Fluor Carbon.

Started by vende064, May 15, 2012, 13:19:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vende064

 
Onze meeste vliegenlijnen bestaan uit zeer uiteenlopende overdreven kleuren.
Wel proberen we met een dure FLYOR CARBON onze leader/tippet onzichtbaar te maken.
Mijn inziens is de kombinatie van een opvallende Lijn en een onzichtbare leader/tippet een wat vreemde keus.

Graag uw mening over;  de overdreven kleurkeus van onze lijnen   
                          over;  de voordelen van Fluorcarbon of niet.

Aad Venderbos.

vliegvisgek

Quote from: vliegvisgek on May 15, 2012, 13:27:42
tja zeg het maar maar vis dus altijd wel met fluor carbon (16/00 of 18/00 en als ik met gewoon nylon vis vang ik ook (vis dan wel dunner b.v 12/00 of 14/00maar gebruik 99% fluor ::)

Gerrit72


Een interessante vraag. Ben benieuwd of er forumleden zijn die een goed onderbouwd antwoord kunnen geven (ik niet).

Zelf gebruik ik nylon en fluorocarbon als leader, maar durf niet te beweren dat 1 v/d 2 beter is.

Mbt onze vliegenlijn is de vraag helemaal interessant. Ik verbaas me ook over de opvallende tinten waarin de lijn wordt aangeboden. Lijkt me interessant om te weten hoe een vis, naar boven gezien, kleur waarneemt. Het lijkt me dat wit of lichtblauw dan een kleur is die voor een vis slechter zichtbaar is, omdat de kleur mogelijk het best wegvalt tegen de hemelkleur (het is maar een aanname, schiet maar...).

Wit en lichtblauw zal voor ons vissers goed zichtbaar zijn tegen het doorgaans donkere water waarin wij kijken (op tropische zeeen, flats etc dan weer niet...). Waarom zijn de lijnen voor nederland dan niet allemaal wit/blauw oid?

En waarom zijn er dan zoveel felle kleuren bv geel - oranje, die waarschijnlijk voor de vis goed waarneembaar zijn (...voor slechtziende vissers ;)?)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Cornico

Fluorcarbon is een goed in de markt gezet concept.
Heb het zelf 2 seizoenen gebruikt, ik vind het zwakker dan een goede kwaliteit nijlon, het is soms een aantal keren duurder en ik heb niet kunnen constateren dat het er beter mee ging (lees dat ik meer ving, maar dat valt nooit te bewijzen)
Wellicht een mooi stukje onderzoek voor onze zg. sportvisacademie.
Maar dan wel een gedegen onderzoek, d.w.z. aan dezelfde vis op hetzelfde moment hetzelfde aas aanbieden aan zowel nijlon als fluorcarbon.

Dat het veel te dure fluorcarbon door bijna iedere goedgelovige wordt gebruikt komt omdat er in de reclamecampagne wordt beweerd dat het onzichtbaar is.
Ik ben benieuwd hoe ze daar bij komen.
Het zal bijna onzichtbaar zijn voor het menselijk oog, maar zelfs de beste wetenschappers weten niet wat en hoe een vis ziet.
Wel dat bepaalde kleuren ( lees frequenties) bepaalde reakties lijken uit te lokken bij vissen, dus waarschijnlijk kunnen ze wel onderscheid maken tussen (een paar?) kleuren, maar wat ze zien weet niemand.
Bij mensen is kleuren onderscheiden een kwestie van interpretratie door de hersenen van een bepaalde frequentie uit het lichtspectrum volgens bepaalde afspraken.
Er zijn bv. ook "kleurenblinde" mensen, waar dus óf het afspraak maken óf de waarneming niet verloopt zoals bij de anderen.

Mijn eigen benadering is al heel lang niet meer dat ik iets probeer na te bootsen, maar ik probeer een reaktie uit te lokken via het instinct van de vis.
Dat instinct zou wel eens als volgt kunnen werken: Daar is iets en het beweegt zoals het meeste voedsel, ik heb honger dus hap.
Voor hetzelfde geld werkt het heel anders, want helaas kan een vis ook al niet praten. ;)

In dit kader is het heel interessant om het boek van Hugh Falkes eens te lezen over Zalmvissen.
Hij heeft veel onderzoek gedaan en vond als ik het me goed herinner 8 manieren waarop een zalm interesse toont voor een aangeboden vlieg, van nieuwsgierig tot agressief met alles wat daar tussen in zit.
Dikte van de punt e.d. was niet interessant.

