familievakantie aan de Ain en de Ognon

Started by markpiet, July 14, 2017, 18:06:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

markpiet

Morgen gaan we op vakantie naar Frankrijk. We doen 2 plaatsen aan. Camping du Moulin in Patornay aan de rivier l' ain waar wij twee weken verblijven. Hierna gaan we op de terugweg maar blijven we nog een week op camping val de bonnal in Bonnal aan het riviertje de Ognon. Ik heb het boek wondervliegen 2 er op nageslagen en dat stemde mij niet hoopvol. De slechtste periode en zeer schuwe vissen. Hierbij ook nog het nieuws dat er in mei een vissterfte was geweest.
Nou ik ben benieuwd. Het doel is om naast de gezinsuitjes/vermaak in de overige uurtjes wat te vissen. #4 en #5/6 mee. Berg vliegen gebonden vanaf maatje 18 tot wat sprinkhanen op maat 10 schat ik zo en voor de gein ook nog wat droge red tags op maat 10. Ik ben benieuwd of die grote vliegen wat opleveren. Maar vol vertrouwen gaan zeker de vliegen naar voorbeeld van Leon Janssen, De grey flag, het KGV-tje, de red spinners en de BWO aan de lijn. De vissen die ik hoop te vangen zijn natuurlijk de bekende Jura zebra forellen, de vlagzalm waarvan het enige exemplaar dat ik tot nu toe gevangen heb op camping bissen in Luxemburg een monster van zeker 10cm was.  ;D Maar dit is ook een uitgelezen kans om weer eens kopvoorn te vangen. Het kleine spul schuw ik ook niet. zo ving ik in de Ourthe ooit gestippelde alver. Eigenlijk vind ik elke nieuwe soort spannend. Dus grondeltjes en elritsen opgepast.  ;D
Uiteraard het forum afgestruind naar informatie. Oei wat kan het water hoog stijgen in de Ain zeg. Grote vissterfte in het verleden, troebel water en schuwe vissen. En volgens Goswit is de hengelsportzaak in Champagnol ook beslist een bezoekje waard.

Uiteraard is al die opgezochte informatie vergeten zodra ik de rivier zie de de visdrang tot een hoogtepunt stijgt. Bij de eerste gelegenheid een carte des vacanses aanschaffen en gaan. Niet vergeten de kaart verlengen in plaats van een nieuw aanschaffen. Scheelt weer een paar euro's. Natuurlijk laten weten dat ik Nederlander ben. Nou dat zal wel lukken want "Mon Francais ca c'est tres terrible" ::) Het is dat Sanne het afgelopen jaar frans op school kreeg. zodat ik het een beetje op kon halen.

Uiteraard volgt er na thuiskomst weer een verslag en mogelijk een filmpje (of een link naar youtube). Met een beetje geluk natuurlijk met gevangen vissen i.p.v. alleen maar sfeerbeelden en mooie panorama's
groeten van Mark
><((((0>

goswit

Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

pierre

Markpiet, ik weet niet of je tijdens je vakantie dit nog leest, maar sla 's ochtends en overdag het turbulente water van de stroomversnellingen niet over. Zit meer zuurstof in het water, daar houdt forel van. Voorzichtig waden en bewegen, korte worpen maken met weinig lijn op het water en zo de 'pockets' afvissen. Kan met een droge vlieg, maar ook met een nymf onder een beetverklikkertje of met de 'French nymfing'-techniek. Actieve manier van vissen!
Op veel rivieren in Frankrijk is de avondsprong belangrijk, dan kun je ook op rustiger/vlak water mooie tijden meemaken, soms is het net dat half uurtje voor het echt te donker wordt om te vissen  :). Overdag is het op knalhelder vlak water bijna niet te doen om vis te vangen, 10/100 tippet aan je droge vlieg is dan al te veel. Maar proberen kan altijd, zorg dan voor ultralange leaders (5 meter of meer is vaak nodig op druk bevist water). 's Ochtends heeeeel vroeg kan ook goed zijn; ik vis dan het liefst met de nymf, omdat er dan maar weinig insecten uitkomen.
Wondervliegen (1 en 2) van Leon Janssen kun je inderdaad veel van leren, zeker over de posten en de benadering. En de vliegen zijn ook prima.

