Canada

Started by paul de bruijn, October 30, 2019, 14:46:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

paul de bruijn

Nou,gezien alle commentaar over weinig nieuwe topics hierbij een klein verslag van een Canada trip van afgelopen oktober. :)
6 oktober gearriveerd,volgende dag vergunningen gehaald en wat info verkregen.Regende stevig,dan is er weinig aan.
Goed,de coho was gearriveerd,maar om nou naast 30 anderen te gaan staan,nee dus.
De Vedder was compleet vol met Canadezen,en die kennen geen catch en release.Maar die stonden echt schouder aan schouder.
Direct besloten ergens anders te gaan vissen.Harrison zou t worden.Bij aankomst kwam er een dusdanige bui aan dat we moesten schuilen in de Sasquatsch,bui over ,ineens alles bijna wit en nog maar 4 graden,pffff.
Goed,werd uiteindelijk wat beter en op een stek in de zon goed te doen en wat kleine regenbogen gevangen.Nog even met droge vlieg geprobeerd,maar de vis was zo klein dat dat niets werd.
Iemand voor me in een boot ving een dikke steur,ook s leuk om te zien,alleen werd de hoeveelheid boten zodanig dat we maar weg gegaan zijn.
Vanwege de weersverwachting(heel veel regen)naar Chase gereden,waar de Coquilla pas al vol met sneeuw lag bij min8.
Daar goed gevangen(Red Spring,King,suckerfish en mountain white),maar ondanks dat de volgende dag door naar de Colombia River in Revelstoke.Dat bleek een wintersport gebied te zijn.Boven de brug mag je niet vissen,naar beneden zijn weinig stekken in de buurt,de plek die een local vertelde was letterlijk bagger :(,en voor de meren moet je echt een boot hebben.
Die had er dus geen verstand van.Twee dagen gevist,vismaat een aanbeet,een vis zien springen,dat werd het niet.
Beneden bij Lake Revelstoke bijna vastgezeten met de auto,dat was echt een spannend moment,30 km van de bewoonde wereld,pad wat te smal was voor een towtruck en het was de zaterdag voor Thanksgiving.Dan zit elke Canadees thuis om de kalkoenen een slechte dag te geven ;)
Waarschijnlijk hebben we te hoog gezeten,de volgende keer meer stroomafwaarts de Colombia River proberen denk ik.Ook bleek dat er al een trek was geweest 2 weken hiervoor,waarschijnlijk waren we al te laat.
Terug naar Chase,en dan vandaar door naar Vancouver Island.
Tenminste,dat was de planning.In Chase aangekomen uiteraard weer gevist,en dan kom je ineens bekenden tegen van mijn vismaat.Grappig.Maar goed,ondertussen bleek dat Vancouver Island te maken had met 100mm  regen in t weekend,andere dagen meer dan 50 mm. ::wtf::En ook andere plaatsen was het ronduit slecht.Balen.
Dat ging t niet worden dus.Andere plaatsen bekeken,zelfde verhaal.Lag een enorm front dat echt pokkeweer verzorgde,en dat 2 weken lang was de voorspelling.De bergen hielden alles tegen,dus zijn we uiteindelijk in Chase blijven steken omdat daar het weer het beste bleef en de vis goed aanwezig was.
Goed gevangen,de trek kwam erg laat op gang waardoor de vissen nog mooi van kleur waren en goed gehaakt voor de nodige lol zorgden.De Pink Salmon begon ook net met de trek,heel laat dus.Wel een paar mooie forellen gevangen,die gaan er toch wel kogelhard op zeg.
En hoe graag we op goed weer hoopten om toch naar andere stekken te gaan,helaas.Dus uiteindelijk dag voor vertrek terug gereden om in Abbotsford te overnachten,er zou veel sneeuw gaan vallen in de pas,en dan is t risico te groot om vanuit Chase naar t vliegveld te rijden.
Gaf de tijd om uiteindelijk in Abbotsford de nieuwe Cabela s te bekijken en op de dag van vertrek nog even in de werkelijk stromende regen de Bass Pro bezocht.Giga winkels,maar op vliegvis gebied tegenvallend vond ik.Dan is bijvoorbeeld Freds Tackleshop een stuk beter.En Hub Sports is overgenomen jaartje of 3 geleden,is er niet op vooruit gegaan.
Maar goed,conclusie van deze trip is dat het weer helaas van grote invloed geweest is.Blij  dat we niet iets definitief besproken hebben,want 2 weken betaald in de regen zitten dat zou toch niet best zijn.
Voordeel is dat je buiten seizoen bent en er genoeg aan kamers te krijgen is.
Afdingen kan ook nog steeds ;D dus het hoeft allemaal niet zo duur te zijn.In de Quaat Lodge(best duur) uiteindelijk voor zowat $60 goedkoper gezeten als klein voorbeeld.Andere overnachtingen ook goedkoper gekregen.
Bedoeling is om over twee jaar weer terug te gaan,en dan hopen dat de plaatsen die we niet bezocht hebben qua weer nu wel goed zijn.En misschien dan 3 weken,wie weet.
Vanwege gedoe met foto s hier geen dus,teveel gedoe,en ben daar niet handig in.
En als laatste tip,als je ooit eens tijd over hebt met een vismaat,gewoon gaan.Prachtig land,vriendelijke mensen en vangstgarantie als je niet bang ben om een stukje te rijden als het nodig is.En het is best betaalbaar.



