Huh??

Started by Useless, July 18, 2012, 13:05:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Useless

Ik snap er even niets meer van:
Ik heb net mijn bestelde Airflo shootingheads ontvangen. 5 Verschillende lijnen voor een #7.
Nu bezit ik een aantal SH's voor mijn zesjes (een Orvis, een SA en een Loop) en die zijn allemaal 16 gram. Tot mijn verbazing zijn de nieuwe zevenlijnen allemaal 225 grains oftewel 14,6 gram, dus zo'n anderhalve gram lichter dus dan mijn #6-lijnen.
Ik heb nog even gegoogled en vind dan # 7-lijnen van 18 gram van bijv Climax, wat mij al een stuk logischer lijkt maar ook SH's van bijv Rio #8 die ook 225 grains (14,6 gram) wegen.

Bij mij is nu even het licht uit. Nu verschillen de afmetingen van de lijnen wel iets maar volgens mij zou dat geel bal uit moeten maken.
Op zich geen man overboord want ze zijn best bruikbaar en is maak me stug dat ik ze gewoon op mijn zeventjes kan gebruiken maar logisch vind ik het niet.
Blijkbaar zijn er dus lijnen verkrijgbaar van ca 14,5 gram die bij de ene fabrikant als #5 wordt verkocht maar bij andere fabrikanten als #6, #7 of zelfs #8! Een klein verschil snap ik nog maar 3 of 4 lijnklassen verschil vind ik nogal wat.
Iemand een verklaring?

Sieger

#1
Of het list en bedrog is weet ik niet, maar feit is dat de fabrikanten zich steeds minder van de aftma standaard aantrekken....

Wat ik erover gelezen heb, heeft dat alles te maken met het steeds 'sneller' maken van de hengels. Als deze hengels worden gemeten volgens de cent methode (heb gelezen wat het is, maar snappen....???) dan komen ze meestal (veel) zwaarder uit de test dan op de hengele staat aangegeven.

Lijnfabrikanten zijn hierop ingesprongen door de standaard lijnen gewoon zwaarder te maken... In die zin is het wel 'de consument een rad voor ogen draaien'.... Je staat dus gewoon met een zwaardere hengel te vissen dan je denkt.... Bv. De scientific angler gpx.... Staat zelf in de beschrijving... Speciaal voor de snelle hengel een à,Gé aftma zwaarder....

Met shootingheads werkt het nog extremer, maar zoveel verschil tussen de fabrikanten vind ik ook wel bijzonder.... Zelf al zou je het hele gewicht over 30 voet verdelen blijft het heel zwaar....

Heb zelf een paar lijnen van Barrio die 2-3 gram zwaarder zij dan de standaard aftma aangeeft en dat vind ik zelf echt de max.... En soms al te zwaar, maar dat is afhankelijk van de hengel. Gebruik ze alleen maar als het ver moet inderdaad en waar nauwkeurigheid niet zo belangrijk is ( bv op de boot in Ierland....) . Voor het normale werk zou ik ze niet gebruiken.... Lekker een droog vliegje op maat 18 presenteren lukt nauwelijks....

Heb ooit eens een tabel gevonden met de cent-meeting waarin de aangegeven aftma op de hengel wordt vergeleken met de meeting.... Moet hem weer eens opzoeken, maar dat vond ik wel heel opvallend....

Tsja de wondere wereld .....


Sieger

Sieger

Heb de site weer gevonden, was ook bij Sexyloops...

Staat bv een Sage z-axis in aftma 7 in die volgens de meting op 8,75 komt.... 1,75 aftma zwaarder dus.... (een nummer)

http://www.sexyloops.com/eric/database/rodtablesorted.php


Sieger

Cornico

Nog nooit een probleem mee gehad.
Maar ja ik ben ook nog een ouderwetse "vliegvissert".
D.w.z. dat als een vis de vlieg niet wil komen halen, ik niet zo nodig de ergens dieper liggende vis de vlieg voor z'n bek hoef te parkeren en dus alleen met drijvende en intermediate lijnen vis.
Voor dat type visserij gebruik ik wel ander materiaal.  ;D
En dat doe ik niet omdat ik eigenwijs wil zijn maar omdat ik al dat gesleur en gedoe met een vliegenhengel niet leuk vind.
Blijkt dus ook nog een bijkomend niet-ergernis effect te hebben. ;)

Sieger

Quote from: speycast on July 18, 2012, 14:49:55

ik denk dat ik hilco maar na gaat doen stoppen met dat vliegvissen  ;)

Geef ff een seintje, komen we f uitzoeken...   ;D

Denk trouwens dat het in die zin eigenlijk best wel 'list en bedrog' is inderdaad.... Maar aan de andere kant zijn het de klanten die om steeds snellere hengels vragen die vooral ver kunnen gooien.... Misschien ook wel een stukje 'luiheid' om niet de tijd te willen nemen om goed te leren casten en vooral snel die lijn er helemaal uit willen kunnen gooien.... (heb er of nooit de moeite voor genomen om het te proberen).... Denk dat men zich in die zin ook graag laat beduvelen....

