Keuze materiaal roofvissen

Started by Hakke, March 28, 2022, 15:05:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hakke

Ik heb een #7 vliegenlijn, #7/8 reel en hengel #7, streamers tot een 10tal cm is geen probleem om te werpen.  Wat is nu men beste keuze om te kopen.
Een nieuwe hengel #9 kopen en men reel en lijn in #7 op de nieuwe hengel of hetgene ik heb maar de lijn veranderen naar een shooting head intermediate #7.
Wat zou volgens jullie de beste keuze zijn.
Een nieuwe hengel of het bestaande wat aanpassen

Gert

Hakke, als ik jouw posts doorneem: je bent begonnen met een #6 hengel waarmee je na een uur oefenen in de tuin al constant 20-25 meter kon wegzetten.
Nu heb je een #7. Daar lees ik verder niets over terug. Zo maar aangeschaft, of laten informeren?
Mijn advies: probeer (via het forum of een club bijvoorbeeld) eens af te spreken met iemand die het (wel) lukt om grote streamers weg te zetten. Via het forum tips geven om maar weer iets anders aan te gaan schaffen lijkt me nogal een risico....

Groet,
Gert

Hakke

Ik heb geen probleem met het wegzetten van de streamers, de vraag is gewoon of het met een 9 makkelijker gaat of de combo hengel 9 met lijn 7

PdH

De combi : hengel #9 en lijn #7 lijkt mij niet de ideale.
2 klassen verschil is wel erg veel. Ik zou daar niet voor kiezen.
grtn, Peter.

gijsie20

Quote from: Hakke on March 28, 2022, 15:05:33
Ik heb een #7 vliegenlijn, #7/8 reel en hengel #7, streamers tot een 10tal cm is geen probleem om te werpen.  Wat is nu men beste keuze om te kopen.
Een nieuwe hengel #9 kopen en men reel en lijn in #7 op de nieuwe hengel of hetgene ik heb maar de lijn veranderen naar een shooting head intermediate #7.
Wat zou volgens jullie de beste keuze zijn.
Een nieuwe hengel of het bestaande wat aanpassen

Als het voldoet is het goed toch? Wat zou je met een #9 hengel willen dat met een #7 niet zou lukken?
Een #7 lijn op een #9 hengel zou vreemd zijn, tenzij dit stiekem toch een 9 lijn is. Kan je CCS systeem proberen. Maar goed das ene andere discussie.

gijsie20

#5
En inderdaad wat Gert zegt...vage/wisselende berichten. Wat voor materiaal heb je nu dan? Probeer anders eens met een ervaren vliegvisser of club af te spreken? Gezien de setup vis je op Snoek oid? In eerdere posts had je het over kopvoorn...dat kan prima met een 4 of 5....
Oh ps...wij smijten niet maar werpen. Smijten doe je met een bonk lood.

Martijn

Wat wil je bereiken? Als het allemaal lukt met een #7 grote streamers ver weg zetten, waar ben je dan naar op zoek?
Een zwaardere set zal niet opeens "licht" werpen.

Ik denk dat je al hebt bereikt waar de meeste mensen naar op zoek zijn, streamers van tientallen-cm werpen met een relatief lichte hengel.
Ik zou gewoon lekker gaan vissen :-)

Menno_siemensma

Een te lichte lijn met een verschil van 2 aftma's is gewoon niet te doen, dat werpt voor geen meter, helemaal niet met flinke streamers. De reden dat er zwaardere lijnen en hengels zijn, is voornamelijk voor de grootte van je vliegen, en deels natuurlijk ook dat je met een 2tje geen zalm van 1 meter eruit zal gaan krijgen.
Met streamers heb je in de regel dezellfde lijn als hengelklasse/aftma of zelfs eentje hoger als de lijn licht uitvalt. Dat merk je meestal alleen nadat je ermee geworpen hebt. Daar helpt een lijn proberen van iemand met een goede setup bij, wat al voorgesteld is door anderen.

Daarnaast maakt het ook veel uit waar je gaat vissen, alleen in de polder, is een 7 over het algemeen meer dan genoeg. Ga je op groot water, op specifiek echt grote snoek dan ga je wel richting een 9 of 10 hengel.

Als laatste zou ik gewoon eerst op wat kleiner water proberen, zodat je ervaring krijgt met het werpen van flinke streamers, en het goed plaatsen ervan, een eind wegzetten lukt de meeste wel maar gericht werpen is vaak ook erg belangrijk om die hoekjes en stekjes af te vissen, onder bruggen, langs steigers, palen, riet etc.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Hakke

#8
Ok bedankt gasten, is duidelijk, ik ga het houden bij wat ik heb, en ja ik vis op kopvoorn, winde en snoek, ik wissel wat af, ik nu een #6 en een 7 voor streamers

Gert

 ::goodjob::
En bedenk: de hele dag, of in ieder geval vissessie, met een zwaardere hengel ga je ook voelen.
Misschien dat je grotere streamers wel makkelijker werpt met een zwaardere combi, maar een (polder)snoek aan een #7 geeft meer lol dan aan een #9.