Uit de oude (film)doos

Started by Gert, September 02, 2011, 09:43:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Kwam deze net tegen op het Internet - beelden uit mijn geboortejaar.
Hebben wij het toch wel een stuk makkelijker met onze lichtgewicht strakke hengeltjes vergeleken met die dikke zwabbers. Kijk maar eens hoe ver die top nog doorslaat als de hengel wordt gestopt tijdens de voorwaardse worp. Zal niet meevallen om de lijn strak op het water te krijgen.
Maar: ik weet dat er hier mensen zijn die er nog steeds mee vissen. Respect!

http://www.youtube.com/watch?v=-OKaWOtZ4IA

Groet,
Gert

Useless

Leuk om te zien. Valt me op dat deze meneer zijn reelhendel rechts heeft zitten en overpakt met het binnenhalen. Toen ik ruim 30 jaar geleden met vliegvissen begon heb ik ook geleerd dat dit toen "zo hoorde". Heb ooit geprobeerd om de reel om te draaien maar kan er niet aan wennen dus hou het maar zo.
Enne.. als je vertraagde filmopnames van jezelf zou zien zal hetje verbazen hoever je eigen moderne carbonstok doorbuigt tijdens het werpen.

A{b}r{a}xa{s}

hij staat lekker te zwabberen :)

Sieger

Zijn leuke filmpjes en mooi om te zien hoe dat allemaal 'zwabbert' dan is het nu een stuk stabieler en lichter... Aftma maten van 3/4 kenden ze toen nauwelijks en doorgaans werd er met een 6/7 gevist... dat gecombineerd met het gewicht.... Lekker dagje sporten  :D

Ik vis zelf nog regelmatig met Glass-hengels vind het heerlijk om te doen.... Heb wel wat lichtere hengels gelukkig en daarmee voel je echt elke beweging die de vis onder water maakt...

Op deze foto werp sta ik met een Fenwick aftma 6 te werpen... Cortland DT erop en heerlijk..... Buigt ook wel een beetje.....  :D



Sieger

HappyFisherman

Nostalgie noemen ze niet voor niets "iets van vroeger" Sieger HAHA!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Quote from: HappyFisherman on September 02, 2011, 16:08:55
Nostalgie noemen ze niet voor niets "iets van vroeger" Sieger HAHA!

Nog nooit met Glas of Splitcane gevist zeker.... ;)


Sieger

HappyFisherman

Nee, da's van voor mijn tijd ;D

Ben ook veel te bang dat ik dat spul kapot maak...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Quote from: HappyFisherman on September 02, 2011, 16:23:48
Nee, da's van voor mijn tijd ;D

Ben ook veel te bang dat ik dat spul kapot maak...

Née hoor... Hardy, Scott en nog veel meer grote merken maken nog steeds of weer opnieuw hengels van Glass... Wel een beetje bij blijven hè......

Heeft voor mij ook niets met nostalgie te maken, gewoon met materiaal dat lekker vist....


Sieger

Gert

Quote from: Useless on September 02, 2011, 11:07:54
Enne.. als je vertraagde filmopnames van jezelf zou zien zal hetje verbazen hoever je eigen moderne carbonstok doorbuigt tijdens het werpen.

Ja, dat wel. Maar ik bedoel meer het doorslaan (zwabberen) van de top op het moment dat je de hengel stopt - dat is bij carbon een stuk minder geworden. Zie het filmpje op ongeveer 2.50 minuten.

Sieger

Ja klopt Gert... de herstel tijd van de hengels is veel sneller (komt eerder in zijn rechte positie..) Krom gaan doen ze wel, afhankelijk van de actie tot in het handvat...


Sieger

Rossie69

yeb daarom hoeven we niet naar de sport school ahum  :P

maar 10 en 3 uur had ie het over :)


maar da was vroegah

leuk filmpie Gert

Sieger

Wel goed luisteren Henkie... 12-15 uur.... en dan kun je vliegvissen...  ::)


Sieger