Pontische stroomgrondel

Started by RonM, April 13, 2012, 22:55:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RonM

Vanavond ben ik op de ijssel geweest. naast enkele windes, blankvoorns en een mooie baars ook een Pontische stroomgrondel gevangen. Zie foto. Het is een vis die nog maar recent voorkomt in onze rivieren. Ik vroeg me af of anderen deze ook wel eens gevangen hebben.
Hier een foto ervan.


En dan ook nog maar een foto van de baars. Doordat deze in het donker met flits is genomen kwam hij er wel leuk uit.
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

Gerrit72


Ron, mooie foto's! Een Pontische stroomgrondel  :o, weer wat geleerd (nooit van gehoord, laat staan gevangen)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Hilco

Ik wordt doodziek van al die klote grondels :o

nog even en je vangt niks anders meer  :(


Troutbuster

Klopt Hilco!
Toch zijn "wij" wedstrijdvissers er blij mee
1e NK voorronde Merwede Woudrichem waren "die klote grondels" doorslaggevend!! 8)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Hilco

Jullie tellen ze ook echt mee?

A{b}r{a}xa{s}

of het de Pontische variant was weet ik niet zeker, maar ik heb in Roosendaal (Watermolenbeek) vorig jaar ook 2 grondeltjes gevangen

Hilco

Zwartbek grondels.  maar dan kan je je hele uitrusting weggooien en gewoon 5 meter vliegenlijn in je hand nemen, vang je ze nog .

wat en plaag !!

A{b}r{a}xa{s}

hier gelukkig nog niet !
maar de opmars gaat gestaag door

johannes

grappig nog nooit van gehoord knappe baars ook

Hilco

Nederrijn , kromme rijn zelfs oude gracht Utrecht al.

En je krijgt een aanbeet alsof je een flinke voorn hebt gehaakt, ze slikken alles erg diep in.

terug sturen naar hun eigen land hahahahaa

Gerrit72

Quote from: Hilco on April 14, 2012, 08:46:13
Zwartbek grondels.  maar dan kan je je hele uitrusting weggooien en gewoon 5 meter vliegenlijn in je hand nemen, vang je ze nog .

wat en plaag !!

Hilco, je was toch al begonnen met je reel weglaten, met die grondels kun je helemaal 'basic'  ;)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

RonM

Ik snap niet zo goed waarom de vis een XXXX grondel genoemd wordt. Volgens mij dient elke vis, groot of klein, veel of weinig, met enige respect behandeld te worden.
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

Hendrik

helemaal mee eens , vreemde vissen erug naar eigen land?
nou doei dan regenboog forel  ::foei::

Arno

Ha en dan word de ijssel weer een zalm rivier en de vecht ook!!!
woon 300 meter van de ijssel dan zal ik nog maar weinig thuis zijn denk ik.

Gr Arno

Hilco

Quote from: RonM on April 14, 2012, 13:38:53
Ik snap niet zo goed waarom de vis een XXXX grondel genoemd wordt. Volgens mij dient elke vis, groot of klein, veel of weinig, met enige respect behandeld te worden.

Dan moeten zij dat ook doen  :P

Hendrik

ach ja we moeten er niet te moeilijk over doen, is natuur he dit verdwijnt dat verschijnt.

bij

Volgens mij zijn wij als vliegvissers wel blij met een roofblei deze komt ook van buiten Nederland. Niet elke exoot moet dus terug.

Ik zal blij zijn met zo'n grondel, waarschijnlijk omdat ik zowiezo nog niet veel gevangen heb op de vliegenlat.


SSMOOTHY

Hehe nou ik ben het wel met Hilco eens..
Je kunt ook hier, in de Nederrijn, werpen waar je wilt.. je vlieg is nog niet afgezonken of je hebt er weer een grondel aan.
En idd slokken ze hem op tot in het puntje van de staart, en dan wordt het een heel gepiel het visje ongeschonden terug te zetten.

willyzuid

het schijnt dat de kribben van de ijssel ook vergeven zijn van de kesslers grondel.
mischien in een beslagje doen,en frituuren?

willyzuid

sportvisserij nederland merkt in 2009 al een sterke toename van de grondel op.
en zeer aannemelijk dat het verspreidings gebied zich uitbreid.

Trouwens laten we de grondel niet verwarren met een donderpad.
grondels hebben een zuignapje aan de buikzijde(verbeter me als ik verkeerd zit).
de opmars zal moeilijk te stuiten zijn,dus laten we er maar aan wennen.

wat betreft de culinaire waarde van de grondel is me onbekent (wat de boer nig kent fret e nig )
mischien vrijwilligers?
ik wil ze wel frituuren,maak ik er ook een filmpje van. ;D

Hendrik

Is het niet iets om speciaal voor grondels en vliegje te gaan binden en er een sport va te maken om dee beestjes te gaan vangen?
En ja waarde voor de pan?, mischien wel erg lekker in gefrituurde vorm bij de borrel met dipsausje :P

willyzuid

ik zorg voor de vetpan :D
hendrik voor de borrel ;)

Hendrik

nou das rond dan, ik offer me wel op om te proeven hoor.
Wie gaat er ff vissen op deze hapjes?

Hendrik

nou das rond dan, ik offer me wel op om te proeven hoor,
Wie gaat er ff een kilootje vangen dan?