Rio LT WF5 F

Started by Ron-O, February 11, 2013, 09:53:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ron-O

Heeft iemand ervaring met deze Lijn; Rio LT WF5 F

Ik heb wat zitten lezen, en dat was allemaal prima, maar ik zou graag willen horen wat jullie bevindingen zijn.

Gr, Ron-O

marc

#1
lijn is in feite een #8(230grain)belly van 14,3m .niks verkeerd mee als je rekening gaat houden met het werkelijke gewicht van de belly
meer geschikt voor het vissen met de droge vlieg.
gezien de opbouw van de belly gaat deze zachter presenteren dan bv rio gold of grand.
wil je een lijn waar je een beetje alle kanten mee uit kan kies dan voor de gold ,2 klasse lager dan #hengel is nog zwaar zat.
lijnen met 14meter aan belly plus ongeveer 3m leader en tippet zijn echt niet voor iedereen in de lucht te houden .geen beginnerslijntje mijn mening.
grt marc

Ron-O

Dit is dus de zelfde lijn als die van Wullf Ambush® Fly Line ook zo dik in de belly, Marc

Laat even horen, ik heb een bod gedaan op marktplaats.nl: http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/hengelsport-vliegvissen/m643964612-rio-lt-wf5-f.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

Ik ben benieuwd.

Ron-O

Bert op de waal dacht ik, en op een 10FT / #5, en OVM met een 11FT / #6.

Moet ik dat doen of niet Bert.

Ron.

marc

#4
die wf4 van wulf is eigenlijk ook een 7 lijn
op een echte zeven gooit die wel maar op een 5 of 6 hengel??? daar komen brokken van .
gaat niet over dikte belly,eerder het gewicht ervan
grt marc

Ron-O

Begrijp ik het nu of? dus die LT wf5F is niet voor een #5 maar een #6/7??

Alex

Volgens mij een misverstandje hier
Naar weten is de LT de opvolger van de selektive trout
Echt een lijntje voor de medium medium/fast hengels en het is ook echt n vijfje!


Ik heb zelf al jaren de selektive trout, erg fijne lijn zelfs bij tempeaturen van vandaag geen kringe, soepel en rima drijfvermogen

Beertje

@Ron,gaat het om de orginele rio gold of de imitatie van A&M?Ik heb die van A&M en die bevalt mij goed.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Beertje

O ja,dat komt wel vaker voor dat ik niet goed lees. ;D ;D
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Ron-O

Kijk zo word je wel weer wat wijzer van zo'n topic, ik denk dat ik nu wel wat lijnen kan gaan verkopen, dacht al dat er iets niet goed zat. Niet omdat ze niet goed zijn maar gewoon te zwaar 8)

Heel erg bedankt collega's ;)

Gr, Ron-O

Alex

Quote from: speycast on February 11, 2013, 18:24:06
volgens site rio   weegt belly  230 grain

een 5# hengel vraagt tussen de 134 en 146 grain dus lijn is te zwaar voor hengel

is niet mijn vinding maar geleerde hebben zich er over gebogen

http://www.common-cents.info/

Klopt helemaal wat je zegt echter de site van rio gaat uit van de head lengte van 14,3 meter terwijl de aftma klasse bepaald wordt over de eerste 9 meter
Dit geeft dus 9/14,3 x 230 = 145 grain
Een echte 5 dus

weerwolf

blijft het feit dat de lijn op lengte je hengel overbelast
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Alex

Quote from: weerwolf on February 11, 2013, 19:25:24
blijft het feit dat de lijn op lengte je hengel overbelast

Is dat niet altijd zo ;)
Btw ik heb nooit 14 meter uit de top behalve dan na de afworp 8)

Koen

Quote from: speycast on February 11, 2013, 18:24:06
volgens site rio   weegt belly  230 grain

een 5# hengel vraagt tussen de 134 en 146 grain dus lijn is te zwaar voor hengel

is niet mijn vinding maar geleerde hebben zich er over gebogen

http://www.common-cents.info/

toch vind ik het wel wat wazig Bert, er staat namelijk head weight die 230 gram weegt, maar ze zeggen niks over aftma weight. SA doet dat bijvoorbeeld wel

