zin en onzin dure lijnen

Started by geert, October 04, 2011, 10:40:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Ik heb de zinklijn van mij ook specifiek gekocht om op de IJssel te kunnen vissen en dan met name gericht op snoekbaars. Ik had al een zinkende leader, maar dat leek niet echt een succes.

christianvt

Snoekbaars wil ik ook gaan proberen ermee, Genoeg mooi snoekbaars-water in de buur hier! ;D


Plantje

Wat zie je als mooi snoekbaarswater? En waar woon je dan ongeveer?

Ik moet mijn eerste nog vangen :)

christianvt

Quote from: Plantje on October 06, 2011, 14:10:09
Wat zie je als mooi snoekbaarswater? En waar woon je dan ongeveer?

Ik moet mijn eerste nog vangen :)

We kunnen wel een keer op pad gaan hier, Woudrichem (Merwede) in het NK water zijn mooie snoekbaarzen te vangen! (Mijn eerste moet ook nog komen! ;D )

(Moet je wel ff een vergunning kopen á €6)

Arno

En ik denk dat een ieder die goedkope lijnen heeft aangeschaft over een half jaar allemaal hun dure lijn er weer op heeft zitten.
en dan geruisloos natuurlijk want niemand mag weten dat het toch niet zo'n succes was.

Gewoon mijn gedachte.

Plantje

Mwoa...ik denk dat je daar vele medeforummers tekort doet.

Voor mezelf gesproken: als ik iets goedkoops zou testen en het bevalt niet zou ik dat ook wel toegeven. En ik heb dat hier wel meer mensen zien doen.
Je moet elkaar natuurlijk ook een beetje tips geven.

geert

Quote from: Arno on October 07, 2011, 15:07:29
En ik denk dat een ieder die goedkope lijnen heeft aangeschaft over een half jaar allemaal hun dure lijn er weer op heeft zitten.
en dan geruisloos natuurlijk want niemand mag weten dat het toch niet zo'n succes was.

Gewoon mijn gedachte.

Ik vis al 'n half jaar met zo'n lijn en de laatste 3mnd elke dag en bevalt me nog goed...

Bert J.

Ik ben daar ook eerlijk in. Iedereen heeft wel eens een miskoop, lijkt mij. Ik schaam me daar niet voor. Die grijze zinklijn uit Tsjechie
zinkt slecht. De zwarte
uit het oosten des lands is super. Ik wilde er meteen één #6 bij bestellen, maar niet voorradig. Op de vraag wat het verschil
is tussen de grijze en de zwarte in dezelfde aftmaklasse, kreeg ik als antwoord dat zij (webshop-eigenaren), geen
noemenswaardig verschil konden ontdekken. Maar ik wacht wel tot de zwarte weer voorradig is.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

marcelgoedhart

Het grappige is dat je bij de gerenomeerde merken betaald voor de naam, doos, garantiekaart en tekeningen.
Ik wil beweren dat als er twee dezelfde lijnen in een doosje van merk A en B worden gestopt, het gerenomeerde merk als beste uit de bus komt.
Rechtstreekse afname bij de fabrikant of via allerlei tussenhandelaren maakt een groot prijs verschil, ook het leveren van alleen de lijn in een platic zakje of in een doos met alles erop en eraan maakt een behoorlijk prijs verschil.

De lijnen die worden geleverd door de nederlandse webshops zijn rechtstreekse import en doen qua kwaliteit niet onder!



christianvt

Quote from: Bert J. on October 07, 2011, 16:28:52
Ik ben daar ook eerlijk in. Iedereen heeft wel eens een miskoop, lijkt mij. Ik schaam me daar niet voor. Die grijze zinklijn uit Tsjechie
zinkt slecht. De zwarte
uit het oosten des lands is super. Ik wilde er meteen één #6 bij bestellen, maar niet voorradig. Op de vraag wat het verschil
is tussen de grijze en de zwarte in dezelfde aftmaklasse, kreeg ik als antwoord dat zij (webshop-eigenaren), geen
noemenswaardig verschil konden ontdekken. Maar ik wacht wel tot de zwarte weer voorradig is.

