Is er nog gevist vandaag seizoen 2015.

Started by Bone F, January 01, 2015, 02:33:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

vanmiddag toch maar even de koude polder ingetrokken. Na ons Afrika avontuur wel even wennen zo van hoogzomer naar de winter maar het lukte toch om aan het eind van de middag mijn  eerste groenjas van het prille seizoen te vangen. Een fraaie 85-er dame greep de streamer aan het eind van de middag. Ik was er blij mee. De eerste plas die ik beviste leek wel dood. Letterlijk want ik zag een aantal dode brasems en later ook nog kleine voorntjes en schele pos. In deze plas was het water overigens niet helder. Later naar een ander water verkast met de genoemde snoek en nog een volger.
Mooie dril in het glasheldere water. Opvallend overigens hoe laag de waterstand is in veel wateren zoals oa de Ijssel. Het was dan ook een vrij droge nazomer tot nu toe. Veel water is daarom erg helder. Profiteer daarvan zou ik zeggen voordat de herfstregens het water weer troebel maken.





terugzetten, altijd een mooi momentje. let eens op het glasheldere water!


MarcelN

Quote from: MarcelN on October 13, 2015, 16:59:51
Als 'die vriend' Cees is dan ligt dat arme beest nu in de pan :'( hij heeft zelfs een speciaal vakje in zijn kano op het OVM :-X
Triest figuur

Twan

Jammer dat zulke exemplaren in de pan belanden  :'(

wh82

Tsja.. ik hoop dat t m gesmaakt heeft..
Wat mij betreft is dit niet beter of slechter dan vis eten die gevangen is uit een boot met een net.. Daarvan weet je meestal (filet) ook niet hoe groot die was als tie op je bord ligt of waar die gevangen is en met welke meer of minder humane methode. Natuurlijk is t van zo'n grote vis wat "jammerder" maar dat is puur gevoelsmatig.
Vis eten uit het OVM is wat anders, dat is gewoon stropen, strafbaar met een max. een maand gevangenis of 4050 euro. Zou wat mij betreft zo uitgedeeld mogen worden.
Maargoed, alles in proporties zien: Stropen van echt wilde vis is erger als stropen van forel uit t OVM. Stropen van vis uit t OVM is voor ons vissers erg vervelend maar heeft niet zoveel te maken met voortbestaan van de soort. Stropen van Paling bijvoorbeeld wel. GRRRRR.

jo flyfishing

Helaas geldt er nog geen maximum grootte, alleen maar een minimum grootte.
Voorstellen die op het moment op Isle of Man gedaan worden zijn wat dat betreft een vooruitgang.
Daar wordt voorgesteld voor de recreatieve visserij een baglimit van 1 en minimaal 50cm max 60cm.

https://www.gov.im/lib/docs/daff/Consultations/proposedchangestoisleofmanlegi.pdf

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain


Caslambalk

Afgelopen zondag met Bert Schouten en nog wat vismaten gevist met de vliegenhengel in de Rijp op snoek.
Aangezien dit mijn thuiswater van mij en mijn vismaten is hebben we hem de leuke en goede stekken laten zien.
We hadden afgesproken bij een vrij brede sloot waar ik veel op voorn vis, na het bespreken wat we gaan doen( qua stekkeuze ) begonnen we te vissen.
Bert was bezig met uitleg geven aan een vismaat van me over hoe en wat terwijl ik al aan het gooien ben.
Na een grote kolk en een V richting de waterlelies gaat Bert ook vissen, en ja hoor na een paar worpen heeft Bert de eerste snoek van de dag.
We visten de sloot nog verder af zonder verder vis te vangen.
Daarna gingen we door naar een andere sloot die bekend staat om de vele snoeken waar Bert een staartbeet kreeg, en waar ik een dikke kolk had achter mijn streamer.
Ook werd op die stek verder nog een eend aangevallen door een snoek.
Uiteindelijk gingen we nog op een andere stek vissen waar Bert er toch weer 3 snoeken uit ving.

