Eygues en Gardon

Started by Arie de Vries, September 15, 2013, 08:41:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arie de Vries

In de afgelopen weken mijn eerste ervaringen op stromend water opgedaan. Nadat plannen voor de Kyll en Noorwegen door wederhelft waren afgekeurd werd gekozen voor de mooiweerzekerheid van zuid Frankrijk en belandden we op een camping aan de Eygues, een riviertje in de Drome nabij Nyons. De vergunning werd gehaald bij de Landbouwcoöperatie in Nyons waar ik ook een bezemsteel scoorde die de rest van de vakantie tot waadstok diende. (Werkte voortreffelijk en ik was er blij mee). Het invullen van de permit de peche bleek nog een heel gedoe want bij de Franse hengelsport organisatie ben ik nu bekend als meneer Rijbewijs.  :)
De rivier Eygues had helder water, stroomversnellingen en poelen met stilstaand water. In het begin ving ik met name kleine kopvoorns. Alles op droge vliegen en het maakte eigenlijk niet uit welke droge vlieg. Nymphen en streamers werden genegeerd, maar met name de CDC Elk was een ware killer. Gaande de week werden de gevangen kopvoorns groter en werden ook een aantal regenboogforelletjes gevangen. Wel werd me duidelijk dat ik daar wel met een wat lichtere hengel beter uit de voeten kan, mijn #5 was eigenlijk al te zwaar.
De week daarop zijn we naar Cardet aan de Gardon gegaan. Eenheel andere rivier, breed en trager stromend. Hier waren meer vliegvissers actief. Veel erg kleine kopvoorns. Maar in de stroomversnellingen na een dam in de rivier ook behoorlijk grote kopvoorns gevangen.
Groet, Arie