Vissen met zinkenden lijn?

Started by Adnan, November 27, 2016, 09:50:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Adnan

Heren mooie forum hebben jullie. Veel informatie. Erg handig voor een rookie als ik.

Ik heb gisteren op de Bergsche Maas met een zinkende lijn geoefend. Ik hoopte stiekem op een snoekbaars of een snoek. Maar voornamelijk om te oefenen ;). Er was weinig stroming.

Ik had veel moeite om aan te voelen op welke diepte ik viste. Ik stripte de lijn heel langzaam binnen met risico op vastlopen anders had ik het gevoel dat ik te hoog zat met mijn streamer. Soms hakte ik de bodem. Dan wist ik tenminste waar ik was [emoji23]

Een paar vragen:

* Hoe vissen jullie met een zinkende lijn? Is het een gevoelskwestie of zijn er trucks om beter in de nabijheid van de bodem te blijven?

* Hoe lang moet dan de onderlijn/leader zijn? Ik had een onderlijn van ca een meter samen met een stalen onderlijn.

Gr.

Mike

Hallo Adnan,

Vissen met zinklijn is ff wennen. Na een tijd doen weet je ongeveer wel hoe diep je vist.
Je kunt evt ook tellen. De zinksnelheid staat als t goed is op de doos aangegeven.

Een meter leader inclusief stalen onderlijn is wel erg kort als je t mij vraagt.
Een leader van 1 keer hengel lengte levert denk ik meer vis op.
Voor snoekbaars zou ik de stalen onderlijn sowieso weg laten.
Als je een wat langere leader gebruikt en de streamer niet te zwaar maakt is het overigens gemakkelijker om over de stenen heen te vissen.
Een zware zinklijn met korte leader en verzwaarde streamer levert doorgaans veel vastlopers op.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Gerrit59

Adnan,

Als het niet zo heel diep hoeft zou je ook nog een sinktiplijn kunnen overwegen.
Dat is een drijvende lijn met een sinktip. Je kunt dan ook een beetje volgen hoe diep je gaat omdat de sinktip een van de volglijn afwijkende kleur heeft.

Gerrit

Adnan

#3
Quote from: Gerrit59 on November 27, 2016, 11:15:26
Adnan,

Als het niet zo heel diep hoeft zou je ook nog een sinktiplijn kunnen overwegen.
Dat is een drijvende lijn met een sinktip. Je kunt dan ook een beetje volgen hoe diep je gaat omdat de sinktip een van de volglijn afwijkende kleur heeft.

Gerrit

Sommige stukken zijn erg diep. Ik vis ook op de Merwede een sinktip kan iddhandig zijn tegen de kribben. En in de ondiepere gedeeltes. Heb toevallig er 1 besteld.

Adnan

Quote from: Mike on November 27, 2016, 10:34:01
Hallo Adnan,

Vissen met zinklijn is ff wennen. Na een tijd doen weet je ongeveer wel hoe diep je vist.
Je kunt evt ook tellen. De zinksnelheid staat als t goed is op de doos aangegeven.

Een meter leader inclusief stalen onderlijn is wel erg kort als je t mij vraagt.
Een leader van 1 keer hengel lengte levert denk ik meer vis op.
Voor snoekbaars zou ik de stalen onderlijn sowieso weg laten.
Als je een wat langere leader gebruikt en de streamer niet te zwaar maakt is het overigens gemakkelijker om over de stenen heen te vissen.
Een zware zinklijn met korte leader en verzwaarde streamer levert doorgaans veel vastlopers op.
Tx voor de tip! Maar een leader van 2,7m echt?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

sjoerd

2.70 mtr vind ik wel lang als je diep moet zijn. Voor snoekbaars heb ik een leader van ongeveer 1 tot 1 1/2  meter
Het issue idd een ge oelskwestie hoe diep je vist. Maar aldoende krijg je het steeds beter in de vingers.

FSCHAMP

Adnan

in het begin is het tellen geblazen om te weten hoe diep je vist.

bv. intermediate : 1.5 ips (inch per second). Dit betekend dat als je 5 tellen wacht, je 7.5 inch diep vist ofwel zo'n 19 cm diep.
S3 pf DI3 : 3 ips. Dit betekend dat als je 5 tellen wacht, je 15 inch diep vist ofwel zo'n 38 cm diep.
S5 of DI5 : 5 ips. Dit betekend dat als je 5 tellen wacht, je 25 inch diep vist ofwel zo'n 63 cm diep.
S7 of Di7 : 7 ips. Dit betekend dat als je 5 tellen wacht, je 35 inch diep vist ofwel zo'n 89 cm diep.

Nu, als je op een stromende rivier vist heeft de stroom ook nog invloed en dan zal de diepte iets minder zijn omdat de lijn wrijving ondervindt van de stroming.

Ik gebruik een leader van zo'n 150 tot 180 cm tenzij je met meerdere vliegen mag vissen (wat niet het geval is in Nederland).

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Mike

Quote from: Adnan on November 27, 2016, 11:45:14
Tx voor de tip! Maar een leader van 2,7m echt?

Voor t snoeken is mijn leader (inclusief f.c. onderlijn) bijna even lang als m'n hengel. Mn streamer kan in het daarvoor bestemde oogje bij t handvat en de overgang vliegenlijn / leader wil ik dan net uit het top oog hebben.

Nou is me wel eens opgevallen dat ik mn leaders vaak net wat langer maak dan de meeste vliegvissers.
Met het vissen op forel maak ik mijn leaders dikwijls 5 tot 6 meter. Vis wel met 10 ft hengels.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Gerrit59

Gebruik je ook zo'n lange leader als je met de streamer in polderwater vist Mike?
Als je met lichte, ondiep lopende streamers vist is een leader van 1.5 meter toch lang genoeg?
't Is misschien ook net wat je prettig vindt vissen.