Voor mij is het die dag bij die ene kolk gebleven maar wel veel geleerd van Bert( wat af en toe nog belangrijker is dan vangen ) .
als ze me missen ben ik vissen ;)

GJ

Vandaag sinds lange tijd eindelijk weer eens kunnen vissen. Ik heb een dagje vrij. Vanochtend vroeg mijn spulletjes klaar gemaakt en op zoek naar de vis.
Omdat het alweer een paar dagen koud is ben ik het direct op mijn favoriete winterstekjes gaan proberen. En de vis was er al!
Met mijn 6ft #2 tje de kleine slootjes af. Super gaaf om weer eens lekker buiten bezig te zijn.
Begin was nog even moeizaam maar de eerste kleine voorntjes waren er al snel.
En toen opeens een geweldige ruk aan mijn piepkleine nimfje, hengel krom, ik zag overal vis wegschieten. Schepnet erbij en een bak van een voorn. De grootste die ik ooit op een vliegje heb gevangen.
Rond 12:30 stond ik in de regen, ijskoude vingers die ik niet meer kon bewegen. De winter is in aantocht.
Helaas geen foto's en slechts een schatting van de voorn. >25 cm.
Zaterdag opnieuw proberen. Gitaren en muziek gaan weer even aan de kant, mijn visseizoen is weer begonnen :)

wh82

#1109
Mooie verhalen! Lijkt me leuk, grote voorn aan een #2. Gaat er bij mij ooit ook nog komen. Dat is het lastige maar tegelijkertijd leuke en verslavende aan vliegvissen.. het is zo allround, je bent geen "karpervisser" of "Snoekvisser" of "witvisser", je vist gewoon op wat er zwemt en soms wil je daar lichter of zwaarder materiaal voor.

W.b.t. Snoek aan de vlieg, mijn ervaring met snoek is dat hoewel vaak wordt gezegd dat je in een waaier moet vissen want die snoek bijt toch wel, dat helemaal niet altijd zo is. Vaak zat krijg je volgers die niet bijten. Als je die net zo lang irriteert of gek maakt vallen ze vaak ook aan omdat ze territoriaal zijn. Zijn er ook streamers/vliegen (behalve poppers) die herrie maken?

Gert


wouter veuger

#1111
Quote from: wh82 on October 16, 2015, 09:38:04
W.b.t. Snoek aan de vlieg, mijn ervaring met snoek is dat hoewel vaak wordt gezegd dat je in een waaier moet vissen want die snoek bijt toch wel, dat helemaal niet altijd zo is. Vaak zat krijg je volgers die niet bijten. Als je die net zo lang irriteert of gek maakt vallen ze vaak ook aan omdat ze territoriaal zijn. Zijn er ook streamers/vliegen (behalve poppers) die herrie maken?


snoek bijt zeker niet altijd goed,dagen dat het echt los is komen ook maar relatief weinig voor, meestal kun je wel een aantal vissen vangen,maar vaak zat heb je inderdaad ook dagen dat je alleen maar volgers of halfzachte aanbeten hebt die niet blijven plakken, dit is mijns insziens inherent aan de snoekvisserij in het algemeen (ook jerkbaitvissers met 2 dreggen aan het kunstaas hebben dagen dat er niet blijft hangen hoor!)

zoals gert ook al aangaf zijn er diverse mogelijkheden om je streamer meer tumult te laten maken,zoals inderdaad een glas ratel of een klein propellertje voorop je streamer of op je onderlijn.

ook met het profiel van je streamer kun je een hoop bereiken, een flink uitstaande bucktail  streamer bijvoorbeeld zorgt voor een hoop waterverplaatsing die echt wel voor herrie (lees drukverschil) in het water zorgt.

door een kopje te maken van gespinde/gestackte deer(belly)hair of de dikke haren van een bucktail en vervolgens bij te knippen /trimmen kun je dit effect ook bereiken, in het geval van het deer bellyhair zal hij wel blijven drijven en kun je hem door de oppervlak vissen of met een inter of zinklijn op dieper water .

google maar eens op "buford pike fly"   dit is een mooi voorbeeld van een streamer met reversed ingebonden bucktail en een kopje van gespinde bucktail, reken maar dat die opvalt onder water!

