OVM (Nieuw seizoen 2016-'17)

Started by Franky Boy, January 09, 2016, 14:53:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Franky Boy

@MarcelN: Is dat gedrochtje een al half-verteerde grondeling? :)
Dat iets dat bruine forellen in hun strot hebben, dat bloedingen veroorzaakt, zou wel eens een geslikte haak of kunstvlieg kunnen zijn. Dan kunnen ze niet meer slikken en sterven dus de hongerdood. :(
Ik zou niet weten wat het anders zou kunnen zijn... ??? (Met stekelbaarsjes hebben bruine forellen geen enkel probleem)

MarcelN

Klopt, het zijn ook haken, maar ik kan ze niet open snijden :-[ dus een tik kan ik nét :-\ met ook al veel moeite,
het is het verlossen dat het mij lukt.
Maar een aalscholver daarin tegen.... :-X terwijl als ik naar pestcontrol in de UK kijk, ik de gruwels krijg van die arme musjes.
Zo zie je maar wat haat kan doen, he Frankie ;D

Bone F

@guidogast die aalscholver op de foto, met volgens mij een paar snoekbaarzen in zijn buik, is al een behoorlijk oude en is vermoedelijk geshopt. Als ik het goed heb is die in Duitsland gemaakt. Dat doet de geloofwaardigheid geen goed.

sjoerd

Dat er geen voer meer zou zijn in het ovm voor de forellen? Het barst er werkelijk van de  kleine visjes, grondeltjes en dergelijke. Dus ze kunnen als ze willen overschakelen op vis. Ik zag de laatse keren ook dat er op de ondieptes pal tegen het riet gejaagd werd door forellen.

Franky Boy

@sjoerd: Ja, dat is inderdaad een vreemd idee, dat forellen als het ware bovenop het 'voer' zitten en toch van de honger omkomen.
Maar vooral regenboogforellen schakelen niet zo snel over op kleine visjes als aas. Ook in de natuur eten ze liever kleine organismen zoals watervlooien, insecten, pissebedden en vlokreeften dan kleine visjes. Pas bij groter formaat schakelen ze over op vis als aas.
Bij beekforellen is dat totaal anders; die eten al als broedjes van een paar centimeter hun broertjes en zusjes op als die even niet opletten! :)
En dat kleine voer zoals pissebedden, vlokreeften en garnalen wordt in het Oostvoornsemeer tegenwoordig weggevreten door de grondelingen en botten. Zelfs stekelbaarsjes worden tegenwoordig veel minder waargenomen dan vroeger.
De regenboogforellen kwamen vroeger na hun uitzetting als het ware in een soort 'paradijs'; behalve de forellen, haringen en stekelbaarzen kwamen er weinig andere vissoorten in het Oostvoornsemeer voor. Brakwaterpissebedden, vlokreeften, garnalen en soms insecten in overvloed!
Dat is nu voorbij...
(Dat is mijn aanname, want door allerlei 'knullige' onderzoeken weten we eigenlijk nog steeds niet wat er aan de hand is en of het voedselaanbod sinds 10 jaar ook werkelijk is gedaald... :( )

guidogast

@Bone F, als die foto van een dode aalscholver geshopt is, is dat wel zeer knap gedaan, op mij komt het wel over als een echte foto. Misschien dat de fotograaf een paar dode forellen (ik zie wel duidelijk de stippen van forellen toch?) bovenop die dode aalscholver gelegd :-) In ieder geval is op die andere foto te zien wat een flink formaat vis die vogels naar binnen werken, dat had ik nog nooit gezien.
::agree::

Bone F

Ja Guido een gemanipuleerde foto was een betere aanduiding geweest.

Menno_siemensma

Quote from: guidogast on February 12, 2017, 18:02:05
@Bone F, als die foto van een dode aalscholver geshopt is, is dat wel zeer knap gedaan, op mij komt het wel over als een echte foto. Misschien dat de fotograaf een paar dode forellen (ik zie wel duidelijk de stippen van forellen toch?) bovenop die dode aalscholver gelegd :-) In ieder geval is op die andere foto te zien wat een flink formaat vis die vogels naar binnen werken, dat had ik nog nooit gezien.
Het is niet geshopped maar wel mogelijkerwijze dat er een forel is bijgelegd al lijkt het me onwaarschijnlijk, het niet onmogelijk dat het wel is gebeurd. Het zijn wel 100% bruine forellen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Franky Boy

Op de facebookpagina van de VNV staat een filmpje van duiker Rob Bangma van een grote kabeljauw in het Oostvoornsemeer.
Er gingen al langer geruchten van grote kabeljauwen in het OVM.
Dit is het eerste bewijs van het bestaan van kabeljauwen in dit afgesloten water.
Nu is de vraag of deze vis bij de afsluiting 50 jaar geleden van de zee is gescheiden.
Of dat de vis als broedje met het ingepompte zoute water is meegekomen.
Die pomp draait (met enige onderbrekingen) al zo'n 10 jaar.
Inmiddels heeft vliegvisser Jordy van der Tien vorig jaar ook nog een dode kabeljauw rechts van de Loswal waargenomen.
De geschatte lengte van deze vis was circa 110 centimeter.

koen van veen

Die kabeljauw vorig jaar ook zien liggen op 9 oktober. Niet daadwerkelijk opgemeten maar dat beest was zeker langer dan een meter.