Komt goed, gewoon doorzetten  ;).
In ieder geval succes en geniet van je vakantie!!

markpiet

Nou. Daar komt het beloofde verslag. Deel 1

Aangekomen op camping le Moulin in Patornay aan de rivier de Ain volgde gelijk een teleurstelling. We hadden een huisje geboekt tegen de rivier. Nou dat klopte wel. We stonden nog geen 5 meter van het water. Helaas zat er en hoog hek tussen.  ;D Aan de andere kant van het hek zag ik wel veel vis zwemmen. Dus na de aanschaf van de vakantievergunning gelijk maar erop uit na het avondeten. Leuk stukje daar. Veel kleine kopvoorn, alver en gestippelde alver Ik zag zelfs een karper zwemmen in het rustige stuk. Begint er ineens een man naar me te roepen al wijzend naar een bordje. Peche reservé. Ik roep nog terug "oui reservé pour moi". Ik heb toch gewoon een vergunning voor het stuk dat gereserveerd is voor te vissen dacht ik nog. Blijkt uiteindelijk dat dit een soort visreservaat is. Dat betekende dus het einde van deze leuke stek zo dicht naast de camping. Maar ik had nog meer bordjes gezien. APPMA La truite de l'Ain 3 truites Maxi. Daar mag ik dus wel vissen. Best onduidelijk waar wel en waar niet is toegestaan. Maar in de loop van de dagen werd het me wel duidelijk.

Een paar km tegen de stroom in was een mooie stek. Deze had ik ontdekt via google maps. Rustige stukken met een 3 tal stroomversnellingen en goed bereikbaar omdat daar zo'n kanotocht eindigde. Mezelf ergens door de bosjes gewrongen om bij een rustige nevengeul te komen vond ik daar mijn eerste forel. Een onmogelijke plaats natuurlijk. Onder een struik waar ik alleen stroomafwaarts van kon staan. Nauwelijks ruimte om te werpen lukte het me toch om mijn vlieg over die forel te presenteren. Nou ik heb in 2 weken mijn hele arsenaal geprobeerd. droge vliegen van alle soorten aan een 4m lange leader. KGV-tjes in maat 18, klinkhamers maat 16 en zelfs sprinkhanen maat 8, mosquito's, enz. Maar ook allerlei type nimfen in de maten 18 tot 12. Ook streamers op haakmaat 6. Helaas heb ik hem nooit te pakken kunnen krijgen. Het enige waar hij op reageerde was op mij zelf als ik te veel bewoog. Dan was hij weg. Kon ik het de volgende dag weer proberen. Gelukkig kreeg ik daar wel mijn mooiste vangst van de vakantie. Op een klinkhamer #16. Toen deze de forel was gepasseerd zag ik zo'n grote kopvoorn aan komen zwemmen. Je kent ze wel. Ze zitten bij iedere camping en iedereen zegt dan dat daar zulke grote forellen zwemmen, maar niemand krijgt ze ooit te pakken. Dus op 2 meter afstand zie ik die voorn mijn vlieg naar binnen zuigen zonder maar een rimpeltje in het wateroppervlakte te maken. Op afstand had ik deze aanbeet nooit gezien. Dat werd nog spannend. 10/00 tippet en ik moest ook nog een meter vanaf de oever zakken in het water dat mij daar iets te diep was. Uiteindelijk via een boomwortel naar beneden geklommen. En daar mocht ik die kopvoorn van 49cm landen. Mooie vis hoor en een stuk groter als die forel die toch niet reageerde.

Ik wist dus 1 post van een forel en twee bij benadering omdat ik die daar een paar keer had zien springen. Geen enkele keer heb ik stijgende forel gezien. ook niet 's-avonds tijdens een hatch van eendagsvliegen. Helaas dus geen forel gevangen. Maar wel elke dag aardig wat vis gevangen. Veel last van hele kleine vis. Deze pakte de vlieg zodra deze het water raakte. Een droge vlieg maat 18 is daar dus niet tegen bestand kwam ik achter. Die haakte zo'n kleintje of zonk dan af. in de avond vaak door gevist totdat de kans op het haken van een vleermuis groter was dan een vis.

