Topics op slot

Started by Cornico, May 31, 2012, 16:05:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cornico

Is daar een bepaalde strategie voor?
Af en toe zie ik dat bepaalde al wat oudere topics waar alsnog op wordt gereageerd daarna op slot gaan.
Heb ik dan iets ongeoorloofds gemist of is dat een bepaalde strategie?

A{b}r{a}xa{s}

Nee, daar is geen strategie voor.
Oude topics in het 'Marktplaats' forum worden wel van tijd tot tijd afgesloten.
Maar de andere topics blijven in principe gewoon geopend.
Als ze al een tijd niet actief zijn (>60 dagen) staat dat in het rood aangegeven boven het veld waar iemand zijn tekst typt, zodat ze in ieder geval kunnen zien dat het een oud topic is.
Maar zoals gezegd, in principe worden topics niet gesloten, tenzij er een reden voor is.
Die reden wordt dan denk meestal in het betreffende topic wel gemeld door een beheerder.

Cornico

Bedankt.  :D
Dat is duidelijk.

weerwolf

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

harlin

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on May 31, 2012, 16:09:31
Nee, daar is geen strategie voor.
Oude topics in het 'Marktplaats' forum worden wel van tijd tot tijd afgesloten.
Daar kwam ik ook achter, nu het steeds langer licht bleef en meer ging vissen had ik "geen tijd" om een knap slot aan het geheel te breien van hoe het uiteindelijk geworden is.  ;)  Vliegvissers.nl mini-t-shirt
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

A{b}r{a}xa{s}

'k heb het slotje er af gehaald.... vol spanning wachten we nu op het slot Harry :)

Koen

Bas, heb je geen mogelijkheid om een soort van "notificatie/melding" knopje er in te klussen? dan kunnen gebruikers zelf aangeven wanneer hij dicht mag :)

zoals bij, bijvoorbeeld het motor-forum :)


scheelt jou weer wat zoek werk enzo :)

Cornico

Quote from: Klaas on May 31, 2012, 19:12:23
De niet marktplaats topics gaan ook heel snel dicht,voordat je een mening hebt kunnen geven zit er al een slotje op onder het mom van"het is genoeg geweest".
...............................
Sluit niet meteen een heel topic maar verwijder gewoon de onzinnige antwoorden die niets kunnen onderbouwen en stuur een pbtje naar diegene die lopen te jagen naar herrie maken.
O.a. n.a.v. dit slotje stelde ik de vraag, want het is me al vaker opgevallen, dat zonder een voor mij duidelijke reden ( zoals taalgebruik of schelden) ergens een slot op gaat.
Blijkbaar mag er zo af en toe niet stevig van mening worden verschild over bepaalde zaken.

Onzinnige antwoorden verwijderen vind ik gevaarlijk, want wie bepaalt wat onzinnig is.
Met dat soort praktijken heb ik al hele nare dingen meegemaakt.

Als elke keer de reden van een slot wordt aangegeven heb ik daar vrede mee, je kunt het er mee eens of oneens zijn en naar aanleiding daarvan kun je gaan of blijven. Duidelijk genoeg.

A{b}r{a}xa{s}

Koen, die optie is er...
(heb gezien dat je hem inmiddels ook gevonden hebt. optie is overigens laatst ook gebruikt m.b.t. het genoemde topic :) )

Klaas zijn reactie ook gelezen, eerst ff een snelle douche gepakt (kon ik gelijk even nadenken hoe ik ging reageren) en nu met een mok warme koffie weer terug achter de pc. Reactie van Cornico ook gelezen, en ook nog even het topic terug gelezen.

Een discussie mag (graag zelfs) stevig zijn.
Wanneer de grens in een topic 'overschreden wordt'  is geen vastgelegd iets.
Afgezien van het niet tolereren van bepaalde scheldwoorden, is dat ook heel lastig in een vast korset te gieten.
Daarnaast kan en mag iedere beheerder een topic sluiten (of een posting verwijderen) als hij/zij daar aanleiding toe ziet.
(Wel met melding, anders wordt het erg onoverzichtelijk en gaat het op censuur lijken.)
Dat brengt ook een zekere spreiding met zich mee in 'strengheid'.... dat deze niet te groot mag worden is mij ook duidelijk.
Wat dat betreft kan het geen kwaad om binnen de groep beheerders een en ander nog eens (verder) af te stemmen.
(NB. vaak wordt een en ander al kort besproken voor er een reactie komt.)
Het verwijderen van een posting binnen een topic is niet altijd mijn eerste keuze omdat (zoals Cornico ook aangeeft) een discussie dan heel vertekend weergegeven kan worden.
Maar als het 'moet'...moet het.
Ik denk wel dat wij als beheerders (nog) vaker op de achtergrond ons werk kunnen doen door mensen te wijzen op hun bericht.
Dan hoeft een topic mogelijk ook minder snel, of niet, gesloten te worden omdat voor een beheerder 'de grens' wordt bereikt.
Neemt niet weg dat als een beheerder dan uiteindelijk (in een waarschijnlijk later stadium) op het forum reageert dat ik wel hoop dat er dan iets wordt gedaan met het bericht van de beheerder en er niet 'Nederlands als we zijn, gewoon stug doorgegaan wordt'. :)