Franky Boy

Wat dacht je, Koen, toen je hem daar zag liggen?
Een of ander grappenmaker heeft hem daar neergelegd?  :D
Alleen: Waar haalt zo'n grappenmaker tegenwoordig nog zo'n grote kabeljauw vandaan?  :o

guidogast

Bizar zeg, als er ook kabeljauw zit! Er is geen vangst bekend van kabeljauw? Je zou toch denken, al die kunstaasvissers met name, shadjes op de bodem oid, dat er een keer één gevangen moet zijn/worden..
::agree::

Franky Boy

Misschien hebben ze er wel eens een aan gehad, maar zo'n vis binnenhalen is een heel ander verhaal...  :-\
En wie vist er op 20 meter diep of dieper?
Geen idee ook hoeveel er zitten.
Een paar of tientallen?
100 zullen het er waarschijnlijk niet zijn.
En ze zitten ook op of in die wrakken die er liggen, dus het aantal is beperkt.

Mike

Hoe zit het dan met de voortplanting van de kabeljauw ?
Zouden die zich in Ovm kunnen voortplanten of hebben die andere omstandigheden nodig ?
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

goswit

Gewoon een lekkerbedje  Mike . :-[
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Franky Boy

Vangsten van kabeljauw zijn niet bekend.
Het is ook niet zeker of ze zich in dit brakke, afgesloten water kunnen voortplanten.

Een kunstaasvisser heeft de afgelopen maanden zijn vangsten op het Oostvoornsemeer bijgehouden.
Hij viste vanuit de bellyboot in het Noordoostelijke deel van het OVM.
Hij heeft drie soorten vis gevangen en de verdeling was als volgt:
Bot: 117 stuks
Bruine forel: 10 stuks
Regenboogforel: 5 stuks

Ik heb wel eens beweerd dat er inmiddels 20x zoveel botten in het OVM zitten dan regenboogforel en dat zou wel eens kunnen kloppen.  >:(
Aangezien bruine forellen veel moeilijker te vangen zijn dan regenbogen, zou het aantal bruine forellen in werkelijkheid nog wel eens veel hoger kunnen zijn dan het aantal nog overlevende regenboogforellen. Dat is bijzonder, aangezien er twee tot drie keer zoveel regenboogforellen zijn uitgezet dan bruine forellen (beekforellen).

Bone F

Wordt het niet eens tijd dat bot er uitgehaald mag worden? Daar zullen ongetwijfeld risico's aan zitten maar dit is toch wel een verontrustende ontwikkeling. Ik neem aan dat botten zich daar wel voortplanten. Is het (vis) voedsel aanbod laatselijk nog onderzocht? Als die botten dezelfde voedsel keuze hebben als de beek- en regenboog forellen wordt het wel wel een beetje krap denk ik.

Franky Boy

@ Bone F: Botten door sportvissers laten verwijderen (meenemen), brengt het risico mee dat ook forellen worden meegenomen.
Uit betrouwbare bron weet ik ook dat ze niet lekker smaken.  :-[
Ze met netten laten verwijderen, zou ook een optie zijn, maar volgens kenners vergt dat een enorme inspanning anders is het een druppel op de gloeiende plaat. Ze zitten namelijk 'overal'.
Er wordt in ieder geval al over nagedacht.
Het voedselaanbod voor de forellen is door de komst van de botten bijna zeker verminderd.
Botten zijn geduchte rovers en hun voedselkeuze komt overeen met die van de forellen.
Maar gedegen onderzoek zou deze hypothese moeten bevestigen.

j.klopper

Als die botten zich voortplanten leggen ze eitjes=voedsel voor de forel.Uit die eitjes komen kleine botjes=voedsel voor de forel.
Bovendien heeft de forel een flink deel vh jaar de beschikking over enorme hoeveelheden muggen en muggelarven.
Zeker die muggen zijn drijvend geen prooi voor de bot lijkt me.

Franky Boy

@ J.klopper: Toch zijn er aanwijzingen dat de groei van de regenboogforellen de laatste jaren is afgenomen. Door de flinke concurrentie is er op de ondiepten minder voedsel aanwezig zoals pissebedden en vlokreeftjes. Ook muggenlarven zitten niet alleen dicht onder de oppervlakte.

j.klopper

misschien wel te veel forel in verhouding tot de wateroppervlakte.Biologen kunnen aardig uitrekenen wat de ideale hoeveelheid is.
Misschien is het water ook wat troebeler door dat inkomende zoute water of zo.Forel lijkt me het best te groeien in kraakhelder water.

sjoerd

Waarschijnlijk lang niet meer geweest daar? Water is nog steeds kraakhelder hoor.

p.forel

Te veel forel op ovm. Waarschijnlijk heb jij die bak water nooit goed bekeken

Franky Boy

J. Klopper bedoelt waarschijnlijk dat de 'ruimte' voor de forel wat meer beperkt is sinds er een veelvoud aan botten en grondelingen rondzwemt.
Vroeger kwam een domme gekweekte regenboogforel bijna in het paradijs terecht: Een grote bak water met bijna geen andere vissen die bovendien barstte van het voedsel! Zelfs een oerdomme regenboogforel kon toen gemakkelijk aan z'n kostje komen en tot een lengte van 80 cm (en zelfs groter!) uitgroeien.
Die tijd is voorbij...  >:(

Menno_siemensma

Een catch en kill systeem voor botten kan in ieder geval een hele buts van die beesten schelen, maarja dat hangt natuurlijk nauw samen met goede en (on)regelmatige controle. Jammer genoeg zijn ze geen lekkere panvissen zoals tong bijvoorbeeld is. Is er een goed doel waar die vis na vangst heen kan, veevoer ofzo? Elke keer uitzetten in de zee schiet ook niet natuurlijk.
Er moet toch een manier zijn om dit in te perken, of rest ons niet anders dan ons er bij neerleggen dat het een voornamelijk bruine forel reservoir is waar ook geweldig veel bot te vangen is?
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.