weer een beginner

Started by aardappel, October 03, 2014, 01:24:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raymond

Oh ja, wat er gezegd wordt over Peeters dat kan ik alleen maar beamen. Het is inderdaad net alsof ze niet willen verkopen, gewoon niet antwoorden op vragen, ongelooflijk. Gewoon meerdere malen een bericht sturen om een antwoord terug te krijgen, een week later of zo...

Wel altijd na bestellen de spullen netjes gekregen, dat wel...
::wtf::

FSCHAMP

Volgens mij heeft iedereen een beetje gelijk. 
Ik vis nu 33 jaar met de vlieg ik heb dure hengels (5 Sage, 2 Gatti, een Orvis) en ik heb goedkopere hengels (Loop, Airflo Bluetooth, A&M) en ik ben van allen tevreden, maar je moet niet voortgaan op wat anderen altijd zeggen.  Je moet ze vooral zelf uittesten, zeker de combinatie van hengel, lijn en reel.  Immers een dure hengel met een dure lijn en dure reel kan ook volledig uit balans zijn en soms veel slechter gooien dat een goedkope goed uitgebalanceerde hengel met lijn en reel.
Wat ik wel weet is dat een dure hengel meestal veel jaren garantie geeft terwijl een goedkope hengel slechts enkele jaren en dat is ook een belangrijk punt.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

marc

Kan jammer genoeg met die dure sage geen VIJF meter verder gooien dan met mijn zelfbouw cts.
Moet die dus echt niet,geef mij maar een hengel dieime meer ligt
Grt marc

goswit

Ik heb het al vaak meegemaakt , als er geen Sage of Hardy op de hengel staat , je bij sommige lieden dan niet meetelt.   
Is een hengel van 400,00 euro  slechter dan 900,00 euro denk het niet. 

Heb toevallig van middag op een site gekeken die ik niet kende van vliegviswinkel,  Zag een reel staan en dacht he die heb ik ook exakt het zelfde model alleen ander kleur opwindknopje  .          Die van mij koste ca 90,00 euro die ander 400,00 euro .

Simpel gezegd is aldi en lidel slechter dan ah.

Wat het werpen betrefd , als 25 mt kunt werpen wil je morgen 26 mt werpen , het houd een keer op ook bij de dure hengels.

Mike heeft nu problemen met werpen met een bepaalde hengel, ligt het aan de hengel of is het Mike zelf , ik denk beide . Voor beide houdt de afstand een keer op.

Gos.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Gerrit72


Louis  ::welkom::

Je valt gelijk met je neus in de boter, met deze (al oude) discussie over goedkoop/duur/service etc. Misschien wat verwarrend, maar mocht je iets uitgezocht hebben en twijfelen, kun je het hier plaatsen. Na de nodige meningen kun je dan mogelijk (hopelijk) wat makkelijker je keuze maken. Opstarten met vliegvissen kan wat moeilijk zijn, maar doorzetten is zeer de moeite waard, het is een geweldige visserij! Veel succes en plezier!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gert

#30
Nog ff over Peeters: ik heb het idee dat alle slechte ervaringen gebaseerd zijn op kopen via de webshop. Daar heb ik zelf geen ervaring mee.
In de winkel word ik wel altijd goed, professioneel en aardig behandeld. In de loop der jaren natuurlijk ook als vaste klant een goeie relatie opgebouwd. Denk dan ook dat persoonlijk contact altijd zo z'n voordelen heeft.

Groet,
Gert

Scaramouche

Aan je gloomis zul je veel plezier beleven Louis, en als je tegen de limieten van wat je zelf kunt werpen aanloopt, snel bij een vereniging langs of ergens les nemen. In ieder geval voorkomen dat je jezelf fouten aanleert die je later maar moeilijk afleert.

