Pakje uit GB

Started by JurjenF, April 30, 2021, 17:05:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JurjenF

Omdat mijn Shakespeare #3/4 reel op de grond viel  ::muur:: en ongelukkig genoeg een deel van het voetje afbrak dacht ik 'dan maar een nieuwe bestellen'. De enige aanbieder was via Ebay uit GB. Oké, wel duurder dan ergens anders alleen ergens anders was dit reeltje niet meer te koop. En dan doe je het maar. Want dan heb je nog een reservespoel erbij die je kunt vukken met een sinktip lijntje. Of een DT-tje. Ook wel handig wellicht. Totaal ongeveer GBP43. Het moet maar. Was incl. shipping costs van GBP12,00. Afijn, vandaag kon ik op het postkantoor het pakje ophalen. Tegen betaling van een dikke €20 aan douanekosten >:(. Wil je natuurlijk niet maar anders ben je èn je geld èn je pakje 'kwijt'.
Als je dan de rekening bekijkt van die douanekosten staan er toch wel fouten in : de douanewaarde was onjuist en hoe zit het dan met de ook in GB betaalde VAT van 20%? Afijn : zowel de inklaringsautoriteit als de verkoper gemaild maar ik vrees dat het niet veel zal uithalen.
Bij deze is het voor mij wel einde oefening met spulletjes uit het Verenigd Koninkrijk by now. En dat betekent ook dat die fijne betaalbare lijnen van Barrio ook niet meer bereikbaar zijn  :-\.  Al met al duur leergeld......... ::grrr::
Fishing is cheaper than therapy

sarca2

20 euro invoerkosten op pakketje van 43 pond? dat is best extreem.
::new::

Streamer

Blij dat ik een zwager heb die goede contacten in GB heeft en vrachtwagenchauffeur is. Dat scheelt een paar knaken  ;).
IHYT

Bert J.

Zoiets heb ik ook een keer bij de hand gehad. Voor 39.50 usa dollars aan streameroogjes besteld.
Met een rekening van de douane/inklaring erbij dat ik € 114,25 aan btw en invoerrechten moest betalen.
Pakje geweigerd, natuurlijk. Wel een bezwaarschrift naar inklaring gestuurd omdat ik nu mijn geld kwijt was.
Een paar weken later netjes een excuusbrief van de douane en de 39,50 werd aan mij overgemaakt.
Contact met de leverancier in de usa gehad (pakketje was inmiddels retour bij de winkel) en deze heeft mij
de bestelde oogjes in twee kleinere pakketjes weer naar mij verzonden.

Hieronder de bezwaarbrief aan de douane:




Zwolle, 28 juni 2015

Geachte heer/ mevrouw.

Afgelopen vrijdagavond 26-6-2015, werd mijn pakketje hardplastic poppenoogjes uit de USA door een pakket-
bezorger van Postnl bezorgt. Het pakje was voorzien  van een rekening van de afdeling inklaring. Ik moest
€ 114,25 aan btw en invoerrechten betalen als ik het in ontvangst wilde nemen. Er wordt een douanewaarde
gehanteerd van €350,78!! Het is mij een raadsel hoe men aan dit absurde bedrag komt. Dit bedrag staat totaal
niet in verhouding met de werkelijke waarde. De omschrijving is: ''andere werken van kunststof''. ?? Dit moet
toch een misverstand zijn?
Daarom heb ik mijn pakketje moeten weigeren, maar ik ben nu wel mijn geld kwijt!
Ik bestel deze oogjes voor mijn hobby in de USA, omdat er veel meer kleuren verkrijgbaar zijn dan hier in Nederland.
De waarde van deze plastic oogjes is 39,50 US dollars.
Hier bij teken ik bezwaar aan.

In afwachting van uw reactie verblijf ik,
Bert Jans


Bijlage, 2x kopie van de rekening, een kopie van het pakketje en een kopie van de bestelling.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

FSCHAMP

Bert,

dat is de reden waarom ik maximaal voor zo'n 25 euro (+/- 30 dollar) per keer bestel in de USA. Je kan beter enkele weken na elkaar een bestelling doen voor zo'n 25 euro (+/- 30 dollar), dan één grotere bestelling (meer dan 25 euro) vanwege de extra taksen, die er bijkomen. Ik bestel mijn poppenogen en ook Congo hair in de States, maar steeds maar voor rond de 25 euro en ik moet zeggen dat dit goed gaat en goedkoper is dan dezelfde materialen in Europa te kopen.

Dit is wel niet goed voor onze lokale economie en onze lokale handelaars, maar ja de portemonnee moet het ook aankunnen en vliegvissen op zeebaars vraagt toch wel wat vliegen en dus bindmateriaal.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Bert J.

Klopt, Gino. Dat zou ik nu ook doen maar dat wist ik toen nog niet :D
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

JurjenF

Afijn....het is nog niet zo erg als de refund van Egyptair waar we al een jaar op wachten. En dat gaat wel efkes om wat meer €€€€,€€ >:(
Fishing is cheaper than therapy

JurjenF

Vanaf 1 juli ga je bij alle bestellingen buiten de EU dus (veel) meer betalen. Hoewel de info op i-net ook niet heel erg duidelijk of beter verwarrend is. Oom Ali heeft wel intussen opslag in o.a. Luik, Spanje en voor sommige artikelen ook Duitsland en Tsjechie.
Dan betaal je dus niets extra's. Dus als je daar besteld even kijken of het uit één van die landen kan komen.
ik heb trouwens, op de valreep, een hengeltje en een reeltje met lijn voor in totaal €31 besteld. Gewoon om te kijken of het wat is. Op Youtube was er een Engelsman (dacht ik) die ook iets dergelijks gedaan heeft om te zien of het wat was. Bleek reusachtig mee te vallen dus......
Fishing is cheaper than therapy