zin en onzin dure lijnen

Started by geert, October 04, 2011, 10:40:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

geert



Ik vis nu al enige tijd met 'n 4lijntje van € 9,95 gekocht bij 'n onlineshop in het oosten van het land.
Deze lijn heeft uitstekende werpeigenschappen en bijna geen memory,ik heb al met diverse merklijnen gevist en deze lijn
vindt ik net zo kwalitatief als de gerenomeerde merklijnen,terwijl ik 'n redelijke werptechniek heb.

Dus mijn conclusie is,waarom zou ik in de toekomst nog dure lijnen aanschaffen...
Ik zou graag  jullie mening willen delen...


HappyFisherman

Hoe lang heb je die lijn er nu op zitten? Kan me voorstellen dat de duurdere lijnen gemaakt zijn van hoogwaardiger materiaal en dus langer bruikbaar blijven. Ik heb er trouwens een zinklijntje gekocht, maar die blijft hardnekkig drijven (ook na een paar sopbehandelingen)  :o.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Useless

Ik heb kort geleden ook zo'n lijntje in mijn handen gehad en uitgeprobeerd en wat mij betreft was er weinig mis mee. Gewoon zo'n lijn die bij de één of andere Chinese fabrikant was gemaakt en waar je, op voorwaarde dat je er voldoende afneemt, je eigen merknaam op kunt laten zetten.
Stel even dat deze lijnen eerder opgebruikt zijn dan de "dure" lijnen die worden aangeboden en je hem na twee seizoenen weggooit, dan koop je toch gewoon een nieuwe? Je bent dan nog steeds goedkoper uit dan met al de duur aangeboden zogenaamde merklijnen waarvan je jezelf moet afvragen of die nu eigenlijk wel zoveel beter zijn.
Per slot van rekening bestaan er maar een paar plants in de wereld waar vliegenlijnen worden gefrabriceerd hetgeen betekent dat al de honderden verschillende vliegenlijnen (en geloof me; het zijn er honderden) vrijwel allemaal uit dezelfde fabrieken komen.
Er zal vast wel een kwaliteitsverschil zijn. Dat kan ook bijna niet anders want iedere fabrikant die een lijn laat maken zal daar over het algemeen ook zijn eisen aan stellen qua materiaal, maar of dit nu altijd het enorme prijsverschil rechtvaardigt waag ik te betwijfelen.
Blijkbaar willen we onder druk van de commercie graag beduveld worden en fabrikanten spelen hier handig op in. Een goedkope lijn kan in de ogen van velen onder ons toch nooit goed zijn?
Ik heb vanuit mijn ergernis hier ooit een stukje over geschreven op FlyFever.com (http://www.flyfever.com/pages/useless-thoughts_7.html) .
Misschien is het aardig om dit ook eens te bekijken want het heeft alles te maken met dit onderwerp. En natuurlijk hoef je het niet eens te zijn met mijn denkwijze maar wellicht stemt het wel een beetje tot nadenken.

Useless

Heb ik ook wel eens gehoord maar weet eerlijk gezegd niet of dit waar is. Wat ik wel zeker weet is dat de werkelijke fabricage-kosten van een vliegenlijn vele malen lager ligt dan de verkoopprijs wat weer veroorzaakt wordt door alle tussenhandel en verzendkosten. Hiermee wil ik niet meteen suggereren dat er mensen stinkend rijk van worden maar wel dat er zoveel mensen aan moeten verdienen(de fabrikant, de opdrachtgever, de groothandel, het distributiecentrum, de detailhandel enz.) dat de kostprijs vele malen over de kop gaat. Rechtstreeks betrekken van een Chinese fabriek drukt de kosten dus blijkbaar enorm.

Sieger

#4
Helemaal eens met Useless... Ben zelf ook begonnen met het standaard aanbod dat bij de gemiddelde winkelier te koop is.... Vaak toch lijnen uit het duurdere segment. Ben er inmiddels ook achter dat er niet zo heel veel fabrikanten zijn en dat het net als de shampoo vaak uit 1 fabriek komt.

Veel van die fabrieken bieden standaard tapers aan voor weinig, eigen naam erop klaar.... Wil je wat anders met een eigen taper ontwerp bijvoorbeeld betaal je meer, maar zelf dan vallen de kosten erg mee.... Ik ben dit jaar naar de EFFTEX geweest en heb een kijkje in de keuken van een 'nieuwe' fabriek in Engeland kunnen nemen.... Dus niet eens in China, maar gewoon hier 'om de hoek'.... Ook voor weinig je eigen merk... Maar wel heel erg goed... Zit wat mij betreft dan in de kwaliteit van de mantel.... Soepel weinig geheugen en glad (zonder hobbels en bobbels).