Over de discussie duur/goedkoop, och dat is allemaal zo relatief. Ik ben ooit begonnen met een Balzer hengeltje, heb dat doorverkocht aan een maatje van me. Pas ging ik er weer even mee gooien en ik vroeg me af waarom ik zo stom was geweest om dat hengeltje ooit weg te doen. Kostte me 50 euro destijds, maar doet echt niet onder voor veel topspul waar ik later mee heb gevist. Het is vooral een kwestie van de goeie combi lijn/hengel, en daar heb je als beginner wel een ervaren hulp bij nodig.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Team

Joost laat je centjes maar rollen, die G Loomis heeft een mooi reeltje nodig, bij Peeters ruimen ze de GEO reels op.
Kosten normaal  225  nu   145  wel even bellen of ze nog een 4 hebben,
NUNC  AUT  NUNQUAM

Mike

#33
Quote from: goswit on October 05, 2014, 22:00:19
Mike heeft nu problemen met werpen met een bepaalde hengel, ligt het aan de hengel of is het Mike zelf , ik denk beide . Voor beide houdt de afstand een keer op.
Gos.

Hoe kom je erbij dat ik problemen heb met werpen ?
Je bedoelt toch niet die #15 zeker ?

De Aldi en Lidl zijn overigens zeker slechter dan de AH.

Dure hengels en reels zijn over het algemeen ook zeker wel beter dan goedkope hengels en reels.
Of een reel van 800 ook 8 keer beter is dan een reel van 100,  nee dat denk ik niet maar hij is toch echt wel beter.

Het ligt er maar net aan wat je er voor over hebt en wat je kunt missen.
Daar komt ook nog bij dat het uitmaakt hoe intensief je je spullen gebruikt en wat je allemaal verwacht van je materiaal.
Iemand die 1 keer per week een paar uur staat te vissen op voorn en brasem zal minder aan zn materiaal hoeven uitgeven dan iemand die 4 dagen in de week,  de hele dag staat te vissen en bv intensief meedoet aan wedstrijden.
Overigens zal er mbt tot het werpen tussen een hengel van 400 en 900 niet heel veel verschil zitten. In deze prijs categorie zal het bij dergelijke hengels veelal om de afwerking gaan en jazeker ook de merknaam. Maar daar komt vaak ook een stukje garantie bij wat ik bv heel belangrijk vind.
Tussen een hengel van ong 100 en 400,  daar zal zeker wel een verschil zitten,  als je t mij vraagt. Een ieder is overigens vrij om het tegendeel te bewijzen. Ik vind dat wel een mooie uitdaging.

En wat het werpen betreft,  ik gooi met mn Sage en Winston hengels ook wel degelijk verder dan met goedkope hengels.
Toen ik net begon met vliegvissen kocht ik ook goedkope hengels,  wat was het een verademing toen ik destijds mn eerste Sage Launch kocht. Ineens werden mijn worpen een stuk strakker en verder.
20/25  meter haal je met de meeste hengel/ lijn combi's wel, maar wil je die 30/35 meter gaan gooien dan moet je denk ik toch wat meer uitgeven.
Nou heb ik lang niet met alle hengel / lijn combi's gegooid en ergens zal er vast wel een goedkopere combi zijn waar je ook de 35 m haalt maar ik heb m nog niet gevonden.
Ik vind overigens een hengel van 3 a 4 honderd met een reel van 2 a 3 honderd ook absoluut bij de dure categorie horen.
Ik zie dat er over wel heel uiteenlopende prijs categorien gepraat wordt.

Wat iemand op zn hengel heeft staan maakt mij overigens echt geen zak uit. Ik vind iemand die a&m op zn hengel heeft staan echt niet minder aardig dan iemand die Hardy of Sage op zn hengel heeft staan. Dat zou toch wel heel treurig zijn als je zo inelkaar zit.. :-[
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Raymond

Ver werpen heeft alles te maken met werptechniek en met het technisch ontwerp van je hengel-lijncombi. Heeft totaal niets met duur te maken...

Maar ik vind het weer een geweldige overbodige discussie waar een beginner echt geen ruk mee opschiet!  ::blabla:: ::blabla:: ::blabla::
::wtf::

