Streamertje

Started by HappyFisherman, February 05, 2011, 17:54:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Laatst al eens geprobeerd een SBS van een forelstreamertje er op te zetten, maar dat was helaas mislukt met het maken van de foto's. Vanmorgen en net ff een nieuwe gemaakt (verschil is wel te zien in de foto's  :P) en ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is:

Benodigdheden:
Streamerhaak, ik heb een #10 van Tiemco gebruikt.
Kraal (goud, zilver, paarlemoer)
Marabou
Zilverdraad
Mylar
Dubbing
Hackle
6/0 Unithread zwart.
Dit alles is uiteraard optioneel en experimenteren met kleuren en groottes leverd vaak leuke resultaten op...

Eerst de kraal op de haak en je binddraad opzetten:


Vervolgens een plukje marabou inbinden, ik gebruik dit direct om de haaksteel een beetje te vullen en de body vorm te geven en een beetje flash inbinden:


Vervolgens het staartje afmaken met een tweede pluk marabou en dit op lengte afscheuren. Ik neem de steellengte voor de staartlengte.
Een stuk zilverdraad inbinden en daarbij ook een stuk mylar inbinden aan de zijkant van de haak. Zorg hierbij dat de mylar goed paralel loopt met de haaksteel:


De mylar achterlangs brengen en aan de andere zijkant van de haak vastzetten. Ook hierbij weer paralel met de haaksteel. Om dit wat makkelijker te maken neem ik altijd een wat langer stuk mylar dan misschien nodig:


Nu kun je de body inbinden met dubbing. Zorg er voor dat je het overal ongeveer even dik hebt en het lijfje redelijk strak gedubt is. Je hoeft dus niet zo veel dubbing te gebruiken, omdat je het lijfje al hebt vormgegeven met de marabou uit de staart.
Vervolgens breng je de mylar langs het lijfje naar voren en zet je dit vast met 2 losse slagen van je binddraad:


Het mylar zal waarschijnlijk niet helemaal mooi langs de zijkant van het lijfje lopen, omdat het nogal glad is. Je kunt het nu nog netjes strak trekken onder het binddraad door en er voor zorgen dat het mooi strak langs de zijkant gaat. Als je dit gedaan hebt dan klem je het lijfje goed vast tussen 2 vingers, zodat het niet meer kan verschuiven en zet je het vast met een paar strakke windingen binddraad achter de kraal. Nu kun je het loslaten en het zilverdraad over de mylar naar voren ribben en ook vastzetten achter de kraal. Let er hierbij op dat de windingen allemaal even strak zijn en ongeveer paralel aan elkaar lopen:


Als laatste kun je een hackle inbinden, afbinden en lakken en je streamer is klaar:


Ik heb gemerkt dat deze het eigenlijk altijd wel goed doet, maar met volle zon een strakke blauwe lucht pak ik toch eerder iets wat minder schittert.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

Bram jonge netjes hoor.

ala Davie mac nagel of nie ?

hendri


Inderk

Ziet er prima uit!

Leuk achterplaatje op jouw vise  ;)
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


HappyFisherman

Volgens mij loopt na Apeldoorn die halve zaal met zo'n achterplaatje :D
Ik had em idd beter direct af kunnen binden, want nu tussendoor met 3-0 verloren met voetballen  :-[
Vliegvissen is bevlogen vissen...

vliegvisgek

en happy getest de mooie forel put streamer ik ben gisteren naar doornspijk gereden maar daar was het niet normaal de wind te open he dus toch met maatje naar t,smallert gereden
ik had 14 kleintjes (niet slecht toch) en maatje 2 dikke grootste dik 4 kilo