Vis schoonmaken

Started by Plantje, January 22, 2011, 09:11:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Quote from: brian on January 24, 2011, 13:26:20
hoho,.. tsja hoe moet je dat nou uitleggen.. ik vind de snoek gewoon een erg mooie vis en vis er ook graag op (logisch natuurlijk).
je gevoel uitdrukken geen idee hoe je dat moet doen.
Wat bedoeld wordt is dat je op internet geen lichaamstaal, intonatie en dergelijke mee kunt geven. Dat leidt vaak tot problemen. Lijkt me helemaal niet nodig hoor!
Snoek is zeker een mooie vis en ik vis er ook graag op!
Quote from: brian on January 24, 2011, 13:26:20
ik weet heus wel dat als je af en toe een vis meeneemt geen kwaad kan, (maar als iedereen dat nou doet? nee hoef je geen discussie van te maken)
Ik denk dat zelfs als IEDEREEN eens AF EN TOE een vis meeneemt er nog niets aan het handje is.
Quote from: brian on January 24, 2011, 13:26:20
en een hekel hebben aan een hobby van iemand die die wil beoefenen, ja tis maar hoe je het (wil) zien. ik vind het persoonlijk geen hobby vissen meer.
Volgens mij is het geen hobby meer als je vaak gaat vissen...telkens het maximum aantal meeneemt. En vooral als je vis gaat verkopen!
Quote from: brian on January 24, 2011, 13:26:20
en ja de wet zegt dat je wat mag meenemen zou die graag willen veranderen in: verboden snoek mee tenemen, maarja dat is ook niet goed voor de visstand.. knal eerst maars 9/10 van die aalscholvers af, gebeurt ook niet.(maar nu ga ik afdwalen), het zal ook niet veranderen maar voor mij is het catch en release.
Ik weet niet of het niet goed is voor de visstand om nooit snoek mee te nemen. Ik weet wel, dat er in Canada tot $ 1.000.000,- boete op staat om levende snoek in bezit te hebben bij een meer waar ze zalm in willen!
Quote from: brian on January 24, 2011, 13:26:20
ik zou niet snel een vis meenemen om op te eten, en al helemaal geen snoek.. maar dat had ik al zo (goed) mogelijk utigelegt, hoop dat je hiermee
tevreden bent plantje.
Ja, dat had ik door ;) Ik wil het ook een beetje luchtig houden hoor! Ik zit hier op het forum niet om mensen te veroordelen. (Ik denk dat niemand daarom hier rondhangt!)
Maar ik begrijp dus, dat je bang bent dat door het meenemen van snoek de stand dermate terugloopt, dat het minder leuk wordt om erop te vissen omdat er minder van zit. Goed begrepen?

Quote from: johannes on January 24, 2011, 16:35:20
doe ik toch nog effe een duit in het zakkie

als je na een suptiele waarschuwing over het woord haat de tweede keer haat met hooftletters schrijft dan vind ik dat je te ver gaat.

en als je daarna schijft: "hoop dat ik het niet hoef te zien.. (ook voor hem/haar)" dan zie ik dat als een dreigement.

haat en dreigementen is wat dit soort mensen ten uitvoer brengen:

http://www.telegraaf.nl/buitenland/8822174/__Aanslag_op_luchthaven_Moskou__.html?p=1,1

Maar dat is mijn mening maar.
Ik denk dat dit inderdaad het effect van internet is. In de letterlijke zin van het woord is het inderdaad een dreigement. In de loop der jaren heb ik geleerd twee keer na te denken voordat ik iets op internet zet. Op een grappige en luchtige opmerking heb ik namelijk al eens een keer een dreigtelefoontje gehad. Ik stond ervan versteld, dat iemand zich om een geintje zo druk kon maken. Jee...wat zou zo iemand doen/zeggen als ik een vervelende opmerking had gemaakt?!? (Die persoon heeft me namelijk nog laten weten wel te begrijpen dat het een grapje was. Maar dat was na 3 kwartier tieren toen ie een beetje rustig was.)

Ik heb vanaf het begin aangenomen dat Brian het niet te negatief bedoelt. Ik vind ook dat je daar altijd vanuit moet gaan. Anders kun je achter iedere opmerking wel een persoonlijke aanval zien.

Wel denk ik dat er een tip uit je verhaal te halen is Johannes...en dat is: wees voorzichtig met woorden als "haat", hoofdletters en (zelfs verkapte) dreigementen... Je zult altijd zien dat er een lezer tussen zit die het niet weet te relativeren.