Mike

#35
Ver werpen heeft idd vooral te maken met lijn hengel combi en natuurlijk je werptechniek.
Maar over het algemeen zijn het wel de dure hengels die zo goed gebouwd zijn,  zodat wanneer je er een goede lijn op zet,  je er een heel end mee kunt werpen.
Ik heb erg veel tijd en geld gestoken in het uitvogelen van de pefecte lijn hengel combi en helaas, het zijn toch echt vaak de dure stokken waarmee ik afstanden over de 30 m kan halen. Nou heb ik ook een hele hoop vismaatjes en tijdens de wedstrijden die ik vis,  zie ik ook heel veel mensen gooien met verschillende combi's.
Ik moet de 1ste persoon die 35 m kan gooien met een goedkoop hengeltje en dito lijntje nog tegenkomen.
Als iemand mij een goedkoop setje kan laten zien en daarmee meer dan 30 meter kan gooien zou ik dat bijzonder op prijs stellen. Zou mij namelijk ook flink wat knaken schelen,  mocht ik weer een nieuw setje aanschaffen.
Het moge trouwens duidelijk zijn dat wanneer je een dure set koopt,  deze nu niet per definitie ver gooit. Zoals er door meer geopperd wordt,  het moet bijelkaar passen en je techniek moet goed zijn.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

merijn1982

misschien rare vraag: welke beginner wilt/gaat 30/35 meter werpen?? ik zelf kan het niet, maar kan me bijna geen situatie bedenken waarin deze afstanden nodig zijn..

als beginner kan je dus ook prima met goedkoper en nog steeds goed spul lekker vissen en in 90% of meer van je situaties je prima redden.
Tight lines!!

Mike

Daar heb je gelijk in Merijn.
Voor mij is het echter wel heel belangrijk.
Meestal zul je met 20 a 25 meter genoeg hebben.
Voor mij zijn er echter zat situaties waarin ik net die extra meters wel nodig heb, bv bij wedstrijden en sowieso op forellenvijvers.
Ook op tropische bestemmingen is bij mij al meer dan eens gebleken dat wanneer je net dat extra stukje uit je materiaal kunt halen,  je daarmee een flink voordeel hebt.
Voor beginnende vliegvissers of vliegvissers die niet persee het maximale willen bereiken en gewoon lekker in de polders willen struinen en hun visje willen vangen is een setje van 150 euro waarschijnlijk meer dan genoeg.
Maar ook dan is er meer te vinden dan alleen maar de spullen van a&m.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

merijn1982

Denk dat het ook daar een beetje in zit. Degene die er naar vraagt heeft niet de specifieke behoeftes die jij wel hebt. En dus maak jij andere afwegingen/keuzes.
Natuurlijk, toen ik de kans kreeg om een cts te kopen om mijn a&m #2 te vervangen deed ik het maar wat graag! Is de cts beter? Ja! Maar dat maakt de a&m  niet slecht.. zo zijn er nog vele voorbeelden. Maar ik denk dat een ieder moet winkelen naar hoe hij zijn materiaal inzet en wat de beurs toelaat. En nee a&m is niet de enige. Maar geven (ook ) goede service en zijn tenslotte sponsor. Dus een btje extra credit begrijp ik wel. Wat niet zegtdat anderen het slechter doen hoor!!
Tight lines!!

Mike

#39
Je hebt helemaal gelijk Merijn.
Het viel mij alleen op dat er de laatste tijd alleen nog maar winkeliers worden afgekraakt en a&m wordt telkens de hemel in geprezen. En dat vind ik niet juist.
Sommige winkeliers werken mij af en toe ook op mijn zenuwen met gebrekkige service maar of ze het verdienen om tot de grond toe te worden afgezeken vraag ik mij af.
En daar komt bij dat ook voor die beginner die misschien wel dat extra centje uit wil geven voor dat betere materiaal het misschien beter is om wat meer opties aan te bevelen dan telkens maar dat a&m.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Rene V.

 ::agree::

Groet Rene V.

merijn1982

Tight lines!!

Plantje

#42
Dames en heren. Ik denk dat vanzelfsprekend is waarom ik enkele berichten weggehaald heb. Ideeën spuien is tot daaraantoe, maar misbruik daar niet iemand anders zijn topic voor. Verder zit het plan aan alle kanten op het randje om in aanmerking te komen om eerst eens aan de moderators voor te leggen!

Nu weer on topic! (Een beginnend vliegvisser helpen dus!)

Het is dus niet zo, dat er geen kritiek op de sponsor geleverd mag worden. Als je denkt dat dat de reden is om posts te verwijderen wil ik best nog een keer toelichten wat de reden is. Maar ik denk dat je dat zelf wel kunt bedenken.