Uiteindelijk is het de combi van henel en lijn die het werk doet.... Goede hengel slecht passende lijn en anders om, dan blijft het bagger....

Heb zelf nu een aantal lijnen van Barrio, een Schot die bij Aberdeen een vis las heeft en lijnen en hengels ontwerpt....  (nee ik heb geen aandelen...) Hij heeft zijn eigen taper gemaakt en verkoopt de lijnenn voor 24 pond incl. Verzending.... Gezien de tijd die hij erin steekt vind ik dat zeer schappelijk, maar het zijn ook nog eens heel erg fijnen lijnen....  (http://www.flylineshop.com/)

Dus nee de prijs zegt mij niets, gewoon proberen en als het past heb je de goede lijn....  :)


Sieger

Bert J.

Mijn #6 baarszinklijntje van €9,95 doet niet onder voor een lijn van €39,95. Hij is lekker soepel en is lekker dun.
Werpt uitstekend en zinkt lekker door. en heeft nog een welded loop, ook!
Maar er is ook troep op de markt. Zo heb ik een 5 zinklijntje uit het voormalige oostblok, die zinkt amper door het
wateroppervlakte.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Bert J.

Bij de #8 zinklijn staat niks bij, bij de #8 zinktiplijn staat: Sinking rate 3-5  IPS (sinking tip 15 FT)
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Plantje

Heb laatst bij Fly&Spin een #6/#7 zinklijn gekocht. Ik ben benieuwd! (Moet hem nog steeds testen namelijk  :-\)

geert

Ik vis met 'n Byron Proffesional #3,9ft en ik vis al 3mnd dagelijks met deze #4lijn en het bevalt me uitstekend.

Wat betreft de prijzen van alle lijnen,inderdaad moet er door de tussenhandel ook aan verdiend worden(alle melk,yogurt,etc..
komen ook uit één fabriek).De meeste lijnen worden geproduceerd in China en zonder dure tussenhandel kan iedere importeur
rechtstreeks lijnen bestellen en ze veel goedkoper aanbieden.

Als je de positieve reacties over deze lijnen leest op de site van A&M en m'n eigen ervaring nu,dan hoef ik geen (te)dure lijnen meer...

Geert.



weerwolf

Ik ga een heel eind mee en geloof ook wel in de goedkope lijnen. Maar goedkope lijnen die aan de duurdere kunnen tippen zijn er minder in aantal.

Ik heb een aantal in de handen gehad en vindt wel dat ze prettig gooien maar minder strak strekkken dan duurdere lijnen ze kronkelen meer over het water. Ook vindt ik dat ze vaak meer onderhoud nodig hebben, ze zijn eerder stroef.

Maar er zijn inderdaad uitschieters tussen.




Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Wilco

Quote from: Evert on October 04, 2011, 12:53:53
Ik ben nog opzoek na een volledige zinklijn voor op een ticrX #8.
Misschien toch is een goedkopere lijn proberen.
Iemand nog tips, zoek een lijn die ongeveer 3 tot 5 inc per sec zinkt.
Deze week krijg ik de I5,5  van Taimen binnen en dan de #7 lijn op mijn #6 ticrx quenta costa  €18,95

jatwerk

Quote from: geert on October 04, 2011, 17:18:33
Wat betreft de prijzen van alle lijnen,inderdaad moet er door de tussenhandel ook aan verdiend worden(alle melk,yogurt,etc..
komen ook uit één fabriek).De meeste lijnen worden geproduceerd in China en zonder dure tussenhandel kan iedere importeur
rechtstreeks lijnen bestellen en ze veel goedkoper aanbieden.

Als je de positieve reacties over deze lijnen leest op de site van A&M en m'n eigen ervaring nu,dan hoef ik geen (te)dure lijnen meer...

Geert.

Niet helemaal waar natuurlijk, er zijn drie engelse fabrieken namelijk Airflo, Northern Sports (eigenlijk een Canadees bedrijf maar gevestigd in the UK) en 22m in Redditch die de oude Shakespeare lijnen fabriek heeft gekocht. De Amerikanen zijn S.A. (scientific anglers), Rio, Monic en Cortland in Canada zit dan nog eerder genoemde Northern Sports.. Er is slechts 1 fabrikant uit China er zijn twee fabrieken die zonder PVC werken namelijk Airflo en Monic.. S.A. maakt voor veel merken de lijnen (o.a wulff) maar dat betekend niet dat ze hetzelfde zijn of dezelfde eigenshappen hebben.. Bijvoorbeeld de S.A. Mastery Expert Distance of GPX zijn beide iets stuggere lijnen bedoeld om optimale energie door te geven aan het te werpen gedeelte, de XPS van S.A is een uiterst soepele lijn die dus niet zo geschikt voor afstand is maar meer een presentatie lijn..

