Is er nog gevist vandaag seizoen 2015.

Started by Bone F, January 01, 2015, 02:33:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Marco

Vandaag maar eens naar de ronde bleek geweest, veel vis gezien, maar een gevangen, ligt meer aan mij ben nog niet zo ervaren op een put. Volgende keer eerst met de gids kletsen. Was een geslaagde middag.  :D

Bert J.

Quote from: MarcelN on October 11, 2015, 20:42:47
Ja dat zeg ik toch die lijn hierboven...
Maar ik denk dat je dat beest gewoon teveel ruimte hebt gegeven van zo.....die gaat ervandoor....bakkie leeg...hé mijn backing zie ik, laat ik de slip een klikje geven ;D dat kan niet he, die beesten zijn niet gek.
Nu baal je als een stekker, had dan die slip bijna dicht gezet na aanbeet en pompen met die stok op 90graden, blijft tie dan gaan heb je je best gedaan toch ??? nu ben je gefopt!
Een dichte slip blijft ook met 0.40mm lijn geven hoor ;)

Ik denk dat je gelijk heb Marcel. Maar denk er maar eens aan op dat moment. Het gaat zo snel. Voor je kunt reageren is het al over.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Ben Tabak

Misschien mag ik er wat aan toevoegen ter "verdediging".
Zowel vismaat Cees als ikzelf hebben de eer gehad zo'n gevecht aan te mogen gaan met een echte beer.
Geen houden aan ondanks, bij beiden, zwaar afgestelde slip, hengel hooghouden en (heel erg) veel druk.
In beide gevallen voelbaar tussen de stenen/oesterbank kwijtgeraakt. En dan volgt inderdaad een half uurtje zware frustratie.
Gebeurt nou eenmaal. Grootste frustratie is dan dat je niet weet hoe groot zoiets nou eigenlijk is. 70+? 80+?
Grt. Ben

jo flyfishing

En eigenlijk weet je zelfs nog niet of het zeebaars was.

Quote from: Ben Tabak on October 12, 2015, 08:24:54
Misschien mag ik er wat aan toevoegen ter "verdediging".
Zowel vismaat Cees als ikzelf hebben de eer gehad zo'n gevecht aan te mogen gaan met een echte beer.
Geen houden aan ondanks, bij beiden, zwaar afgestelde slip, hengel hooghouden en (heel erg) veel druk.
In beide gevallen voelbaar tussen de stenen/oesterbank kwijtgeraakt. En dan volgt inderdaad een half uurtje zware frustratie.
Gebeurt nou eenmaal. Grootste frustratie is dan dat je niet weet hoe groot zoiets nou eigenlijk is. 70+? 80+?
Grt. Ben
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

j.klopper

Quote from: Ben Tabak on October 12, 2015, 08:24:54
. Grootste frustratie is dan dat je niet weet hoe groot zoiets nou eigenlijk is. 70+? 80+?
Grt. Ben
Of een verkeerd gehaakte harder...

MarcelN

Dát is het hem ook Ben, die vraag....hoe groot..
Ik denk dat we gewoon te beperkt zijn met de vliegenhengel om tegendruk te geven, die hengels moeten toch ook kunnen werpen en die beesten zijn gewoon té sterk en slim hiervoor, we staan niet op de flats van de bahama's met alleen maar zand!
Ik denk dat de écht grote ook alleen maar vanaf een boot kunnen worden geland, óf je moet met bizarre poken staan te werpen met kunstaas en exotische lijnen van 30kg ofzo.
Onze buurman, je kent hem wel fietsende John, heeft er ooit één van rond de 90cm gevangen en op foto, maar niet op de vlieg uiteraard.
Ik denk dat Jo baalt dat hij niet meer heeft geprobeerd, dan had hij eerder vrede met het verlies, want de kans blijft klein om met onze discipline zo'n beest te landen.

