Trucje om snel uw vliegenlijnen te wisselen

Started by Igmar, April 18, 2013, 12:58:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Igmar

Waarschijnlijk is het trucje bij de meeste al bekend, maar voor diegene die het nog niet kennen, het volgende:
Een vliegenlijn is bepalend voor de manier van vissen. Vaak heeft men te maken met wisselende omstandigheden en dat is het makkelijk om van vliegenlijn te wisselen.
Maar om nou tig verschillende reservespoelen mee te nemen, kan nogal flink in de papieren lopen.
Maar met het volgende trucje heeft u geen extra spoelen meer nodig:

- Maak in uw backing een grote lus, waar uw hele reel in zijn geheel doorheen past.
- Maak aan het uiteinde van de runningline van uw vliegenlijnen een lus.


-Steek de grote lus van de reel door de lus van de vliegenlijn.


-Haal de hele reel door de grote lus van de backing.


- Klaar!





gijsie20

Ik zie dan toch meer het voordeel van een cassete systeem of een extra spoeltje oid..
Om nou steeds een andere lijn op en af te gaan spoelen aan de waterkant? Moet je hem eerst helemaal afdraaien op een spoel, dan weer een andere opspoelen..   ???

HappyFisherman

Thuis kan ook hoor Gijs ;)

Ik doe het ook op deze manier, maar dan wel alleen als ik ergens een nieuwe lijn op zet. Voor lijnen die ik vaker gebruik heb ik ook liever aparte reels.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

gijsie20

Ja thuis is dit natuurlijk wel goed te doen  :)
Ik las het meer als dat Igmar dit aan de waterkant doet door de volgende twee zinnen:

Een vliegenlijn is bepalend voor de manier van vissen. Vaak heeft men te maken met wisselende omstandigheden en dat is het makkelijk om van vliegenlijn te wisselen.
Maar om nou tig verschillende reservespoelen mee te nemen, kan nogal flink in de papieren lopen.
Maar met het volgende trucje heeft u geen extra spoelen meer nodig:


Vandaar mijn opmerking  ;)

RonM

Ik vind het een goede tip! Ik heb standaard 2 spoelen. Een andere lijn opzetten doe ik niet zo gauw omdat met name de backing zo'n end is, ook als ik thuis ben. Zelfs aan de waterkant zie ik me met deze truc nog wel doen.
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

Igmar

Ik doe dit inderdaad aan de waterkant, bijvoorbeeld Oostvoornse Meer, Slag Baardman richting Oostvoornekant wadend wissel ik graag 3 keer van lijntype. Begin gedeelte met een sinktiplijn, "tussen de palen" slow intermediate en dan bij de laatste doorgang tot aan natuurreservaat wisselen naar een fast intermediate.
Uiteraard moet de hele lijn eruit, maar hierdoor werk je direct gelijk alle krullen uit de lijnen.

Het is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, maar dat is ook het gebruik van een plastic cassette reel  ;)   

gijsie20

Nee ik snap je wel, maar het leek mij gewoon een hoop werk aan de waterkant, om de lijn de weer steeds handmatig op een plastic spoeltje te rollen, en dan weer een ander op te spoelen. Ik doe het thuis geautomatiseerd nl.
Backing laat ik sowieso altijd zitten op een reel..