Jasper

Mijn vismaten en ik hebben diverse vergelijkingen gedaan tussen FC en nylon, maar wij merkten een zeer duidelijk verschil. Vooral op dressuurwater als OVM.
Wat die lijnkleur betreft; misschien moet je dan met een langere leader gaan vissen.
Ikzelf vis veelal met zeer lange leaders en heb voor beekjes donkerder lijnkleuren en voor bijvoorbeeld bonefish een hele lichte lijnkleur. Ik ben geen fan van knalkleuren, maar presentatie en een lange leader is altijd belangrijker. Hoe spookier de vis, hoe langer de leader.

Troutbuster

#5
Quote from: vende064 on May 15, 2012, 13:19:58

Onze meeste vliegenlijnen bestaan uit zeer uiteenlopende overdreven kleuren.
Wel proberen we met een dure FLYOR CARBON onze leader/tippet onzichtbaar te maken.
Mijn inziens is de kombinatie van een opvallende Lijn en een onzichtbare leader/tippet een wat vreemde keus.

Graag uw mening over;  de overdreven kleurkeus van onze lijnen   
                          over;  de voordelen van Fluorcarbon of niet.

Aad Venderbos.

Beste Aad

Ik ben van mening dat de uiteenlopende kleurrijke vliegenlijnen hoofdzakelijk voor de visser belangrijk zijn

Toch pak ik graag, en zeker op de buitenlande beekjes, een onopvallende kleur vliegenlijn in de kleur gras of mos groen
ook transparante intermediates de zogenaamde Glass Lijnen zijn naar mijn mening redelijk onopvallend

Op ander water zoals reserviors etc. maak ik me niet druk om de kleur van de vliegenlijn!

Wat naar mijn mening wel uitmaakt is de leader lengte
Niet zozeer om op diepte te komen maar wel bij schuwe vis
Hoe verder de vlieg van de vliegenlijn verwijdert is hoe beter zeker als de vis voorzichtig is en op helder water!

Fluoro carbon of monofil nylon??

Ik gebruik beiden met dien verstande dat ik wel kijk naar de fabrieksmatig opgegeven trekkracht, die normaliter en uitzonderingen daar gelaten meestal bij nylon hoger ligt dan bij fluorocarbon met dezelfde tippetdikte!

Een groot voordeel van fluorocarbon is dat het van nature zinkt, en dus makkelijker dieper vist

Voor visserij met de droge vlieg pak ik altijd nylon

Daarnaast is het ene fluorocarbon het andere niet, maar die kwaliteits verschillen heb je ook met merken nylon

Het is een kwestie van vertrouwen!
De gedachte alleen al dat je met een, bewezen of niet, nagenoeg onzichtbare leader vist, geeft de visser meer vertrouwen en zal dus doorgaans beter vangen!

Maar zoals gezegd, ik gebruik beide met tevredenheid over beide materialen!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Cornico

Quote from: Jasper on May 15, 2012, 14:48:45
Mijn vismaten en ik hebben diverse vergelijkingen gedaan tussen FC en nylon, maar wij merkten een zeer duidelijk verschil.
Wil je ons vertellen hoe je dat hebt vergeleken Jasper?
Lijkt me heel interessant.

Marcelk

Was laatst een discussiepunt met mijn vismaten en we
kwamen tot de conclusie dat we liever normaal mono gebruikten
omdat het beter te knopen was, sterk en natuurlijk goedkoper.


Voordeel van fluo is dat het zinkt dus dat kan een voordeel zijn.
En qua zichtbaarheid, elk water heeft bijna zijn eigen kleur dus
dat zou je nooit met een standaard lijn kunnen opvangen.

johannes

mijn voordeel is dat fluorcarbon zinkt en meer slijtvast is.

hoe ik getest heb of het beter vangt was door dat ik met maxima zat te vissen en een vismaat (we hebben het over een spinhengel) met arkon fluorcarbon.

we hebben dit 6 keer getest over een hele dag spinhengelen op forel in een bergmeer
ieder gaat zijn eigen gang tot de middag dan effe eten en na de middag omgedraaid.
vistuig was: 3-15 grams spinhengel de zelfde
klein shimano molentje met fireline zwart 10/100
de ene met een arkon 24/100 voorslag
de ander met maxima 22/100 voorslag
zelfde warteltje en zelfde spinnertje (strike pro)

altijd had de fluorcarbon visser meer dan de ander.
niet altijd veel maar wel meer vis. zowel in aantal als in formaat.

gebruik ik blind fluorcarbon dan nee dat zeker niet.
maar dat het op helder water en een langzaam gevist aas beter werkt denk ik wel maar zeker weten doe ik het niet.