Gerrit

Menno_siemensma

juist als je diep wil vissen moet je niet te lange leader gebruiken, want dan zweeft je vlieg ergens halverwege terwijl de lijn vastloopt op de bodem. 1 tot 1,5m is meer dan genoeg voor snoek en snoekbaars, helemaal als je nog eens 30cm staaldraad of fluorcarbon onderlijn hebt.

Voor het vissen met sinklijn is het belangrijk te weten hoe snel je lijn zinkt, en de mate van stroming, die vertraagd dat zinkproces als je de lijn tegenhoudt op wat voor manier dan ook. Dat gevoel en timing kan je niet echt gelijk hebben dat bouw je op.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Adnan

#10
Quote from: FSCHAMP on November 27, 2016, 14:03:35
Adnan

in het begin is het tellen geblazen om te weten hoe diep je vist.

bv. intermediate : 1.5 ips (inch per second). Dit betekend dat als je 5 tellen wacht, je 7.5 inch diep vist ofwel zo'n 19 cm diep.
S3 pf DI3 : 3 ips. Dit betekend dat als je 5 tellen wacht, je 15 inch diep vist ofwel zo'n 38 cm diep.
S5 of DI5 : 5 ips. Dit betekend dat als je 5 tellen wacht, je 25 inch diep vist ofwel zo'n 63 cm diep.
S7 of Di7 : 7 ips. Dit betekend dat als je 5 tellen wacht, je 35 inch diep vist ofwel zo'n 89 cm diep.

Nu, als je op een stromende rivier vist heeft de stroom ook nog invloed en dan zal de diepte iets minder zijn omdat de lijn wrijving ondervindt van de stroming.

Ik gebruik een leader van zo'n 150 tot 180 cm tenzij je met meerdere vliegen mag vissen (wat niet het geval is in Nederland).

Dat plaats de zaak in goede perspectief. Tx

Adnan

Bedankt voor alle reacties hier kan ik wat mee.

Nog 1 vraagje :)
Naar welke lijn gaat de jullie voorkeur uit bij het vissen in de polders. Floating of intermediate?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gerrit59

In de hollandse polders staat 1 of hooguit 1.5 meter water, maar vaker zal het hooguit 1 meter of minder zijn.
Een drijvende lijn volstaat dan prima.

Gerrit

sjoerd

Fishchamp, je mag in Nederland met maximaal drie haken, dus ook met drie kunstvliegen vissen.

Beertje

Quote from: Gerrit59 on November 27, 2016, 20:15:35
In de hollandse polders staat 1 of hooguit 1.5 meter water, maar vaker zal het hooguit 1 meter of minder zijn.
Een drijvende lijn volstaat dan prima.

Helemaal mee eens. Ik heb wel ongeveer 1 mtr zinktip aan de lijn voor het wat vlotter zinken van de streamer.
Gerrit
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gerrit59

Quote from: Beertje on November 28, 2016, 10:09:01


Dan gebruik ik een streamer die meer water vasthoudt en daardoor ook sneller zinkt.

Gerrit

Gerrit59

Beertje,

Is dat nog wel prettig te werpen?
Je hebt natuurlijk wel extra verbindingen: tussen vliegenlijn en sinktip, sinktip en leader en leader en stalen onderlijn.
Hoe bevestig je de sinktip aan de vliegenlijn? Smelten?
Ik heb ook wel eens overwogen een stukje van een oude zinklijn te monteren. Heb zelfs nog wel een speciale 'sinkleader' van Airflo liggen, maar het is er nog niet van gekomen.
1 of 1.5 meter 35/100 nylon en een stalen onderlijn voldoet nog steeds.

Gerrit

Beertje

@Gerrit59; het is een beetje een ongebruikelijke connectie, maar ik kan er goed mee overweg.de verbinding is simpel: loopconector aan vliegenlijn, Op de loopconector een extra sleef geplaatst, de loop er af geknipt, stukje zinktip (=/- 75 cm) er in steken sleef er op schuiven + druppeltje lijm (voor de zekerheid) andere eind zinktip ook een loopconector en daar aan de leader.Dat is een stuk dun gevlochten lijn.Alemaal niet zo gebruikelijk, ik weet het, maar het werkt voor mij goed.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gerrit59

Daar gaat het toch om: 'als het voor jou werkt, is het toch prima!

Gerrit

sjoerd

Waarom niet gewoon dat stuk zinklijn dmv looplusjes verbinden met de loop aan de drijvende vliegenlijn..? Ik begrijp die extra sleuven en afknippen niet helemaal. BEERTJE je kon toch lussen

Beertje

@Sjoerd; Ja, maar aan dat stuk zinklijn zit geen lus,dus dat steek ik ook in de braidedconector en aan de andere kant ziet het er net zo uit. Of je moet loops in het stuk zinklijn hebben,maar dat lijkt mij lastig.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

sjoerd

Quote from: Beertje on November 28, 2016, 16:08:22
@Sjoerd; Ja, maar aan dat stuk zinklijn zit geen lus,dus dat steek ik ook in de braidedconector en aan de andere kant ziet het er net zo uit. Of je moet loops in het stuk zinklijn hebben,maar dat lijkt mij lastig.

Dat klopt Beertje, daarom maak ik aan een stuk zinklijn aan beide zijden een braided loopje en dan kun je ze dus "lussen" aan de lus cq braided loop van je drijvende lijn.