Eigenbouw

Started by merijn1982, August 29, 2016, 07:28:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

merijn1982

Zoals sommige wellicht weten ben ik bezig met het (af)bouwen van mijn eigen hengel. Ik was op zoek naar vervanger voor mijn CTS affinity one ' #2, een mooie hengel maar qua aktie niet mijn ding.
Ik heb gekeken naar fabriekshengels maar kon toch niet echt vinden wat ik wilde.. tot john met een linkje kwam voor een blank voor een cts affinity x '9 #1. Tja.. dat is erg mooi, maar het moet ook gebouwd worden!!
Na wat contact met john over en weer toch de knoop door gehakt en de spullen besteld. John heeft me hier super mee geholpen! Hij heeft een lijstje voor me samengesteld met de benodigde producten. Nadat alles binnen was heb ik een datum met john gepland om een begin te maken aan de bouw.
Met veel geduld heeft john mij alles laten zien en uitgelegd, een keer voordoen en daarna zelf! Na een dagje knutselen en na een kom heerlijke soep ging ik huiswaarts met een wikkelbankje en huiswerk😀 hier ben ik gisteren van 's morgens tot 's avonds mee bezig geweest. Het schiet al mooi op en na vandaag zou het af moeten zijn. Dan nog een keer naar john voor het lakken en dan is de hengel klaar!

Gisteren al wel even met de hengel geworpen en dit was een genot!


Tight lines!!

Floor

Dat is mooi gelukt! Mooie greep, mooie reelhouder met inleg, mooi gewikkeld. Super!
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Scaramouche

Knap gedaan. Hoe zorg je er eigenlijk voor dat de ogen goed op 1 lijn staan? Puur op het gezicht of is daar een apparaatje voor?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

sjoerd

Quote from: Scaramouche on August 29, 2016, 09:23:47
Knap gedaan. Hoe zorg je er eigenlijk voor dat de ogen goed op 1 lijn staan? Puur op het gezicht of is daar een apparaatje voor?
haha apparaatje? nee timmermansoog...

Mooi stokje wordt het Merijn. Maar zie ik nu verschillende kleuren wikkelingen op de derde foto? Of ga je de wikkelingen een kleurtje geven?

Menno_siemensma

Quote from: sjoerd on August 29, 2016, 10:56:56
haha apparaatje? nee timmermansoog...

Mooi stokje wordt het Merijn. Maar zie ik nu verschillende kleuren wikkelingen op de derde foto? Of ga je de wikkelingen een kleurtje geven?
Ik gok een gelakt de ander nog niet :) maar mooi werk, wordt het echt je eigen hengel.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

merijn1982

Inderdaad op het oog. Dus veel kijken tussendoor en eventueel aanpassen. Een tijdrovend klusje😀

Ja klopt Sjoerd, ene wikkeling heb ik onder de kraan gehad zodat je kan zien hoe de kleur ongeveer word na het lakken
Tight lines!!

p.forel

#6
Netjes

zou alleen die wikkeling bij het start oog even op nieuw doen (als ik het zo op de foto ziet )
En werpen als je al gewikkeld heb zou ik niet doen.

1 klein beetje siliconen in het lijn vet en je heb siliconen besmeting   op je wikkelingen  kan een ramp veroorzaken met lakken 


HertogJan71

Ziet er mooi uit. Leuk project.  ::bravoo::
" Geld moet rollen anders had men het wel vierkant gemaakt "

JB

Quote from: p.forel on August 29, 2016, 15:42:14
Netjes

zou alleen die wikkeling bij het start oog even op nieuw doen (als ik het zo op de foto ziet )

Ja zag het ook, eerste twee wikkelingen liggen open maar zou het niet volstaan met aandrukken van de wikkelingen?
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Nootjez

Dan kan je net zo goed de wikkeling eens opnieuw leggen. Je zal er maar lak opzetten en er dan spijt van krijgen ;)

FSCHAMP

 ::goodjob::    ::bravoo::  Merijn. Knap gedaan.

Ik bewonder echt de mensen, die er aan beginnen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

merijn1982

@ p.forel: heb geworpen toen alles nog in de tape zat. Niet met de wikkelingen er al op. Dat is idd zonde! Wikkelingen kon ik idd nog aanduwen met tooltje😀

@nootjez: hoezo opnieuw opzetten?