Bij een andere kano uitstappunt direct tegenover de camping viste de locals met spinners en wormen en een klein fuikje bij hun voeten op alles wat maar op vis leek. Forel werd er nooit gevangen. (dat gaf enige troost) Wat die gasten nou moeten met elritsjes van nog geen 7 cm is mij een raadsel.

Na een week werden we getrakteerd op een hevige onweersbui. Ondanks de grote takken die overal gevallen waren gelukkig zonder schade gebleven. Helaas was het waterpeil zeker 60cm gestegen. misschien zelfs 80cm. Op grindbanken waar ik eerder met droge voeten kon staan kwam het water nu tot mijn kruis. En na het voorbij zien drijven van een complete boom heb ik besloten om daar niet meer te vissen. Hij zal maar tegen je aandrijven als je er met je rug naar toe staat. Ik sta daar toch maar helemaal alleen. Vanaf toen dus alleen nog bij de camping gevist. Helaas gingen de vangsten hard achteruit door het snel stromende troebele water.

Ik heb er nog een filmpje van gemaakt om er een beeld van te krijgen.

https://youtu.be/z8fBr7Rmhr4
groeten van Mark
><((((0>

markpiet

Gelijk maar door met deel 2 van het verslag :)

Vanuit Jura zijn we iets teruggezakt tot in Le Doubs waar we een huisje hadden op camping val de Bonnal in Bonnal. Deze camping ligt aan de rivier de Ognon. Op deze lokatie zit geen forel. Dus veel minder stress.  ;)
Wat zit er dan wel. Nou :kopvoorn, alver, gestippelde alver, serpeling, barbeel, sneep, riviergrondel en oké misschien een verdwaalde forel of vlagzalm. 30 km verderop schijnt namelijk wel forel te zitten. (Er zal wel een dam tussen zitten?) Deze rivier in tegenstelling tot de l'Ain zat werkelijk barstensvol vis. Op de plekken waar je de bodem kon zien zag je werkelijk overal vis flanken. Om bij het water te komen was het wel erg lastig. De oevers waren bijna overal dichtgegroeid met struiken. Op de camping zelf heb ik ook leuk veel gevangen. Veel baarsjes op een streamertje onder de struiken in de diepere geulen. Serpeling uit de riffles.
(Die serpeling moest ik toch echt even opzoeken in de visapp. maar na het tellen van de schubben kon ik sneep uitsluiten.)
De barbelen waren tot op een meter te benaderen maar negeerde alle nimfen. net als de vele sneepen. Maar een overdaad aan kopvoorn, alver en gestippelde alver waren mijn deel. En zelfs een riviergrondel uit die enorme scholen weten te peuteren.

Naast de camping was een park met een 4-tal vijvers. 1 om te zwemmen. Deze vijver zat bomvol met zonnebaars en kleine meerval. maar helaas verboden te vissen. 1 vaarvijver waar ik niet ben geweest, en 2 visvijvers waar je om de een of andere reden in 2017 niet mocht vissen. 1 van deze vijvers had een instroom en een uitstroom naar de rivier. Toch stiekem me een keer omgedraaid op die stenen en de visvijver geprobeerd met een nimfje. binnen 10 minuten had ik een zeelt (nieuwe soort voor mij) een blankvoorn en een ruisvoorn. Ook zag ik op 100 meter afstand nog een enorme staart van een meerval uit het water zwaaien. Er zal ook wel veel karper zwemmen. Maar goed. Dit jaar dus verboden om te vissen en ik heb het dan ook bij die stiekeme 10 minuten gelaten.

Buiten de gebruikelijke vakantievissers met een diverse verzameling aan hengels. (takken met een tuigje, telescopische werphengels waar de top van miste. bamboehengels uit de campingwinkel en een enkele spinhengel) Heb ik hier maar weinig vissers gezien. 1 maar eigenlijk.

