Hoe ver kan je werpen

Started by Hakke, February 13, 2022, 08:42:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hakke

Hallo, ik ben nieuw in het vliegvissen, nu heb ik gisteren voor de eerste keer met vliegvislijn aan het werpen geweest,na een klein uurtje kon ik toch bijna constant een 20 a 25 meter halen, zonder dat ik het gras aanraakte.
Ik ben een doorwinterde baitcast snoekvisser en ik ben gewend tot 50 a 60  meter te smijten, als het nodig is natuurlek
Nu is mijn vraag, hoe ver kan je eigenlijk werpen met een vliegenlijn zonder dat je een pro bent
Natuurlek zal het ervan afhangen welke vlieg je werpt, voor mij is het een wf6 lijn met een 9ft hengel

JEVDE

Indrukwekkend, je bent een pro!

Een overal gemiddelde cast -met een enkelhandige hengel- is ergens tussen de 9 en 12 meter. De meeste vliegvissers zullen de 27-30 meter van hun WF-F vliegenlijn niet heel vaak volledig gebruiken. 50 meter is iets wat alleen echte pros lukt en niet iets dat je gebruikt in echte visomstandigheden.
Het wereldrecord staat volgens mij op 56 meter. Hier https://globalflyfisher.com/fish-better/the-measure-tape#:~:text=Only%20the%20minority%20of%20fly,with%20specially%20tuned%20casting%20gear. en https://www.outsideonline.com/culture/active-families/maxine-mccormick-fly-fishing/#:~:text=Ranel%20Kommits%20of%20Estonia%20holds,length%20of%20a%20football%20field. meer info.



sarca2

dan heb je snel de afstand onder de knie. je zult het niet heel vaak nodig hebben maar ik kan me wel omstandigheden voorstellen waar het wel handig is.
::new::

Hakke

#3
Ja met de afstand heb ik niet veel problemen, als het niet te hard waait tenminste.
Nu ben ik vandaag gaan vissen en de wind was aan de harde kant, ik kon met moeite 8 a 10 meter halen, ik had de wind in de rug en de lijn viel na een 3 meter achter mij gewoon dood neer.
Zijn er trukken of hulpmiddelen dat je niet zoveel last hebt van de wind