Voor mensen die met de echte gewichten willen gooien wordt het steeds lastiger om bv een echte 5 te kopen (vooral lijnen).....  Tsja.....


Sieger

Team

Mercedes komt uit DUITSLAND,  alle hengels uit  CHINA. als alle hengels uit duitsland zouden komen, zou dit  ( probleem) niet bestaan.

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Rossie69

gadver wie wil er een mercides hengel ?

lijkt wel spaans ?

;D

Sieger

Quote from: Team on July 18, 2012, 18:12:31
Mercedes komt uit DUITSLAND,  alle hengels uit  CHINA. als alle hengels uit duitsland zouden komen, zou dit  ( probleem) niet bestaan.

Ton Team

Nee hoor... niet alles komt uit China.... Ook in andere landen worden blanks gebouwd (van mijn hengels is 80% in USA gemaakt... van begin tot eind...).... Ligt ook niet aan de bouw, maar aan het ontwerp...

Input=Output


Sieger

Rossie69

Quote from: speycast on July 18, 2012, 18:17:37
moet duitsland zo de economie maar weer vlot trekken hengels bouwen hahahahahahahaha

dacht juist dat chinezen nauw keken  ;)
hahaha ja das een goeie .

als duitser komt dat ook wel :)
genoeg bockworst eten .


BV

Quote (van Sieger) :  Imput = Output

Dat lijkt me logisch.
Want als je een reeks #6 Blanks produceerd en ze blijken na de productie in een test een #7 te zijn kan de fabrikant ze makkelijk als #7 inplannen in de afbouw als ze conform willen blijven.
Dus het zal wel een marketingstrategie zijn in de aard van eerder beschreven.

Sieger

 ;D Dat zal het zijn....! Hehe opgelost.....  ;D


Sieger

W3stland

Ik denk dat eea ook met prijs te maken heeft. Mensen willem steeds betere lijnen/hengels maar wel steeds goedkoper. (niet alle mensen ;) )
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

Gert

Quote from: W3stland on July 19, 2012, 06:06:49
(niet alle mensen ;) )

Ik kan me niet echt voorstellen dat er mensen zijn die NIET een betere lijn willen die ook nog eens goedkoper is ;D

Ik heb van de week een Scierra HMT #3WFF lijn gekocht. Staat op: 8gm.
Nou, dat is dan een dikke #4, want een #3 zou 6,48 en een #4 zou 7,78 gram moeten wegen.

Maar het blijft blijkbaar nog gissen wat de ware reden is. Zou toch officeel iets over bekend moeten zijn lijkt me.

Groet,
Gert

A{b}r{a}xa{s}

AFTMA gewoon afschaffen en bij elke hengel het 'optimale' (wat dat dan ook is...?) werpgewicht vermelden en alle lijnen voorzien van het gewicht.....

Sieger

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on July 19, 2012, 08:11:55
AFTMA gewoon afschaffen en bij elke hengel het 'optimale' (wat dat dan ook is...?) werpgewicht vermelden en alle lijnen voorzien van het gewicht.....

Zo wordt het bij de meeste Dubbelhandige hengels wel gedaan... Die krijgen een grain-window... binnen die range zoek je gewoon de lijn die het lekkerste gooit.... Voor jou dan....  ;)


Sieger

A{b}r{a}xa{s}

:) met een hele verzameling lijnen richting de shop, lol

A{b}r{a}xa{s}

psies, dat zou het leven een stuk makkelijker maken.