Wat betreft het genoemde topic, de laatste 'inhoudelijke' reactie daar (voor Henk het topic sloot) vind ik ook een onnodige.
Misschien was het beter/handiger geweest om die te verwijderen en het topic open te houden....
Ik heb zelf ook reacties over die posting gekregen maar kon vanaf mijn werk niet inloggen en reageren (wel meelezen trouwens) anders had ik het topic op dat moment mogelijk ook wel uit voorzorg gesloten.

Gelukkig ben ik ook maar mens en maak ik ook wel eens een foutje  ::) ,
nu ik teruggelezen heb zou ik waarschijnlijk alleen op de posting gereageerd hebben......

....dus, om jullie de kans te geven jullie kennis m.b.t. de 'krachten van de hengel' verder te beargumenteren ....het slotje gaat er daar weer vanaf.

A{b}r{a}xa{s}

off-topic : Vandaag van Maurice een hele lading mooie vlieggies binnengekregen...die moeten sowieso getest gaan worden.
Weersvoorspellingen zijn niet echt super, maar we zien vanzelf wel... kunnen altijd nog een pint gaan pakken als we echt nat willen worden. ;)

Na het weekend 'gooi ik een en ander nog eens in de groep'.

harlin

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on May 31, 2012, 18:54:50
'k heb het slotje er af gehaald.... vol spanning wachten we nu op het slot Harry :)
Dat was niet mijn bedoeling, moet ik ook weer aan het werk. ;)
Het is mijn eerste visloze dag sinds weken,
dus nog maar ff wachten,
eerst nog maar ff met ov4 bezig houden.

Heel  mooi vervolg anders hier boven ;D , ...
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

A{b}r{a}xa{s}

hoop dat het weer zaterdag mee zal vallen en jullie, ondanks het onkruid, leuk kunnen vissen en vangen.

dat verslag mag je na zaterdag wel afmaken ;)

Cornico


harlin

slotje staat er weer op.  :'(
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

A{b}r{a}xa{s}

...nog even snel op het forum kijken voor we afreizen, zie ik het vervolg....en heb ik alweer spijt dat ik de pc aangezet heb.
slotje van Henk ben ik het helemaal mee eens als ik het betreffende topic zie.
'Blijkbaar wordt elke vinger aangegrepen om direct een pols af te hakken.'...jammer, heel jammer.
Maar goed, dat ging ik vlg week 'in de groep gooien'.....

@Klaas : zou je jouw signature/handtekening kunnen aanpassen. je mening geven is 1 ding, de manier waarop is iets anders.


Cornico

Het zou je sieren man en paard te noemen wanneer je problemen hebt met één of meer mensen.
Aangezien ik uit het oosten kom voel ik me aangesproken, maar herken me niet (helemaal  ;)) in je woorden.
Misschien kun je me uit een boze droom helpen.

Plantje

Ook dit is weer een interessante discussie.

Ben het er wel mee eens, dat er misschien wat beter afgestemd kan worden wanneer een moderator een topic op slot doet en wanneer niet. De reden van het sluiten geven alvorens deze te sluiten vind ik sowieso wel goed. Maar ik heb wel mijn twijfels bij redenen als:"Dit is hier al eens besproken" (zonder een link te geven naar de discussie waar dat al besproken is), "Er worden geen nieuwe argumenten meer ingebracht", "Het gaat niet over vliegvissen" (terwijl het onderwerp in "Vanalles en nogwat" geopend is) enz.

Het verwijderen van posts is (zoals reeds aangegeven) tricky business omdat dat ERG subjectief is.