Hier was op de camping geen vergunning verkrijgbaar. Hiervoor moest je naar een andere camping 12km verderop in Villersexel waar ook de kanotochten beginnen.
over die kano's gesproken. Die komen vanaf half vier binnen bij de camping. vanaf dan is het nauwelijks te doen om er nog te vissen tot na ongeveer 6 uur als de meeste binnen zijn.

Ik heb eigenlijk best veel gevist voor een gezinsvakantie. Bijna elke dag wel een paar uurtjes. Uiteraard ook veel ondernomen met mijn gezin. De kanotochten waren zoals altijd erg leuk, de omgeving erg mooi en de croissants erg lekker.  ::)
Het was onze eerste keer in Frankrijk en ik moet zeggen dat de streek waar we geweest zijn erg veel lijkt op de Ardennen en Luxemburg. Het is alleen wat langer rijden. Mijn middelbare school Frans schoot wel te kort om de mensen te kunnen verstaan maar gelukkig kon ik mezelf wel verstaanbaar maken. Ook waren de meeste Fransen niet te beroerd om over te schakelen op Engels als het niet lukte in het Frans. Hier was ik wel wat bevooroordeeld.

En uiteraard weer een filmpje.  ;)

https://youtu.be/Hg5FprpPb2k
groeten van Mark
><((((0>

guidogast

::agree::

wh82

Mooie verhaal. Herkenbaar ook, blijft mooi vissen hoewel die forel in je achterhoofd blijft knagen. Je bent in ieder geval niet de enige. Zo'n forel kreeg mijn zoontje (toen 5) wel gevangen met een eenvoudige worm onder een dobber met 16/100e lijn. Vaste hengel krom als een hoepel. Ik had alles uit mijn doos al geprobeerd met 12/100e tip (moeilijke plek, dunner zou vooral vervelend zijn voor de vis met een eind nylon uit zijn bek).
De locale vangen ze of bij seizoensopening of later in t seizoen en dan "au toc".

De enige andere manier waarop ik forel ving was met een nymph (pt of ghre) in diepe snelstromende stukken waarbij je stroomafwaarts vaak meer succes hebt dan stroomopwaarts, je ziet ze namelijk niet of slecht en als ze je lijn 1 keer hebben gezien zijn ze foetsie.

Met kopvoorn had ik dit jaar voor t eerst problemen met de kleintjes die de vlieg voor de grotere weggrissen. Op de Tarn, Hérault, Vis en Gardon zwommen ze netjes in aparte groepen. Daarom werkte dit jaar mijn beproefde recept Red Tag op haakje 16 niet voor de grote kopvoorn. Grote zwarte parachutemier was te groot voor de kleintjes maar door hun fanatieke aanvallen verzoop hij en verzopen werkt ie niet, zwemmen ze met een boog om heen.

Die mier is trouwens is bij warm weer en zeker met een beetje mistral een killer voor alles wat aan t oppervlak aast. Forel op red tag moet me nog voor de 1e keer lukken (vlagzalm lust m wel) maar mieren zijn altijd goed. Op eendagsvliegen en sedges zijn ze vaak super kieskeurig of je vlieg gaat gewoon verloren in de massa. Bijvoorbeeld in juli op de Tarn met enorme hatches van grote witte/grijze eendagsvliegen, veel stijgende vis maar ze pakken nooit jouw imitatie (met vlieg in de hand vergeleken), mier er aan en raak. De wilde forel zit daar wel, ook grote maar vangen is echt erg lastig. Streamers die door anderen werden aanbevolen werden weggestaard. Nu zit daar waarschijnlijk een flinke component onkunde of slecht vissen van mijzelf bij maar een mier werkt dan wel.