http://buy.scientificanglers.com/lines/mastery-fly-lines/mastery-gpx.html



WT            TIP   FRONT TAPER BELLY    REAR TAPER HEADLENGTH       RUNNING LINE TOTAL     LENGTH AFTMA WEIGHT (GRAIN)   HEAD WEIGHT (GRAIN)
WF-3-F   0.5'   5.5'                   24.0'    4.5'   34.0'                56.0'               90.0'                                          110.0                          127.0
WF-4-F   0.5'   6.0'                   25.0'           5.0'   36.0'                54.0'               90.0'                                          130.0                          159.0
WF-5-F   0.5'   6.5'                   26.0'      5.5'   38.0'                52.0'               90.0'                                          150.0                          190.0
WF-6-F   0.5'   7.0'                   27.0'    6.0'   40.0'                50.0'               90.0'                                          173.0                          225.0
WF-7-F   0.5'   7.5'                   28.0'    6.5'   42.0'             53.0'               90.0'                                          198.0                          265.0
WF-8-F   0.5'   8.0'                   29.0'           7.0'   44.0'             51.0'               90.0'                                          225.0                          336.0
WF-9-F   0.5'   8.5'                   30.0'           7.5'   46.0'                49.0'               90.0'                                          260.0                          385.0


Nu weet ik dat deze lijn een halve aftma zwaader is dan normaal, maar dit suggereerd dat head weight niet het zelfde is als aftma weight. Dus die rio lijn zou best een aftma 6 kunnen zijn als ik dit zo lees.

Koen

oh, lees dat het een 5 lijn is. maar dat komt dan misschien door die lengte van de head.

Koen

Quote from: Rob van H. on February 11, 2013, 19:36:40
waarom dan vissen met een lijn met een headlengte van 14 meter?? dat is net zoiets als een ferari kopen en er niet harder mee rijden als 80 km p/u

ja pcies, das dan niet zo logische nee.


(zowiezo is een ferrari niet logisch :P )

Alex

Quote from: Rob van H. on February 11, 2013, 19:36:40
waarom dan vissen met een lijn met een headlengte van 14 meter?? dat is net zoiets als een ferari kopen en er niet harder mee rijden als 80 km p/u

Om als veredelde dt lijn te gebruiken
Mooie presentatie en goed voor rolworpen
Die 14 meter zijn er bij valse worpen misschien niet uit maar kunnnen na afworp wel op t water liggen

Ff terug naar het begin
Deze lt line is bedoeld voor het goed presenteren op wat zachtere hengels, het is geen lange afstand ( schooting) lijn dan kun je bv beter voor de gold of grand gaan!


Alex

Link is me bekend
Maar om het simpel te houden vis  een 4 lijn op n 4 en een 6 op n 6 hengel
Ongeacht de afstand, moet toch efgens van uitgaan :-[

golddigger

Ik ook Alex
Voorts gebruik ik voornamelijk standaard lijnen (Belly 9 meter)
Volgens de wet van bartje zit ik dan redelijk goed qua gewicht ::)

golddigger

Precies Bert!
Bovendien ben ik niet van het ver weg werpen
Heb moeite om een lange belly in de lucht te houden :o
Ik peuter mijn vis wel van dichter bij ::)



Koen

handlijn is voldoende voor Perry :P

golddigger

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Vrienden!!!!!!!


Koen

Quote from: speycast on February 11, 2013, 20:34:12
ja weet ik koen maar we laten hem in de waan dat hij moet vissen met hengel

haha :P

fly only

Even concreet. 
De vibeline van Vision is volgens hun zelf volgens de aftma schaal. Maar dat zijn maar worden.
Waar ik niet zo goed tegen kan is dat een fabrikant iets roept en dat het niet helemaal klopt. Hierbij refereer ik naar speycast.
Ze roepen dat de lijn heerlijk snel gooit etc...........vindt je het gek als een lijn min. een halve aftma zwaarder is dan normaal.
Enig voordeel vindt ik in een moderne snelle hengel is dat je makkelijker allerlei soorten lijnen erop kan gooien. Dat de schalen/maten niet kloppen is onoverzichtelijk. Dat een hengel makkelijk een 4 of een 5 lijn gooit kan zijn voordelen hebben.

Dus nogmaals; Welke lijnmerken houden globaal goede aftma standaard aan tov een hengel? Een 3 lijn op een 3 hengel dus met overeenkomende grains zwaarte van lijn op hengel adv aftma standaard.
Het vliegvissen, wil ik niet missen.