sjoerd

Jammer dat je de Staveriver hebt overgeslagen. Ook met veel regen is die altijd helder, komt uit meer. Daar kun je je uitleven op de beresterke chums.
Volgende keer beter zal ik maar zeggen.

Steelhead

Tja, het zuiden van BC is het drukst bevolkte deel en jagen en vissen doen ze voor de vrieskast. Leuk om met je vrouw heen te gaan en hier en daar een lijntje te werpen.
Ik ben er 1 keer geweest om te vissen en dat was genoeg. Combat fishing als de zalm op trekt.
Als je echt wat meer ruimte wil zal je naar het noorden moeten naar mijn mening.
Ik heb 30 jaar in het gebied van de Skeena River gevist en dan hoofdzakelijk op wilde steelhead met een vliegenhengel. Niet vissen tussen de paaiende zalmen en die overal haken, soms in de bek maar meestal in de rug of staart. En daar sta je dan met je kromme hengel.
Steelhead is nog steeds een uitdaging en ik hoor dan tot een klein groepje dat de mooie tijd voor Internet er was nog heb meegemaakt.
Tientallen kilometers rivier voor jezelf en soms kwam je in 3 of 4 dagen een andere vliegvisser tegen. Nu 3 of 4 op elke plek waar je makkelijk vanaf de weg bij de rivier kan komen. Vandaar dat pontoons of een rubberboat een uitkomst zijn.
Internet is niet meer weg te denken en alle informatie die men nodig heeft is te vinden. En met Google Earth kan je vooraf al bepalen waar de plekken zijn waar je makkelijk bij de rivier kan komen, het liefst op 100 meter van je auto.
Wellicht dat sommige het niet eens zijn met me, maar dat zij zo.
In elk geval is British Columbia een prachtig stuk wereld om heen te gaan met geweldige rivieren en vissen!
my best memories are not that old!

Scaramouche

Hoe is het eigenlijk gesteld met de vele meren daar? Wat ik begrepen heb is dat die goede bestanden met bull trout en Char hebben en meestal gratis of voor heel lage vergunningen? Of is dat te romantisch?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

paul de bruijn

Nou heren,nogmaals,het weer was ronduit bepalend voor de trip.Zeker Sjoerd,de Stave is bekend en ben daar al eens geweest,chum is inderdaad erg aanwezig daar.Kan daar trouwens ook bizar druk zijn.Wij hebben expres gekozen om niet specifiek voor de zalm te gaan,meer forel en bulltrout.Steelhead is natuurlijk een prachtige vis,maar de vergunningen daarvoor is tegenwoordig een verhaal apart,te duur,te lastig en in t weekend verplicht met gids,nee,dat is te gek vind ik.En daarbij,als er nou 1 vis is in Canada die moeilijk te vangen is......
De trek is uiteraard bepalend voor de vangsten,en als je te laat bent heb je pech,ben je te vroeg ook.
En Scaramouche,met verschillende locals gehad over de honderden meren,er zit vaak een goed bestand in en hoort gewoon vrijwel altijd bij de non tidal vergunning.Alleen wat je ook hoort......boot,kano o.i.d is vrijwel noodzaak.Hebben een paar meren bekeken en dat klopt wel.
En we hebben op zich goed gevangen in Chase,de Adams etc.Planning was ook nog de Squamish en Vancouver Island,maar ja,het weer is bepalend geweest.
Maar een goed excuus om terug te gaan.

Menno_siemensma

De eagle river in omgeving van de Adams schijnt ook goed te zijn voor bulltrout, zelf daar nog niet gevist maar gehoord van locals.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.