Waar brasem zwemt, zwemt karper

Started by Fly4Fish, April 16, 2022, 19:22:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fly4Fish

Op ondiepe plekken zie je nu al brasems cruisen, maar tegelijkertijd zie je juist op die plekken ook karpers.

Zo stond ik "tussen de brasems" in de hoop er eentje te vangen, door een nimf langzaam door het water te strippen, laat het geen brasem, maar een karper zijn die mijn vlieg neemt. Drie korte tikken en weg was de vlieg. 14/00 was hier niet op berekend helaas :'(

Eerst dacht ik nog aan een snoek(je), maar die bonken niet meteen na de aanbeet en gaan er eerder met een spurt vandoor.
Ik weet nu waar de karpers liggen en zie ze er ook geregeld een sprong maken, dus de kans om ze te vangen is vrij aanwezig.

Komende dagen nog eens proberen, maar dan met een zwaardere hengel en dikkere tippet.

Iemand suggesties qua sterkte tippet?

Gert

Ja, ik heb ze vandaag ook weer gespot, zowel de brasems als de karpers. Tijdens een fietstochtje, dus geen poging gewaagd, maar dat komt binnenkort wel.

Wat de tippet betreft: soms krijgen ze 0,25 fluorcarbon nog stuk, bij een felle aanbeet en daardoor ongecontroleerd veel te hard aanslaan. Maar ook als je jezelf onder controle hebt zou ik toch niet veel dunner gaan.

Gert

O ja, en een stuk elastiek tussen vliegenlijn en leader kan dit probleem ook voorkomen, maar ik vis altijd met een droge "vlieg" op karper en dat elastiek zinkt wel heel erg, dus dan doe ik er flink veel vet op.

Menno_siemensma

Als je met een drijvende vlieg vist, zou ik gewoon nylon gebruiken ipv fluocarbon, drijft veel beter en zit wat meer rek in, als ze echt willen vreten in het voorjaar vang je ze prima aan 25/00 of dikker tot 30/00ste.
Als je trouwens 25.00 met aanslaan doormidden krijgt, zou ik een ander rolletje halen, of andere knoop kiezen. Dat zou echt niet moeten gebeuren.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.