MarcelN


jo flyfishing

Ik ben niet gestopt met vissen nadat ik hem kwijtgespeeld ben, heb nog 2 uur doorgevist voor ik naar jou op het ovm ben gegaan, maar dan had ik er al 7 uur opzitten.
Maar heb het wel even overwogen om de rest van de dag voor gezien te houden ja. En dan snel een nieuwe leader aan de lijn en een nieuwe streamer en verder vissen.

Het is nu 2 dagen geleden, en het spookt nog door mijn hoofd.
Is nu 2 maal gebeurd op 1 seizoen. Ik schat de kans dat je zulke beer 2 maal op 1 dag aan de haak krijgt miniem.

Enige manier om vissen te vangen is uren maken aan de waterkant, niet staan lullen over de gevangen vissen, of de stekken.
Ik begin er meer en meer van overtuigd te geraken dat er misschien wel betere stekken, maar dat ze overal zitten.
Lijn in het water is dus de boodschap.

Volgende sessie komt er snel weer aan, water koelt snel af nu.

Quote from: MarcelN on October 12, 2015, 08:38:07
Ik denk dat Jo baalt dat hij niet meer heeft geprobeerd, dan had hij eerder vrede met het verlies, want de kans blijft klein om met onze discipline zo'n beest te landen.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

MarcelN

Ik bedoelde met 'niet meer heeft geprobeerd' dat je voortaan die slip dicht moet hebben, nu is hij toch doorgesneden, kan niet anders de lijn is te sterk om te breken.
Ik verwacht weer een echte strenge winter, mooi voor het OVM al die troep en algen weg ::agree::

jo flyfishing

Ah ok.

Zal dan volgende keer mijn waterski's aandoen...



Quote from: MarcelN on October 12, 2015, 09:00:00
Ik bedoelde met 'niet meer heeft geprobeerd' dat je voortaan die slip dicht moet hebben, nu is hij toch doorgesneden, kan niet anders de lijn is te sterk om te breken.
Ik verwacht weer een echte strenge winter, mooi voor het OVM al die troep en algen weg ::agree::
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

MarcelN

Quote from: jo flyfishing on October 12, 2015, 09:13:30
Ah ok.

Zal dan volgende keer mijn waterski's aandoen...
::slaan:: ik zie het al voor me, 'hook on' en hup het water op erachteraan! ::lach::

Ben Tabak

Voor alle duidelijkheid...het waren geen verkeerd gehaakte harders.
Natuurlijk: ook super vechtersbazen, maar dat komt echt niet in de buurt van deze ervaring, geloof me.
En "iets anders"? Tsja....maar wat dan?
Ik blijf overtuigd van echt grote baarzen.
Grt. Ben

Bert J.

Het was zwaar dit weekend. Vroege ochtend- en avondsessies in het donker gevist. Door de aantrekkende oosten wind was het aantal stekken beperkt, maar gelukkig hebben wij, Arno, Oscar en ik zeg de gek, meerdere zeebaarzen gevangen. Geen groten, maar die vijftiger leverde een harde beuk en een stevige dril op. Zelfs een zeeforelletje en een fint mocht ik bijschrijven. Genieten!











The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

j.klopper

Netjes hoor,ik flik het hem niet.Tenminste niet met de vliegenhengel.
Sinds ik met de spinhengel ben gaan vissen vang ik ze wel vrij makkelijk.
Ik heb het een keer of wat uitgeprobeerd,op iedere stek een worp of 25  met de vliegenhengel en daarna een aantal met de spinhengel.
De eerste 4 keer[uurtje of 5/6 per dag] was de score:12 stuks met de spinhengel en een paar missers,0[nul] stuks met de vliegenhengel,ook geen aanbeten.
Waar kan dat aan liggen?Ik vis met een wf#8 airflo40+ di 3,onderlijn1.5 meter 40/100 en een ep streamer van 5 tot 10 cm die ik iets verzwaard heb.Ik werp ongeveer 20 tot 25 meter ,iets stroomopwaards en laat hem 15 seconden of nog meer afzinken.
Meest voor de hand liggend lijkt me dat ik niet diep of niet ver genoeg kom met de vliegenhengel[zit ook niet vaak vast alleen meter of 5 bij de kant vandaan wel eens].Beide is met shads vissend veel makkelijker.
Overigens heb ik er vorig jaar wel een stuk of 15 gevangen op de vliegenhengel maar dat was op ondiepe stekken en in de Yangtsehaven terwijl het niet stroomde.Dit jaar lukt het daar ook niet trouwens.
Daarom vind ik het knap dat het sommige mensen wel vrij consequent heel aardig weten te vangen op stekken waar het behoorlijk stroomt terwijl ze toch ook met een di3 vissen.Sommigen schijnen er 200 per jaar te vangen nota bene.
Stelling van dit verhaal:wat doe ik fout?Met de vliegenhengel vind ik leuker namelijk.