Ik stop nu met de discussie over wat wel of niet kan op internet. Ik vind dit een fijn forum  om informatie over vliegvissen uit te wisselen. En mensen kunnen verschillen van mening, maar ik heb geen zin om er heibel door te krijgen. Dat is me de hobby niet waard! Lijkt me ook beter niet verder in discussie te gaan over het wel of niet af en toe meenemen van een visje. We agree to disagree...ok? En Brian...ik zal telkens even twee keer nadenken voordat ik een vis een tik geef...okie? :)

Tips voor hoe te leren vis schoonmaken en fileren zijn wel nog altijd welkom. Maar ik heb al veel informatie gevonden!

brian

Ik stop nu met de discussie over wat wel of niet kan op internet. Ik vind dit een fijn forum  om informatie over vliegvissen uit te wisselen. En mensen kunnen verschillen van mening, maar ik heb geen zin om er heibel door te krijgen. Dat is me de hobby niet waard! Lijkt me ook beter niet verder in discussie te gaan over het wel of niet af en toe meenemen van een visje. We agree to disagree...ok? En Brian...ik zal telkens even twee keer nadenken voordat ik een vis een tik geef...okie? :)

Tips voor hoe te leren vis schoonmaken en fileren zijn wel nog altijd welkom. Maar ik heb al veel informatie gevonden!
[/quote]

zo is dat enneh
wat een verhaal zeg:P, maar je kunt best x vis meenemen maar dat is mijn ding gewoon niet..

hendri

ik heb ergens eens een svs geplaats over hoe je vis fileert. maar volgens mij was dat op een forel vis forum. mischien dat henk nog weet waar het staat.

ps, wat die snoek betrefd. daar kun je een fijne farce van maken en quenelle van draaien en die dan weer in de bouillabaisse. lekkah!!!

Rossie69

die zocht ik ook al Hendri,was wel op dit forum hoor,oke die andere dan.


A{b}r{a}xa{s}

Ik had het topic al even niet meer gevolgd, maar kreeg een notificatie van een gebruiker om even de aandacht er weer op te richten.
Bij deze dus.....

los van vis vangen, en vervolgens meenemen of terugzetten, daar ging het topic al helemaal niet over, het ging over het schoonmaken
van een vis....wil ik nog wel even wijzen op de 'spelregeltjes' die we hier geacht worden te hanteren bij het plaatsen van een bericht.
(te vinden elders op het forum).

Een volgende keer probeer ik iets sneller te reageren (maar kan ook niet alle topics continu volgen) om een discussie waar nodig
enigzins te matigen. Mocht dat niet lukken dan wordt er desnoods een waarschuwing uitgedeeld (dit nieuwe forum heeft daar allerlei handige opties voor...lol) om iemand weer 'in het gereel te krijgen'. :)


Gert

Oke, nu dan weer on topic:
Ik kreeg ooit de tip van m'n vismaat om de binnenkant van de vis, nadat de darmen etc. eruit zijn gehaald, verder schoon te maken met rvs schuursponsjes, van deze:
http://www.budgetland.nl/schuurspons-metaal-rvs-2-st-pi-3167.html

Las ergens anders op het forum dat je er ook vliegen mee kunt binden - 2 vliegen in 1 klap dus ;D

En nee, hier zit GEEN zeep in.

Groet,
Gert

Rossie69

brillo roest en is veeeeel fijner Gert :)

klopt wordt ook wel gebruikt.om het bloed tussen de graat weg te schrobben.
maar heb ik een mooi mesje voor ;)
http://www.hengeldiscount.nl/osc/product_info.php/cPath/149_269/products_id/1484
deze gebruiken we standaard voor het schoonmaken van forel de kleine regenboogjes dan.
de grote vanaf 1kilo lekker filleren.


Plantje

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on January 25, 2011, 12:15:02
Ik had het topic al even niet meer gevolgd, maar kreeg een notificatie van een gebruiker om even de aandacht er weer op te richten.
Bij deze dus.....

los van vis vangen, en vervolgens meenemen of terugzetten, daar ging het topic al helemaal niet over, het ging over het schoonmaken
van een vis....wil ik nog wel even wijzen op de 'spelregeltjes' die we hier geacht worden te hanteren bij het plaatsen van een bericht.
(te vinden elders op het forum).

