Spey- Switchrod

Started by Gijs, April 04, 2015, 14:13:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gijs

Ik zou graag het verschil weten tussen een dubbelhandige speyrod en een switchrod.

Wie het weet mag het schrijven!

Sieger



Sieger

Gijs

Dat is ook toevallig - deze site zat ik net te bekijken.
Dank voor je reactie!

Ochi

#3
Als je begint met dubbelhandig werpen vind ik het persoonlijk niet makkelijk om dat met een Switchrod te doen.

De Switchrod is enkel en dubbelhandig te gebruiken maar als je er 1 hebt van een voet of 11 dan is enkelhandig best zwaar voor een paar uur werpen. Je kan jezelf aanleren dubbelhandig overhead of underhand te gooien met een Switchrod maar vooral dat laatste wat je waarschijnlijk best veel gaat gebruiken met een Switchrod is met een langere dubbelhandige hengel makkelijker te leren en onder de knie te krijgen.

Met een dubbelhanige hengel gooi je altijd met 2 handen, enkelhandig is te zwaar en je manier van werpen heeft 2 handen nodig. Afstanden zijn met een dubbelhandige hengel zonder alteveel inspanning makkelijk te halen en je kan ook voor een rij bomen of een stenen wand staan zonder dat je daar last van hebt. Dubbelhandig werpen heeft namelijk het voordeel dat je lijn bijna niet achter jou terechtkomt tijdens het werpen. Er zijn worpen waar de lijn geheel voor je blijft of naast je komt. Heel handig voor vissen op rivieren tussen de bergen en op water waar er een dijk achter je staat.

Theoretisch geeft de Switchrod je beide mogelijkheden echter verwacht niet dezelfde afstanden als bij dubbelhandig. Vooral de extra mogelijkheden qua visstekken zijn het waard om er in ieder geval 1 te hebben voor het wat zwaardere werk zeg maar vanaf aftma 7. Aan de ander kant van de plas vist men Switch en dubbelhandig ook al vanaf aftma 4.

Zelf heb ik de afgelopen 4 jaar elke winter een dubbelhandige cursus gevolgd, afgelopen jaar was dit speciaal op de Switchrod techniek gericht en dat gooit nu ook makkelijk maar ik kan je zeker zo'n cursus aanraden. Een goed (vere)worp met een Switchrod is nog niet zo makkelijk als iedereen denkt.

Wil je ooit aan een cursus beginnen dan kan ik je Modern Flycasting van harte aanbevelen.

greetz Ochi

JB

Quote from: Ochi on April 04, 2015, 16:10:57

Aan de ander kant van de plas vist men Switch en dubbelhandig ook al vanaf aftma 4.

greetz Ochi

Klopt het dat de switch lijn zwaarder is dan een standaard lijn?
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Raymond

#5
Dat klopt. Als voorbeeld, een dubbelhandige shooting head #5 is qua gewicht ongeveer te vergelijken met een eenhandige #7.

Maar het is allemaal appels met peren vergelijken omdat de techniek van werpen tussen een- en tweehandig totaal van elkaar verschilt en voor de diverse dubbelhandige werptechnieken ook nog eens heel sterk verschillende type lijnen worden gebruikt. Dubbelhandig werpen is een heel andere materie en ga er maar van uit dat die dubbelhandige hengels veel meer vermogen hebben dan eenhandige...
::wtf::

Ochi

#6
Als je dubbelhandig of switch gaat werpen moet je op het werpgewicht van de hengel gaan letten. Veel Europese hengels praten in een range van grammen en Amerikaans merken vaak over grains.
Veel hengels hebben een range bijvoorbeeld 27 t/m 31 gram voor een 7 hengel van  13,4 voet.

Ik heb een Amerikaanse switch rod die speciaal voor in de golven van de zee ontwikkeld is en die praat over een ideaal werpgewicht van 550 grain. De hengel is 11 voet en aftma 9/10. Ik vis hiermee met een wullf Ambush lijn en om de 550 grain te behalen heb ik de WF13.

Gemiddeld kan je aanhouden dat een switch ongeveer 2 a 3 lijnklasse hoger vraagt als je een enkelhandige lijn wil gebruiken. Niet elke enkelhandige lijn is geschikt. Vaak moet de lijn een kortere zware belly hebben om het gewicht in de 1e 9 meter hoog te krijgen.

Ik gebruik ook speciale switch lijnen die afstammen van het skagit gooien en die hebben een belly van 6 tot 7 meter.Skagit en scandinavian lijnen op een switch rod gaat ook als je maar zoekt in de grammen of grains range zit je meestal aardig goed. Onze Amerikaanse collega's houden nogal van meer gewicht dan nodig werpen(Overklassen). Gaat vaak makkelijker en heeft ook meer mogelijkheden met zware zinktips zoals T14 en T17. Die kunnen wij met onze europeese scandinavian lijnen niet gooien. Dat wordt te zwaar.

Kies je een lijn van het Skagit type dan mag je het gewicht zonder gewicht van de tip aanhouden.
Kies je een lijn van het Scandinavische type dan moet je de lijn en de tip bij elkaar optellen om aan het juiste gewicht te komen.Ga je experimenteren dan is een keukenweegschaal een mooi hulpmiddel om het juiste gewicht te vinden.

Greetz Ochi


JB

Heren ,

Bedankt voor de uitleg  ;D
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)