Hoe ver kan je werpen

Started by Hakke, February 13, 2022, 08:42:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hakke

Hallo, ik ben nieuw in het vliegvissen, nu heb ik gisteren voor de eerste keer met vliegvislijn aan het werpen geweest,na een klein uurtje kon ik toch bijna constant een 20 a 25 meter halen, zonder dat ik het gras aanraakte.
Ik ben een doorwinterde baitcast snoekvisser en ik ben gewend tot 50 a 60  meter te smijten, als het nodig is natuurlek
Nu is mijn vraag, hoe ver kan je eigenlijk werpen met een vliegenlijn zonder dat je een pro bent
Natuurlek zal het ervan afhangen welke vlieg je werpt, voor mij is het een wf6 lijn met een 9ft hengel

JEVDE

Indrukwekkend, je bent een pro!

Een overal gemiddelde cast -met een enkelhandige hengel- is ergens tussen de 9 en 12 meter. De meeste vliegvissers zullen de 27-30 meter van hun WF-F vliegenlijn niet heel vaak volledig gebruiken. 50 meter is iets wat alleen echte pros lukt en niet iets dat je gebruikt in echte visomstandigheden.
Het wereldrecord staat volgens mij op 56 meter. Hier https://globalflyfisher.com/fish-better/the-measure-tape#:~:text=Only%20the%20minority%20of%20fly,with%20specially%20tuned%20casting%20gear. en https://www.outsideonline.com/culture/active-families/maxine-mccormick-fly-fishing/#:~:text=Ranel%20Kommits%20of%20Estonia%20holds,length%20of%20a%20football%20field. meer info.



sarca2

dan heb je snel de afstand onder de knie. je zult het niet heel vaak nodig hebben maar ik kan me wel omstandigheden voorstellen waar het wel handig is.
::new::

Hakke

#3
Ja met de afstand heb ik niet veel problemen, als het niet te hard waait tenminste.
Nu ben ik vandaag gaan vissen en de wind was aan de harde kant, ik kon met moeite 8 a 10 meter halen, ik had de wind in de rug en de lijn viel na een 3 meter achter mij gewoon dood neer.
Zijn er trukken of hulpmiddelen dat je niet zoveel last hebt van de wind

Terug thuis gekomen en direkt terug in de tuin geprobeerd en vlot 20 a 25 meter, maar zonder al te veel wind
De lijn die ik gebruik is een dam forrester en koste 15 euro.  Maakt het echt zoveel verschil met bv een lijn van pakweg 50 a 100 euro, en wat zijn de verschillen dan, mss verder werpen, beter drijven?

sarca2

nogal lastig om het hier zo over verdere techniek en details van werpen te hebben, als het echt je interesse heeft is een instructie bij een vliegvisclub of instructeur voor een keer best handig. afstand is 1 ding, presentatie, hoe de lijn strekt, doet er ook toe.

met windkracht 7 houdt het wel een keer op natuurlijk maar met een #6 kun je nog best wat wind aan.

lijnen hoeven geen 100 euro te kosten volgens mij maar sommige wat duurdere lijnen zijn wel erg fijn. ik kocht 2 jaar geleden vrij goede, relatief goedkope lijnen van barrio maar zag net dat die tijd ook voorbij is, mega prijsverhogingen daar, met de afstanden die je maakt zou ik me geen zorgen maken over je lijn.
::new::

Hakke

Men lijn slaat mooi over, dat is meestal geen probleem, enkel de presentatie, daar moet ik nog op oefenen, maar we hebben tijd en water genoeg

Martijn

Quote from: Hakke on February 13, 2022, 15:20:01

De lijn die ik gebruik is een dam forrester en koste 15 euro.  Maakt het echt zoveel verschil met bv een lijn van pakweg 50 a 100 euro, en wat zijn de verschillen dan, mss verder werpen, beter drijven?


Klinkt goed, zulke afstanden als beginner!

M.b.t. de prijs van de lijnen... ik denk dat het voornamelijk zit in de details...

