Nieuw in de vliegviswereld, eerste "set" gekocht.

Started by Liblob, August 27, 2022, 13:53:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Liblob

Hallo allen,

Ik ben afgelopen maand 5 dagen op vakantie geweest in Luxemburg, aan de rivier de sauer.

Hier heb ik van een aardige buurman een paar uurtjes vliegvis les gehad met zijn materiaal. En ondanks het gepruts aan het begin, uiteindelijk ook nog een beekforel weten te landen.

Eenmaal terug van vakantie begon het toch wel te jeuken, en heb ik de vliegvis hengel van mijn vader opgehaald om het nog eens een avond te proberen. Na eerst weer een beetje in te komen toch 8 baarsjes gevangen op een streamertje.

Hierna heb ik besloten dat ik ook een eigen hengel wou aanschaffen. Via marktplaats heb ik impulsief deze compacte set gekocht, zonder al te veel informatie er over te hebben.

Nu is mijn vraag, is het een leuke combo om mee te beginnen? (Fotos in de attachments)

Het voelt allemaal zeer degelijk aan, enkel moet ik even uitzoeken wat ik qua lijn wil gaan gebruiken. Ik ben van plan om voornamelijk de baars/voorn achterna te gaan.

Kunnen jullie mij misschien wat tips geven, en laten weten of het een leuke set is.

Groeten Nick

paul de bruijn

Beste Liblob,het is niet te zien welke aftma je hebt,#4 of #5 of 6? 4 dlg altijd handig qua transport.Ik zou wel de reels voorzien van backing,dwz,niet je vliegenlijn direct op de reel zetten.Je zit in ieder geval in het goede seizoen,baars en voorn is goed los.
Denk dat je een leuke set hebt om te beginnen.Voordeel van het hebben van een reservespoel is dat je je keuze qua lijn wat uit kunt breiden naar een intermediate(langzaam zinkend) lijn.Kan uiteraard niet zien welke lijn je nu hebt,maar met drijvend en intermediate in een 4 of 5 lijnklasse kun je serieus veel soorten bevissen.

Liblob

Hallo Paul,

Bedankt voor je snelle reactie, de aftma ben ik inderdaad vergeten te vermelden. De line wt. Is 5/6 staat op de hengel.

Qua lijn zal er compleet wat nieuws op moeten komen, ik zit te denken aan een drijvende lijn. Ik hoop dat ik er nog een reserve spoel bij kan vinden, zodat ik nog een beetje kan afwisselen.

Moet ik qua lijn/backing nog bepaalde merken kiezen of juist vermijden?

Groeten Nick


Gert

Lijkt me een leuk, klassiek setje wat zijn waarde niet snel verliest. Uiteindelijk wel een te zware klasse voor voorn en baars, maar om mee te beginnen zeker prima!
Ik zou een goedkope WF #5 lijn bij bijvoorbeeld A&M aanschaffen. Uit ervaring weet ik dat die goed genoeg zijn om de eerste jaren door te komen zonder dat je je staat te vervloeken als ie beschadigd raakt door je beginners "gestuntel".

henkverhaar

St Croix hengels zijn op zich gewoon goed. Dit model zit, gok ik aan de 'onderkant' van hun huidige gamma - maar in theorie niks mis mee. Of deze specifieke hengel OK is is zo uiteraard niet te zien - het lijkt me een tweedehandse set? De Orvis reel is er een gemaakt door BFR, waarschijnlijk uit de periode dat Orvis de eigenaar was van BFR. Basic materiaal maar niks mis mee - ik heb er zelf ook een flink stel liggen (van ver voor de Orvis periode, zelfs van voor de periode dat ze als OEM reels voor ORvis maakten - de mijne zijn over het algemeen onder het 'Leeda' merk vermarkt).

Liblob

@gert de verkoper zij dat de set +- 12-15 jaar oud is. Dus niet het nieuwste model. Ik heb nu eens een a&m lijn besteld zoals je vernoemde, met bijpassende backing etc. Bedankt voor de tips.

@henkverhaar het is inderdaad een tweedehands set, de hengel is zonder krassen en de reel ziet er ook goed uit! We gaan er maar gewoon eens mee oefenen van de week 😃