Afgelopen tijd zijn de "tails" die je op je streamer bind ook erg populair,deze geven ook zeer veel beweging en trilling aan je streamer! Ik heb altijd deze:

http://www.bigstreamers.com/nl/shop/diverse-nl/bigstreamers-tails-extra-large-goud/

Ik moet zeggen dat ik er afgelopen maanden mooie vissen mee heb gevangen,dus is voor mij ook zeker een mooie aanvulling!


merijn1982

Eerste snoeken van een van de winterstekken zijn gevangen vandaag. Een vis die richting de 90 ging en een waarvan ik dacht een grotere maar toch een kleinere van in de 70. Deze was al wel stevig en met het onthaken  zag ik meerdere kleine visjes in zijn keel zitten. Het leven voor deze snoek is goed:-)
Ben benieuwd hoe lang het duurt voor de eerste meter zich meld!
Tight lines!!

wouter veuger

Goed bezig merijn! Is nog erg taai op het grote water momenteel..., goede periode moet nog komen ::goodjob::

tb

Ik kan vanaf komende week voor het eerst ook OP het water vissen ipv alleen langs de kant (aankoop kayak)
Ik heb toegang tot een meertje waar tamelijk wat snoek aanwezig is maar langs de kanten kan je maar over een lengte van 12 meter aan het water komen, dit voor een meer dat enkele kilometers in omtrek heeft.. Dus hier gaat een hele wereld open gaan voor mij.
Vind ik de snoek dan int midden van dit meer ook aan de bovenste waterlagen in herfst en winter?

Gerrit59

Schaf - als het budget het nog toelaat -  ook een fishfinder aan, waarmee je diepe(re) plekken kunt lokaliseren. Lijkt me voor een meer een must en zal je vangstkansen voor het komende seizoen in ieder geval voor grote(re) snoek aanzienlijk vergroten.

Gerrit

wouter veuger

Mijn maat en ik hebben sinds een aantal maanden een bellyboat,en hebben afgelopen maanden leuk snoek gevangen in de ondiepere kantzones.

Sinds afgelopen weken merk je duidelijk dat de snoek achter de aasvis aan het diepere water ( of havens/andere beschutte plekken) op trekt.

Wat Gerrit zegt dus, schaf maar een dieptemeter aan...
Sinds een week zit er een dieptemeter op mijn bellyboat,en die heb je in de herfst en winter echt nodig,net als een zinklijn.

Zoek de taluuds en de aasvis en je vind de snoek.

merijn1982

Koop een visvinder zoals gerrit zegt. Zo vind je de plekken waar je wezen moet ( taluds. Kuilen en vooral de aanwezigheid van aasvis ) dit zullen in principe de diepe delen van de plas zijn. Goede zinklijn er aan en dan kom je er wel
Tight lines!!

jo flyfishing

#1118
Samen met Gino nog eens gaan zien of we nog een zeebaarsje konden vinden.
Nog steeds zijn er mooie exemplaren aan het cruisen langs de kanten, en er zit nog massa's prooivis in de kanten.
We konden er toch een paar tussenuit plukken.







Gino zijn foto's er even bijzetten :



"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

jo flyfishing

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

GJ

Gisteren weer heerlijk 2 uurtjes staan vissen op mijn favoriete winterstek. Rond de 30 visjes gevangen. Op een enkeling na allemaal van redelijk formaat. Paar mooie baarzen ertussen. 1 keer een echt grote vis aan de vlieg, maar die verspeelde ik, inclusief vlieg en lijn. Ontzettend balen, ook voor de vis die nu met een vlieg in zijn lip rondzwemt. Geen idee wat het was, ik kreeg hem even aan de opervlakte waarna hij met een ruk mijn lijn kapot trok...
Wel weer lekker om aan het water te kunnen staan.

tb

Tof dat je genoten hebt. En mooi aantal zeg op 2 uurtjes ;-)
Wat voor vliegje/techniek gebruikt?

GJ

Pheasant tail met een klein goedkopje op een haakje 16. Ongeveer een meter tippet. Geen klikker. En dan tegen de kant aanwerpen. Bij het afzinken gaat dan meestal de tippet al strak staan. Ik denk dat ik de helft al vang bij het afzinken van het vliegje.
Gebeurt dat niet dan laat ik de boel rustig afzinken en dan haal ik hem best vlot naar binnen. Soms voel ik dan de tikjes op de lijn. Meestal zie ik dan de leader tikken. En dan is het ook raak...

Scaramouche

Vandaag wat baarsjes lastig gevallen. Blijven leuke visjes op je #3.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10