Arjan Maat

Ik heb het een aantal weken al eens gepost maar een beetje herhaling kan geen kwaad ;-) Ik deel de mening van Jasper, het maakt wel degelijk verschil!

http://www.pro-flyshop.com/blog/2010/6/30/succesvol-reservoir-vissen-deel-3

TL Arjan Maat

Robert

Hmmm, interessante materie...

Zelf gebruik ik juist bij het vissen met droge vliegen fluorcarbon. Waarom? Omdat het zinkt! Daarmee voorkom je dat je tippet bij het haakoog en daarvoor blijft drijven en dat vind ik wel zo prettig. Ik moet er wel bij vermelden dat ik dan ook alleen FC gebruik voor de tippet, de rest "gewoon" nylon (dat dan bijv. weer ingevet zou kunnen worden..)
Daarnaast gebruik ik juist bij het nimphvissen bij voorkeur "gewoon" nylon. En dan in mijn geval altijd Stroft GTM omdat dat mijns inziens soepeler is dan de meeste andere monofilaments. Hierdoor krijg je een meer natuurlijke aasaanbieding (denk ik dan...).

Verder is in mijn beleving FC ook iets harder dan nylon, waardoor het makkelijker overslaat. En daardoor in situaties waarbij je vlieg direct "vissend" moet zijn misschien wel een betere keuze dan nylon.. Zelf gebruik ik mede daarom bij het streamervissen (forel) en bij het zeeforelvissen voornamelijk leaders opgebouwd uit FC.
Maar goed, mijn ideeën zijn niet op feiten gebaseerd, puur op mijn eigen mening....

Over de kleur van de vliegenlijn heb ik niet echt een zinnige opmerking... Behalve dan dat een felle kleur in sommige situaties voor de visser zelf wellicht handig is. Ook persoonlijk niet echt voorkeur oid.

Mvh Robert

Beertje

Fluor carbon mag zo zijn voordelen hebben,Maar het heeft ook een nadeel,n.l dat het nog al kink gevoelig is.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

leo

is het niet zo dat alleen al de lichtbreking op de waterspiegel door de aanwezigheid van de drijvende lijn al genoeg kan zijn om de vis te allarmeren. volgens mij maakt de kleur niet zo veel uit , omdat het meer de schaduw v an de lijn tegenover het daglicht/hemel opvalt.
onder water zou bij elke meter dieper de kleur rood het eerst vervagen is het dan niet beter om zinklijnen rood te gebruiken en drijflijnen misschien helder wit of transparant???

vliegvisgek

#13
Quote from: Beertje on May 15, 2012, 17:20:38
Fluor carbon mag zo zijn voordelen hebben,Maar het heeft ook een nadeel,n.l dat het nog al kink gevoelig is.

ligt er aan welke je hebt ik heb 3 soorten en 2 daarvan kinken zekers niet beertje echt niet  dat zijn froghair fluor en stroft fluor top lijnen

Cornico


Quote from: Cornico on May 15, 2012, 14:17:39
Fluorcarbon is een goed in de markt gezet concept.
Quote from: Arjan Maat on May 15, 2012, 16:40:13
Ik heb het een aantal weken al eens gepost maar een beetje herhaling kan geen kwaad ;-)

QED  ::vinger::

TL  ;)

jur606

klaas voornamelijk het verschil tussen nylon en FC is drijven zinken dit vind ik ook 1 van de belangerijkere dingen (voorwaarden) onderwater zullen ze vast dingen wel en niet zien maar ze moeten gewoon die vlieg pakken de rest maakt neit heel veel uit :)


A{b}r{a}xa{s}

Ik heb dat FC een paar keer geprobeerd maar snel weer opgeruimd.
Vond de knopen minder goed vast te zetten en de lijn zelf erg gevoelig voor schokken (lijnbreuk).

Rossie69

Hier ook de fc in de kliko gedumpt.

stroft heb ik nu,voor dit seizoen,bevalt me zekers tot nu toe.