Een volgende keer probeer ik iets sneller te reageren (maar kan ook niet alle topics continu volgen) om een discussie waar nodig
enigzins te matigen. Mocht dat niet lukken dan wordt er desnoods een waarschuwing uitgedeeld (dit nieuwe forum heeft daar allerlei handige opties voor...lol) om iemand weer 'in het gereel te krijgen'. :)

Och ja...het is volgens mij allemaal op zijn pootjes terecht gekomen. Alles is uitgesproken en aan elkaar duidelijk gemaakt. Persoonlijk ben ik van mening dat het beter is als de discussie op deze manier opgelost wordt dan dat een moderator er tussen moet springen.

Quote from: Gert on January 25, 2011, 12:47:26
Oke, nu dan weer on topic:
Ik kreeg ooit de tip van m'n vismaat om de binnenkant van de vis, nadat de darmen etc. eruit zijn gehaald, verder schoon te maken met rvs schuursponsjes, van deze:
http://www.budgetland.nl/schuurspons-metaal-rvs-2-st-pi-3167.html

Las ergens anders op het forum dat je er ook vliegen mee kunt binden - 2 vliegen in 1 klap dus ;D

En nee, hier zit GEEN zeep in.

Groet,
Gert

Dat is misschien wel een goeie! Maar is het zo hard nodig? Een borsteltje wil toch ook wel?

johannes

brain

ik had van te voren gekeken in je profiel naar je leeftijd maar er stond niks
als ik wel had geweten dat je 15 jaar was had ik het anders geschreven

mijn hele punt is dat ik vind dat een woord als "haat" niet op het forum thuis hoort.

verder maak ik er geen woorden meer aan vuil

rossie

hoe gaat dat messie werken dan? zie het nog niet

om bloed weg te poetsen gebruik ik meestal een tandenborstel.


HappyFisherman

Ik zie een boel mensen ook de vis schoonmaken met hun fileermes (ding is toch om vis mee te doen of nie?...), maar da's zo vreselijk onhandig. Ik gebruik altijd de zo goedkoop mogelijke keukenmesjes. Lekker klein blad, zodat je veel controle houdt en de ruggegraad krijg je er ook mooi mee schoon (als de vis niet te groot is).
Als ik dat achterste stuk tussen de graat schoon heb snijd ik altijd ff langs de gehele wervelkolom en wrijf alle aders langs de binnenkant van de buikwand ook ff leeg naar de snee toe. Maakt het net ff af :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

catchem

#60
Quote from: brian on January 22, 2011, 21:33:16
grrr.. kan er niet tegen als mensen snoek meenemen!

Ik neem nooit snoek mee, maar de achternaam van mijn vrouw is Snoek, en dan voel ik me toch een beetje kannibalistisch. Ik neem wel af een toe een snoekbaars of baars mee. Ik heb gehoord dat voorn ook erg smakelijk kan zijn, maar heb ik nog nooit op.

Inderk

Quote from: catchem on January 25, 2011, 14:51:57
Ik neem nooit snoek mee, maar de achternaam van mijn vrouw is Snoek, en dan voel ik me toch een beetje kannibalistisch. Ik neem wel af een toe een snoekbaars of baars mee. Ik heb gehoord dat voorn ook erg smakelijk kan zijn, maar heb ik nog nooit op.
Is jouw vrouw dan niet om op te eten?  8) 8) (in figuurlijke zin dan)
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


brian

Quote from: Inderk on January 25, 2011, 20:29:02
Is jouw vrouw dan niet om op te eten?  8) 8)

kannibaal:P

Zeenimf

Heren Vliegvissers, wat is dit nu??????????   vis schoonmaken met een schuursponsje ??????

Een vis schoonmaken doe je met een goed scherp fileermes.
Kleine snede maken onder de keel en dan verder open snijden naar achteren toe,dan haal je de ingewanden er zo uit.
En dan onder de kraan uitspoelen ,even je vingers er door halen ,en dan een tijdje in zoet water laten liggen ,dan trekken de bloedresten er ook uit.


Hoe  maken jullie zeetongen pan klaar ?  laten jullie ook de huid er op zitten?

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

Hippo

Helaas,  ik woon nu te ver van zee voor goede verse tong. Bakken met het velletje vind ik het lekkerst.

Iets anders - weten jullie hoe je een halve kip klaar maakt?

... met een half haantje.

dartmayor

k gebruik voor het openmaken van de forel ook een aardappelschil mesje.

Voor de bloedbaan aan de rug gebruik een theelepeltje.
Een paar keer heen en weer en weg is het bloed.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Zeenimf

Hippo, laat je de huid er aan alle 2 kanten er op zitten?