Inderdaad drijfvermogen, maar ook levensduur, souplesse van de lijn, opbouw van de lijn (standaard WF lijn of pike-line, perfectionlijn, ....), gevoeligheid voor andere temperatuur water, hoe vloeiend de lijn door de ogen gaat, nauwkeurigheid van het gewicht van de lijn, enzzz...
Maar hier kan je op afstuderen en komt ook je mening en persoonlijke voorkeur om de hoek kijken... (een goedkope hengel gaat niet opeens goed gooien door een dure lijn en andersom).
En voor een groot deel commercie, waar ik de leveranciers ook meer dan voldoende mee steun  :o

Menno_siemensma

als je flinke wind hebt dan is eigenlijk enige manier of korte worpjes maken of met de wind in de rug goed de lijn laten schieten, dan zorg dat je maar meter of 4-5m achterwaarts hebt qua lengte, met genoeg wind gooi je met de worp naar voren dan gemakkelijk 15 meter of verder weg. Je zult gebruik moeten maken van de wind dan, of gewoon een plek vinden waar je in de luwte of minder wind kan vissen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Ben Tabak

Wil daar nog aan toevoegen dat de lijn vaak een onderschat onderdeel is.....beter een goede lijn op een mindere hengel dan andersom !!!

Scaramouche

Vooral souplesse is voor mij een essentieel punt bij de keuze van de lijn; de lijn moet kaarsrecht op het water kunnen landen, ook als het koud is. Daar merk je vaak wel verschillen. Maar het hangt ook een beetje van je visserij af.

Haal je die afstanden met een leader en vlieg/streamer aangeknoopt, of moet je dat nog proberen?

En ik ben altijd heel jaloers op mensen die in hun tuin 25m kunnen werpen; dan heb je toch al gauw een tuin van 40m diep nodig, lijkt me heerlijk, zo'n lap grond om op te kunnen spelen :)

In de praktijk hoef je trouwens maar zelden echt ver te werpen om bij de vis te komen. Maar een beetje werptechniek is wel fijn om in je achterzak te hebben.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

JEVDE

#10
En laten we niet vergeten dat een redelijk normale WF-F lijn van een gerenommeerd merk nog niet zo heel lang geleden circa 60 euro kostte en nu eerder rond de 110 zit. Die zijn geen 90 euro beter geworden. Eerder gewoon precies hetzelfde gebleven.

Streamer

Dat prijsverschil " werpen " ze natuurlijk op de duurdere inkoop van grondstoffen  ;)
IHYT

Hakke

#12
Ben net nog wat gaan oefenen in dit k##tweer, ik moet toegeven dat het me tog al wat beter afgaat in de wind.  Zoals gezegd ben ik een doorwinderde baitcast visser, dus de wind was van weinig belang aangezien ik met 50 a 60 gr smijt, nu is vliegvissen tog wat genuanceerder dan baitcaste, maar nu ik dit door heb is dit niet echt een probleem meer.  Ik dacht eerst dat je in winderige omstandigheden ook die 20 a 25 meter kon halen, maar zo werkt het niet, je vist wat korter, in mijn geval tussen de 5 a 15 meter, en dat op zich is geen probleem.
En ja ik heb een grote tuin :)
Nog mss een domme vraag, als jullie op een rivier vissen met een natte vlieg of nimf, smijten jullie deze stoom op of stroomafwaarts

Scaramouche

Je moet vissen waar je denkt dat er vis zit, dus dat kan zowel stroomop- als afwaarts zijn ;-)

Maar zonder gekheid, wat belangrijk is, is dat je contact houdt met je vlieg, er moet niet teveel 'slack' ontstaan. Als je stroomopwaarts werpt, dan zul je actief lijn in moeten halen om een aanbeet te kunnen registreren en de haak te kunnen zetten. Als je stroomafwaarts werpt, moet je weer rekening houden met een natuurlijke presentatie. je kunt tegen de stroom in je vlieg of nimf binnenstrippen, of em zo lang mogelijk met de stroom mee laten driften zodat het het meest op een dood of gewond beestje lijkt dat makkelijk is op te knabbelen. In de meeste gevallen is een worp dwars op de stroom de beste manier om een zo lang mogelijk drift te kunnen maken. Ook lijnkeuze is belangrijk, soms werkt een drijvende lijn prima omdat er veel voedsel hoog in het water zit, soms moet je juist proberen je vlieg zo snel mogelijk bij de bodem te krijgen.

Meestal moet je dus ter plekke uitvogelen wat het beste werkt, voor veel vliegvissers is dat ook een belangrijk deel van de lol. Op youtube kun je veel instructiefilmpjes vinden die laten zien hoe je met stroming om moet gaan en onder verschillende condities je lijn kunt controleren.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Hakke

Ok merci, dan moet ik in principe geen aanpassing maken in men strategie, aangezien ik zo ook op de snoek vis, merci voor de bevestigende info