Verder herken ik me niet echt in het beeld, dat pittige discussies (zolang er maar niet gescholden wordt) hier gerespecteerd en gewaardeerd worden. Dat is op zich niet heel erg; ieder forum is anders. Regelmatig zie ik dat mensen als eerste en enige toevoeging in een topic roepen, dat er een slot op mag. Dat gaat natuurlijk nergens over. In dat soort gevallen denk ik al helemaal: laat het dan gewoon lekker doorpruttelen en ga topics lezen die je wel leuk en interessant vindt!
Daarnaast zie ik soms ook opmerkingen in topics waarvan ik me direct afvraag waarom het nodig is om die te plaatsen. Dan heb ik het over opmerkingen waarvan iedereen op voorhand weet dat het fout gaat. Volgens mij moet je zonder problemen kunnen roepen dat je bepaalde zaken onzin vindt. Wanneer je te veel iemand persoonlijk aanspreekt weet je donders goed, dat het niet meer over het onderwerp gaat maar om de persoon. Maar ook juist een generieke uitspraak waarin niemand persoonlijk wordt aangesproken kan voor problemen zorgen. Er is immers altijd wel iemand die zich aangesproken voelt en er vol op ingaat. (En we zijn allemaal vissers, dus zoiets zie ik gewoon als: kijken wie het aas pakt! ;) )

Tenslotte denk ik dat de meeste mensen het heel goed weten wanneer ze een grens over gaan. Geheel verhit zitten ze dan toevoeging op toevoeging in een discussie te gooien. Ik weet dat zo goed, omdat ik me er zelf ook wel eens schuldig aan gemaakt heb. Loop even weg bij de pc, ga even douchen, vissen, koffie zetten...het maakt niet uit... en reageer daarna pas weer.

DMeijer

Ik kom ook uit het oosten en ben ik dus wijs.
Maar ik snap helemaal niet meer waar het allemaal over gaat. Kunnen we niet gewoon hebben over het plezier van het vangen, onthaken en het terugzetten van de vis. Op die manier is het plaatje compleet en zeker als je ziet dat de vis ongedeerd wegzwemt. Er zijn zelfs vissers die ze nazwaaien (ok oftopic).

willyzuid

ik ben een tukker...en de wijzen komen uit het oosten,dat is waar.....maar het waren er maar drie helaas ;D

Gerrit72

#19
Klaas, het lijkt wel of jij op een ander forum zit dan ik.
Af en toe gaat het er verhit aan toe, maar met zoveel leden kunnen we het nooit altijd eens zijn.
En dat hoeft ook niet, verschil in mening is juist interessant, zolang we maar netjes blijven.
Lijkt me goed het advies van plantje ter harte te nemen en even een pauze in te lassen, je lijkt
nu wel erg verhit (hoef me toch geen zorgen te maken? ;)).

Smile  ;D jezus loves you...don't worry ga happy wezen  :)

The only difference between men and boys is the price of their toys.

Plantje

Klaas even voorop gesteld: zou je je post misschien even aan kunnen passen en dingen die uit een ander topic komen in quote tags kunnen zetten? Ik zou het graag voor je doen, maar die mogelijkheid heb ik niet. Het is dat ik weet wat er in dat andere topic staat, maar anders is het erg lastig lezen. Is een kleine moeite en moet wel kunnen.

Los daarvan ben ik het deels met je eens. Naar mijn idee heb je inderdaad niemand beledigd met je uitspraak. Eerder werd aangegeven, dat men hier graag (pittige) discussies ziet, zolang er maar niet gescholden wordt; van schelden is hier zeker geen sprake. En ik moet ook wel zeggen, dat ik bij andere opmerkingen ook dacht:"Huh? Dit mag wel? En waarom leidt de uitspraak van Klaas dan tot sluiten van het topic?!?"
Waar ik het niet mee eens ben is de speculatie die je doet over de achterliggende reden om een topic op slot te doen en de ene uitspraak wel te tolereren en de andere niet. Ik denk dat je namelijk voorbij gaat aan een andere mogelijkheid: verkeerd begrepen worden. En dan kan het zowel zijn, dat jouw uitspraken heftiger opgevat worden dan dat ze zijn, maar het kan ook zijn dat iemand anders zijn uitspraken minder heftig opgevat worden dan dat ze zijn.

Ook het interpretatieprobleem heb ik hier al vaker genoemd, maar er wordt naar mijn idee af en toe iets te luchtig mee omgegaan. Soms hoef je een topic helemaal niet te sluiten; help gewoon een misverstand uit de wereld en je bent er ook!
En ook taalgebruik leidt volgens mij regelmatig tot problemen.