Van paling heb ik ook wel gehoord ,dat ze met de vel er op ook stoven .

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

Gewo

Mijn moeder liet vroeger het vel op de paling zitten Marry.

En nog even over mevr. Snoek. Ik heet Worst, achternaam, maar een lekker worstje laat ik echt niet staan hoor ::dance::

Inderk

Quote from: Zeenimf on January 25, 2011, 21:43:33
Hippo, laat je de huid er aan alle 2 kanten er op zitten?

Van paling heb ik ook wel gehoord ,dat ze met de vel er op ook stoven .
Klopt, lust ik ook wel, maar paling warm uit de rookton.........kopje knikken, vel naar beneden en smullen maar.

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Inderk

Quote from: Hippo on January 25, 2011, 21:24:48
Helaas,  ik woon nu te ver van zee voor goede verse tong. Bakken met het velletje vind ik het lekkerst.

Iets anders - weten jullie hoe je een halve kip klaar maakt?

... met een half haantje.

Even over de laatste opmerking.  ;)

Komt een bekakte dame bij de visboer en vraagt aan de visboer: " Zeg visboer, heeft u ook iets lekkers voor de poes?"
Zegt de visboer:" Wat dacht u van een lekker tongetje?"
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Zeenimf

Ja Inderk, gerookt zo uit het vat Heerljik, maar gedroogde scharren zijn ook lekker.

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

Hippo

Ik bak tong net als schol - schoonmaken, even door de gekruide melk (met peper & zout), om en om door de bloem, goed afschudden en lekker bakken in een ruime laag roomboter.
Verder niks meer aan doen, geen vruchtjes, geen gedoe - bakken en direct opeten. Krijg honger van dit onderwerp..

Hippo

Gedroogde schar, dat klinkt bijzonder. Ik zou niet weten hoe ik daar aan moest komen hier, zou je wat kunnen meenemen op een volgende forumdag? De beste gebakken schar die ik ooit gegeten heb heb ik gekocht in een klein restaurantje onder aan de dijk ergens in Zeeland. Kreeg 'm dampend heet mee in een vetvrij velleke in een krant. ik hou ook veel te veel van lekker eten  :).

Zeenimf

We eten weer lekker vanavond een lekker gebakken tongetje is niet te versmaden. ::duim::

Zelf ben ik niet zo,n liefhebber van schol .

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

toppiedus

QuoteIk neem nooit snoek mee, maar de achternaam van mijn vrouw is Snoek, en dan voel ik me toch een beetje kannibalistisch. Ik neem wel af een toe een snoekbaars of baars mee. Ik heb gehoord dat voorn ook erg smakelijk kan zijn, maar heb ik nog nooit op.

Deze snap ik helemaal niet mijn vrouw heet Pater met haar achternaam, en dus ga ik graag met een pater naar bed  ;)
maar gevangen paters gooi ik natuurlijk wel altijd terug. 8)

In de winter wil ik nog wel eens gaan verticalen (alhoewel steeds minder) 20 snoekbaarsen op een dag is dan geen uitzondering tenminste als ze het doen , doen ze het niet dan is een blank ook wel eens mogelijk)
Nu lust ik helemaal geen vis zet daarom alles terug.
Er gaat wel eens iemand met me mee en als die een visje mee wil nemen, prima heb ik geen moeite mee, maar het moet niet zo zijn dat de gevangen vis commercieel verkocht gaat worden.
het gaat dan op werken lijken en dat kan niet de bedoeling van een Hobby zijn.

Aan de andere kant, laatst dat filmpje gezien over het vangen en roken van Voorn die dan massaal naar Rusland gaan daar wordt ik nu helemaal misselijk van, het moet volgens mij toch niet zo moeilijk zijn om daarvoor een commerciƫle kwekerij op te zetten en de natuur met rust te laten?
het is en blijft een dilemma, aan welke kant van de lijn zit je?
Aalscholver        eet vis dus afschieten
ijsvogeltje          eet vis maar vinden we allemaal prachtig het summum van de natuur
Een vos in de natuur geweldig.
een vos in ons kippenhok afschieten.
Oostvaarders plassen bijvoeren of niet enzovoort enzovoort.

het gaat dus allemaal om persoonlijke voorkeuren, de enige juiste manier om er naar te kijken is wetenschappelijk met ingestelde quota 
Hoe die quota vast te stellen? ben geen wetenschapper dus...............maar heb er wel een idee over die zal ik in een nieuw topic zetten