en de nymph/streamer/vlieg met de stroom mee laat lopen totdat de lijn bijna helemaal stroomafwaarts loopt waarna je weer opnieuw werpt. stroomopwaarts lopen is wel wat beter natuurlijk.

Semois ken ik niet. misschien staat hier iets: https://vliegvissenineuropa.nl/Belgie/semois.html
::new::

Menno_siemensma

Quote from: Mike on November 08, 2020, 15:05:34
Antwoord op deze vraag is vrij simpel.
Je vist stroomopwaarts omdat vissen altijd in de richting van de stroming staan. Als je dus stroomafwaarts vist zien ze je aankomen en vang je in principe een stuk minder omdat je ze verjaagd. 

Je moet niet persee vanaf de kant of t midden gaan staan vissen.
Je moet gaan staan waar geen vis zit en en vissen naar de plekken waar de vis wel zit en dat is overal anders.
Daarom is t belangrijk om goed het "water te lezen"
Je moet weten waar je niet hoeft te vissen en dan blijven de plekjes over waar de vis wel zit. Dat scheelt een hoop loze vistijd.
Ik zie heel vaak mensen op de rivier die dwars door de vis heen lopen en dan gaan staan vissen op de plek waar de vis juist niet zit. Dan worden het taaie visdagen.
Eens met je punten over waar te vissen maar het is echt niet zo dat je altijd stroomopwaarts hoeft te vissen, dat hangt volledig van de situatie af waar je vist, waarop je vist en waarmee je vist. Ja, waar mogelijk voor forel is het vaak handig om ze vanachter te benaderen mits de rivier dat toelaat, maar dat hoeft echt niet altijd.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Mike

#7
Ja klopt.
Er is natuurlijk ook een verschil tussen stroomopwaarts vissen en stroomopwaarts de rivier afstruinen.
Ik zou bv altijd als ik vis op een stromende rivier, beneden beginnen en omhoog lopen, tegen de stroom in.
Als je droog vist of met de nymph zou ik eigenlijk ook altijd stroomopwaarts gooien en dan stroomafwaarts driften.
Als ik met de streamer op de rivier vis, vis ik quarter downstream. Dat is meestal het meest effecient. Ik doe dat ook regelmatig met de nymp en dat levert ook vaak een hoop vis op maar ik begin altijd eerst met stroomopwaarts vissen.

Als ik echter op de rivier in nl vis op snoekbaars, winde, baars etc, dan vis ik bijna altijd stroomafwaarts omdat ik mn streamertjes dan net als een echt damseltje of visje tegen de stroom in wil laten zwemmen.
Het ligt idd net zoals je zegt aan de situatie en waar je op vist.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

greengarden

Bedankt voor deze leerrijke info, alle tips welkom voor een beginner.
De Semois is zeker een rivier waar ik het ga proberen omdat het daar adembenemend mooi is.
Verder zoek ik nog wel een beginners stek ev de Ourthe, Ambléve, lesse in een mooie omgeving?
Staatswater of ev extra bijbetalen aan een Club. Kunnen jullie me iets aanraden?


Mike

#9
Ik heb een paar maanden geleden wat wedstrijdjes gevist op de Ambléve en de Ourthe.
Op dit stuk zit heel veel vis.

[attachment id=1 msg=182455]

Veel mooie stukken met een hoop vis in die omgeving.
Als je hier op dit stuk begint bij de brug en dan omhoog gaat kom je heel veel vis tegen.
Vooral heel erg veel kopvoorn bij de brug maar verderop ook aardig wat forel en vlagzalmpjes.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

greengarden

Bedankt voor de info. Ik wou verleden vrijdag daar eens langsrijden. Heb de Semois gedaan en Ourthe in Durbuy.
Maar tot in Comblain ging niet meer omdat het donker werd, normaal heb je daar alleen een permis de Wallonië nodig?
Als ik goed ingelicht ben.

Mike

Volgens mij is het daar nu gesloten seizoen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

henkverhaar

Quote from: Mike on November 09, 2020, 08:14:25
Volgens mij is het daar nu gesloten seizoen.

Semois benedenstrooms van Herbeumont is openbaar en tweede categorie - er mag na (ik meen) 1 oktober niet meer op forel gevist worden (gesloten seizoen, maar net als hier met snoek - niet gericht vissen, bij vangst meteen terugzetten), maar wel op een aantal andere soorten, zoals vlagzalm en kopvoorn. Er mag dus wel gevist worden - als ik me het goed herinner zelfs het hele jaar. Wel zijn er gedurende het jaar per periode verschillende restricties vwb aassoorten en toegestane vissoorten. De Waalse overheidssite (maison de peche) heeft het, mits je Frans leest, redelijk op een rijtje. De NL, DE, en EN versies van de site zijn duidelijk minder helder, hoewel je het daar uiteindelijk ook terug kunt vinden.

Er zijn overigens wel perioden dat de Semois praktisch onbevisbaar is, als gevolg van hoogwater. Bijvoorbeeld in de late winter/vroege voorjaar.