Tight lines!!

Arie de Vries

Mooi gedaan Merijn, compliment.
Groet, Arie

Gerrit59


merijn1982

Bedankt allemaal. Vandaag bijna de hele dag gedaan over alleen het topdeel.. erg lastig! Maargoed het is nu klaar. Van de week nog even een wikkeling opnieuw zetten en de rest nog eens kritisch nalopen en dan zondag weer naar john toe die me gaat helpen met het lakken van de wikkelingen
Tight lines!!

p.forel

top deel is het lastigst van alle delen 
lijkt op de foto  zo dat je deel los ligt in het wikkelbankje ???
blank even fixeren  met een elastiekie of haar bandje van de dames en het wikkelt 10 keer makkelijker.

weerwolf

ziet er goed uit. Persoonlijk zou ik wat minder wikkelingen willen hebben onder de pootjes. 3 wikkelingen vindt ik genoeg. Maar zoals gezegd dat is persoonlijk

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

merijn1982

Nou zeg dat p.forel pff... haha!! Ja lag inderdaad los en soms kwam ik ook in de knoei met de andere ogen, dat ze in de v van het bankje lagen. Maargoed het is gelukt!

Ja dat heb ik wel geprobeerd roelof, maar ik vind zelf iets langere wikkelingen wel mooi. Ze steken nu droog ook nog wel erg af eaardoor het nog wat heftiger lijkt
Tight lines!!

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

sjoerd

#19
Quote from: merijn1982 on August 29, 2016, 11:56:02
Ja klopt Sjoerd, ene wikkeling heb ik onder de kraan gehad zodat je kan zien hoe de kleur ongeveer word na het lakken

Ik bedoelde eigenlijk dat op de ene foto waar alle hengeldelen liggen, het topdeel rode wikkelingen heeft en de andere delen grijze wikkelingen hebben. Dat kan toch niet komen door een wikkeling nat te maken toch? En het verkasoogwikkelingetje is zwart? Maar dat is denk ik een bewuste keus geweest.

PdH

Mooi strak handvat, vind ik zelf het mooiste handvat , zo'n Sigaar model.

Lakken is een moeilijk ding, je ziet pas na een of meerdere lagen wat je nog meer fout hebt gedaan en of het strak blijft. Veranderen gaat dan niet meer, dan moet het de wikkeling overnieuw.
Als de basis van het wikkelen al niet goed is , accentueert de lak dat zeer goed. En een beetje bijwerken of schuren maakt het zeker niet mooier.
grtn, Peter.

p.forel

PdH
Daar heb je zeker een punt  draad niet goed weg gesneden. Blijf je lelijke punten houden na het lakken.
Te los gewikkeld en tijdens of na het lakken lopen de wikkelingen uit elkaar .
Per ongelijk met silicone in contact geweest en je lak vertoond kraters.
Sommige lijn vetten. Cockpit spray  kit kunnen zorgen dat je hele lak werk naar de ..... Is
Hoeft soms geen eens op de wikkelingen te zitten  lakken in garage waar je weken er voor de auto in de cockpit spray heb gezet voldoet prima om krater te maken in je lak.

Kan er over mee praten de vrouw dacht ach laat ik de wagen eens poetsen.
Weken erna even hengeltje lakken oei alles overnieuw
Siliconen stop in de lak moeten doen om probleem op te lossen

Maar als je alles goed doet is het lakken en fluitje van 1 cent

merijn1982

Ahh nu snap ik je sjoerd! Dat rode is elek. Tape om de ogen op hun plek te houden na uitlijnen. Deze moesten toen nog vervangen worden door wikkelingen
Tight lines!!

henkverhaar

Quote from: p.forel on August 30, 2016, 20:23:06
PdH
Daar heb je zeker een punt  draad niet goed weg gesneden. Blijf je lelijke punten houden na het lakken.

Zon puntje kun je ook wegsnijden na 1 of 2 laklagen (dan is ie goed stijf geworden). als je daarna nog 1 of 2 lagen lakt zie je er ook niks meer van.

p.forel

#24
Je kan het weg snijden ja maar toch beter voorkomen dan achteraf perongelijk verklooten
Even uitschieten met mesje  Kan zo maar