Gert

De oplossing zal wel zijn dat je een APP kunt downloaden op je mobiel  >:(


Useless

Quote from: speycast on July 19, 2012, 10:29:41
als iedere hengelmerk en lijnenmerk zich nu gewoon aan het aftma of grain systeem hou is er niks aan de hand

Helemaal eens Bert, maar blijkbaar willen "wij" vliegvissers (ik generaliseer even voor het gemak) graag belazerd worden. Hengels moeten steeds strakker want de meesten willen het liefst zo ver mogelijk willen werpen, ontberen daar vaak de techniek voor en compenseren dat met hele strakke stokken. En de commercie speelt daar slim op in door te roepen dat we vooral aan de aftma's 0 t/m 3 moeten anders heb je geen sport. En uiteindelijk moet je bijna wel mee want een parabolisch buigende #5 is nog nauwelijks te vinden. Het zijn soms bijna "werphengels geworden ipv vishengels.
Ik persoonlijk hoop dat men dat hele aftma-stelsel overboord gooit en overgaat op het opgeven van een grainrange op een hengel zodat je eindelijk eens meteen weet welke lijn in eerste instantie het beste bij een hengel past en dat men op de lijnen alleen nog het gewicht vermeldt.
Dat zou wat mij betreft de zaak een stuk makkelijker en duidelijker maken want een beetje verschil in gewicht van een bepaalde lijn begrijp ik nog wel maar 3 of 4 lijnklassen verschil vind ik iets teveel van het goede.

Inderk

Ik heb deze discussie met veel plezier gevolgd en zal dat ook blijven doen!
Maar onze bevindingen worden alleen maar bevestigd!!
Doordat het materiaal zo verbeterd is, kan men de blanks "onderwaarderen" qua aftma klasse.
In het meest extreme geval zou je theoretisch met een #4 een #6 lijn gooien, terwijl op hengel en lijn #5 staat.
En dan een dikke bobbel in de broek krijgen dat de hengel zo lekker laadt en je in twee klappen de lijn tot aan de backing er uit klapt........ ;-)
Wat dan vergeten wordt is wel dat er nog een vliegje waarschijnlijk ergens zéér delicaat gepresenteerd moet worden.......
één van de leukste uitspraken over werpen en vliegvissen vind ik nog steeds, "de kwaliteit van de worp zit em niet in de afstand maar in de presentatie" en daar sta ik volledig achter.

Kijk maar eens hoe groot de marktaandeel is van "rocket tapers, shooting heads, extreme distance en andere marketingachtige kretologie" Waarom is het soms zo lastig om nog een fijn DTF lijntje te vinden die past op mijn lichte hengels? Nou simpel, we willen ver kunnen smijten, terwijl de meeste vis nog altijd binnen de 15 meter gevangen wordt, en soms zelfs gewoon voor je voeten ligt.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Ron-O

Inderk, hier ben ik het hellemaal mee eens 8)

Gr, Ron-O ;)

johannes

#21
strakke stok is mijns inzien voor het streameren lekker knallen en het komt niet zo nauw waar de vlieg precies terecht komt.

het zal me een ruk zijn wat voor afma het is zie ik een zeeforel op 25 meter dan knal ik die streamer er heen en of i nou iets links of rechts komt boeit niet.
maar als ik eerst 5-8 valse worpen moet maken om die vlieg daar te krijgen is de vis al lang vertrokken.

dus ja ik ben dus ook zo iemand. maar ik vis met de vlieg om te vangen en niet omdat het zo leuk is om te werpen. dat komt samen met beleving op de tweede plek.

@inderk voor jouw manier van vliegvissen geld die spreuk mischien maar niet voor iedereen. er zijn zat vormen van vliegvissen waar wel een afstand voor nodig is.

leuke dicussie


Useless

Hier nog één. Knallen vind ik soms prima. Zeeforel vissen, snoeken enz. Bij dit soort visserij heb ik ook graag een wat kortere belly en dan graag 1 lijnklasse hoger zodat je de vlieg met 1 keer strippen een roteind kunt wegzetten daar waar je hem ongeveer wilt hebben. Maar dan nog bepaal ik graag zelf wanneer dit van enig nut is en wil ik dus graag de juiste info op zowel hengel als lijn.

Inderk

@ Evert, ook dat knallen doe ik ook wel hoor!!
een grote snoekstreamer mag er bij ook uit knallen, en moet ik mijn forelstreamer wegzetten met mijn #5 dan gebruik ik mijn evotec lijntje. (Is ook al zwaarder dan een echte 5 lijn)
Maar wil ik daarmee een droge vlieg wegzetten, dan gaat dat prima! Maar wel met het risico dat de vis weg is. En wil ik dan reageren op een aanbeet, dan ondervindt de lijn heel veel weerstand waardoor ik dan vaak weer te laat ben om de haak te zetten. Dus dan liever geen lijntje om mee afstanden te Knallen.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Sieger

Volgens mij bedoelt Henk de weerstand van de lijn als hij op het water ligt... (hij heeft het over het zetten van de haak bij een aanbeet...)
Dan heb je van een dikkere head meer weerstand dan van een dunne...


Sieger