Is er nog gevist vandaag seizoen 2015.

Started by Bone F, January 01, 2015, 02:33:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joost S.

#625
Net thuis, en voor het eerst in mijn vliegvis loopbaan een beetje de pe in dat ik heb geblankt.

Ging op zoek naar karper, en ik vond ze.... Een hele groep, de een nog groter dan de ander.

Eerst met een zinkend bolletje, niks. Ik had wat brood mee, daar gingen ze op azen, ik mijn droge vlieg er aan.

En ik denk wel 15 keer dat er een enorme.... Ik herhaal.... ENORME karper op mijn vlieg af gaat...

En het steeds op het laatste moment weigerd. Man man man.... Het kippenvel staat wel in je nek hoor als zo een big op je vlieg af komt.

Alleen.... Ze pakken het maar niet. Op een moment pakten ze zo alle broodstukken rondom mijn vlieg weg, die als enige over bleef. Volkomen genegeerd  bleef hij alleen achter terwijl de karpers rustig verder gingen. En dat keer op keer.

Als ik met de korst aan het vissen was had ik er zeker een paar kunnen vangen, toch maar niet gedaan. Maar het steekte wel hoor.

Wat een containers van karpers! Morgen weer als het goed weer is. Maar ja..... met  welke vlieg??

Ik weiger er een echte korst aan te doen. Die heb ik al zo vaak gevangen zo, ook grote. Ik zal en moet een echte vliegkarper scoren. Vandaag echter wel alle vertrouwen in mijn drijvende korst verloren.

Ik moet nieuwe, werkende korstvliegen hebben..... Iemand een tip waar ik ze kan kopen aub? (Lees dat jullie ze zelf binden voornamelijk, dat kan ik niet)

Moet nog even bijkomen hoor.  Ook omdat ik nog best veel pijn heb van de rugoperatie had ik me zelf een vis gegund vandaag. Lang niet gezien zo een stoet met van die grote jongens. ;-)

Joost S.

Haha! Het was bloedstollend Jan!

:)

Ik was met een zinkende begonnen, maar dat deed ook niks.

Ach ja 1-0 voor de Karper. Komt vast wel goed binnenkort.

sjoerd

Joost , een goede broodimitatie maak je eenvoudig van een brokje schuimrubber, Is niet van echt te onderscheiden muv smaak en geur.

Als vissen actief op brood azen, heeft het meestal(uitzonderingen daargelaten) geen enkele zin om er een geheel ander soort vlieg bij te werpen. Ik heb dat wel geprobeerd met voorns, die aan het azen waren op door anderen weggegooid brood. Ze zijn dan helemaal gericht op dat brood.

Ik ben zelf geen voorstander om eerst vissen te gaan voeren en dan erop te gaan vissen met de vliegenhengel. Hoort niet echt boij het vliegvissen. Maar ja dat moet ieder zelf weten. Vliegvissend op wilde karpers, heb ik zie ik er ook helemaal geen voordeel van . Eerder een nadeel(zie verhaal Joost :) ) en is het ook niet nodig, want je vangt ze echt op nieuwsgierigheid of de aangeboden vlieg te eten is. Ze willen hem of niet.

sjoerd

Vandaag wilden de graskarpers echt helemaal niks. Door het koude weer lagen ze passief tegen de bodem. De aangeboden vlieg, die ik soms precies als het moest enkele centimeters voor de bek liet zakken werd gegeneerd. Ik kreeg alleen maar een middelvin(ger).
Op de terugweg nog even geprobeerd op de Ijsselwindes en daarvan was een mooie 50-er wel bereid om de goudkop redtag te nemen. Ik zag de donkere schim vlak onder het wateroppervlak . Enkele  "blinde" worpen en weg dook de beetverklikker.Blijft mooi die windes op het stromende water.

zoals je ziet, staat het water nog redelijk hoog
haakmaat 8 lijkt erg nietig in de grote bekopening.


mooie vis, slechte foto door water op de lens :)

Koen


MarcelN

Hier nog een hoge 50'er, net uit de nieuwe waterweg getrokken 8) was best wel 'sport' in een harde stroming van een uitlaat :-X

sjoerd

Opvallend helder water Marcel, zo ken ik de waterweg niet, of komt dat door die uitlaat?
Ook een mooie winde hoor. Ik vind het prachtige vissen om te bevissen met de vlieg.
Zeker straks als het warmer wordt(dat zal toch wel eindelijk een keer tijd worden :'( :'( :'() )
dan lekker met de droge of gesopte vlieg op zicht aanwerpen en langzaam de vlieg zien pakken door zo'n bak. :) :)

MarcelN

#632
Klopt, is een schone uitlaat.
Maar die windes zijn net karpers hier, mooi goudkleurig en dik vergeleken bij die van jou, deze ging mooi dubbel in mijn toch niet kleine McLean net.
Vorige week kwam er 1 boven van 66cm :o
Of ik ze hier 'op zicht' kan belagen is nog maar de vraag, weinig begroeiing hier he, alleen maar scheepvaart/havens.
Ik zag overigens wel weer waarschijnlijk een zeeforel springen vlak naast ons, die zag ik er vorige keer ook al, nu wat kleiner.
Dit moet ik vaker doen, ik werd ook maar gebeld door een mede flyer of ik effe kwam zwiepen, kreeg een vlieg van hem en voila 8)
Was op mijn ovm#6, maar goed dat ik niet de #3 pakte. Ik miste alleen de run, voor de rest viel het gevecht me alles mee van die winde, dacht dat het slappe beestjes waren. :)

sjoerd


aan de droge vlieg

Goudkleurige exemplaren vang ik hier ook Marcel maar ook wel blanke vissen.
Op de rivier zijn ze vaak blank en op ander water vaak goudkleurig met rode vinnen,

gr Sjoerd

MarcelN


MarcelN

Vanmiddag kwam er weer een mooie winde langszij, nu op een grote redtag met lood eronder en goudkop.
Ik zag weer veel vis jagen een meter of 40-50 uit de kant, helaas was het water snel op z'n hoogste stand, dus weinig stroming meer.