jo flyfishing

Een van mijn favoriete uitspraken over vliegvissen is

Vliegvissen : de moeilijke manier om minder vis te vangen.

Ik hou het op mooiere manier.

Verder wil ik de geheimen ook wel kennen, en anders ontdek ik het wel binnen  x visdagen. 

8)
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Bert J.

#1090
Het enige verschil in materiaal is dat ik met vliegen vis vanaf 10 cm. Voor de rest gebruik ik hetzelfde.
Als het té hard stroomt, vang ik ze meestal ook niet. Kom ik niet lekker op diepte en heb ik minder vertrouwen. Waar het aan ligt, weet ik ook niet. Stek-kennis? Misschien. Edwin en Brian vangen er veel meer dan ik. Zij vissen veel langer op zeebaars dan ik en hebben dus veel meer stek-kennis.
Ik heb er dit seizoen nu 26 gevangen in 11 keer zeebaarsvissen, waarvan 1 weekend. 1x geblankt.
Acht van de tien keer vang ik meer dan mijn vismaten. Is het de manier van vissen? Geluk? Zeg het maar. Het zal wel geluk zijn.
Spinhengel kan mij niet bekoren. Daar vind ik het vliegvissen veel te leuk voor.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

HappyFisherman

En hier blijven posten die verslagen Bertus, heerlijke plaatjes om te zien :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

j.klopper

ok,misschien ligt het aan het formaat streamer,hoewel ik ze vorig jaar bijna allemaal ving aan sandeel imitaties.
Of ik vis toch op plaatsen waar het te hard stroomt,hoewel ik ze daar met shads wel aardig vang.

sjoerd

Quote from: j.klopper on October 13, 2015, 08:49:41
.
Of ik vis toch op plaatsen waar het te hard stroomt,hoewel ik ze daar met shads wel aardig vang.

Met shads en de werphengel kun je natuurlijk veel sneller op diepte vissen en verder werpen dan met de vliegenlat. Dan heeft  de stroming veel minder invloed op het vissen.

Ben Tabak

Interessant nieuwtje misschien....vriend van mij ving gisteren een baars van 82 cm......met de vlieg. Foto's zijn indrukwekkend.
Het kán dus wel!
Grt. Ben

jo flyfishing

Mooi.
Natuurlijk kan het. Het is al gedaan, en ik ga het ook doen. ooit  8)

Iemand hier op forum? zijn de foto's te zien?

Enig idee hoe de dril is verlopen?
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Bert J.

82 cm..... wat een bak! Daar droom ik van. ::) ::)
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

MarcelN

Als 'die vriend' Cees is dan ligt dat arme beest nu in de pan :'( hij heeft zelfs een speciaal vakje in zijn kano op het OVM :-X

sjoerd

Quote from: Ben Tabak on October 13, 2015, 10:35:29
Interessant nieuwtje misschien....vriend van mij ving gisteren een baars van 82 cm......met de vlieg. Foto's zijn indrukwekkend.
Het kán dus wel!
Grt. Ben

Haha, je bedoelde natuurlijk een zeebaars. Ik dacht even aan een "gewone"baars en dat leek mij wel heel onwaarschijnlijk. :) :) :)

BV

Die smile op je gezicht in de schaduw zegt genoeg!