Ik roep ook wel vaker dat ik het allemaal maar belachelijk vind, dat mensen met een #2 op voorn gaan vissen. Je #6 is daar ook prima voor. Zolang mensen me niet voor rotte vis uitmaken mogen ze zelfs zeggen, dat ze dat een belachelijke uitspraak vinden. Zolang ze maar met argumenten komen. Als ik in zo'n discussie zit (die ik zelf verder best prima vind) vind ik het raar als iemand anders zegt:"Ja, nu wel genoeg gekeuveld, de discussie gaat op slot!" Zo'n topic vreet toch geen brood?!? Naar mijn idee moet een topic alleen op slot als de boel echt uit de hand loopt. De andere reden zou inderdaad kunnen zijn wanneer het de Marktplaats betreft. Waar dit topic ook weer om begon: ook ik heb het idee, dat topics veel sneller op slot gaan dan strikt noodzakelijk; wat is de reden daar achter? Topics gaan in ieder geval ook op slot om andere redenen dan die Bas aangaf.

Sieger

#21
Ik denk dat Rossie het heel goed snapt  en  volgens mij de meeste forumleden  ook wel.... Het gaat in het bewuste topic al lang niet meer om de inhoud, wat ik op zich een heel interessante discussie vind, maar het gaat/ging steeds meer richting: gelijk krijgen, gelijk halen en kijken " wie de langste " heeft..... Daar hebben we in 'het verleden' al zat mee te maken gehad en daar hebben we geen zin meer in... Dus als een topic die kant op gaat, komt er eerder dan voorheen een slot op.... Of je het nu leuk vindt of niet....

Zoals hierboven  al aangehaald gaat het zeker in de woorden die gebruikt worden steeds heftiger. Of die woorden al dan niet beledigend bedoeld zijn weet ik niet ( de mensen hier kennende niet), maar het blijven nu een keer letters op een scherm die zonder uitleg, context of gezicht uitdrukking gelezen worden.... En dan komen ze toch vaak anders over.... Om te voorkomen dat het dan echt de verkeerde kant opgaat sluiten we het topic. In de spelregels is daar ook het een en ander in aangescherpt.... Elke keer vertellen waarom lijkt me dan ook overbodig....

Edit: ik heb de tekst 'veralgemeniseerd'......




Sieger

Plantje

Ok, in dat geval moet "off topic gaan" ook genoemd worden als reden om een topic te sluiten.
Daarnaast moet je ook noemen dat wanneer mensen te fel worden een topic ook gesloten kan worden. (En met te fel bedoel ik dan nog ver voordat mensen gaan schelden.)
Bovendien zou je moeten noemen dat wanneer een topic "nergens meer over gaat" dat ook een reden is om het te sluiten.

Misschien moet ik de spelregels er nog eens op nalezen, want dit is niet wat ik van Bas begreep in zijn eerdere toevoeging op dit onderwerp.

Maar ik ben het wel met Klaas eens, dat een topic dan direct na het overtreden van de regels gesloten moet worden. Niet twee toevoegingen laten staan en bij de derde ineens een topic sluiten. En zelf nog een reactie op de laatste reactie geven en dan het topic sluiten is natuurlijk olie op het vuur gooien :)

Ik vraag me nu ook af hoe lang dit topic nog open blijft ;) Vandaar ook dat ik me afvroeg waarom sommige topics zo snel op slot gaan. Ik heb dan niet het idee, dat het de verkeerde kant op gaat. En als een topic nergens meer over gaat...wat dan nog? Dit is ook helemaal niet bedoeld als aanval op de admins; ik ben al lang blij dat er mensen zijn die deze taak op zich nemen! Maar ik zou liever juist ook de admins aansporen af en toe wat relaxed te zijn. Zolang de boel niet uit de hand loopt gewoon laten gaan zou ik zeggen.

Sieger

Ja daar heb je gelijk in Klaas.... Ik reageer op je laatste post, maar dat moet natuurlijk algemeen naar iedereen op het forum .... Ik pas het aan....


Sieger

Sieger

@Plantje.... Het blijft voor ons ook steeds zoeken waar, wanneer en waarom het voor ons (Mods en admins) genoeg is.... Het blijft hobby en vallen en opstaan....

Wat dat betreft zijn deze dingen misschien ook wel prima.... Dan wordt het steeds duidelijker.... ( hoewel ik niet hoop dat het uiteindelijk helemaal dichtgetimmerd gaat worden....  ??? )


Sieger