Ik zal niet te veel uitwijden over goedkoop versus duur dat mag een ieder voor zich bepalen. Maar omdat lijnen uit dezelfde fabriek komen betekend niet dat ze dezelfde eigenschappen hebben.

Greetz

vliegvisgek

moet zeggen heb er ook mee gegooid een lijn van a&m van 9,95 gooide best goed niks mis mee maar ik persoonlijk zou ik het zelf niet kopen  ???

christianvt

Quote from: Evert on October 05, 2011, 13:30:31
Wat is de reden dat je hem niet zou kopen wanneer de lijn goed gooit.??
Ik heb een zinklijn besteld 14,95 incl verzenden.

Ik ook! Ben benieuwd... Heb je hem al binnen?. Heb al een floating 5 van hun. Gooit super en is mooi soepel!

HappyFisherman

Quote from: Evert on October 05, 2011, 13:30:31
Wat is de reden dat je hem niet zou kopen wanneer de lijn goed gooit.??
Ik heb een zinklijn besteld 14,95 incl verzenden.

Ik heb de grijze #6, maar die blijft dus vooralsnog drijven! Moet eerst een paar flinke rukken geven voordat het geheel zinkt  :-\
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Quote from: HappyFisherman on October 05, 2011, 14:17:34
Ik heb de grijze #6, maar die blijft dus vooralsnog drijven! Moet eerst een paar flinke rukken geven voordat het geheel zinkt  :-\

Al mee terug geweest naar de leverancier Bram?


Sieger

HappyFisherman

Nee, voor dat tientje... Ik zal ze eens mailen of ze daar meer klachten over hebben gehad.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

vliegvisgek

goedkope float lijnen is vaak niks mis mee

maar zink zou ik persoonlijk gewoon een goed merk kopen meestal trekken de goedkope geen booby onder laat staan dat ze zinken

vliegvisgek

puur om het feit evert dat ik bij medere jongens ook hier van forum gezien en gehoort heb dat ze de booy,s niet naar beneden krijgen joost had dat ook maar goed van 14,95 weet ik het niet daarom heb ik rio en airflo en cortland  zinklijnnen en met glastip of zinktip

Plantje

Nog even gechecked...Maar die van mij is van Scientific Anglers. € 69,90. Ik verwacht er dan ook veel goeds van! :D

Wel ga ik toch weer overstappen op linkshandig de reel opdraaien. Dus weer even de lijntjes omdraaien. Mocht ik dan iets groots eraan krijgen, dan hoef ik in ieder geval de hengel niet van hand te wisselen.

Useless

Quote from: vliegvisgek on October 05, 2011, 20:06:06
puur om het feit evert dat ik bij medere jongens ook hier van forum gezien en gehoort heb dat ze de booy,s niet naar beneden krijgen joost had dat ook maar goed van 14,95 weet ik het niet daarom heb ik rio en airflo en cortland  zinklijnnen en met glastip of zinktip
Grappig dat je Airflo noemt. Tot zo'n 5 jaar geleden maakten zij de grootste baggerlijnen die je maar kon bedenken. Werd niet voor niets Airflop genoemd. Tegenwoordig is het een stuk verbeterd. Een merk is absoluut geen garantie voor kwaliteit. Je vist met een lijn en niet met een merk. En zowel merkloze en gerenomeerde merken maken goede en slechte lijnen. Je moet (hoewel, je moet natuurlijk niets) er alleen soms even bij stilstaan of een, vaak uitermate klein verschil in kwaliteit of duurzaamheid, een 5 of 6 keer hogere prijs rechtvaardigt. En als je het er voor over hebt, gewoon lekker doen.

geert

Ik heb met deze topic 'n interessante discussie geopend,het was interessant om andere meningen/visies te lezen.
Gezien m'n eigen ervaringen met lijnen in de loop der jaren(alleen WF,DTlijnen),blijf ik voorlopig klant bij A&M wat WF-lijnen betreft.
Ik zal nog wel 'ns aangeven hoelang deze lijn meegaat ;)


dartmayor

Zoals vliegvisgek al zegt.

Ik heb een sinktip die niet wil zinken.  :o
En een inter die geen booby onder water krijgt.
De inter is wel leuk om met een streamertje eraan te vissen.  ;D

Alllebij goedkope lijnen.
Maar als bert.j een goede zink lijn voor weinig heeft dan wil ik ook wel weten waar hij deze gekocht heeft.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

dartmayor

Van martensvliegvisproduckten.

Ik vis liever met een zinklijn dan met een tip want op een of andere manier sla ik vaker te laat aan met de sink tip.
Het lijkt wel alsof je lijn eerst moet strekken onder water voordat de haak pas gezet word.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

dartmayor

Voor baars en forel vind ik het ook handiger.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm