Binddraad

Started by gijsie20, March 14, 2023, 20:46:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gijsie20

Hi allemaal,

Ik had voorheen binddraad wat heel makkelijk te splitsen was, het was plat en leek wat gewaxed, volgens mij van Danville gezien de andere rolletjes die ik heb. Nu ik het binden weer wat aan het oppakken ben, en deze variant binddraad op is in de koffer de vraag; heeft iemand een idee welke ik zou bedoelen? En, of van een ander merk hier makkelijk verkrijgbaar een vervanger zou kunnen zijn?

henkverhaar

Danville is untwisted en vlak. Veel andere binddraden zijn of twisted, of bonded (was, of iets anders), en zijn daardoor minder makkelijk te splitsen. Het gaat overigens wel. Guetermann Skala 240 (en 360), te verkrijgen in fourniturenhandel, ook op cones van 5000, 10000, of (360) 20000 meter, zijn untwisted, unbonded polyester naaigaren dat de basis is voor een redelijk bekend merk bindgaren (een cone van 5000 meter kost net zo veel als 2 klosjes 200 meter bindgaren. Ik gebruik het om te binden, om getwijnde leaders mee te maken, en als alternatief voor zijde (de niet geverfde variant) om 'onzichtbare' wikkelingen op (bamboe)hengels te maken - het is VEEL sterker dan zijde (wat niet wil zeggen dat het basismateriaal polyester sterker is dan het basismateriaal zijde - alleen dat de vergelijking tussen vergelijkbare 'binddraden' in het voordeel van dit polyester uitpakt).

gijsie20

Ha Henk, dank je wel. We hebben hier in Barneveld wel zo'n handel die dat merk verkoopt. Ik zal eens kijken.

cad_user86

Quote from: henkverhaar on March 15, 2023, 09:22:39Danville is untwisted en vlak. Veel andere binddraden zijn of twisted, of bonded (was, of iets anders), en zijn daardoor minder makkelijk te splitsen. Het gaat overigens wel. Guetermann Skala 240 (en 360), te verkrijgen in fourniturenhandel, ook op cones van 5000, 10000, of (360) 20000 meter, zijn untwisted, unbonded polyester naaigaren dat de basis is voor een redelijk bekend merk bindgaren (een cone van 5000 meter kost net zo veel als 2 klosjes 200 meter bindgaren. Ik gebruik het om te binden, om getwijnde leaders mee te maken, en als alternatief voor zijde (de niet geverfde variant) om 'onzichtbare' wikkelingen op (bamboe)hengels te maken - het is VEEL sterker dan zijde (wat niet wil zeggen dat het basismateriaal polyester sterker is dan het basismateriaal zijde - alleen dat de vergelijking tussen vergelijkbare 'binddraden' in het voordeel van dit polyester uitpakt).
Welke dikte heeft deze draad ongeveer?
6/0, 8/0?

Bedankt

henkverhaar

Skala 200 is dtex 150 - 135 denier - 6/0
Skala 240 is dtex 120 - 108 denier - '7/0'
Skala 360 is dtex  80 -  72 denier - 8/0

FSCHAMP

En hier heb je de kleurenkaart: Kleurenkaart

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>