Fijn om te horen! Ik weet welke shop je bedoeld, mijn zwarte zinklijntje, backing en reeltje komen morgen binnen....  kan niet wachten ;D

HappyFisherman

Ik had ook de zwarte versie besteld, maar ze belden mij keurig van A&M dat ze het niet hadden. Dus vis ik nu met de grijze...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

johannes

leuk iedereen weet welke shop er bedoeld wordt behalve ik  ::)

heb altijd wel belang bij nieuwe zinklijnen zoek nog een reserve baksteenlijn op m'n #9

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Bert J.

Quote from: HappyFisherman on October 07, 2011, 18:13:07
Ik had ook de zwarte versie besteld, maar ze belden mij keurig van A&M dat ze het niet hadden. Dus vis ik nu met de grijze...

En hoe bevalt de grijze, HappyFisherman? Zinkt ie ook lekker door?
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Bert J.

Had je al geschreven, bovenaan de topic. Ik lees het net.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

HappyFisherman

Als ie eenmaal zinkt gaat ie ook als een baksteen hoor, maar voordat het zo ver is... Volgens mij moet ik er veel vaker mee gaan vissen zodat het "nieuwe" er helemaal af is :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

HappyFisherman

Ik ben benieuwd! Ik vind het wel lekker soepel, gooit goed...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Plantje

Quote from: marcelgoedhart on October 07, 2011, 16:40:30
Het grappige is dat je bij de gerenomeerde merken betaald voor de naam, doos, garantiekaart en tekeningen.
Ik wil beweren dat als er twee dezelfde lijnen in een doosje van merk A en B worden gestopt, het gerenomeerde merk als beste uit de bus komt.
Rechtstreekse afname bij de fabrikant of via allerlei tussenhandelaren maakt een groot prijs verschil, ook het leveren van alleen de lijn in een platic zakje of in een doos met alles erop en eraan maakt een behoorlijk prijs verschil.

De lijnen die worden geleverd door de nederlandse webshops zijn rechtstreekse import en doen qua kwaliteit niet onder!
En dat is nou net het hele spelletje... De ene keer is het hetzelfde spul en is het alleen maar duurder vanwege de naam en de andere keer is het daadwerkelijk iets heel anders en een hele andere kwaliteit.
Ik rij een Seat (waar ik overigens dik tevreden mee ben), maar toch is een Volkswagen of een Audi echt wel wat anders! Toch komt het allemaal uit dezelfde fabrieken en heeft het merendeel enkel een ander labeltje.

Tuurlijk is er prijsverschil door tussenhandelaren. Maar ik vind het zelf nog altijd wel prettig spullen in een winkel te kopen. Even te bekijken enz voordat ik iets koop.

jatwerk

Quote from: Plantje on October 07, 2011, 23:39:23
En dat is nou net het hele spelletje... De ene keer is het hetzelfde spul en is het alleen maar duurder vanwege de naam en de andere keer is het daadwerkelijk iets heel anders en een hele andere kwaliteit.
Ik rij een Seat (waar ik overigens dik tevreden mee ben), maar toch is een Volkswagen of een Audi echt wel wat anders! Toch komt het allemaal uit dezelfde fabrieken en heeft het merendeel enkel een ander labeltje.

Tuurlijk is er prijsverschil door tussenhandelaren. Maar ik vind het zelf nog altijd wel prettig spullen in een winkel te kopen. Even te bekijken enz voordat ik iets koop.

