Houting

Started by Beertje, March 05, 2012, 11:43:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Erik de Noorman, maakt op zijn site melding van onbevestigde berichten dat er grote hoeveelheden  Houting in netten worden gevangen op het Ijselmeer.

http://www.erikdenoorman.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1233:wie-weet-meer&catid=39:techniek&Itemid=75

Is hier bij forum leden iets van bekend?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Franky Boy

Ja dat klopt Beertje,
Dat is al jaren aan de gang en pikant detail daarbij is dat de houting een beschermde diersoort is volgens de Flora- en Faunawet.
Maar dat schijnt voor de IJsselmeervissers geen probleem te zijn.
Houtingen worden zelfs zo nu en dan op de visveiling van Urk aangeboden.
Het zal - na de brasem - wel de laatste vissoort zijn die de beroepsvisserij in het IJsselmeer gaat vangen. Daarna zal het definitief met de visserij (sport èn beroep) voorbij zijn...

peter

ik heb ze in zweden op de meren rond alvdalen heel veel gevangen op de vlieg vooral Meivlieg en ook op een zwarte kleine vlieg,totdat die zweden dat ook in de gaten kregen stonden er gelijk een berg netten
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

Beertje

Quote from: Franky Boy on March 05, 2012, 13:06:37
Ja dat klopt Beertje,
Dat is al jaren aan de gang en pikant detail daarbij is dat de houting een beschermde diersoort is volgens de Flora- en Faunawet.
Maar dat schijnt voor de IJsselmeervissers geen probleem te zijn.
Houtingen worden zelfs zo nu en dan op de visveiling van Urk aangeboden.
Het zal - na de brasem - wel de laatste vissoort zijn die de beroepsvisserij in het IJsselmeer gaat vangen. Daarna zal het definitief met de visserij (sport èn beroep) voorbij zijn...

Op de veiling aan geboden???? Ik dacht dat die dingen niet te vreeeeten.... waren!!
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Franky Boy

@beertje
Gerookt schijnt houting een delicatesse te zijn, te vergelijken met de vlagzalm waarmee de houtingen en de marenen nauw verwant zijn.
Net zoals de vlagzalm, moet je houting vers eten; een dag in de koelkast en ze smaken naar een 'natte krant'.
@ Klaas
Ja, als de beroepsvissers op het IJsselmeer nog even doorgaan, krijg je vanzelf een koude sanering. Het wordt voor de sportvisserij dan even door de zure appel heenbijten.
Maar veel slechter dan het met de sportvisserij in het IJsselmeer nu gaat, kan het eigenlijk niet meer. Weg winde! Weg grote brasem! Weg roofvis! Weg de overvloedige aalpopualtie!

Hans-oet-remunj

Heb me ooit laten vertellen dat er  2 soorten kinderen zijn...voor sommigen is de verbale waarschuwing dat 'de kachel TE heet is voor je vingers'  voldoende... anderen moeten toch echt zelf hun vingers verbrandend voor dat ze leren dat een kachel TE heet is......
Nu weet ik niet of dat laastste gedrag op later leeftijd slijt, maar ik heb wel eens de indruk dat er zowel in politiek als beroepsvisserij een zekere dosis van aanwezig is... niet al te proactief, met name reactief.

Vanuit die optiek zou een shock therapie zoals Klaas aangaf wellicht niet eens zo gek zijn... sommige mensen reageren pas op milieu zaken tegen de tijd dat er armen of benen beginnen af te vallen... :o

Overigens, als ik het mij niet vergis.. Het zalm programma voor de rijn werd toch ook getriggerd door die ramp met sandos ?  ;)

johannes

de beroepsvisser die ik sprak zette juist deze vissen terug omdat het een beschermde diersoort is.
maar het is makkelijk om lekker alle beroepsvissers over een kam te scheren.
terweil deze beroepsvisser juist voor de vliegvissers bezig is met een unieke vismogelijkheid en aan mij vroeg of dat haalbaar zou zijn.
maar als alle vliegvissers zo reageren (om iedereen maar over 1 kam te scheren) laat deze man het wel uit z'n hoofd.


Franky Boy

Kom op Johannes,
Ik scheer niet alle beroepsvissers over één kam.
Er zijn gelukkig ook nog een paar goeden. Helaas raken die door de meerderheid geheel 'ondergesneeuwd'. En zelfs de 'kwaaien' zijn in de grond van de zaak geen slechte mensen. Zij hebben alleen leningen die afbetaald moeten worden terwijl de visstand steeds verder achteruitgaat, deels buiten hun schuld, deels door de manier waarop zij (en/of hun collega's) vissen. Zij zien hun toekomst langzaam maar zeker naar de kl... gaan. Zij zien dat er geen toekomst meer voor hun kinderen is in hun mooie beroep. Ik kan me voorstellen dat je dan wanhopig wordt. En een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Maar je maakt me wel nieuwsgierig naar het plannetje van de jou bekende beroepsvisser!