Het nadeel van koele plaatsen met helder water en vlak bij de bron vind ik dan ook: geen mieren. Om nou met een squirmy als imitatie van een worm aan de slag te gaan vind ik op zo'n plek net iets te ver gaan  ;D Pek en veren van de lokale vliegvisser lijkt me onprettig. Op die plekken vang ik dan ook zelden simpelweg omdat mensen die veel beter kunnen vissen dan ik met veel preciezere imitaties en lange leaders er ook moeite mee hebben. Daar kom ik dan met mijn hark met manillatros met daar op onhandige wijze een pleeborstel aangeknoopt. Om nog maar niet te spreken over oude mannetjes met "au vairon" of "au toc" met in de broekzak een priest en tussen de oren het beste recept voor forel van hun grootmoeder.

Overigens kleine opmerking van de taalhufter in mij: de l'Ain is dubbel op, ik zou zeggen de Ain of alleen l'Ain.

Herman

Leuke verslagen Mark! Ook erg mooie beelden daarbij.
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

PdH

Mooi verslag Mark. Geeft weer ideeen voor de vakantie van volgend jaar
grtn, Peter.

FSCHAMP

Mooi verslagje en veel verschillende vissoorten gevangen zo te zien.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

markpiet

Quote from: FSCHAMP on August 17, 2017, 22:15:01
Mooi verslagje en veel verschillende vissoorten gevangen zo te zien.

Jazeker. Ik kan de riviergrondel, gewone alver en de serpeling op mijn lijstje erbij schrijven.
groeten van Mark
><((((0>

markpiet

Even testen hoe dat werkt met foto's plaatsen.

Mijn grootste kopvoorn uit de Ain. 49cm.
groeten van Mark
><((((0>

Gert


Gerrit59

Mooie verslagen en filmpjes Mark!

Gerrit

Inderk

Hartelijk dank Mark!
Zeer leuk om zo een verslag met beelden bij te voegen!

Heb al een tijdje weinig hierop het forum gedaan, omdat het een beetje "saai" maar dit soort dingen geven weer hoop! You've made my day!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Gerrit59

Quote from: Inderk on August 21, 2017, 21:34:44
Hartelijk dank Mark!
Zeer leuk om zo een verslag met beelden bij te voegen!

Heb al een tijdje weinig hierop het forum gedaan, omdat het een beetje "saai" maar dit soort dingen geven weer hoop! You've made my day!

Het moet ook voldoening geven dat je Mark (en ook mij) bindtechnieken hebt bijgebracht :)

Gerrit

Inderk

#17
Quote from: Gerrit59 on August 21, 2017, 22:26:30
Het moet ook voldoening geven dat je Mark (en ook mij) bindtechnieken hebt bijgebracht :)

Gerrit
Dat geeft mij inderdaad heel veel voldoening Gerrit!
Kennis delen is het leukste wat er is, zorgen dat anderen zich kunnen ontwikkelen, en daarmee successen kunnen behalen, dat is toch prachtig!

Maar eens een keertje weer afspreken om iets te gaan binden Gerrit?
Of eerst maar es een keertje gaan vissen?
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


markpiet

Quote from: Gert on August 19, 2017, 22:35:07
Leuk en mooi Mark!
Sanne niet gevist?
Sanne had het veel te druk met vriendinnen op de camping om ook maar aan vissen te denken.
groeten van Mark
><((((0>

markpiet

Quote from: Inderk on August 21, 2017, 22:33:15
Dat geeft mij inderdaad heel veel voldoening Gerrit!
Kennis delen is het leukste wat er is, zorgen dat anderen zich kunnen ontwikkelen, en daarmee successen kunnen behalen, dat is toch prachtig!

Maar eens een keertje weer afspreken om iets te gaan binden Gerrit?
Of eerst maar es een keertje gaan vissen?

En van die bindtechnieken maak ik dan ook dankbaar en veel gebruik Henk.  ::goodjob::
groeten van Mark
><((((0>

goswit

veel te druk met vriendinnen

Heb je nog mazzel , voor het zelfde geld zijn het jongens .   :D :D :D :D :o
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

markpiet

Heb je nog mazzel , voor het zelfde geld zijn het jongens .   :D :D :D :D :o
[/quote]

Weet je dan niet dat jongens stom zijn. En ik ga ze niet wijzer maken.  ::fluiten::
groeten van Mark
><((((0>