"snellere"hengel bij wind

Started by wim, May 10, 2014, 15:39:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wim

Hoi allemaal,

In het gastenboek had ik me al reeds voorgesteld en geschreven dat ik graag in de polder vliegvis. Ik doe dit nog niet zo heel lang maar met mijn #3 hengeltje lukt dit best aardig, alleen als de wind niet mee wil werken (te hard of verkeerde richting) gaat het niet echt lekker. Nu heb ik pas om met wat meer wind toch te kunnen vliegvissen een #4 hengel met een wat "snellere"actie gekocht (een zeer jonge tweede hands) en heb gemerkt dat ik nu toch wel heel serieus op mijn werptechniek moet letten. Het is me duidelijk dat ik nog even moet oefenen maar..... mijn vraag, voordat ik lange tijd bezig ben met iets wat ongeschikt is voor niet al te groot water: is een hengel met wat snellere actie een goede keuze om met wat meer wind in de polder te vissen?

Hoor graag jullie mening (liefst postief  ;D)

Heintje Davids

Met een snelle hengel ga je niet makkelijker tegen de wind in gooien. Met een snelle hengel kun je hooguit, als je over een goede werptechniek beschikt, wat verder werpen dan met een wat tragere hengel. Er bestaan lijnen waarvan de makers claimen dat het makkelijker werpt met veel wind omdat deze lijnen beter door de wind snijden, maar mijn persoonlijke mening is dat het hier slechts om fracties gaat, Het enige wat echt helpt is een goede dubbele strip aanleren waardoor je meer snelheid in je lijn krijgt en dus ook wat makkelijker tegen de wind in kunt werpen. Het beste advies is volgens mij: neem een paar lessen bij iemand die je een goede dubbele strip aan kan leren!

Peter68

Een snellere hengel werpt misschien wat beter met wind maar of het lekkerderder vist
heb ik mijn twijfels.
Nou ben ik zelf niet een lief hebber van snelle vliegenhengels misschien speelt dit mee in mijn idee.
Ik denk dat je beter aan je werptechniek kunt werken dan lukt het met een wat zachtere hengel
ook wel en beleef je meer plezier aan het vissen denk ik,Succes.

wim

Quote from: Heintje Davids on May 10, 2014, 16:19:12
Met een snelle hengel ga je niet makkelijker tegen de wind in gooien. Met een snelle hengel kun je hooguit, als je over een goede werptechniek beschikt, wat verder werpen dan met een wat tragere hengel. Er bestaan lijnen waarvan de makers claimen dat het makkelijker werpt met veel wind omdat deze lijnen beter door de wind snijden, maar mijn persoonlijke mening is dat het hier slechts om fracties gaat, Het enige wat echt helpt is een goede dubbele strip aanleren waardoor je meer snelheid in je lijn krijgt en dus ook wat makkelijker tegen de wind in kunt werpen. Het beste advies is volgens mij: neem een paar lessen bij iemand die je een goede dubbele strip aan kan leren!

Ik heb werplessen gehad en ook het dubbel strippen is uitvoerig behandeld. De timing van het strippen moet ik me nog eigen maken zodat het straks meer op gevoel gaat i.p.v. continu erbij na te moeten denken. Maar dubbel strippen is voor een hogere lijnsnelheid en dat doet een strakkere hengel toch ook? Of zie ik dat verkeerd? Dit is gewoon weer een vraag, dus zie het niet als eigenwijs doen, ben wel blij met jouw reactie.

wim

Quote from: Cornico on May 10, 2014, 18:53:41
Helaas, nee dus.
Een zachtere hengel heeft wat meer tolerantie bij het werpen dan een snelle hengel.
Let op:
Ik probeer het dus positief te brengen want bovenstaande klinkt beter dan:
Een snelle hengel straft fouten eerder af. ;D

Maak het jezelf niet te moeilijk en ga bij te harde wind en verkeerde wind vliegjesbinden en oefen bij harde en goede wind je timing ( voorwaartse worp meestal iets eerder inzetten dan bij geen wind) of probeer en oefen rolworpen, die met wind van achter gemakkelijker uitvoerbaar zijn.

Zwaardere hengel met zwaardere WF lijn( en dus meer massa in de lucht) gaat tot zekere windsterkte wel gemakkijker dan een lichtere hengel en dito lijn.

