Slovenie 2023: overstromingen?

Started by JEVDE, September 25, 2023, 12:43:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JEVDE

Iemand in Slovenie geweest dit jaar toevallig, na de overstromingen? Ben benieuwd hoe de rivieren er aan toe zijn. Of er veel schade is en of er gewoon goed gevangen kan worden of dat er blijvende schade is.

jo flyfishing

Ik ben niet in Slovenie geweest, maar als de overstromingen in Wallonie van een paar jaar geleden een referentie kunnen zijn, dan zou het qua visbestand moeten meevallen. 
Op de Lomme in België ondervond ik een paar maanden daarna qua vangst niet veel verschil met de jaren ervoor.

Wat infrastructuur en oevers betreft kan ik je niet antwoorden.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

JEVDE

Quote from: jo flyfishing on September 25, 2023, 16:22:06Ik ben niet in Slovenie geweest, maar als de overstromingen in Wallonie van een paar jaar geleden een referentie kunnen zijn, dan zou het qua visbestand moeten meevallen.
Op de Lomme in België ondervond ik een paar maanden daarna qua vangst niet veel verschil met de jaren ervoor.

Wat infrastructuur en oevers betreft kan ik je niet antwoorden.

thx Jo. Dat is goed om te horen iig.

Steelhead

Ik ben er van 5-14 september geweest om te vissen.
Het plan was om eerst naar de Savinja te gaan, maar die is compleet verwoest. Ik schat dat het 3-5 jaar zal duren voordat die weer op z'n oude niveau is. Als er tenminste geen zware overstromingen meer komen. De vis gaat dood door de gigantische hoeveelheid modder die ze niet kunnen verwerken.
Dus als alternatief naar de Soca en later de Sava Bohinska.
De Soca was niet getroffen en had zelfs een lage waterstand. Het was er erg druk met vliegvissers en andere waterrecreanten. Door de lage waterstand zat de vis in grotere hoeveelheden in de diepere poelen en die waren bijna altijd bezet door vliegvissers. De Soca blijft wel één van de mooiste rivieren daar.
Toch leuk gevangen maar  niet echt groot, max 45cm denk ik, zowel regenbogen als marmorata's.
De Sava was minder druk, maar daar werd erg veel langs het water gewerkt met zwaar materieel waardoor er bijna geen vis was uitgezet dit jaar. Aantallen van de vangsten lagen wel iets hoger dan op de Soca. Veel bruine forel tot 35cm en wat regenbogen tot 45cm en 2 vlagzalmpjes :D
my best memories are not that old!

JEVDE

mmm.. dat klinkt toch minder goed dan ik daar gewend ben..