Edit: Potverdrie! Ik krijg tussen het deleten van de posts door en het tikken van een reactie niet eens de tijd om de reactie te posten. Uiteraard tekent dit niet voor de staat van professionaliteit van het Nederlandse winkel gilde in vliegvissen. Dat staat er volledig los van.

peterf

Quote from: Plantje on November 07, 2014, 14:52:25
Dames en heren. Ik denk dat vanzelfsprekend is waarom ik enkele berichten weggehaald heb. Ideeën spuien is tot daaraantoe, maar misbruik daar niet iemand anders zijn topic voor. Verder zit het plan aan alle kanten op het randje om in aanmerking te komen om eerst eens aan de moderators voor te leggen!

Nu weer on topic! (Een beginnend vliegvisser helpen dus!)

Het is dus niet zo, dat er geen kritiek op de sponsor geleverd mag worden. Als je denkt dat dat de reden is om posts te verwijderen wil ik best nog een keer toelichten wat de reden is. Maar ik denk dat je dat zelf wel kunt bedenken.

::goodjob::

Scaramouche

 ::agree:: ::goodjob::

Was volgens mij een trol die er tussendoor kwam.

En inderdaad: terug naar het topic 'wat is een goeie beginnersset'? Ik denk dat het vooral ee nset moet zijn die je instaat stelt om de techniek goed te leren.

Dus om te beginnen geen:
- zware snoekhengel en dikke bucktailstreamers
- snelzinklijnen
-12 voets leaders
en meer van dat soort dingen die je als beginner onnodig voor problemen stellen

wel:
- midflex  hengeltje in een allround klasse (#4-#6)
- goed soepel WF lijntje dat past bij de hengel (vraag aan een gevorderde om te helpen)
- 6-9 voets leadertje
- onverzwaarde nimfjes, natte vliegjes, droge vliegjes maatje 12-14

waarom zou ik hier de voorkeur aangeven: het stelt je in staat om gelijk (na een korte uitleg van de basis) te gaan vissen. Merken zijn op dat moment nog compleet onbelangrijk: met een redelijke set kun je al snel (eerste dag) netjes 7-10 meter werpen. Dat is genoeg om vis te kunnen vangen. Als het virus dan toeslaat, kun je altijd nog met een ruim budget op zoek naar de perfecte combi's.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Mike

 ::agree::

Ik heb trouwens de reacties van de (trol) helemaal gemist :o

Ik las ook net pas de reactie van de moderator maar ik begrijp het niet helemaal..maar dat zal wel komen doordat ik de verwijderde posts niet gezien heb..?
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Plantje


Ochi

#47
Wat ik in deze discussie over een goed beginners setje mis is goed materiaal 2e hands kopen.
Een goede of hele goede hengel en reel gaan echt heel lang mee.
Als je lid bent van een vereniging of je vist vaak met anderen dan heb je de kans dingen uit te proberen en die kan je vervolgens ook 2e hands aanschaffen.

Gelukkig zijn er mensen die wel eens wat nieuws kopen en dan het oude op Marktplaats of eBay aanbieden.
Hier kan je dus tegen een sterk gereduceerde prijs topmaterialen kopen waar je nog heel lang plezier aan hebt.
Geloof het of niet ik koop soms 2e hands hengels met het plastic om de kurk heen en dan is de hengel dus echt niet veel gebruikt.
Als je via internet kopen eng vind dan hebben onze hengelsportzaken ook altijd een hoek waar inruilers staan.

Ik ben begonnen met 2e hands materiaal, koop dat nog regelmatig en ik koop nu ook nieuwe spullen maar geef ook regelmatig mijn spullen de ruimte om 2e hands te worden.
Dit helpt trouwens ook om je zolder en je relatie in vorm te houden ;D

greetz Ochi

Mike

Helemaal mee eens,  ik koop ook zeer regelmatig materiaal op mp. Scheelt een hoop knaken.
Vroeger keek ik elke dag wel een paar keer en tikte ik mijn favourite merken in bij de zoekfunctie.
Soms moet je ff geduld hebben maar het is mij al vaak zat gelukt om precies dat hengeltje of reeltje te vinden wat ik zocht voor de helft of minder dan de winkelprijs.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Rossie69

Dus!

en Aardapel ben je dr uit gekomen ,door dit gezever wat er allemaal te lezen was :)

en dat voor een vraagje van durf het niet eens meer te tikken ;)

succes met je beslising