Ik zal een deel van je advies zeker opvolgen. ;D

Hilco de Visser

bij kudt weer  gewoon binnen blijven ::)



HappyFisherman

Of stronteigenwijs zijn en lekker je eigen gang gaan... Veel plezier met ontdekken :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Mike

Vanuit mijn ervaring zou ik je ook aanraden niet te veel tijd te spenderen om te proberen met zulke lichte aftma's tegen de wind in te gooien, dat is gewoon echt heel lastig zo niet onmogelijk.
Omdat ik veel wedstrijden vis en het daarbij gebruikelijk is dat je elke manche door moet schuiven en daarmee dus bijna zeker een keer ergens komt te staan met de wind vol in je bakkus, heb ik erg veel tijd gespendeerd om te oefenen om toch je vlieg een stuk weg te kunnen zetten, ondanks forse tegenwind.
Ik ben het er zeker mee eens dat dubbel strippen daarbij het allerbelangrijkste is.
Als je dat niet lukt ben je m.i. zo goed als kansloos om de lijn goed weg te krijgen, zeker met winderige omstandigheden.
Snelle hengels hebben daar bij mij ook absoluut de voorkeur en ik kom daarme zeker een stuk verder omdat die stokken meer power genereren.
Daarom neem ik bv op vakantie naar Caribische bestemmingen ook altijd mn snelste stokken mee.
Bovendien heb je met snelle stokken ( mits je een goede techniek beheerst ) ook minder valse worpen nodig en is daarmee de kans dat je je worp verprutst door wind, ook kleiner.

Maar goed, even voor jou specifieke geval, als je toch persee met een straf windje in de polder wilt vissen met een # 4 of lichter, ga dan beter ergens staan waar je de wind in de rug hebt, dat is een stuk minder frustrerend  ;)



EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

wim

Bedankt voor je reactie Mike.
Ik zal zeker het dubbel strippen gaan oefenen en gebruiken. Fijn te lezen dat een wat snellere hengel niet echt een verkeerde keuze van mij geweest is (mits mijn werptechniek goed is)

En Happy Fisherman, een vraag stellen en dan nadenken over het antwoord, oftewel niet zomaar blind aannemen wat iemand zegt is iets anders dan "stronteigenwijs" zijn.

Hilco de Visser

Quote from: wim on May 11, 2014, 08:16:01


En Happy Fisherman, een vraag stellen en dan nadenken over het antwoord, oftewel niet zomaar blind aannemen wat iemand zegt is iets anders dan "stronteigenwijs" zijn.

Nee, hoor dat is het niet.

Als je hier iets vraagt krijg je antwoord van mensen met ruime vliegviservaring en veel kennis.
Neem die raad niet aan , ben je gewoon stront eigenwijs.

Volgende keer is het ook handig om voor een aankoop raad te vragen .

p.s  ik blijf vandaag ook gewoon binnen  8)



macfly

Behalve dubbelstrippen wil het bij n stevige wind ook nog wel eens helpen om je hengel laag te houden. Dus ipv boven je hoofd , zijdelings zwiepen.

jelle

Quote from: Hilco de Visser on May 11, 2014, 09:40:50
Nee, hoor dat is het niet.

Als je hier iets vraagt krijg je antwoord van mensen met ruime vliegviservaring en veel kennis.
Neem die raad niet aan , ben je gewoon stront eigenwijs.

Volgende keer is het ook handig om voor een aankoop raad te vragen .

p.s  ik blijf vandaag ook gewoon binnen  8)
Ik niet vandaag weer 27 graden en een beetje wind
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Mike

Quote from: jelle on May 11, 2014, 13:23:18
Ik niet vandaag weer 27 graden en een beetje wind

Waar zit jij dan ?  :o
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

jelle

Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Mike

Oh, dat doe je goed 8)
Ik ben donderdag teruggekomen uit Zuidfrankrijk, had wat langer moeten blijven  :-[
Het sucks hier echt hard... :-\
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Plantje

Quote from: wim on May 11, 2014, 08:16:01
En Happy Fisherman, een vraag stellen en dan nadenken over het antwoord, oftewel niet zomaar blind aannemen wat iemand zegt is iets anders dan "stronteigenwijs" zijn.
Volgens mij bedoelt hij het helemaal niet zo negatief.

Heintje Davids

Hou maar op, volgens mij is hij alweer vertrokken!

Plantje

Ja, dat idee had ik ook al. Maar aangezien je op dit forum ook kunt lezen zonder lid te zijn zit er een kans in dat hij het nog wel leest.

Als mensen zulke lange tenen hebben en een geintje niet kunnen hebben kan ik er ook niet rouwig om zijn!

Heintje Davids

Tja, lange tenen... altijd lastig. Vooral als je waadschoenen moet kopen  :)

Wilco

Dan kan dit topic gesloten worden. We gaan toch niet al onze troeven uitspelen  8) 8)

Sieger



Sieger

HappyFisherman

Quote from: Heintje Davids on May 12, 2014, 12:31:30
Tja, lange tenen... altijd lastig. Vooral als je waadschoenen moet kopen  :)

Jij hebt je schoenen toch ook 3 maten groter? ;D :P
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gert

Tsja, jammer als alle goede adviezen in de (tegen)wind worden geslagen ;D.

Heintje Davids

Quote from: HappyFisherman on May 12, 2014, 13:00:08
Jij hebt je schoenen toch ook 3 maten groter? ;D :P

Weer die Bram; ik ben weg hier  ;)

HappyFisherman

En ik bedoel het allemaal zo goed...  ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...