Hans-oet-remunj

#18
Erg interessant om te lezen allemaal. En ook wel grappig.
Zelf heb ik er niet veel mee gevist, dus een oordeel heb ik even niet.

De discussie wekt op mij de indruk dat de effectieve oogstbaarheid van fc in elk geval vrij beperkt is....

Of ga ik hiermee te kort door de bocht ? Stel dat je alleen op dressuurgevoelig stilstaand water vist (bv ronde bleek). De vis heeft alle tijd van de wereld om de vlieg + presentatie te bestuderen, hoeft niet snel te beslissen zoals in stromend water het geval is.

Hoe zijn de ervaringen op dit soort wateren ?  Is het daar ook lood om oud ijzer ?

Grtz

Hans

Jasper

Het verschil met FC wordt duidelijker naarmate de omstandigheden moeilijker worden.
Als je lekker staat te vangen, dan kun je zonder al teveel verschil switchen tussen FC en nylon, maar als je echt moet werken voor vis, dan moet je verschil kunnen merken.

onze tests waren hengel wisselen tussen vismaten, tippet wisselen, diktes wisselen. En dat dan veel.

vliegvisgek

jasper als ik met fluor goed sta te vangen ga ik er geen gewoon nylon aan doen maar ja op dresuur water denk ik echter,
wel dat het verschil maakt maar goed dat is mijn mening zal waneer ik deze week ga forellen met gewoon nylon beginnen,
kijken of ik ze dan kan pakken zoniet gaat de fluor er weer aan  ;D

catchem

Ik vind het wel fijn dat fluorcarbon beter zinkt dan nylon. Bij spinvissen gebruik ik dik fluorcarbon als onderlijn omdat het minder zichtbaar is dan staal, maar of het echt heel veel minder zichtbaar is dan nylon weet ik niet zeker.

De kleur van de vliegenlijn???
Ik ben zelf op zoek gegaan naar een minder opvallende kleur vliegenlijn en heb nu een witte, ik weet niet of de vis het verschil ziet, maar met beetverklikkers merk ik wel veel verschil tussen oranje en witte. Ik ken een stek(je) waar, als ik met oranje beetverklikker vis, de vis zie wegschrikken en ze met een witte de nymph wel pakken. Dit is dan wel niet zo'n heel diep en kraakhelder water. Ik heb dus ook wel vertrouwen in mijn witte vliegenlijn.

A{b}r{a}xa{s}

Net even bij Stroft op de website zitten kijken, die brengen 2 types FC op de markt.
FC2 scheelt zo ongeveer de helft met hun FC1.
Nog relatief duur, maar goed.... ;)
Verschil in trekkracht is er wel, de FC2 is stuk minder sterk en ze geven er bij aan dat ook de knoopkracht minder is.

johannes

dit heeft weinig met fluorcarbon te maken maar jaren geleden stonden m'n pa en ik met z'n tweeen te snoeken.
pa met de spinhengel en zo'n ondex blinker in de grootste maat en ik met een geel bucktailstreamer van +/- 10cm
die dag ving ik redelijk goed en had een aantal vissen mogen landen teweil ik achter pa het zelfde stuk afviste en hij niks ving.
toen zei ik dus dat die blinkers niks is en dat de snoek alleen maar haar lust. we zien een snoekje liggen van een 60 cm.
kom gaan we kijken welk hij pakt alle twee plaatsen we een worp en de blinker en streamer lopen naast elkaar door het water en het snoekje volgt.
uiteindelijk pakt i de streamer en niet de blinker zie je wel dat haar beter werkt.

is dat dan een test dat je meer vangt met een streamer.
het was de zelfde vis en er werd teglijk 2 dingen voor z'n neus langs geworpen
vis volgt en heeft dus tijd om z'n keuze te maken.

toch is het van veel meer dingen afhankelijk en dat is het ook met alles wat "op dieren getest wordt"

fluorcarbon zinkt beter dan nylon.
fluorcarbon is slijtvaster dan nylon.

deze dingen zijn gewoon te testen (niet op dieren) dus wil je een lijn die zinkt en slijtvaster is is je keuze voor fluorcarbon logisch.
is dit niet nodig dan kies je nylon

en het knopen probleem komt omdatje met fluorcarbon andere knopen gebruikt (minder wikkkelingen) en dat kan je gewoon leren.

   

Hans-oet-remunj

ik hoor het al

gewoon eerst mijn voorraadje vertrouwde nylon opvissen....... ;)