Met een #4 op witvis/baars/forel

Started by Mettrop, July 20, 2016, 22:41:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mettrop

Zoals de titel al zegt, wil ik er nog wel graag een lichtere stok bij. Is er met een #4 wel lol te beleven op voor, baars en af en toe een forellenput? Of is dat al te zwaar?

Team

#1
Er zijn forellen putten daar mag je niet met een 4       maar vanaf 6/7  Ronde Bleek o.a.
Voor de rest zou ik zeggen het kan wel met een 4/3
NUNC  AUT  NUNQUAM

Menno_siemensma

Voor forel kan dat zeker wel, grotere baars trekt die ook wel krom maar vingerlange baarsjes tja, die doen op een #0tje ook niet bijster veel nog.
Voornoemde minimale hengelklasse is voor de plassen met grotere forel, dus 50+ formaat, die wil je niet op een 4tje drillen, duurt te lang en vaak is het catch en release of catch en betaal je scheel per kilo taken.

Als ik er zo over nadenk kun je als grove vuistregel aanhouden dat per aftma er 10cm vis aan kan worden gedrild. aftma 3 is prima voor voorn tot cm 30-35 maar veel groter heb je een behoorlijke drill al. Op een 5je een karpertje van 50cm lukt nog wel maar veel groter en je hebt weinig in te brengen en duurt de drill erg lang. Wat dat betreft kun je beter ietsje zwaarder vissen dan je denkt nodig te hebben, vooral op forellen putten kan je soms best kans hebben op een grote bak die er al een tijdje rondzwemt.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Mettrop

Karper doe ik met mijn #8, en heb daarmee vissen van boven de 20 pond zonder achterlijk lange dril gevangen. Ook kleine karper geeft daar nog wel leuke sport op. Als ik naar de koperen plas ga, pak ik, bij gebrek aan 6 en 7 hengel, ook de #8.  Dus ik bedoelde meer vijvers als de woldstek enz.maar een 3 past in dat geval dus beter, als ik je goed begrijp?

Beertje

Een #4 kan prima voor deze visserij, lekker ligt.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

p.forel

Quote from: Team on July 20, 2016, 23:51:02
Er zijn forellen putten daar mag je niet met een 4       maar vanaf 6/7  Ronde Bleek o.a.
Voor de rest zou ik zeggen het kan wel met een 4/3

Een advies aftma klasse is nog geen eis of regel


Menno_siemensma

Quote from: Mettrop on July 21, 2016, 05:40:56
Karper doe ik met mijn #8, en heb daarmee vissen van boven de 20 pond zonder achterlijk lange dril gevangen. Ook kleine karper geeft daar nog wel leuke sport op. Als ik naar de koperen plas ga, pak ik, bij gebrek aan 6 en 7 hengel, ook de #8.  Dus ik bedoelde meer vijvers als de woldstek enz.maar een 3 past in dat geval dus beter, als ik je goed begrijp?
forellenputjes zijn vaak niet zo spannend qua obstakels dus als je ze toch meeneemt kan je met #3-4-5 prima vissen. Het is vooral van belang als je de vis weer terugzet, dan wil je de drill gewoon niet te lang maken zodat de vis nog wat energie overhoud als die teruggaat, vooral de grotere vissen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.