FrancoisCKX

Vanavond heb ik gevist op een sloot bij Penningsveer, Haarlemmerliede. Frustrerend, koud, wind uit de verkeerde hoek, smalle sloot, veel jong groen dus voortdurend de lijn vast of de vlieg in de vegetatie...  Je zou zeggen: wat heb je daar dan te zoeken? Nou, er zit daar best veel vis. Regelmatig zie ik grote kolken in het water, meestal op een meter of 20 maar soms ook veel dichter bij. Geen idee wat het is, ze laat zich niet vangen. Niet met een nimf en niet met een wooly bugger. Ze lacht me uit, spettert wat, en gaat ergens anders liggen en spettert daar weer. Grrr....

Dan zijn er veel kringetjes en kringen in het water, azende voorn, denk ik, maar altijd net buiten bereik of totaal niet geboeid door wat ik ze voorzet. Droog wordt genegeerd, nimfen net zo, ook kleintjes, goudkopjes, pheasant tails, you name it, they don't want it. Het is om van te wanhopen. Wat, behalve alles, doe ik gvdegv verkeerd?

sjoerd

Ik zou zeggen: Loop eens voorzichtig langs het water met een polaroidzonnebril op je neus. Kun je tenminste zien wat voor vissen of visjes het zijn.
Dan pas kan je gericht de juiste vlieg aanknopen. (Om goed in het water te kunnen kijken moet het wel zonnig weer zijn, dat dan wel!) :)

FrancoisCKX

Ik heb een goede polaroidbril maar gisteren was er een kabbel op het water, dan helpt dat niet veel. Bovendien gaan mijn ogen snel achteruit (niet echt handig voor een fotograaf halverwege zijn carrière) en zit die bril me dus vaak ook meer in de weg dan dat hij helpt.

FrancoisCKX

Maar, en dat vergat ik nog te zeggen, ik denk dat je in zijn algemeenheid gelijk hebt.

wouter veuger

vergeet ook niet dat in deze tijd van het jaar veel leven aan het oppervlak wordt veroorzaakt door speldaas.

visjes van enkele cm groot,die met zijn allen flink wat leven kunnen veroorzaken,maar veels te klein zijn om je nimfje te pakken.

als je leven aan het oppervlak ziet,en je krijgt geen beet na pak em beet 10 minuten,kun je er rustig vanuit gaan dat het (te) klein grut is.

mijn ervaring althans is dat als het ruisvoorn is van een afmeting die je nimf kan pakken,dat het nooit lang duurt voordat je beet hebt.

Gerrit59

Klopt Wouter,

Vaak is het rond deze tijd ook veel onooglijk klein grut.

Gerrit

FrancoisCKX

Dank voor jullie tips en geruststellende woorden, ik zal er mijn voordeel mee doen.

Joost S.

#643
Paar uurtjes oog in oog gestaan met een groep karpers. Krijg het helaas niet voor mekaar dat ze mijn vlieg pakken.

Waren ook niet actief, tsja, dan wordt het met goud aas nog moeilijk.

2-0 voor de karper. ;-)  Af en toe maar de hengel aan de kant gelegd en genoten van de rustende biggen.



Nootjez

Vandaag naar kluizen geweest van 9 tot half5 met de bellyboat.
Alles in de oppervlakte bij aankomst, dus droog begonnen zonder succes :(
Later op de dag met de buzzer maar vooral met de zinklijn gevangen.
In totaal 11 vissen, allemaal puntgaaf!

Als ik morgen tijd heb ga ik nog eens in de namiddag.

Grtz

wouter veuger

Vandaag samen met bart een eerste poging achter de zeebaars aan.

Weer een heel nieuw avontuur,en het was een taaie dag ,maar wel met vis af kunnen sluiten...



Erg mooie dag gehad,en zeker voor herhaling vatbaar.

Cheers bart!

vliegvisserdorian

Mooi Wouter! Lijkt me een hele mooie visserij :D

FlueFisker

Mooi om te lezen al die visavonturen, ik zit al weken te wachten op m'n definitieve vispas aangezien m'n tijdelijke al is verlopen, ik kan dus niet vissen zonder de hele tijd over m'n schouder te kijken of er al een arrestatieteam op me af gerend komt. Maar deze week ga ik lid worden van hsv Barneveld en daar eens rondkijken, als ik op hun website kijk hebben die best leuk water :)
Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

sjoerd

Bij het uitlaten van de hond vanmorgen ontdekte ik tot mijn verbazing in een sierslootje vlak bij mijn huis, dat er een stuk of 10 mooie grote windes zwommen.
Die heeft iemand er kennelijk uitgezet want het is afgesloten water en ik heb er nog nooit een winde gezien,
Afijn even mijn drietje gepakt en een droge red tag eraan en binnen enkele minuten twee fraaie veertigers gevangen. Dat ging wel erg gemakkelijk :) :)
Maar die vissen horen niet in zo'n ondiep nieuwbouwslootje te zwemmen. Dus misschien moet ik ze na de vangst maar weer terugbrengen naar de IJssel.

Gerrit59

Morgen ook die andere acht maar even hun echte vrijheid terug geven Sjoerd.....

Gerrit