Een goede post dit, je kunt bij de door mij eerder genoemde fabrieken zelf bepalen wat voor een mantel en kern er gekozen gaan worden. Word er gekozen voor een duurder productieproces met kleinere tolaranties en andere tapers gaat de prijs drastisch omhoog en is er absoluut geen mogelijkheid om lijnen voor eerder genoemde bedragen aan te bieden.. Hetzelfde als de duurdere lijnen zijn ze nooit of het moeten zogenaamde mill ends zijn, dan is de kern en mantel wel gelijk maar klopt de lengte niet gebeurt dit aan de achterzijde van de lijn is het geen punt aan de voorkant een ander verhaal natuurlijk..
Ooit wel eens de goedkopere lijnen gewogen met een goede brief weeg schaal of opgemeten met een micro meter?? De goedkopere lijnen laten hier dan ook meteen hun ware aard zien.. Er zitten zelfs verschillen in de duurdere lijnen al zijn die wel veel kleiner natuurlijk.
Scientific is heel kieskeurig en laat haar mill ends dan ook gewoon vernietigen ik denk dat Sage met Rio hetzelfde doet.

Greetz

A{b}r{a}xa{s}

Misschien ligt de zin, of onzin, dus wel veel meer 'tussen de oren van de gebruiker'.... of bij de werpkwaliteiten van de gebruiker

geert

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on October 08, 2011, 07:24:42
Misschien ligt de zin, of onzin, dus wel veel meer 'tussen de oren van de gebruiker'.... of bij de werpkwaliteiten van de gebruiker

Precies,de werptechniek is ook erg belangrijk.
Meestal zit zoiets ook 'tussen de oren van de gebruiker',A-merken zijn populairder dan B-merken.Lees alle reacties maar 'ns op de site van A&M over hun lijnen.

jatwerk

Quote from: geert on October 08, 2011, 07:50:58
Precies,de werptechniek is ook erg belangrijk.
Meestal zit zoiets ook 'tussen de oren van de gebruiker',A-merken zijn populairder dan B-merken.Lees alle reacties maar 'ns op de site van A&M over hun lijnen.

Ook een werper met goede werpeigenschappen zal meer presteren met een betere lijn en een op elkaar afgestemde hengel lijn combinatie..
Tijdens werpwedstrijden word er dus ook bijna altijd voor een SA gekozen..

Nu ga ik zelf maar even werpen...

Greetz

A{b}r{a}xa{s}


vliegvisgek

een ieder moet natuurlijk zelf weten wat hij koopt en wat evert nu aan geeft tja dan zal ik ook balen als mijn zinklijn van 90 euro kapot gaat zekers als je nog een leek bent op zeebaars(zoals ik) dus dan is zo,n lijn van 15 euro  uitkomst mits die zinkt en goed gooit  ;)

Plantje

Quote from: Evert on October 08, 2011, 08:46:43
De reden dat ik is zo,n goedkopere lijn wil proberen is deze.
Vorige keer met het Zeebaars vissen had ik een zinklijn geleend
van mijn zwager, omdat ik zelf geen #8 zinklijn had.
Je zit regelmatig vast en verspeeld daarom nogal is een vlieg.
Er wordt gezegd dat wanneer je geen vliegen verspeeld, je niet goed
zit te vissen.
Op een gegeven moment zat ik weer vast, normaal breekt dan je leader 40/00.
Dit keer was de vliegenlijn geknapt. Dit zou kunnen komen omdat het
misschien een oude lijn was, of dat de lijn toch tussen en over de stenen had geschuurd.
Als dit gebeurd met een lijn van 70 euro, is dat wel effe balen.
Dan heb ik liever dat een lijn van 14 euro na de kloten gaat.
Sterk punt. Maar als mijn lijn van 70 euro naar mijn idee te snel stuk gaat ga ik er wel mee terug naar de winkel!

Zo heb ik ervaring met gitaarsnaren. Daar neem ik niet eens de duurste van, maar gewoon een middenmoot (d'Addario). Ik had eens een setje gekocht waar bleek dat één snaar ontbrak en er van een andere twee in zaten. Even een fatsoenlijk mailtje gestuurd en binnen een paar dagen kreeg ik twee nieuwe sets vanuit de USA opgestuurd. Super service!
Dat zie ik niet snel gebeuren met "white label" snaren. Ik denk dat voor vliegenlijnen zo'n zelfde iets geldt.